Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
quote:Frambozen schreef op 26 februari 2017 @ 16:24:

Ik had een leuk idee gevonden op Pinterest. Een aardbeien toren! Er staan wel meerdere leuke ideeën en diys op trouwens. Die toren past beter in onze tuin dan een heel veld.Oh wauw, heel erg leuk!
I'm sorry, I was thinking about cats again.
quote:Calamitycat schreef op 26 februari 2017 @ 16:26:

[...]

Het concept vind ik heel interessant en leuk dat je het hier ter sprake brengt.

Misschien heb ik dan al een soort permacultuur tuin (want heel aantrekkelijk voor dieren) zonder het zelf te weten

Minder werk probeer ik vooral te creëren door vaste planten te kiezen die niet zo bewerkelijk zijn en onkruid voorkom ik door veel vaste planten en bodembedekkers. En sommig onkruid mag ook gewoon blijven omdat ik het mooi vind (fluitekruid bijvoorbeeld).

Biologische groentes en fruit haal ik gewoon in de supermarkt, ben wat dat betreft echt te lui aangelegd voor een eetbare tuin

Purperklokje, gefeliciteerd met je moestuin, hartstikke leuk!Er zijn echt leuke sites om meer te lezen over permacultuur hoor. Hier een link.En dat is juist voor luie tuinierders

Overigens is ook de 'makkelijke moestuin' voor mensen die niet veel tijd kwijt willen of kunnen aan de moestuin. HIer een link.
quote:Frambozen schreef op 26 februari 2017 @ 16:24:

Ik had een leuk idee gevonden op Pinterest. Een aardbeien toren! Er staan wel meerdere leuke ideeën en diys op trouwens. Die toren past beter in onze tuin dan een heel veld.

Zo'n toren heb ik vorig jaar gehad. Het regende vorig jaar zomer alleen net iets te veel, waardoor veel aardbeien verloren zijn gegaan. Maar het stond erg leuk en de vogels waren er dol op. Ik heb alleen zelf nauwelijks er iets van kunnen eten

Ik wil hier in de tuin een kruidenspiraal maken. Lijkt me zo leuk om te zien alleen al. En handig. Hier een link.

En verder wil ik een ook veel kruidentheeplantjes gaan planten en gebruiken. Moet ik me eerst door deze informatie heenlezen.
Mag ik je een moestuintip geven? Zet er geen rucola in want dat woekert als een idioot. Ooit had ik een moestuin in mijn tuin en daar had ik drie rucolaplantjes in gezet. Op zeker moment haalde ik er twaalf vuilniszakken rucola uit, en dat was alleen nog maar de moestuin. Het groeit overal tussendoor, onderdoor en overheen. Nachtmerries had ik van dat spul.
Ik vind hier dingen van.
Bedankt voor de links Case-je. Ik heb ze opgeslagen en ga me er in verdiepen.

Vind die kruidenspiraal ook erg leuk trouwens.
Die kruiden spiraal is leuk zeg! Compleet met egelhuis en vijvertje waar ze uit kunnen drinken!

Grappig, ik zat van de week vooruit te dromen, egelhuisjes, uilenhokken..

Mussenflats!

In de toekomsttuin wil ik zoveel mogelijk leven, de muggen en wespen onder controle door planten die ze vinden stinken, veel insecten, een paar wilde roofvogels die broeden en de muizen binnen de perken houden.

In de huidige tuin is ook van alles welkom (herten,muggen, wespen, ratten uitgezonderd) en dat gaat best redelijk goed als je bedenkt dat ik toch midden in een woonwijk zit. Veel vaste bezoekers en gasten die af en toe langs komen. Maar het kan altijd beter!
quote:Sabeltandcavia schreef op 26 februari 2017 @ 16:50:

Mag ik je een moestuintip geven? Zet er geen rucola in want dat woekert als een idioot. Ooit had ik een moestuin in mijn tuin en daar had ik drie rucolaplantjes in gezet. Op zeker moment haalde ik er twaalf vuilniszakken rucola uit, en dat was alleen nog maar de moestuin. Het groeit overal tussendoor, onderdoor en overheen. Nachtmerries had ik van dat spul.Dank voor de tip! Die sla ik dan maar over
Net de vijver afgezegd op mp. Zat even te meten en te puzzelen en hij is toch een stukje te groot. Nu even wachten tot er iets anders in de buurt online komt. Geen haast gelukkig. Net wat plantjes gehad, longkruid, betonie, duizendblad, geraniums, paarse iris, boshyacint en een witte helloborus en lage en hoge campanula. En narcissen. Ziet er allemaal nog een beetje zielig uit haha, moet nog eventjes groeien.
quote:Koettie schreef op 26 februari 2017 @ 18:16:

Net de vijver afgezegd op mp. Zat even te meten en te puzzelen en hij is toch een stukje te groot. Nu even wachten tot er iets anders in de buurt online komt. Geen haast gelukkig. Net wat plantjes gehad, longkruid, betonie, duizendblad, geraniums, paarse iris, boshyacint en een witte helloborus en lage en hoge campanula. En narcissen. Ziet er allemaal nog een beetje zielig uit haha, moet nog eventjes groeien.Wel jammer. Ga je nog op zoek naar een nieuwe of hou je het bij de mini?
quote:MissMartine schreef op 27 februari 2017 @ 06:40:

[...]

Wel jammer. Ga je nog op zoek naar een nieuwe of hou je het bij de mini?Sowieso opzoek naar een nieuwe!
quote:purperklokje schreef op 26 februari 2017 @ 16:20:

[...]

10 bij 10 ongeveer. Het eerste jaar wordt vooral uitproberen denk ik. Ik heb in elk geval al een bed gemaakt voor aardbeien (mijn vader heeft wat plantjes die verkeerd staan), een bed voor kruiden en een bed voor snijbloemen. De aardappels zijn al aan het voorkiemen en er komen in elk geval ook boontjes, courgettes en sla.Wat leuk! Is een mooie oppervlakte. Mijn ouders hadden vroeger ook allebei zo'n stuk grond, net buiten het dorp. Vader had allerlei groentes en moeder een bloementuin. Heb er goede herinneringen aan. Veel succes met je tuin!
quote:MissMartine schreef op 26 februari 2017 @ 16:23:

[...]

Die staat sinds deze maand ook op mijn verlanglijstje, ik zie ze overal en ben er helemaal verliefd op! Alleen vraag ik me af of het in de zomer ook een mooie struik isIn de zomer is het gewoon een struik met gewone blaadjes. Niet echt bijzonder, geen blikvanger. Ook in de herfst niet bijzonder. Het zit hem echt in de prachtige roze bloei nu, nu de hele tuin nog kaal is.
Leuk zeg zo'n kruidenspiraal! Ik had daar een andere versie van gevonden, met als spiraal vorm grote ronde keien eromheen, en die dan in een spiraal naar de binnenkant draaien.

En wat een leuke ideeën komen er überhaupt voorbij zetten zeg. Wordt er helemaal vrolijk van. Hier is vandaag het laatste onderdeel van het tuinhek geleverd, dus we kunnen volgende week aan de slag. Ook zijn alle planten voor de nieuwe haag geleverd, ik had er toch wat teveel besteld maar ach... Staat het alvast vol. En maar bij 1 trompetbloem was op 2/3e de stam geknakt, dus dat vind ik ook best knap vanwege de grootte en gewicht van de doos. Had even gemaild en kon het afgeknakte gedeelte snoeien.

Ik ben ondertussen nog aan het neuzen naar een goedkope pergola, en kwam deze op marktplaats tegen. Een gratis pergola met 6 m witte wisteria erbij! Misschien heeft iemand er hier wat aan/plek voor?
Wauw

Beetje te ver en groot alleen voor hier.
Die pergola! Jammer dat ik alleen een fiets heb
Leuk van al je plannen Framboos Hopelijk krijgen we deze lente en zomer heel veel foto's te zien. Ben zó benieuwd.
Ja voor hier ook wat te ver haha. Maar vond hem zo mooi, kon het niet laten om te delen.

Ahjoh CC, pak nou toch eens gewoon een uitdaging aan! De konijntjes willen vast helpen.

Ik zal er beter op letten om foto's te maken! Vergeet nogal vaak before foto's te maken, en daar dan achter te komen als het klaar is haha. Altijd leuk om te zien waar je bent begonnen.
quote:Frambozen schreef op 27 februari 2017 @ 21:59:

Ja voor hier ook wat te ver haha. Maar vond hem zo mooi, kon het niet laten om te delen.

Ahjoh CC, pak nou toch eens gewoon een uitdaging aan! De konijntjes willen vast helpen.

Ik zal er beter op letten om foto's te maken! Vergeet nogal vaak before foto's te maken, en daar dan achter te komen als het klaar is haha. Altijd leuk om te zien waar je bent begonnen.

Voor en na foto's zijn echt heel leuk, vooral doen. Na een paar jaar zijn ze meestal het allerleukst, dan weet je niet wat je ziet en kan je je al bijna niet meer voorstellen hoe het ooit geweest is. Als het goed is dan
Ik ben nog aan het bijkomen van mijn vorige uitdaging; project konijnenpaleis.

Volgend jaar (of het liefst nog dit jaar want instorting is nabij) is mijn uitdaging het vervangen van de pergola boven de zitkuil. Die ongeveer 5 bij 5 meter is en waarvan de hele bovenkant begroeid is met clematis en druif die ik allebei niet kwijt wil want mijn enige schaduwplek in de tuin.

Ben van plan de pergola balk voor balk te vervangen maar of het gaat werken?

Het liefst wil ik Douglas hout gebruiken maar dan moet ik waarschijnlijk de rest van het jaar op water en brood
Die witte wisteria En nog dicht bij hier ook! Maar man zegt nee "Groeit als onkruid en we hebben al een blauwe wisteria". Hij heeft nog gelijk ook...

De Before fotos vergeet ik ook altijd! Hopelijk denk ik er van de week aan, want wij gaan ook binnenkort beginnen!
Mailtje gestuurd voor alleen de wisteria . Die pergola is ook prachtig maar past helaas niet.

Ben benieuwd of ik wat hoor, hij was al zo vaak bekeken en opgeslagen als favoriet!
Ik ga tegelen in mijn tuin!

Ik heb badkamertegeltjes over van mijn vloer, met een heel tof patroon. Ik wil een kleine border hiermee gaan bekleden.
Klinkt leuk YL! Wat voor tegels zijn het?
quote:Felix_Urbexicus schreef op 27 februari 2017 @ 23:57:

Klinkt leuk YL! Wat voor tegels zijn het?https://www.hornbach.nl/s ... 3-cm/5612673/artikel.html

En ik heb ook nog smalle witte die ik op de bovenrand zou kunnen plakken volgens mij. Denk dat het wel een leuke eyecatcher is.
Oh gaaf zeg! Ben benieuwd naar het resultaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven