Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Daarom sparen wij altijd een vast bedrag per maand, je hebt gewoon tegenwoordig een buffer nodig. Probeer meer inkomsten te krijgen als je dit niet kan zou ik zeggen. Of je moet inderdaad ipv een auto gaan fietsen ect.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Mijn ouders boven modaal met 4 kinderen en één inkomen en nu hebben ze het beter maar dat komt door de euroconversie maar toen ik jong was hadden we het toch echt minder breed en minder mogelijkheden dan de kinderen nu.

Eén tweedehands auto, je moeder maakte zelf kleding, vakantie met de tent, 1 pretpark per jaar inclusief meegebrachte broodjes en limonade, en wat betreft materie was er al helemaal niet veel.

Huizentekort is trouwens in Nederland van alle tijden.
quote:Marana_ schreef op 24 februari 2017 @ 09:55:

Als de mensen nu ook gewoon op 1 salaris een huis kopen (ook al hebben ze 2 inkomens) dan hoeven ze bij een relatiebreuk die woning ook niet te verkopen.Gemiddeld woonhuis in de Randstad kost nu 250.000 euro. Moet je dus bijna 2x modaal voor verdienen. Kansloos voor de meeste mensen laat staan starters (op 1 salaris).

Wat ik voor NL zou willen is behalve een verzorgingsstaat waarin je geholpen wordt als je dat nodig hebt, maar ook wordt beloond als je werkt. Nu zie ik aan vriendinnen dat het voor hen absoluut geen zin heeft om meer te werken omdat ze dan hun toeslagen moeten inleveren en minder alimentatie krijgen. Dat moet toch veel beter kunnen?
quote:aquariusje7700 schreef op 24 februari 2017 @ 10:13:

[...]

Gemiddeld woonhuis in de Randstad kost nu 250.000 euro. Moet je dus bijna 2x modaal voor verdienen. Kansloos voor de meeste mensen laat staan starters (op 1 salaris). Eind jaren 70 was de gemiddelde huizenprijs 200.000 gulden. Met een gemiddeld salaris van 15.000 kon je dat ook niet met één salaris betalen.
quote:aquariusje7700 schreef op 24 februari 2017 @ 09:18:

@sssssssst: Was je ook een minder dan modaal- en éénverdiener met drie kinderen?Ja en nee, in die tijd had mijn man een salaris iets boven modaal. Ik had geen baan maar wel een huis gekocht op iets meer dan het salaris van man. (Huis gekocht toen we beiden nog werkten maar ik werd werkloos) Besteedbaar loon aan de rest zal ongeveer modaal geweest zijn toen. En ik heb drie kinderen dus vergelijkbaar.
quote:aquariusje7700 schreef op 24 februari 2017 @ 10:13:

Nu zie ik aan vriendinnen dat het voor hen absoluut geen zin heeft om meer te werken omdat ze dan hun toeslagen moeten inleveren en minder alimentatie krijgen. Dat moet toch veel beter kunnen?Natuurlijk kan dat beter. Bijvoorbeeld door jezelf niet afhankelijk te maken van alimentatie. Ik vind het belachelijk dat er nog steeds vrouwen (en mannen) zijn die liever hun handje ophouden bij hun ex dan dat ze zelf in hun levensonderhoud voorzien. Het heeft áltijd zin om te werken. Misschien houden ze er nu niet meer aan over omdat ze minder alimentatie krijgen, op de lange duur levert meer werken meer op (eigenwaarde, een hoger pensioen, een beter voorbeeld voor je kinderen etc. etc.).
quote:vivamien schreef op 23 februari 2017 @ 18:58:

[...]

Nou ja, er werd hier beweerd dat iedere nieuwe generatie het steeds makkelijker krijgt. En dat is wel heel lang zo geweest, maar bij de huidige generatie betwijfel ik dat. Er wordt ook wel beweerd dat ouderen nu rijker dan ooit zijn. Dat wordt natuurlijk ook wel weer bestreden, hier en daar, maar ik denk toch echt dat die stijgende lijn gestagneerd is.Het houdt ook een keer op natuurlijk. De afgelopen jaren is het verschil tussen arm en rijk wel steeds groter geworden. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n goede zaak. Uiteraard ben ik voorstander van werken voor je geld als het kan maar we moeten ook zorgen voor de minderheden. Wij hebben er bewust voor gekozen om te leven zoals onze ouders dat deden. Man eenverdiener en ik thuis. Goedkope koopwoning op 1 salaris. Bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid kunnen we hier gewoon blijven wonen. Drie kinderen die we opvoeden volgens de standaarden van 'vroeger'. Geen eigen tv of computer maar buiten spelen met vriendjes. Geen bergen speelgoed maar een hut bouwen in de bosjes. Geen nieuwe fiets maar tweedehands. Geen merkkleding. Geen dure pretparken. Vliegvakantie of uit eten. Niet omdat we het niet kunnen maar juist omdat we ze mee willen geven dat al die luxe niet normaal is. Zelf ben ik opgegroeid in een gezin waarin dat wel normaal is. Maar was ik gelukkiger dan nu? Nee juist niet. Ik was nooit tevreden. Toen ik op mezelf ging kon ik ook niet hetzelfde leven voortzetten en dan is achteruitgang heel lastig terwijl je wel fulltime werkt. Na paar jaar werken kwam ik tot de conclusie dat het zo niet werkt. Bewust gekozen om juist te consuminderen en juist de simpele dingen in het leven leren te waarderen. Nu ben ik zoveel gelukkiger. Ik hoop dat onze 3 kids als ze uit huis gaan daarop verder kunnen borduren en voor hun gevoel er op vooruit gaan.
quote:nerdopviva schreef op 24 februari 2017 @ 10:17:

[...]

Eind jaren 70 was de gemiddelde huizenprijs 200.000 gulden. Met een gemiddeld salaris van 15.000 kon je dat ook niet met één salaris betalen.

Hoe kom je daar nu bij In begin jaren negentig zochten wij een huis tussen 150.000 en 200.000 gulden en die waren er volop.

Mijn ouders woonden in zo'n gemiddelde woning die zij in 1979 kochten voor 55.000 gulden die werd toch in tien jaar tijd geen vier keer zoveel waard?
quote:sssssst schreef op 24 februari 2017 @ 10:22:

[...]

Hoe kom je daar nu bij In begin jaren negentig zochten wij een huis tussen 150.000 en 200.000 gulden en die waren er volop.

Mijn ouders woonden in zo'n gemiddelde woning die zij in 1979 kochten voor 55.000 gulden die werd toch in tien jaar tijd geen vier keer zoveel waard?
Eind jaren 70 was de huizenprijs ook op een piek, daarna daalde het weer hard

quote:Iselin schreef op 24 februari 2017 @ 10:22:

De afgelopen jaren is het verschil tussen arm en rijk wel steeds groter geworden.waar baseer je dat op en wat vind je rijk?
Dit is ook wel een aardige grafiek, incl affordability

quote:Marana_ schreef op 24 februari 2017 @ 10:30:

Eind jaren 70 was de huizenprijs ook op een piek, daarna daalde het weer hard

[afbeelding]Oh oké. Dat van die piek eind jaren 70 wist ik niet. Toen was ik dertien dus niet met huizenprijzen bezig een mijn ouders ook niet. Die wonen sinds 1972 in hun huis en wonen daar prima. Pas vanaf 1988 was ik er zelf mee bezig.
quote:aquariusje7700 schreef op 23 februari 2017 @ 21:56:

Deze generatie gaat het voor het eerst minder goed krijgen dan hun ouders. De huidige generatie ouderen is behalve dat ze gemiddeld met 60 stopten, baanzekerheid hadden en met één salaris per huishouden konden rondkomen, zit op een enorme hoeveelheid geld: behalve vermogen, ook pensioenen en huizen die vele malen over de kop zijn gegaan; ik ken voorbeelden van 10x.

En dat terwijl de generatie 45 minners met twee salarissen zich in grote schulden heeft moeten steken, de baanzekerheid kwijt is, de pensioenleeftijd omhoog ziet gaan tot 67 en straks 69, de dekkingsgraden van de pensioenen en dus de uitkering daarvan op den duur alleen maar ziet dalen.

De hele samenleving is volledig ingericht op tweeverdieners om hetzelfde welvaartsniveau te halen van een generatie eerder. Dus ja, de huidige generatie ouderen heeft optimaal geprofiteerd en wij moeten het met de huidige wereld doen.Waarom ken ik dan veel ouderen die amper rondkomen van aow en een klein pensioentje in een huurwoning?
quote:amarna schreef op 24 februari 2017 @ 10:42:

[...]

Waarom ken ik dan veel ouderen die amper rondkomen van aow en een klein pensioentje in een huurwoning?Omdat het over bevolkingsgroepen/generaties gaat en niet over jouw kennissen.

[...]

Waarom ken ik dan veel ouderen die amper rondkomen van aow en een klein pensioentje in een huurwoning?

Ik ken dan weer veel ouderen die in een vrijstaande woning woning en naast de aow fijn leven van de rente op hun spaargeld. Veelal boeren, die jarenlang amper tot niet op vakantie zijn geweest, al het geld in de boerderij staken, en pas geld in handen kregen toen ze de boerderij verkochten rond hun 60e. En daarvan een vrijstaande woning (met slaapkamer op de benedenverdieping zodat ze er 30 jaar zouden kunnen blijven wonen) hebben gekocht. En misschien 3x een goeie lange vakantie hebben gehouden en verder hun sobere levensstijl voortzetten.

Ik ken ook ouderen in een huurwoning met niet veel inkomen hoor. Maar gemiddeld hebben de 70+ers het niet zo slecht.

[...]

Waarom ken ik dan veel ouderen die amper rondkomen van aow en een klein pensioentje in een huurwoning?

Omdat mensen graag klagen?

Omdat mensen verkeerde keuzes maken?

Ik ken mensen met een slecht pensioen, die voor hun pensioen er best goed van leefden. Grote reizen maken, uit eten, veel kleding kochten etc. Nu steen en been klagen over hun te kort aan pensioen en gebrek aan reserves. Die klagen dat anderen zo veel meer kunnen. Dat ze dat zelf op een eerder moment in hun leven hebben gedaan vergeten ze dan voor het gemak even.
quote:aquariusje7700 schreef op 24 februari 2017 @ 10:32:

[...]

waar baseer je dat op en wat vind je rijk?

Ik kijk en lees het nieuws :-)

http://www.npo.nl/kloof-t ... 19-09-2016/WO_NOS_5174872
Ah. NPO en de WRR. Dat ging overigens niet over inkomen.
quote:sssssst schreef op 24 februari 2017 @ 10:48:

[...]

Omdat mensen graag klagen?

Omdat mensen verkeerde keuzes maken?

Ik ken mensen met een slecht pensioen, die voor hun pensioen er best goed van leefden. Grote reizen maken, uit eten, veel kleding kochten etc. Nu steen en been klagen over hun te kort aan pensioen en gebrek aan reserves. Die klagen dat anderen zo veel meer kunnen. Dat ze dat zelf op een eerder moment in hun leven hebben gedaan vergeten ze dan voor het gemak even.Het is inderdaad maar net wat je gewend bent. Als je decennia hebt geleefd in tijden dat het altijd maar beter en meer werd. Je je huis kon verkopen met overwaarde, kon doorgroeien naar een groter huis.....het inkomen ook leuk steeg, waardoor je meer koopkracht kreeg.....als dan de tijd komt dat je moet rondkomen van AOW en evt aanvullend pensioen en dat is minder dan het inkomen dat je gewend was dan moet je ergens op inleveren. Dat wil dan niet zeggen dat je het 'slecht' hebt. Je kunt dan alleen minder luxe leven dan je gewend was.
Toevallig is er een recenter nieuwsbericht (2 weken geleden):

http://www.rtlnieuws.nl/g ... ner-geworden-in-nederland
quote:Marana_ schreef op 24 februari 2017 @ 10:57:

http://www.rtlnieuws.nl/g ... ner-geworden-in-nederlandMisschien komen we nu weer in een fase waarin het langzaam beter zal gaan in Nederland en de verschillen minder groot worden. Alleen maar een goede ontwikkeling in mijn ogen.
Wat ik trouwens ergens anders las is dat het modaal inkomen in 2017 rond de 37.000 euro ligt. Afhankelijk van de inhoudingen op dit salaris zal dit netto ongeveer 2150 euro zijn (excl vakantiegeld). Modaal wil zeggen dat dit inkomen het vaakst voorkomt in Nederland, het is dus geen gemiddelde. Laten wij nu een inkomen hebben dat net boven modaal is (netto 2180 euro). Maar we hebben wel recht op toeslagen, hypotheekrente aftrek en kinderbijslag. Plus krijgen daar nog vakantiegeld bij. Hier kunnen wij als gezin (eenverdiener) met 3 kinderen makkelijk van rondkomen. Misschien komt dit ook omdat wij de vaste lasten laag kunnen houden en besparen op variabele uitgaven zoals boodschappen, kleding en luxe dingen. Daarnaast sparen wij 31% van ons totale netto inkomen per maand.
Jullie gaan gewoon heel verstandig met het geld om Iselin, hartstikke goed. TO (die verdwenen is geloof ik) heeft heel andere keuzes gemaakt en moet dus nu op de blaren zitten.
quote:Marana_ schreef op 24 februari 2017 @ 10:57:

http://www.rtlnieuws.nl/g ... ner-geworden-in-nederland

Dat stukje van die studieschulden herken ik wel. Veel kinderen die tegelijk met mijn kinderen studeerden, leenden, niet omdat ze dat nodig hadden maar om wat extra's te kunnen doen.

Nu zitten ze met enorme schulden, kunnen niet aan een huurwoning komen en krijgen een lagere hypotheek.

Ja sorry, maar je hebt er wel lekker van geleefd tijdens je studie. En dan nu klagen dat je zo weinig te besteden hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven