Stemrecht afhankelijk van je opleiding

02-03-2017 10:00 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie?

Op Facebook staat de volgende stelling, dat de stem van mensen met een hogere opleiding zwaarder mee zou moeten tellen.

https://www.facebook.com/GeleerdStemmen

Wat denken jullie daarvan?

Je stemrecht zou afhankelijk moeten worden van je educatieve

Totaal aantal stemmen: 255

Eens (10%)
Oneens (90%)
quote:strikjemetstippels schreef op 02 maart 2017 @ 10:47:

Tja dat vind jij LaFolie, dat ouderen achterlijk stemmen. En dat is dus het dictatoriale er aan, want dan ga je er namelijk al van uit dat er 1 centrale Goede Opinie is die onder dwang wordt op gelegd.

Overigens vind ik iedereen die een keuze maakt op basis van een stemwijzer ook totaal beïnvloedbaar. En toch wil ik niemand z'n stemrecht ontnemen, ook al ben ik het met heel veel mensen compleet oneens.

Nee hoor, ze mogen van mij rechts of links stemmen dat maakt me niks uit. Dus in die zin niet één Goede Opinie. Maar als het SGP, 50Plus en PVV wordt (dat zijn de partijen die ik persoonlijk het meeste tegenkom onder ouderen) dan mag je je best wel eens afvragen of zij nog in staat zijn tot helder nadenken.

Ouderen zullen bv. ook sneller anti-Europa stemmen. Ja leuk en aardig, maar tegen de tijd dat wij dan uit de EU zijn en helemaal kapot gaan liggen zij vredig onder de groene zoden. Daarom, niet hun toekomst.

Maar zoals ik al zei, ik ben ook een beetje een dictator. Dus ik snap je punt wel
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
quote:SallySpectra schreef op 02 maart 2017 @ 10:37:

[...]

Tussen hoogopgeleid en de verstandelijke vermogens van een kleuter zit nog héél veel.Dat begrijp ik natuurlijk ook wel. Toch is het nu zo dat verstandelijk beperkten van een laag niveau gewoon mogen stemmen. Dan heb ik dus wel over mensen die op het niveau zitten van een heel jong kind. Maar ja, ze mogen ook kinderen krijgen en dat vind ik eigenlijk nog veel erger.
Als je al intelligentie als graadmeter gaat gebruiken dan vind ik het idioot om de opleiding als maatstaf te nemen. Niet iedereen die slim is komt tot zijn recht in het onderwijs. Ik ken meerdere heel verstandige en slimme mensen die geen/ weinig diploma's hebben. Deze hebben zelfs een succesvolle carrière.

En wat ik ook vind; bij democratie gaat het toch om de stem van het volk? En bij een volk zitten mensen van allerlei soorten intelligentie; dom en slim. Dus nee dit is een belachelijk voorstel.

Hoewel ik me wel aansluit bij Lady gaga. Hoe kun je zo kortzichtig zijn om op een partij zonder enig plan te gaan stemmen? Ja een A4tje. Maar zelfs daar ontbreken details over hoe dat te doen.

Een partij die ook nergens mee wil discussiëren? En alleen maar scheldt op alles waar hij het niet mee eens is? Ik vrees hier echt het ergste voor NL

Wat ik me ook afvraag is hoe het zit met verstandelijk gehandicapten? Die mensen die niet iets als stemmen echt niet kunnen begrijpen? Weet iemand hoe dat dan gaat?
quote:Pientjexxxx schreef op 02 maart 2017 @ 10:36:

[...]

Iedereen begrijpt dat een kleuter niet gaat stemmen, maar het is natuurlijk wel vreemd dat een volwassene met de verstandelijke vermogens op het niveau van een kleuter wel mag stemmen.

Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet - want als je eenmaal gaat bepalen wie wel en niet mag stemmen krijg je een gevaarlijke situatie. Niet zo heel lang geleden werd dit ook gebruikt om vrouwen, etnische minderheden en armen niet te laten stemmen, want die zouden immers niet weten waar het over gaat.

Bovendien vraag ik me af hoeveel volwassenen met een zware verstandelijke beperking er echt gaan stemmen. Als ze echt willen zullen ze wel geholpen worden, maar als ze niet eens weten wat verkiezingen zijn, denk je dan dat hun begeleider ze naar het stemhokje sleept en een potlood in de hand duwt? Daar ben ik wel benieuwd naar. Je hebt immers stemrecht, geen stemplicht.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:amarna schreef op 02 maart 2017 @ 10:51:

[...]

Als ik alleen naar mijn eigen portemonnee zou kijken, zou ik op de VVD behoren te stemmen. En dat heb ik nog nooit gedaan. Niet bij gemeenteraads-, deelraads-, europees parlements-, provinciale staten- en tweede kamerverkiezingen vanaf 1977.

Ik ben dus wél zo'n uitgesproken idealistische stemmer. En mijn echtgenoot en veel van onze vrienden ook.

Ze zijn écht niet uitgestorven. In andere topics zouden we vast uitgemaakt zijn voor linkse wegkijkers, geitenwollensokken, struisvogels etc. Ik ben zelf weleens voor "stompzinnig" uitgemaakt op dit forum. Ze vinden maar een eind weg Hier idem, behalve dan dat ik inmiddels van een uitkering leef en dus weer terug zou kunnen naar links. Maar ik ben daar nooit weggeweest, ook niet toen ik een beter inkomen had.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
In die gevallen zal een begeleider wel bepalen welke partij het beste voor heeft voor de verstandelijk beperkte.

Of voor de begeleider zelf natuurlijk
quote:LaFolie schreef op 02 maart 2017 @ 10:51:

[...]

Nee hoor, ze mogen van mij rechts of links stemmen dat maakt me niks uit. Dus in die zin niet één Goede Opinie. Maar als het SGP, 50Plus en PVV wordt (dat zijn de partijen die ik persoonlijk het meeste tegenkom onder ouderen) dan mag je je best wel eens afvragen of zij nog in staat zijn tot helder nadenken.

Ouderen zullen bv. ook sneller anti-Europa stemmen. Ja leuk en aardig, maar tegen de tijd dat wij dan uit de EU zijn en helemaal kapot gaan liggen zij vredig onder de groene zoden. Daarom, niet hun toekomst.

Maar zoals ik al zei, ik ben ook een beetje een dictator. Dus ik snap je punt wel

Juist het feit dat de stemgerechtigden van alle leeftijden zijn maakt dat er een soort afspiegeling van de maatschappij ontstaat.

Tegen dat jij ouder bent ga je vanzelf inzien dat ouderen best helder kunnen nadenken, ook al denken ze mss anders dan jongeren.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Maechtje schreef op 02 maart 2017 @ 10:53:

[...]

Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet - want als je eenmaal gaat bepalen wie wel en niet mag stemmen krijg je een gevaarlijke situatie. Niet zo heel lang geleden werd dit ook gebruikt om vrouwen, etnische minderheden en armen niet te laten stemmen, want die zouden immers niet weten waar het over gaat.

Bovendien vraag ik me af hoeveel volwassenen met een zware verstandelijke beperking er echt gaan stemmen. Als ze echt willen zullen ze wel geholpen worden, maar als ze niet eens weten wat verkiezingen zijn, denk je dan dat hun begeleider ze naar het stemhokje sleept en een potlood in de hand duwt? Daar ben ik wel benieuwd naar. Je hebt immers stemrecht, geen stemplicht.Er zijn er echt die stemmen dat weet ik uit ervaring. Ze kunnen ook een volmacht afgeven, dus het is wel iets waar gesjoemeld mee kan worden. Net zoals er bij vorige verkiezingen gesjoemeld werd met het stemmen door allochtonen waarbij iemand mee het stemhokje inging.

[...]

En dat is nu juist de reden voor een anti-EU stem.

Ik snap echt niet dat je er mee koketteert eerlijk gezegd, met dictatoriale neigingen. Is voor mij het zelfde als koketteren met een beetje een verkrachter zijn, beetje moordenaar, beetje gewelddadige roofovervaller.
quote:Gelukspopje schreef op 02 maart 2017 @ 10:52:

Als je al intelligentie als graadmeter gaat gebruiken dan vind ik het idioot om de opleiding als maatstaf te nemen. Niet iedereen die slim is komt tot zijn recht in het onderwijs. Ik ken meerdere heel verstandige en slimme mensen die geen/ weinig diploma's hebben. Deze hebben zelfs een succesvolle carrière.

En wat ik ook vind; bij democratie gaat het toch om de stem van het volk? En bij een volk zitten mensen van allerlei soorten intelligentie; dom en slim. Dus nee dit is een belachelijk voorstel.

Hoewel ik me wel aansluit bij Lady gaga. Hoe kun je zo kortzichtig zijn om op een partij zonder enig plan te gaan stemmen? Ja een A4tje. Maar zelfs daar ontbreken details over hoe dat te doen.

Een partij die ook nergens mee wil discussiëren? En alleen maar scheldt op alles waar hij het niet mee eens is? Ik vrees hier echt het ergste voor NL

Wat ik me ook afvraag is hoe het zit met verstandelijk gehandicapten? Die mensen die niet iets als stemmen echt niet kunnen begrijpen? Weet iemand hoe dat dan gaat?

Ik vind de populariteit van de PVV ook een verleidelijke reden om een IQ-test in te stellen als grens, maar het is en blijft natuurlijk een foute gedachte om mensen waar je het niet mee eens bent uit te sluiten.

Ik vraag me ook af hoe het gaat met mensen met een verstandelijke beperking. Ik weet wel hoe het in het bejaardenhuis waar ik ooit werkte ging. Daar was een mobiel stembureau. Ook demente bejaarden hebben stemrecht, maar in de praktijk kwam het er niet van. Ze hadden namelijk niet het organisatorisch vermogen om een identiteitskaart en een stempas mee te nemen en vervolgens naar het juiste kamertje te komen. Natuurlijk waren we wel mensen om ze hierbij te helpen, maar iemand die echt dement is weet onderweg naar zijn kamer om die dingen op te halen al niet meer wat hij of zij ging doen, dus in de praktijk stemden die mensen ook gewoon niet.
quote:AnAppleADay schreef op 02 maart 2017 @ 10:54:

In die gevallen zal een begeleider wel bepalen welke partij het beste voor heeft voor de verstandelijk beperkte.

Of voor de begeleider zelf natuurlijk En dat mag dus net niet!

[...]

Maar zoals ik al zei, ik ben ook een beetje een dictator. Dus ik snap je punt wel Het hangt er maar helemaal van af in welke kringen van ouderen je verkeert. Ik woon in Rotterdam en dat is altijd een links bolwerk geweest, met name onder ouderen.
Idioot idee. Dikke vette nee dus.
quote:Pientjexxxx schreef op 02 maart 2017 @ 10:56:

[...]

En dat mag dus net niet!

Maar het gebeurt natuurlijk wel, met volmacht.

Dat aantal is alleen zo klein, dat ik me niet kan voorstellen dat het heel veel invloed heeft.
quote:strikjemetstippels schreef op 02 maart 2017 @ 10:56:

[...]

En dat is nu juist de reden voor een anti-EU stem.

Ik snap echt niet dat je er mee koketteert eerlijk gezegd, met dictatoriale neigingen. Is voor mij het zelfde als koketteren met een beetje een verkrachter zijn, beetje moordenaar, beetje gewelddadige roofovervaller.

En ik snap niet dat je koketteert met je aluminiumhoedjescollectie.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Maar afgezien van het feit of het haalbaar is (qua kosten en qua gedoe), zouden jullie een dummy-test wel zien zitten?

Zodat iedereen in ieder geval begrijpt waar ze op stemmen?
quote:Solomio schreef op 02 maart 2017 @ 10:55:

[...]

Juist het feit dat de stemgerechtigden van alle leeftijden zijn maakt dat er een soort afspiegeling van de maatschappij ontstaat.

Tegen dat jij ouder bent ga je vanzelf inzien dat ouderen best helder kunnen nadenken, ook al denken ze mss anders dan jongeren.

In een ander topic werd laatst geopperd om 70+ers het stemrecht af te nemen.

Alsof alle 70+ers niet meer van deze wereld zouden zijn
quote:AnAppleADay schreef op 02 maart 2017 @ 11:01:

Maar afgezien van het feit of het haalbaar is (qua kosten en qua gedoe), zouden jullie een dummy-test wel zien zitten?

Zodat iedereen in ieder geval begrijpt waar ze op stemmen?Nee. Als iemand VVD wil stemmen om dat Rutte zo leuk lacht, of dat ze Jesse Klaver een lekker ding vinden, moeten ze dat zelf weten. Het enige wat ik wil is dat de media iedereen eerlijk weer geeft zonder bias. De rest is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
quote:amarna schreef op 02 maart 2017 @ 11:02:

[...]

Alsof alle 70+ers niet meer van deze wereld zouden zijn Dat is inderdaad volkomen idioot veel 70+ ers draaien nog prima mee in de maatschappij.
quote:amarna schreef op 02 maart 2017 @ 10:51:

[...]

Als ik alleen naar mijn eigen portemonnee zou kijken, zou ik op de VVD behoren te stemmen. En dat heb ik nog nooit gedaan. Niet bij gemeenteraads-, deelraads-, europees parlements-, provinciale staten- en tweede kamerverkiezingen vanaf 1977.

Ik ben dus wél zo'n uitgesproken idealistische stemmer. En mijn echtgenoot en veel van onze vrienden ook. Mensen van divers opleidingsniveau. VMBO (toen nog LTS/MAVO geheten), VWO, MBO, HBO en academisch niveau.

Ze zijn écht niet uitgestorven. In andere topics zouden we vast uitgemaakt zijn voor linkse wegkijkers, geitenwollensokken, struisvogels etc. Ik ben zelfs weleens voor "stompzinnig" uitgemaakt op dit forum. Ze vinden maar een eind weg

Idealisme en je eigen gevoel voor waarheid en gerechtigheid spelen natuurlijk een grote rol, maar alleen maar als je daardoor zelf niet aan de bedelstaf raakt. Die partijen waar je op stemt zijn dus óf niet zo groot en invloedrijk óf je kan de belasting e.a. maatregelen die ze je willen opleggen heel goed betalen.

En vindt veel meer calculatie plaats in je onderbewustzijn dan je zelf vaak denkt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:YellowDiamond schreef op 02 maart 2017 @ 11:03:

[...]

Dat is inderdaad volkomen idioot veel 70+ ers draaien nog prima mee in de maatschappij.Velen zullen straks tot na hun 70e moeten blijven werken. Nogal tegenstrijdig dat je dan niet meer zou mogen stemmen. Je bent wel goed genoeg om de staatskas te spekken, maar verder word je als lichtelijk seniel beschouwd.
quote:amarna schreef op 02 maart 2017 @ 11:02:

[...]

Alsof alle 70+ers niet meer van deze wereld zouden zijn Dat was een heel sarcastisch bericht
quote:AnAppleADay schreef op 02 maart 2017 @ 11:06:

[...]

Dat was een heel sarcastisch bericht Ja dat klopt was vooral om reacties uit te lokken die forummer was met een onderzoekje bezig.
quote:AnAppleADay schreef op 02 maart 2017 @ 11:01:

Zodat iedereen in ieder geval begrijpt waar ze op stemmen?

Ik vind geen enkele test of begrenzing een goed idee, eigenlijk. Maatschappijleer is een verplicht vak op school. Wat mij betreft blijft het daarbij.

EDIT: ik vind wel dat het afgelopen moet zijn met EU-gerelateerde referenda, want hoeveel van ons (en daar schaar ik mezelf ook onder) kunnen de consequenties overzien van een Europese grondwet of het Oekraïnereferendum? Ik ben geen voorstander van referenda. Eens in de paar jaar naar de stembus voor gemeenteraad, tweede kamer en EU-parlement vind ik meer dan genoeg.
quote:AnAppleADay schreef op 02 maart 2017 @ 10:58:

[...]

Maar het gebeurt natuurlijk wel, met volmacht.

Dat aantal is alleen zo klein, dat ik me niet kan voorstellen dat het heel veel invloed heeft.

Ook daarvoor moet de persoon instaat zijn om zelf de volmacht in te vullen.

Ik kan me geloof ik nog herinneren dat bij de vorige verkiezingen een moeder die de volmacht voor haar geestelijk gehandicapte zoon invulde voor zichzelf daar gedoe mee kreeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven