Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:lola712 schreef op 08 maart 2017 @ 19:20:

[...]

Ik heb het vooral ook sociaal, er valt geen normaal gesprek meer te voeren lijkt het wel. Mensen lullen alleen maar wat ze vandaag hebben meegemaakt op werk/studie en als jij dus de hele dag thuiszit heb je ook niks te melden, dat voelt zo leeg en ben je snel klaar. Ze vragen dan ook niet eens meer hoe jouw dag was en als ze horen over een afwijzing haken ze nog sneller af. Alsof je alleen interessant bent als je mee kunt roddelen over collega's. Ik merk het zelf ook, je probeert een gesprek op gang te houden maar lukt amper. Vooral als mensen over hun 'hectische' dagen beginnen en ik mij er zelf ook geen voorstelling bij kan maken.Het werkt twee kanten op denk ik, want je vindt het zelf ook niet leuk om te moeten vertellen dat het je nog steeds niet is gelukt om een baan te vinden... en ja, mensen praten liever niet over dat soort lastige dingen, wat het met je doet enzo... misschien zijn ze er ergens ook bang voor, omdat het hen ook zomaar kan overkomen. Ik zat bij een sport-club waar alleen maar succesvolle mensen zitten (leek het wel), want steeds ging het weer over werk, er was iemand die net een nieuwe baan had gekregen en dan vraagt iedereen hoe het bevalt enzo... inclusief ikzelf, maar ik vond dat wel moeilijk omdat ik denk dat mensen dat dan doortrekken naar mijn situatie...
quote:vivinnetje schreef op 09 maart 2017 @ 12:23:

[...]

Okee... zo'n lang arbeidsverleden heb ik niet, maar toch wel 20+ jaar... en genoeg om recht te hebben op de maximale ww van 24 maanden. Maarja, toch... Het gaat bij mij wel ver. Als ik om 11.00 de deur uitga, heb ik in m'n hoofd zitten dat 'werkeloos' op m'n hoofd geschreven staat. Ik doe dus bij voorkeur boodschappen rond zessen. Als ik 's ochtends ga hardlopen voel ik me ook slecht... ondanks dat ik ga sporten dan. En het is raar, want daar had ik geen last van als ik eens een dagje vrij was.Maar dan beperk jij jezelf wel heel erg, dat is toch doodzonde? Heb je eindelijk tijd om lekker rustig overdag hard te lopen en te genieten van de omgeving in daglicht, en dan wacht je tot 's avonds. Heb je eindelijk tijd om eens uitgebreid te koken of vroeg te eten, en dan leg jij jezelf op dat je pas om 6 uur boodschappen kunt doen. Jouw dag zou een stuk voller en leuker worden als jij jezelf toestaat om van deze vrijheid te genieten. Voor je het weet ben je weer aan de slag, en kijk je met spijt op deze periode terug. Probeer juist nu de voordelen te pakken, zo'n kans krijg je misschien nooit meer!
Vivinnetje, een schuldgevoel heb ik niet hoor. Ik heb ook 20+ jaar arbeidsverleden, minus een jaar eerder ww.

WW s gewoon een verzekering, je hebt er al die jaren premie's voor betaald.

Chica, mooie c.v. Ik heb nog een stijve, ouderwetse c.v. Misschien wel goed om daar weer eens aan te sleutelen.

De vacature waar ik op gereageerd heb is na 4 dagen en 200 reacties dicht gezet.

Mijn brief is er, door invloed van vriendin, tussenuit gehaald.

Ze zoeken liefst iemand zonder kinderen, helaas heb ik wel. En iemand die bij voorkeur geen 3 weken vakantie wil in de bouwvakvakantie. Het is me niet helemaal duidelijk of ze echt de bouwvakvakantie bedoelen of de schoolvakantie. Eerste zou voor mij geen probleem zijn, tweede vind ik lastiger.

Misschien wordt ik uitgenodigd en hoor ik dan meer.

Ik heb nog 4 andere brieven verstuurd deze week, daar heb ik nog geen antwoord op.

Ik ben per 01-03 werkeloos. Eerder Weerd ik door 't UWv per 4 weken betaald. Is dat nu per maand?

Ik heb nog geen bevestiging gehad.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Goedemiddag!

Frustrerend Tess…. Lijkt me nu ook erg lastig als starter. Geen mogelijkheden om een traineeship te volgen ergens?

Spannend Teletubbie! Fijn dat je wel een goed gevoel bij het gesprek had!

Herkenbaar Lola en vivinnetje…. Ik ervaar ook veel stilte als werkloze. Mijn hele omgeving is aan het werk…. Mijn energie begint ook flink af te nemen. Ik heb het ook op verjaardagen hoor, als iedereen over zijn werk praat. Ik voel me dan heel klein worden…

Grappig, ik voel me ook wel eens vreemd als ik doordeweeks in de middag in een winkel loop…. Slaat natuurlijk helemaal nergens op, wat Nummerzoveel ook zegt!

Wat jammer, dat je niets hoorde op een open sollicitatie, maar later ineens de vacature ziet staan….

Wat een mooi CV Chica! Maakt dus toch wel verschil qua uitnodigingen. Eigenlijk wel jammer, het zou gewoon om de inhoud moeten gaan en niet alleen de presentatie… Ik krijg ook echt de kriebels van die video-sillicitatie-pitch-onzin… @-(Voor de meeste functies zie ik absoluut de meerwaarde niet…

Jeetje Gatti, 200 brieven…. Jouw vriendin werkt daar al? Zou mooi zijn als je in elk geval op gesprek mag. Ze mogen toch helemaal niet selecteren op wel of geen kinderen??

Ik heb deze week alweer twee afwijzingen binnen, en eigenlijk niets geschikts gevonden…. Dus het voelt als een verspilde week. Ik kan me ook moeilijk zetten tot ontspanning, hoewel dat nu juist heel belangrijk is…
quote:lola712 schreef op 09 maart 2017 @ 00:35:

[...]

Het scheelt dat je een relatie hebt denk ik. Ik ben single, geen kinderen (ben 26...) en iedereen om mij heen gaat settelen of is dat al. Dan voel je je al snel eenzaam natuurlijk, helemaal overdag als de meeste mensen werken/studeren zijn. En wat ik eerder ook zei: je maakt een stuk minder mee dus je bent niet interessant voor de standaard praatjes. Je hoort verhalen over werk/relaties aan maar hebt zelf niks in te brengen. Goed, ik ga maar weer eens slapen... lukt nog steeds amper om voor 9 uur uit bed te komen. Helemaal omdat ik ook geen idee heb wat te doen.Ik ben ook single hoor, maar wel een kind en die houdt me inderdaad lekker bezig en zorgt ook voor de nodige sociale contacten
quote:-NummerZoveel- schreef op 09 maart 2017 @ 12:56:

[...]

Maar dan beperk jij jezelf wel heel erg, dat is toch doodzonde? Heb je eindelijk tijd om lekker rustig overdag hard te lopen en te genieten van de omgeving in daglicht, en dan wacht je tot 's avonds. Heb je eindelijk tijd om eens uitgebreid te koken of vroeg te eten, en dan leg jij jezelf op dat je pas om 6 uur boodschappen kunt doen. Jouw dag zou een stuk voller en leuker worden als jij jezelf toestaat om van deze vrijheid te genieten. Voor je het weet ben je weer aan de slag, en kijk je met spijt op deze periode terug. Probeer juist nu de voordelen te pakken, zo'n kans krijg je misschien nooit meer! Helemaal mee eens!
quote:Gatti schreef op 09 maart 2017 @ 13:11:

Ik ben per 01-03 werkeloos. Eerder Weerd ik door 't UWv per 4 weken betaald. Is dat nu per maand?

Ik heb nog geen bevestiging gehad.Klopt, het is nu per maand.
quote:limara schreef op 09 maart 2017 @ 15:17:

Goedemiddag!

Frustrerend Tess…. Lijkt me nu ook erg lastig als starter. Geen mogelijkheden om een traineeship te volgen ergens?

Spannend Teletubbie! Fijn dat je wel een goed gevoel bij het gesprek had!

Herkenbaar Lola en vivinnetje…. Ik ervaar ook veel stilte als werkloze. Mijn hele omgeving is aan het werk…. Mijn energie begint ook flink af te nemen. Ik heb het ook op verjaardagen hoor, als iedereen over zijn werk praat. Ik voel me dan heel klein worden…

Grappig, ik voel me ook wel eens vreemd als ik doordeweeks in de middag in een winkel loop…. Slaat natuurlijk helemaal nergens op, wat Nummerzoveel ook zegt!

Wat jammer, dat je niets hoorde op een open sollicitatie, maar later ineens de vacature ziet staan….

Wat een mooi CV Chica! Maakt dus toch wel verschil qua uitnodigingen. Eigenlijk wel jammer, het zou gewoon om de inhoud moeten gaan en niet alleen de presentatie… Ik krijg ook echt de kriebels van die video-sillicitatie-pitch-onzin… @-(Voor de meeste functies zie ik absoluut de meerwaarde niet…

Jeetje Gatti, 200 brieven…. Jouw vriendin werkt daar al? Zou mooi zijn als je in elk geval op gesprek mag. Ze mogen toch helemaal niet selecteren op wel of geen kinderen??

Ik heb deze week alweer twee afwijzingen binnen, en eigenlijk niets geschikts gevonden…. Dus het voelt als een verspilde week. Ik kan me ook moeilijk zetten tot ontspanning, hoewel dat nu juist heel belangrijk is…

Nou, in principe draait het nog steeds wel om de inhoud natuurlijk. Als je profiel niet genoeg aansluit word je nog steeds afgewezen. Ik denk zelf dat dit soort cv wel 2 andere voordelen heeft:

- Je valt echt op tussen die 200+ brieven, dus men gaat eerder je CV lezen

- De layout en lengte (1 a4) maakt je CV makkelijk scanbaar voor de werkgever, geen geblader om de juiste info te vinden, maar overzichtelijk alles bij elkaar. Leesgemak dus.

En dat selecteren op wel/geen kinderen mag natuurlijk niet, maar er wordt heel veel geselecteerd op criteria die eigenlijk niet mogen (geslacht, leeftijd, nationaliteit etc.).
Ter ontspanning ben ik deze week weer begonnen met fietsen, en dan ook naar plekken waar ik normaal nooit kom of helemaal nieuw ben. Uit je comfortzone. Voel je je toch niet de dag opgesloten. En je komt een hoop mensen tegen die ook wandelen/hardlopen etc.
quote:lola712 schreef op 09 maart 2017 @ 15:56:

Ter ontspanning ben ik deze week weer begonnen met fietsen, en dan ook naar plekken waar ik normaal nooit kom of helemaal nieuw ben. Uit je comfortzone. Voel je je toch niet de dag opgesloten. En je komt een hoop mensen tegen die ook wandelen/hardlopen etc.Ja... gesterkt door jullie woorden, kom ik net terug van m'n rondje... het is hier mooi weer. En het helpt inderdaad. Maar bedoel je dat je een andere omgeving als 'uit je comfortzone' ziet? Of heb je dan een doel? Een uitzendbureau of broekriem-bijeenkomst ofzo?

Nee, het slaat natuurlijk nergens op! Als je kijkt hoe druk het nog is op een doordeweekse dag in de stad (ik woon in een middelgrote stad). Toen ik nog werk had, dacht ik er niet bij na of die mensen dan werkeloos zouden zijn... naar mijn idee zouden het net zo goed vrijwillige thuisblijvers voor de kinderen, freelancers, part-timers of mensen kunnen zijn met andere werktijden... het zit in je hoofd, dat weet ik... maar het zít er wel!

Nou, de presentatie is ook best belangrijk. Sterker... ik ben geen goede netwerker, dus ik moet het van mijn presentatie hebben, om ergens uit te springen. Ik houd over dat onderwerp zelfs een blog bij. Kijk, dat je zoals Gatti iemand kent in de organisatie die je brief uit de inzenders trekt... daar kan niets of niemand tegenop! :-) Dat is super en geeft je een grote voorsprong. Maar dan nog zal het uiteindelijk gaan om degene die het meest geschikt is voor de functie...

En ja... het is best bizar hoe werkgevers selecteren. 25+ = geen ervaring, 35+ = kleine kinderen, 45+ = te oud. Stiekem natuurlijk, maar ik heb ooit eens ergens gewerkt waar achter de schermen hele duidelijke voorkeuren waren. Ook een: 'Die vent is 50, wat denkt-ie wel?!' of een: 'Die ziet er niet uit, ik wil wel een lekker wijf'... Dat was dan lachen, maar die mensen moesten eens weten... Ik maak me geen illusies, ik hoef ook niet te weten hoe ik zelf ben bespot bij bedrijven waar ik heb gesolliciteerd...
quote:vivinnetje schreef op 09 maart 2017 @ 16:05:

[...]

Ja... gesterkt door jullie woorden, kom ik net terug van m'n rondje... het is hier mooi weer. En het helpt inderdaad. Maar bedoel je dat je een andere omgeving als 'uit je comfortzone' ziet? Of heb je dan een doel? Een uitzendbureau of broekriem-bijeenkomst ofzo?Nee echt een andere omgeving. Normaal ging ik altijd naar dezelfde winkels, supermarkten etc. en dan voelt alles nóg voorspelbaarder aan in je rustige leven. Dus nu even andere omgeving en wel zien waar je uitkomt. En ja mooi weer helpt zeker, voor je gevoel wat blijer!

Goedemiddag!

...

Jawel, maar helaas is de instapperiode daarbij pas in mei. Dan volgen er selectiegesprekken en als je het uiteindelijk haalt dan mag je in september opstarten met de traineeship. Allemaal behoorlijk spannend, maar ik ga het sowieso proberen!

Ik snap dat je het voelt als een verspilde week, maar van afwijzingen leer je ook hè! Voor mij werkt het goed om van 9-5 bezig te zijn met vacatures zoeken en werken voor mijn bijbaan en dan in de avonduren is het voor mij echt tijd voor ontspanning. Doe ik dat niet, dan ga ik echt niet lekker in mijn vel zitten door het gebrek aan ontspanning.
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
quote:lola712 schreef op 09 maart 2017 @ 16:53:

[...]

Nee echt een andere omgeving. Normaal ging ik altijd naar dezelfde winkels, supermarkten etc. en dan voelt alles nóg voorspelbaarder aan in je rustige leven. Dus nu even andere omgeving en wel zien waar je uitkomt. En ja mooi weer helpt zeker, voor je gevoel wat blijer!

Sorry Lola712, hier moest ik wel om lachen... het klinkt wel heel erg werkeloos dat je een andere supermarkt al een stap uit je comfortzone vindt... :-)

Tegelijkertijd snap ik het ook hoor! Want het zijn de kleine dingetjes waar je naartoe leeft. Zo plan ik nu een kappersafspraak zó dat-ie m'n dag breekt. Ik probeer dat soort dingetjes een beetje te spreiden, zodat er niet zoveel dagen tussen zitten waarop er écht helemaal niks gebeurt. Terwijl dat vroeger altijd ergens tussendoor moest...
quote:vivinnetje schreef op 09 maart 2017 @ 17:08:

[...]

Sorry Lola712, hier moest ik wel om lachen... het klinkt wel heel erg werkeloos dat je een andere supermarkt al een stap uit je comfortzone vindt... :-)

Tegelijkertijd snap ik het ook hoor! Want het zijn de kleine dingetjes waar je naartoe leeft. Zo plan ik nu een kappersafspraak zó dat-ie m'n dag breekt. Ik probeer dat soort dingetjes een beetje te spreiden, zodat er niet zoveel dagen tussen zitten waarop er écht helemaal niks gebeurt. Terwijl dat vroeger altijd ergens tussendoor moest...Nee dat merk ik ook.. soms heb je alles op één dag staan en de dagen erna verveel je je kapot. Dus nu plan ik elke dag wat in. Toch voelt het enorm als opvulling aan, wat het feitelijk ook is. Een baan is niet heiligmakend maar je voelt je weer even nuttig. Zoals ik gisteren al zei: een deel van je persoonlijkheid doet niet mee als je niet werkt/onder de mensen begeeft. Mensen kunnen nog zo lief of begripvol reageren, maar je hebt er allemaal vrij weinig aan :P
Helemaal mee eens Lola. Vandaag zouden mijn schoonouders op visite komen maar ben blij dat het niet door ging!

Wat moet ik vertellen? Ja ik ben nog steeds werkloos en ga de dagen doelloos af?! Owja en jullie zoon werkt zich wel het schompes. Tsja... voel je je zo waardeloos.

Ik wil mensen ook gewoon niet onder de ogen komen
quote:teletubbie1234 schreef op 09 maart 2017 @ 19:15:

Helemaal mee eens Lola. Vandaag zouden mijn schoonouders op visite komen maar ben blij dat het niet door ging!

Wat moet ik vertellen? Ja ik ben nog steeds werkloos en ga de dagen doelloos af?! Owja en jullie zoon werkt zich wel het schompes. Tsja... voel je je zo waardeloos.

Ik wil mensen ook gewoon niet onder de ogen komenIk heb dat met telefoontjes van ouders. Die gaan tegenwoordig al op een standaard manier, jan de tijdstippen ook al raden.. Ze proberen luchtig te beginnen maar je voelt gewoon vanaf de eerste minuut dat ze willen vragen of er nog nieuws is etc. en daarna houden de gesprekken ook een beetje op. Tja als er nieuws is bel ik echt wel zelf. Ze voelen zich ook een beetje machteloos, wat ook zo is natuurlijk. Ik duik zo ook mijn bed weer in. Probeer om voortaan vóór 9 uur uit bed te zijn, maar dat lukt dus amper als je geen doel hebt. Kom je meteen met de 'waarom sta ik eigenlijk zo vroeg op' vraag? En als ik een afwijzing in de mailbox zie blijf ik ook nog even langer liggen... Pff. Het is ook al maart. Dik half jaar thuis. Zou wel ironisch zijn als ik straks ineens de hele zomer fulltime moet werken als ik weer werk heb.. Is het eens lekker weer... ;) Volgens mij kan je 'beter' in de zomer werkloos worden dan in de herfst/winter.
quote:lola712 schreef op 09 maart 2017 @ 23:41:

[...]

Ik heb dat met telefoontjes van ouders. Die gaan tegenwoordig al op een standaard manier, jan de tijdstippen ook al raden.. Ze proberen luchtig te beginnen maar je voelt gewoon vanaf de eerste minuut dat ze willen vragen of er nog nieuws is etc. en daarna houden de gesprekken ook een beetje op. Tja als er nieuws is bel ik echt wel zelf. Ze voelen zich ook een beetje machteloos, wat ook zo is natuurlijk. Ik duik zo ook mijn bed weer in. Probeer om voortaan vóór 9 uur uit bed te zijn, maar dat lukt dus amper als je geen doel hebt. Kom je meteen met de 'waarom sta ik eigenlijk zo vroeg op' vraag? En als ik een afwijzing in de mailbox zie blijf ik ook nog even langer liggen... Pff. Het is ook al maart. Dik half jaar thuis. Zou wel ironisch zijn als ik straks ineens de hele zomer fulltime moet werken als ik weer werk heb.. Is het eens lekker weer... ;) Volgens mij kan je 'beter' in de zomer werkloos worden dan in de herfst/winter.

Ah zo vreselijk is dat hè! Ook altijd op verjaardagen komt standaard de vraag: en bij jou nog wat nieuws?

Ondertussen vraagt mijn buurvrouw het maar aan mijn ouders in plaats van aan mij, omdat ze het voor mij zo rot vind! :P

Ik zit ook al vanaf juli zonder fulltime baan en in de zomer was dat eigenlijk niet eens zo heel erg, omdat ik wel echt kon genieten van het weer haha. Maar nu ben ik het echt wel moe en ik zou er zoveel voor over hebben om deze zomer een baan te hebben!
De grootste fout die een mens kan maken, is bang zijn om er een te maken.
Zoals verwacht vandaag niks gehoord van sollicitaties of nieuwe vacatures... Lekker van de zon genoten!
Ik heb met een oud-collega kunnen afspreken die plotseling in hetzelfde schuitje zit... Hoe rot ik het ook voor haar vindt, ik vond het wel heel fijn om even op gelijke voet met iemand te staan, kwa gespreksstof.
Nou, van 1 van de 3 een reactie gehad vandaag, ben het helaas niet geworden. Er was blijkbaar een andere kandidaat met net iets meer ervaring. Maar vind het zo vreemd, ik kreeg een mailtje met deze mededeling iets voor 5. Ik ben gewend dat je altijd even netjes gebeld wordt na een gesprek. Dan kun je nog eventueel vragen om feedback, vind ik wel fijn. Maar dit mailtje van 3 zinnen vond toch wat apart.
quote:vivinnetje schreef op 10 maart 2017 @ 20:24:

Ik heb met een oud-collega kunnen afspreken die plotseling in hetzelfde schuitje zit... Hoe rot ik het ook voor haar vindt, ik vond het wel heel fijn om even op gelijke voet met iemand te staan, kwa gespreksstof.Dat vind ik ook zo fijn aan dit topic!
quote:Chica-1983 schreef op 10 maart 2017 @ 20:25:

Nou, van 1 van de 3 een reactie gehad vandaag, ben het helaas niet geworden. Er was blijkbaar een andere kandidaat met net iets meer ervaring. Maar vind het zo vreemd, ik kreeg een mailtje met deze mededeling iets voor 5. Ik ben gewend dat je altijd even netjes gebeld wordt na een gesprek. Dan kun je nog eventueel vragen om feedback, vind ik wel fijn. Maar dit mailtje van 3 zinnen vond toch wat apart.Zulk nieuws geven is nooit leuk... daarom doen de meeste dit ook op het einde van de dag en waarschijnlijk zodat je voor het weekend weet waar je aan toe bent, dus wat dat betreft beter dan het hele weekend in spanning zitten. Meestal neem je dan maandag ook geen contact meer op.
Gisteren hele leuke gesprekken gehad en is mij een vacature aangeboden! Eerst even kijken hoe deze vacature eruit ziet!

Verder vandaag een boom omhakken in de tuin dus we zijn vandaag ook wel weer zoet!

Verder nog geen afwijzigen of uitnodigingen qua sollicitaties... duurt lang
Vorige week weer een fantastische week gehad, zonder werk. Met de fiets NL doorgefietst en op de mooiste plaatsjes mijn tent opgezet. Ook een paar vrienden fietsten gedeeltelijk mee en kon er overnachten. De museumjaarkaart kwam weer goed van pas.

Gelukkig wordt het weer steeds beter en nodigt het meer uit om een hele lange avontuurlijke zomer tegemoet te zien.
Life is fun. Live it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven