Werk & Studie alle pijlers

Nachtdienst

10-03-2017 10:03 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik 2 nachten achter elkaar de nachtdienst in. Dit zijn mijn eerste nachtdiensten dus ik moet nog erg zoeken hoe ik dit ga doen met slapen overdag enzo.

Hoe slapen jullie als jullie nachtdienst hebben? En houden jullie bepaalde tijden aan om te eten 's nachts?

Alle tips zijn welkom!
Google gaf geen topics?
Ik lees mee, eind april heb ik mijn eerste 3 nachtdiensten!
Als je maar 2 nachten draait, dan zou ik niet teveel op zoek gaan naar een ritme, maar gewoon pakken - qua eten en slaap - wat je nodig hebt. Zorg dat je met een relatief volle buik gaat slapen, net als dat je normaal 's avonds doet, dus zo'n 3-4 uur voordat je dienst af is een maaltijd (als dat mogelijk is). En na de tweede nacht korter slapen (bijv 4-6 uur), zodat je 's avonds op tijd naar bed kunt om je dagritme weer terug te pakken.
Heb zelf ook wel eens nachtdiensten gedraaid, daarbij eerst geprobeerd normale eetritme aan te houden. 's Middags een dutje, dan avondeten en dan richting het werk. Op het werk at ik eigenlijk weinig gedurende de nacht, geen honger. Als ik 's ochtends vroeg thuiskwam dan een ontbijtje en weer terug naar bed.
Smile
Mijn vriend heeft regelmatig nachtdiensten (3 achter elkaar). Hij doet de dag ervoor rustig aan en gaat slapen als dat lukt (of hij kijkt tv op bed). Hij eet gewoon 's avonds mee en na het eten gaat hij ook altijd nog even slapen. Ik weet niet precies wat hij 's nachts eet. 's Ochtends na de nachtdienst eet hij ook nog wat (soms iets warms). Daarna slaapt hij zo lang mogelijk. 's Middags doet hij nog een dutje en 's avonds na het eten weer. Na de laatste nacht probeert hij uiterlijk om 12 uur op te staan en daarna niet meer te slapen om zo snel mogelijk weer terug te komen in het normale ritme.
Ik doe soms nachdiensten, dus niet heel ervaren. Ik heb dan dienst tot 6 uur, overdracht tot 06.30 en ben dan tegen 07.30 uur thuis. Meestal ben ik dan flink op en ga na douchen om 08 uur naar bed en probeer dan zo lang mogelijk te slapen.

In de nacht eet ik lichte dingen, maaltijdsalades werken vrij goed en van die noodle soepen. Maar ik heb ook wel eens om 05 uur 's ochtends een in de avond ervoor gehaalde roti zitten eten. Ik probeer dan gewoon naar mijn lichaam te luisteren.
Voor twee keer zou ik mijn ritme ook niet omgooien. Hooguit even een dutje in de middag doen of in de vroege ochtend.

Ben je de dagen daarna vrij? Dan haal je je slaap wel in
quote:Yakatani schreef op 10 maart 2017 @ 10:07:

Google gaf geen topics?

Wat een zure reactie.

TO ik zou als ik jou was inderdaad een vast tijdstip nemen om te eten. Misschien handig om dan je avondeten te eten als je daar iets kan opwarmen. Ik maak altijd te veel en vries dat in. En neem dan wat mee naar het werk en warm dat daar op. Zorg dat je wel 3 maaltijden eet. Ontbijt lunch en avondeten. Je moet het alleen nu anders verdelen.
Say it like you mean it.
quote:Yakatani schreef op 10 maart 2017 @ 10:07:

Google gaf geen topics?Dan kun je het halve forum wel opdoeken. Flauw.
Ik at altijd wel s nachts je gebruikt toch meer energie met wakker zijn. Ik bleef de avond voor mijn nachten laat op tot 2 a 3 uur s nachts dan s ochtends lekker uitslapen tot je wakker wordt uit jezelf. Dan s avonds de eerste nacht in, s ochtends gelijk naar bed alles rustig dan kon ik echt slapen tot een uur of vijf s middags. Dan bleef ik gewoon op tot ik ging werken en de laatste dag als ik eruit kwam ging ik tot max 11.30 naar bed en dan s avonds weer gewoon naar bed
where ever you go, go with your heart
Tuurlijk 's nachts eten, je bent gewoon aan het werk.

Hier deden we altijd rond 01.00 uur koffie met elkaar en rond 4 uur kregen we een broodmaaltijd. En die heb je echt nodig want dat os het zwaarste moment van de nacht. Na de maaltijd gaat het wel weer.

Qua slapen pakken wat je pakken kunt, voor 2 nachten inderdaad niet je hele ritme omgooien.
Ik slaap de ochtend voor mn eerste nacht uit en doe rustig aan, eet dan rond de lunch mn ontbijt, rond 18 uur lunch en dan tussen 22 en 24 uur iets wat goed vult (pasta, ei, rijst, etc). Daarna kan ik niet meer eten, dan word ik heel erg misselijk. Om 6 uur kan ik weer wat eten en dan neem ik meestal een smoothie om een suikerkick te creëren (en dus wakker te blijven), rond half 9 ben ik thuis en dan eet ik soms nog een cracker maar meestal ben ik te moe en ga ik direct slapen. Ik blijf dan een uurtje of 8 in bed liggen en dan ontbijt rond 17 uur, tussen 22 en 24 weer een goed vullende maaltijd etc. Als tussendoortje neem ik wat nootjes of popcorn, wanneer ik er zin in heb en tijd heb.

Ik heb trouwens altijd heel veel moeite met mijn slaapritme weer terug naar normaal krijgen, dus probeer ik na mn laatste nacht wakker te blijven. Dat is voor mij makkelijker dan 3 uurtjes bijslapen en dan de avond weer proberen. Zeker als je vrij snel weer overdag moet gaan werken kan dat een optie zijn.
Ik werk 3 nachtdiensten per week.

Voor mijn eerste nacht ga ik 's avonds na het eten nog even naar bed (18.30-21.30 ongeveer), dan douchen en klaarmaken voor werk. Om 22.45 begin ik, ik doe dan als eerste de klusjes waar ik mijn hersens bij moet gebruiken ( medicatie etc). Ik drink in de nacht eigenlijk alleen maar thee, af en toe een sapje. Van frisdrank (koolzuur) krijg ik last van mijn darmen. Om een uur of 2 eet ik dan een soort 'lunch', boterhammen, een kleine salade, kop soep, zoiets. Om 5 uur krijg ik meestal een dip, dan zorg ik dat ik werk heb waar ik lichamelijk wel in beweging moet zijn, maar niet bij hoef na te denken (schoonmaken of zo). Om 5.30 eet ik nog een kleine snack, fruit, of een klein bakje yoghurt of kwark en drink mijn laatste kop thee.

Ik ben rond 7.30 thuis, doe dan de ochtend routine met de kinderen, breng ze naar school en ga dan mijn bed in. Ik slaap dan van 9-16.30 ongeveer. 's Avonds eet ik dan gewoon met het gezin mee.

Na mijn laatste nacht slaap ik van 9-13 uur ongeveer, ga er dan uit en zorg dat ik dingen te doen heb. Dan 's avonds op mijn normale tijd naar bed en dan zit ik weer in een 'gewone mensen ritme'.

Ik heb altijd laagjes kleding aan omdat ik in de nacht het soms heel koud heb, maar ook wel eens ineens heel warm.

Ik vind nachtdiensten heel fijn om te werken, ik zou niet anders willen!
Gewoon werken zoals je overdag doet.

Veel water drinken i.p.v. koffie (houdt mij meer wakker).

Je zal iets meer trek krijgen dan tijdens een dagdienst, gewoon gezonde dingen meenemen.

Verder gaat het allemaal vanzelf.
Voor mijn eerste nacht slaap ik voor tussen 19.00 en 21.00. Ik begin om 22.00 omstreeks 03.00 uur eet ik of kwark met wat fruit of een paar boterhammen en rond 6 uur ontbijt ik nog met wat kwark of een eiwitshake. Thuis om 07.30 nog een beschuitje en ik slaap dan tot 15.00 uur.

Voor die 2e nacht ga ik niet meer voorslapen maar ik ga ook niet sporten of zo. Gewoon bankhangen. Na mijn laatste nacht slaap ik tot max 13.00 zodat ik s avonds weer om 22.30 naar bed kan.

Ik werk gemiddeld 6 a 7 nachtdiensten per 4 weken het went wel.
Ik slaap de ochtend voor de eerste dienst idd goed uit. Zorg dat er genoeg eten in huis is (want niets is irritanter dan boodschappen halen als je net brak wakker wordt).

Eet gewoon (evt wat later) m'n avondeten, neem nog een dubbele koffie en fiets naar het werk. We hebben om 1 of 2 uur een koffierondje met z'n allen. Rond 4 uur een half uur pauze, dan eet ik brood en soepje of salade. Of yoghurt met noten en fruit. Ik probeer niet te(veel) te snacken en snaaien want dat helpt maar kort en daarna voel ik me nog veel rotter.

Ik drink na t koffierondje van 1 uur geen koffie meer, alleen thee of water. Fiets als een zombie naar huis, eet dan meestal m'n laatste broodje of banaan en thuis nog iets.. een bakje Brinta kan ik dan opeens wel lekker vinden.

Dan slapen na bijna 24 uur wakker zijn.. heerlijk! Ik slaap zolang als ik zin heb, zet geen wekker, moet er meestal wel even uit om te plassen maar kan makkelijk 8-10 uur tukken. Vaak tot m'n man me wakker komt maken uit z'n werk

Maar ja ik draai dan ook min vier diensten dus dan moet je het ritme toch echt wel wat omdraaien.

Uit de laatste nacht: wekker na 4 uurtjes en iets leuks gaan doen, naar buiten! Genieten vh feit dat het er weer op zit. En je niet verslapen want dan kun je niet meer slapen s nachts natuurlijk.
Mijn patroon als ervaren nachtdier:

Ga ik de nacht in, slaap ik vóór, rond een uur of 4 s middags tot een uur of 6, niet langer anders ben ik duf.

Na de dienst ga ik douchen, neem ik een licht ontbijt en slaap ik tot een uur of 4, ik lig er meestal 9 uur in dus dan heb ik zo 7 uur slaap.

Het lichte ontbijt neem ik ter voorkoming dat ik wakker wordt van de trek, maar ik let wel op drinken, als ik in de nacht teveel drink word ik tijdens het slapen continu wakker om te plassen.

Verder heb ik mijn slaapkamer omgetoverd tot een soort bunker (pikdonker en koel) want zo boots ik de nacht na en slaap ik beter en vaster.

Als ik wakker ben hang ik wat op de bank en ontbijt ik, maar meestal moet ik ook wat beweging anders blijf ik moe in mijn lijf. Avondeten neem ik om een uur of 7, een left over neem ik mee voor in de nacht (als ik niet of slecht eet heb ik een nachtdienstkater en wil ik bij wakker worden alleen maar patat en ander vet voedsel, niet goed voor de lijn)

Uit de nacht (dus na mijn laatste dienst) zet ik de wekker om 1 uur, dan sta ik op en ga ik of buiten wandelen (meestal in de zomer of voorjaar) of 10 minuten onder de zonnebank (in de winter).

Meer dan 4 nachtdiensten trek ik niet omdat ik dan mijn ritme omdraai en dat jetlag gevoel heb waar je veel mensen over hoort, gelukkig houden ze daar op mijn werk rekening mee.

tuurlijk slaap ik ook weleens wat minder en is het ook weleens wat zwaarder maar in principe hou ik het met deze rituelen al bijna 10 jaar vol.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik slaap de ochtend voor de eerste dienst idd goed uit. Zorg dat er genoeg eten in huis is (want niets is irritanter dan boodschappen halen als je net brak wakker wordt).

Eet gewoon (evt wat later) m'n avondeten, neem nog een dubbele koffie en fiets naar het werk. We hebben om 1 of 2 uur een koffierondje met z'n allen. Rond 4 uur een half uur pauze, dan eet ik brood en soepje of salade. Of yoghurt met noten en fruit. Ik probeer niet te(veel) te snacken en snaaien want dat helpt maar kort en daarna voel ik me nog veel rotter.

Ik drink na t koffierondje van 1 uur geen koffie meer, alleen thee of water. Fiets als een zombie naar huis, eet dan meestal m'n laatste broodje of banaan en thuis nog iets.. een bakje Brinta kan ik dan opeens wel lekker vinden.

Dan slapen na bijna 24 uur wakker zijn.. heerlijk! Ik slaap zolang als ik zin heb, zet geen wekker, moet er meestal wel even uit om te plassen maar kan makkelijk 8-10 uur tukken. Vaak tot m'n man me wakker komt maken uit z'n werk

Maar ja ik draai dan ook min vier diensten dus dan moet je het ritme toch echt wel wat omdraaien.

Uit de laatste nacht: wekker na 4 uurtjes en iets leuks gaan doen, naar buiten! Genieten vh feit dat het er weer op zit. En je niet verslapen want dan kun je niet meer slapen s nachts natuurlijk..

De dag daarna ga ik meestal lekker buiten sporten. In de diensten ben ik thuis een echte couch potato. Het werken zelf is meestal erg druk en pittig, tijd vliegt.
Er is al veel genoemd. Wat ik darnaast ook doe na een nachtienst voor ik ga slapen: De stekker van de deurbel eruit trekken. Niks is zo vervelend voor mij als je net in slaap bent gevallen en er weer een Jehova of verkoper aan de deur staat. De sticker op de deur datbze ongewenst zijn wordt er helaas regelmatig afgetrokken.
Ik heb 1 keer elders geslapen toen de buren aan het verbouwen waren.....dat was echt niet te doen...
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ga een paar uurtjes slapen voor je eerste nachtdienst

Ik at 's avonds gewoon warm, halverwege de dienst en net voor ik naar huis ging at ik brood

Dan thuis meteen naar bed en rond 16/16.30 weer op

Mijn nachtdienst duurde van 23-8

Na de laatste nachtdienst een paar uurtjes slapen en dan het gewone ritme weer in
quote:sprokkelientje schreef op 10 maart 2017 @ 11:34:

Ik heb 1 keer elders geslapen toen de buren aan het verbouwen waren.....dat was echt niet te doen... Onze buren vroegen wanneer mijn vriend nachtdienst had en hielden daar rekening mee
quote:brennwert schreef op 10 maart 2017 @ 11:29:

Er is al veel genoemd. Wat ik darnaast ook doe na een nachtienst voor ik ga slapen: De stekker van de deurbel eruit trekken. Niks is zo vervelend voor mij als je net in slaap bent gevallen en er weer een Jehova of verkoper aan de deur staat. De sticker op de deur datbze ongewenst zijn wordt er helaas regelmatig afgetrokken.Of je doet gewoon oordopjes in.
Ik probeer de dag voor de nachtdienst 's ochtends zo lang mogelijk te blijven liggen, en 's middags / begin avond ga ik vaak ook nog even terug naar bed. Gewoon gordijnen dicht, telefoon uit, ogen dicht en je zal je verbazen dat je toch nog even slaapt (ik tenminste wel). Voor het werk eet ik warm, en in de nachtdienst zelf eet vooral crackers, fruit, yoghurt, soms neem ik een gekookt eitje mee. Vrij gezond dus. Er zijn veel mensen die vette happen meenemen maar daar raakt mijn maag echt van over de zeik. Ik drink ook geen koffie, helpt niks met wakkerhouden. Probeer voldoende water te drinken. Voor ik ga slapen eet ik vaak nog ontbijt thuis, anders wordt je na 3-4 uurtjes slaap wakker met honger. Ik zet in principe geen wekker, alle slaap die ik kan krijgen is meegenomen, want overdag slaap je toch wat minder diep. Soms lukt het me wel eens om tot zeven uur 's avonds te slapen, heerlijk

Om er weer uit te komen zet ik wel een wekker, dan slaap ik vaak nog 2-3 uurtjes. Of ik blijf gewoon wakker. Voelt even shit, je bent wel brak, maar dan zit je wel gelijk weer in het juiste ritme.

Probeer voor je dienstenblok te zorgen dat je een schoon huis hebt en dat je eten in huis hebt, want je hebt dan echt geen zin om dat soort dingen te gaan regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven