Andere auto kopen: tips gevraagd

24-02-2017 08:32 55 berichten
-
anoniem_6490a102ced81 wijzigde dit bericht op 26-11-2017 17:48
99.74% gewijzigd
Wij hebben een opel astra station, met (bijna) 2 kinderen en een middelgrote hond groot genoeg! Wij vinden het een hele fijne auto maar is erg persoonlijk natuurlijk. Seat Leon station ook erg mooi! Onze buren hebben deze en die bevalt goed.
Oh en ik zou bij een station voor een grotere motor kijken. Hebben ook een gewone astra 1.6 en dat is prima, toen we bij de station met een 1.6 gingen proefrijden was deze beduidend langzamer
Alle reacties Link kopieren
Partner rijdt al vele jaren tevreden in een Skoda.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik persoonlijk zou kiezen voor een audi a6 vanaf ongeveer 2009 of 2010 en dan de proline. Wel vanaf een 2.0 of een sterke 3.2 tfsi. Dat rijdt fantastisch lekker, vooral de automaat.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Ik weet niet hoeveel ruimte je wilt? Audi a6 is prachtig maar de A4 heeft ook best wat ruimte.

Overigens loont het binnen dit budget zeker om ookin Duitsland te kijken. Moet je wel willen natuurlijk maar kan je zo een paar duizend euro besparen
Je zoekt dus een zo jong mogelijke tweedehands Opel of VW 1.6 stationwagen voor 15.000.

Want: binnen budget, zuinig, jullie merkvoorkeur.
Met jullie budget en jullie wensen is nieuw toch helemaal geen optie?
Zoek iets rond de acht jaar, na vijf jaar komen vaak de eerste grote kosten. Bij een auto van acht jaar heeft iemand anders die kosten al betaald
Wat ik me wel afvraag is waarom je zo stellig bent in brandstof en motorinhoud als je er weinig verstand van hebt? Ik heb er ook geen kaas van gegeten, maar volgens mij zijn auto's met minder motorinhoud tegenwoordig net zo snel/sterk als oudere auto's met meer motorinhoud. En waarom persé benzine?
quote:sssssst schreef op 24 februari 2017 @ 08:49:

Zoek iets rond de acht jaar, na vijf jaar komen vaak de eerste grote kosten. Bij een auto van acht jaar heeft iemand anders die kosten al betaald Die kosten komen daarna gewoon weer terug. En voor 15.000 kun je prima een auto van een jaar of twee vinden, dan kun je jaren vooruit.
quote:sandra1905 schreef op 24 februari 2017 @ 08:52:

[...]

Die kosten komen daarna gewoon weer terug. En voor 15.000 kun je prima een auto van een jaar of twee vinden, dan kun je jaren vooruit.Klopt, toch is acht jaar vaak slimmer dan vijf jaar.
Wij hebben een Ford Focus Station 1.8. Onze vorige was ook een focus 1.8 en die hebben wij 10 jaar gehad. Wij hebben toen we deze kochten ook naar een Peugeot 308 gekeken (mijn ouders rijden deze auto), maar die zit dus 2 klassen hoger qua wegenbelasting dan onze huidige focus. Mijn ouders betalen 20 euro per maand meer aan wegenbelasting. dan wij.
Om even antwoord te geven op de vragen:

Voor het genoemde budget heb je volgens mij nieuw inderdaad niet zo veel. Maar zoals gezegd is dat budget flexibel. Ik geef niets om auto's, maar man vindt het niet erg om er extra bij te leggen als nieuw een betere optie blijkt te zijn, dus prima.

Over de 1.6. Ik heb inderdaad geen flauw idee waarom dat zo moet zijn, maar man is daar heel stellig in (vond een 1.4 ook niet zo top rijden en luistert ook naar wat bijvoorbeeld familie en collega's hierover te zeggen hebben. Dat allemaal bij elkaar telt op tot minimaal 1.6).

Waarom zo stellig in benzine? Omdat wij niet zo vaak zo ver rijden dat diesel rendabel lijkt, maar ik kan het uiteraard verkeerd zien.

Van een Audi hebben we uit gebruikerservaring vernomen dat het onderhoud nogal snel nogal prijzig kan worden, vandaar dat we daar niet echt naar hebben gekeken. Maar nogmaals, ik ben een nitwit en ik kan het dus verkeerd zien.

Hoeveel ruimte we nodig hebben. Voldoende voor een grote hond, een kind en kinderwagen (we kopen de auto ook met een blik op de mogelijke toekomst).
Bij ons eerste kind hadden we een kleine auto, maar dat was geen probleem met de kinderwagen. Dus alleen daarvoor lijkt me een grote auto niet zo nodig. Zou Toyota niet een passend model hebben? Dat zijn over het algemeen heel betrouwbare auto's.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Kijk eens naar een peugeot 308sw.

Fijne auto's

Verder een volvo v50 of v60

Open astra station

Renault megane station
Wij hebben ook een station gekocht toen kind geboren werd en we hebben een herder. Ik was wel érg blij met die ruimte hoor, je sleept in het begin toch een hoop mee incl wagen (onderstel en wagenbak).

Nieuw zou ik zelf niet zo snel doen, dan liever 2 jaar oud. Je levert zoveel in op die eerste jaren rijden. Qua motor zou ik zeker kijken voor een 1.8 of 2.0

Onderdelen Audi zijn idd een stuk duurder om te vervangen, net als bmw.
Oh en mijn man wil per se geen Franse auto dus daar hebben we ook niet naar gekeken

Je kunt online (anwb?) wel veel vinden over kwalen die bij bepaalde types terugkomen. Of vraag eens na bij een merkonanfhankelijk autobedrijf waar zij goede ervaringen mee hebben
Opel Astra station 1.6 of een VW Golf 1.6 dus.

Gewoon ruime auto's en omdat ze heel veel verkocht zijn is de keus enorm!

Persoonlijk zou ik een auto uitkiezen uit de betrouwbaarheids top10 en dan een zuinige en die over een paar jaar nog makkelijk te verkopen is.
Ford focus nog iets ?
Ik lees hier een hoop goede tips (ANWB, betrouwbaarheids top 10, merken waar we zelf nog helemaal niet naar hebben gekeken), dankjulliewel!

Ik weet dat ik in deze van absoluut geen waarde ben, maar je wilt toch een beetje fatsoenlijk beslagen ten ijs komen.

Ik lees hier afwijkende meningen wat betreft de 1.6 of hoger. Het hoeft geen scheurijzer te zijn, maar we willen 'm ook niet aan moeten duwen (bij wijze van spreken dan). Zit daar echt zoveel verschil in dat van belang is bij een standaard auto (want dat is een beetje waar wij voor gaan, gewoon een degelijke auto zonder al teveel poespas die goed rijdt en hopelijk voor niet al teveel frustratie zal zorgen)?
quote:Sosa85 schreef op 24 februari 2017 @ 09:19:

Ford focus nog iets ?Ja, wellicht wel. Ik lees hier sowieso een hoop merken waar we zelf nog niet echt aan gedacht hebben. Hebben ons denk ik blindgestaard op de Opel of Volkswagen (zeker omdat de Opel is wat we kennen en ook fijn vinden).
Ik zou toch een tweedehands v70 overwegen. Past binnen budget, rijdt en zit heerlijk en biedt zoveel ruimte.
Ford focus stations zijn doorgaans niet zo duur en kwalitatief goed. En ik zou ook geen diesel nemen, slecht voor het milieu.
Kijk eerst eens welk model je aanspreekt en ga dan op gaspedaal.nl kijken naar dat merk en jullie budget. Los van overige vereisten zoals motorinhoud. De nieuwere zuinige auto's hebben vaak nog maar een 1.0 motor maar zijn net zo krachtig als een oude 1.6 bijvoorbeeld. Voor het genoemde budget kun je een open astra station kopen van paar jaar oud. Let verder op km stand in verhouding tot leeftijd. Onderhoudsboekje zijn ook handig. Op zomoto.nl kun je via waardebepaling het kenteken invoeren van dr auto die je op het oog hebt. Hier kun je ook zien hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en hoe lang de auto in bezit is geweest. Veel eigenaren en korte bezitsduur zeggen vaak veel over de auto. Een nieuwe station krijg je niet voor dat budget. Dan zal er zeker 10.000 euro bij moeten. Die je dan binnen 3 jaar weer kwijt bent aan afschrijving. Niet zo'n goed plan dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven