Lijf & Lijn alle pijlers

Eetbuien

26-02-2017 13:40 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Omdat ik al lang met dit thema zit heb ik besloten om een topic aan te maken. Voor een deel om te kijken of mensen zich in mijn verhaal herkennen, maar ook omdat ik op zoek ben naar tips!

Ik ben eind 20 en worstel al vanaf basisschoolleeftijd met mijn gewicht. Ik heb in het verleden ook verschillende vormen van therapie gehad om met persoonlijke issues en het eten om te leren gaan. Echt veel heeft het overigens niet geholpen.

Helaas is eten nog steeds een issue voor me. Ik ben eigenlijk altijd met mijn gewicht bezig. Goede periodes wisselen zich af met slechte dagen. In deze goede periodes ( ongeveer een maand) voel ik me sterk en heb ik mijn eten onder controle. Het voelt dan ook alsof ik eigenlijk helemaal geen eetprobleem heb. Na een tijdje zakt het echter weer in. Het patroon is als volgt: een paar dagen eet ik iets meer dan de bedoeling is met vervolgens 1-3 dagen echte eetbuien. Die eetbuien vallen dan in de categorie half pak koekjes+beker ijs+paar lepels fruityoghurt+ 2 worstenbroodjes en nog wat chocolade toe. Eetbuien zijn zo flink waardoor ik er ook fysiek misselijk van word en last krijg van mijn darmen. Naast dat ik in deze 'eetperiode' mijn voedselinname totaal niet onder controle heb raak ik vaak ook het overzicht kwijt. Ik raak spullen kwijt en krijg een stuk minder gedaan op werk. Eigenlijk ben ik in zo n eetperiode de HELE dag met het willen eten bezig. Ik kan dan moeilijk aan iets anders denken.

Binnenkort krijg ik een nieuwe functie waarbij ik als leidinggevende een team van 15 professionals ga aansturen. Dit gedoe met eten staat echter mijn dagelijks functioneren in de weg. Ik kan het simpelweg niet maken om mentaal niet beschikbaar ben omdat ik alleen met eten bezig ben.

Ik heb nu iets overgewicht (bmi 26). Doordat ik na een aantal dagen eetbuien meestal de knop om kan zetten blijft de schade gelukkig nog beperkt.

Ik bespreek dit overigens wel met mijn vriend (lange relatie), maar hij wordt er ook moe van en vindt vooral dat ik discipline moet kweken (wat ik met hem eens ben). Mijn beste vriendin is ook op de hoogte maar ik wil haar niet teveel belasten met dit verhaal. Voor de rest is mijn vriendenkring erg klein, vandaar dat ik het op dit forum wil bespreken en graag jullie reacties hoor
Ik denk dat jij heel erg aan zwart/wit denken doet. Of je eet je helemaal scheel of je eet heel weinig. Klopt dat?

Waar je dan naar toe moet is om een balans te gaan leren krijgen. Neem contact op met een dieetpsycholoog.

Dit alles heeft in ieder geval niets met discipline te maken. Laat je dat nooit aanpraten!
quote:S-Meds schreef op 26 februari 2017 @ 19:49:

[...]

Het probleem is niet het schuifje dat omgaat het probleem is dat jij jezelf een maand lang blijkbaar van alles hebt opgelegd dat je niet zou mogen. Ik zie dat vaker bij mensen die radicaal dieten (suiker schrappen of koolhydraten schrappen). Doordat ze van alles niet mogen is de kans veel groter dat ze een keer de boel de boel laten en dan alles gaan eten dat ze eerder niet mochten. En ik ben van mening dat als je bij voedsel denkt in termen als: verboden, zondigen, cheaten. Dan vraag je er zelf om. Er is geen enkele reden om voedingsmiddelen te verbieden. Het gaat om de inname versus verbruik.

Mee eens!

Als je een lange tijd (net) te weinig eet, kan dat ook al een eetbui triggeren. De tijd dat je weinig eet, voel je je in control. Maar eigenlijk ben je op die manier al aan het toewerken naar een eetbui. 1500 kcal per dag vind ik best weinig.
quote:Nomad schreef op 26 februari 2017 @ 20:55:

[...]

Geen suiker eten werkt vooor mij ook heel goed. Helemaal geen snoep, koek, rotzooi, chips, niks "bewerkts" uit de winkel.

Aangezien TO eerder al in therapie is geweest ivm eetproblemen, vind ik dit een gevaarlijk advies. Jezelf dingen ontzeggen en dan in een 'zwak' moment toch een snoepje eten kan dan een eetbui triggeren. Omdat je eigenlijk te streng bent voor jezelf.

Voor mensen zonder de geschiedenis van een eetprobleem kan dit overigens een prima aanpak zijn.
Eens met Bibaboe. Dat is ook wat ik bedoel met zwart/wit. Terwijl je eigenlijk meer het grijze moet gaan zoeken.
Toevallig last ik gisteren dat eetbuien ook kunnen worden veroorzaakt door dat fructose niet goed wordt opgenomen door de darmen. Fructose zit niet alleen in fruit maar wordt tegenwoordig toegevoegd aan allerlei koekjes en repen en frisdranken en is voor sommigen moeilijk om te zetten.

Daar het wordt omgezet in de lever kan deze bij groot verbruik van fructose dit niet meer aan en wordt de rest van de fructose in de darmen vergist en gefermenteerd wat vaak klachten oplevert. Ook is dit de suikersoort die zorgt voor het verkeerde cholesterol.

Maar het grootste probleem is dat het enorme schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt en dus erg veel cravings geeft vaar eten...zodat je de hele dag aan eten blijft denken. Fructose geeft ook helaas bijna geen verzadigingsgevoel en zit tegenwoordig omdat het extra zoet en goedkoop is in bijna 75 procent van alle voorverpakte producten. Fructose is de meest ongezonde suiker die er is en een enorme belasting op de lever.

Uitkijken met suiker in het algemeen en met fructose in het bijzonder als je van je eetverslaving af wilt komen, want soms is zo'n eetverslaving eerder een gevolg van te grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel dan van iets psychisch. Suiker in die grote mate is verslavend voor het lichaam. Suiker geeft even een oppepper en instant energie, maar daarna juist een enorme vermoeidheid en om die vermoeidheid weer op te heffen krijg je steeds meer zin in koolhydraten totdat je de hele dag aan niets anders meer kunt denken.

Daarom snap ik wel heel goed waarom sommige mensen rigoreus stoppen met suiker. Als je op tijd stopt kun je diabetes type 2 voorkomen. Sommige mensen zijn gevoeliger voor bloedsuikerschommelingen dan anderen, soms zit het lichaam alleen maar tijdelijk aan zijn taks en is het tijd om even wat rustiger aan te doen om een beetje te ontgiften en te resetten.

Mijn mening is dat het helemaal geen gek idee is om een tijdje totaal geen toegevoegde suikers te eten en laag te gaan zitten in koolhydraten zodat het lichaam de kans krijgt om te herstellen en om daarna suiker te blijven behandelen als een potentieel verslavend middel zodat je niet telkens opnieuw in die valkuil trapt.
quote:shisha schreef op 27 februari 2017 @ 16:27:

Daarom snap ik wel heel goed waarom sommige mensen rigoreus stoppen met suiker. Mij heeft dat enorm geholpen. Ik heb nu geen last van eetbuien meer. Ik heb ook niet meer het gevoel dat ik met discipline bezig ben als ik eet. 3 x per dag eten, me niet te buiten gaan aan tussendoortjes kost me nu geen enkele moeite.
quote:shisha schreef op 27 februari 2017 @ 16:27:

Toevallig last ik gisteren dat eetbuien ook kunnen worden veroorzaakt door dat fructose niet goed wordt opgenomen door de darmen. Fructose zit niet alleen in fruit maar wordt tegenwoordig toegevoegd aan allerlei koekjes en repen en frisdranken en is voor sommigen moeilijk om te zetten.

Daar het wordt omgezet in de lever kan deze bij groot verbruik van fructose dit niet meer aan en wordt de rest van de fructose in de darmen vergist en gefermenteerd wat vaak klachten oplevert. Ook is dit de suikersoort die zorgt voor het verkeerde cholesterol.

Maar het grootste probleem is dat het enorme schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt en dus erg veel cravings geeft vaar eten...zodat je de hele dag aan eten blijft denken. Fructose geeft ook helaas bijna geen verzadigingsgevoel en zit tegenwoordig omdat het extra zoet en goedkoop is in bijna 75 procent van alle voorverpakte producten. Fructose is de meest ongezonde suiker die er is en een enorme belasting op de lever.

Uitkijken met suiker in het algemeen en met fructose in het bijzonder als je van je eetverslaving af wilt komen, want soms is zo'n eetverslaving eerder een gevolg van te grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel dan van iets psychisch. Suiker in die grote mate is verslavend voor het lichaam. Suiker geeft even een oppepper en instant energie, maar daarna juist een enorme vermoeidheid en om die vermoeidheid weer op te heffen krijg je steeds meer zin in koolhydraten totdat je de hele dag aan niets anders meer kunt denken.

Daarom snap ik wel heel goed waarom sommige mensen rigoreus stoppen met suiker. Als je op tijd stopt kun je diabetes type 2 voorkomen. Sommige mensen zijn gevoeliger voor bloedsuikerschommelingen dan anderen, soms zit het lichaam alleen maar tijdelijk aan zijn taks en is het tijd om even wat rustiger aan te doen om een beetje te ontgiften en te resetten.

Mijn mening is dat het helemaal geen gek idee is om een tijdje totaal geen toegevoegde suikers te eten en laag te gaan zitten in koolhydraten zodat het lichaam de kans krijgt om te herstellen en om daarna suiker te blijven behandelen als een potentieel verslavend middel zodat je niet telkens opnieuw in die valkuil trapt.bron? suiker is suiker voor je lijf. Of je nu een appel eet of een suikerkontje dat maakt echt qua suikerresorptie niks uit.
quote:bibaboe schreef op 27 februari 2017 @ 15:56:

[...]

Aangezien TO eerder al in therapie is geweest ivm eetproblemen, vind ik dit een gevaarlijk advies. Jezelf dingen ontzeggen en dan in een 'zwak' moment toch een snoepje eten kan dan een eetbui triggeren. Omdat je eigenlijk te streng bent voor jezelf.

Voor mensen zonder de geschiedenis van een eetprobleem kan dit overigens een prima aanpak zijn.Het is geen advies aan TO maar mijn ervaring. Misschien is het iets voor TO. Ik ontzeg mijzelf niks, maar heb gekozen om geen suikers (toegevoegde suikers, bewerkte producten) te eten omdat dit voor mij veel beter werkt dan elke dag/week een snoepje of koekje te eten. Daardoor blijf ik zin hebben in meer zoet. Door helemaal niet te snoepen heb ik geen zogenaamde zwakke momenten omdat ik na het afkicken van de suiker totaal geen zin heb in snoep en koek. Het is geen enkele moeite om nee te zeggen tegen koekjes, vla, zooi. Dus is er ook geen sprake van het creeren van een eetbui.
quote:S-Meds schreef op 27 februari 2017 @ 16:49:

[...]

bron? suiker is suiker voor je lijf. Of je nu een appel eet of een suikerkontje dat maakt echt qua suikerresorptie niks uit.http://www.gottswaal.nl/news_detail.php?newscod=706
De consumptie van vruchtensappen met een hoog percentage fructose in verhouding tot glucose (zoals appel- en perendiksap) leidt bij baby's en kinderen tot vijf jaar regelmatig tot fructosemalabsorptie. De cellen (enterocyten) die bij kleine kinderen de dunne darm van binnen bekleden, zijn minder in staat fructose op te nemen dan glucose. Fructosemalabsorptie kan leiden tot rusteloosheid, darmkrampjes, winderigheid en buikpijn, evenals tot (osmotische) diarree.[4][5]

Er zijn vermoedens dat langdurige hoge inname van fructose, meestal als gevolg van consumptie van al dan niet "verborgen" suikers, leidt tot metabool syndroom, insulineresistentie, obesitas, leververvetting, diabetes en cardiovasculaire aandoeningen (waaronder hypertensie, hartinfarct, dyslipidemie.[6][7] Bij normaal gebruik van sucrose en fructose zijn echter volgens een onderzoeksoverzicht uit 2013, deels gesponsord door de ASN (American Society of Nutrition), geen nadelige effecten te verwachten.[8]
quote:shisha schreef op 27 februari 2017 @ 17:01:

[...]

http://www.gottswaal.nl/news_detail.php?newscod=706oh ja natuurlijk, een website van een kruidenvrouwtje. een kwakzalver. Dit is dus inderdaadzoals ik al zei onzin
quote:shisha schreef op 27 februari 2017 @ 17:59:

De consumptie van vruchtensappen met een hoog percentage fructose in verhouding tot glucose (zoals appel- en perendiksap) leidt bij baby's en kinderen tot vijf jaar regelmatig tot fructosemalabsorptie. De cellen (enterocyten) die bij kleine kinderen de dunne darm van binnen bekleden, zijn minder in staat fructose op te nemen dan glucose. Fructosemalabsorptie kan leiden tot rusteloosheid, darmkrampjes, winderigheid en buikpijn, evenals tot (osmotische) diarree.[4][5]

Er zijn vermoedens dat langdurige hoge inname van fructose, meestal als gevolg van consumptie van al dan niet "verborgen" suikers, leidt tot metabool syndroom, insulineresistentie, obesitas, leververvetting, diabetes en cardiovasculaire aandoeningen (waaronder hypertensie, hartinfarct, dyslipidemie.[6][7] Bij normaal gebruik van sucrose en fructose zijn echter volgens een onderzoeksoverzicht uit 2013, deels gesponsord door de ASN (American Society of Nutrition), geen nadelige effecten te verwachten.[8]oznin
quote:single1985 schreef op 26 februari 2017 @ 21:12:

Eetbuien zijn niet op te lossen met alleen gezond eten je zal echt op zoek moeten naar de trigger en van en pas dan kan je die eetbuien onder controle krijgen.

De reden is m.i. dat de interne lekkerbek, die al een maand de mond gesnoerd is, zich plotseling doet gelden: "Hé zeg; ik ben ook een deel van ons hè. Voed mij!". Zó lang onderdrukt, en nu wil hij vertellen dat je terdege rekening met hem moet houden anders komt hij voor zichzelf op.

De trigger is een verslapping van de discipline, waardoor Lekkerbek zijn kans ziet en in een schrokop verandert.

De discipline is verslapt, omdat discipline niet fijn genoeg is om altijd maar voor te leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven