Buikslapen

22-01-2009 16:00 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van nog geen 9 maanden viel zojuist op zijn buik in slaap. Dat was voor het eerst. Overigens wel begrijpelijk, want hij bleek te hebben gepoept Maar goed, ik heb nu de neiging om steeds bij hem te gaan kijken, omdat ik bang ben dat hij misschien wiegendood gaat geen lucht krijgt.

Hoe zat het ook al weer met buikslapen? Wanneer kan het zonder je er zorgen over te hoeven maken?
Mijn zoon ligt vanaf dat hij 4 weken is op zijn buik. Op die manier fladderde hij niet zo met zijn armen en sliep hij dus rustiger. Dat hadden we bij dochter ook moeten doen maar daar hebben we mee gewacht tot ze zelf naar buik kon rollen. We hebben inbakeren (met de rest van Ria Blommethode) geprobeerd maar het werd een groot drama vandaar dat we het bij zoontje niet eens meer geprobeerd hebben.

Trouwens, ik heb hem voor het eerst op zijn buik gelegd toen hij een paar dagen was opgenomen in ZH en niemand van de artsen of verpleging zei er wat van.

Las een tijdje terug ook dat veel fysiotherapeuten niet zo blij zijn met de rugligging; het schijnt dat babies zich minder goed motorisch ontwikkelen en sneller hoofdafwijkingen krijgen. Anyway; wij hebben toen bij dochter een aerosleepmatras gekocht en daar heeft zoon ook een tijdje op gelegen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Niet dat je je het daar voor doet maar zoon heeft dus ook nooit zo'n kale plek op zijn achterhoofd gehad :-)
quote:Panda schreef op 22 januari 2009 @ 21:47:

Een vraagje aan de vele ervaren buikslaap-moeders hier: hoe krijg ik mijn zoon zover dat hij zijn hoofd op de zijkant neerlegt, als hij op zijn buik ligt?

Ik wil het buikslapen overdag ook met mijn zoontje gaan proberen namelijk, omdat hij dan zo slecht in slaap valt. Hij kan zich nog niet omrollen overigens, maar wat ik hier lees is dat niet persé een voorwaarde, zeker bij overdag slapen. Ik leg hem regelmatig in de box op zijn buik, maar dan houdt hij altijd zijn hoofd omhoog, of, als hij er genoeg van heeft, steunt hij op zijn kin. Maar zijn hoofd opzij leggen doet hij niet, en dat lijkt me toch wel prettig om in te kunnen slapen .

Hebben jullie tips?

Panda, mijn zoon legt in de box op zijn buik ook zijn hoofd niet neer hoor, dan kijkt hij gewoon lekker rond. Maar in bed wel. Je kan het gewoon eens proberen in zijn bedje, even kijken wat hij doet. En anders is het gewoon geen buikslaper denk ik. HIj moet het wel zelf doen.

En hier inderdaad ook geen kale plek
quote:Sarah Scott schreef op 22 januari 2009 @ 19:07:

[...]

Dat vertrouwen in jezelf als moeder, en in je kindje komt vanzelf hoor. Iedereen was onzeker in het begin! Is al helemaal niks om je voor te schamen

Wat lief!

Moet wel een beetje lachen, want ik ben al bijna 3 jaar moeder. Valt dat ook nog onder het begin?

Ik vind het erg fijn om zoveel positieve verhalen over buikslapen te lezen. Ik denk ook dat het nu tijd wordt dat onze drie kwart jaar oude zoon 's nachts mag liggen hoe hij het graag wil. Misschien gaat het dan ook beter op het gebied van doorslapen...
Mijn oudste was en is nog steeds een buikslaper, die heeft sinds ik daar met 6 weken achter kwam, nooit meer op zijn rug geslapen.

Nu met de jongste ( 1 maand) leg ik m op zijn buik als ie veel krampen heeft, want dan slaapt ie op zijn rug niet, maar wel op zijn buik. Dan wordt ie echter na een half uur wakker en dan moet ik m op zijn rug leggen want dan is ie er klaar mee. Geen echte buikslaper dus

Beiden slapen/sliepen op een Aerosleep.

ik heb me eigenlijk nooit drukgemaakt om het buikslapen, zeker niet met de aerosleep.
Ik heb Mini vannacht op haar buik gelegd toen haar neusje te vol zat. Waar we de afgelopen nachten een paar uur met een huilende baby zaten die alleen maar harder ging huilen als we haar weer op haar rug in bed legden hebben we vannacht heerlijk geslapen!

Panda, Minismollie legt ook niet zomaar haar hoofdje neer. Het heeft geen zin om haar wakker op haar buik in bed te leggen. Vaak legt ze op het speelkleed of in de box vanzelf haar hoofdje een keer neer als ze moe is om dan in slaap te vallen. Of zoals vannacht als ze nog half slaapt, dan slaapt ze gewoon lekker verder.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Supersmollie; heb je het hoofdeinde van het bed al een beetje hoger gezet? Ontlast de druk op haar verstopte neus een beetje. Fijn dat jullie beter hebben geslapen.
quote:Utah schreef op 23 januari 2009 @ 09:00:

[...]

Wat lief!

Moet wel een beetje lachen, want ik ben al bijna 3 jaar moeder. Valt dat ook nog onder het begin?

Ik vind het erg fijn om zoveel positieve verhalen over buikslapen te lezen. Ik denk ook dat het nu tijd wordt dat onze drie kwart jaar oude zoon 's nachts mag liggen hoe hij het graag wil. Misschien gaat het dan ook beter op het gebied van doorslapen...

Zie! Had ik het tóch goed onthouden! (Ik meende me al te herinneren dat jij ongeveer in dezelfde tijd als ik voor het eerst moeder werd (juli 2006) maar wist het niet meer zeker )

Maar: ja, dat valt nog onder begin hoor Sarahmeisje is nu bijna 11 maanden en nu pas weet ik goed "met haar om te gaan". Veel problemen gehad, maar sinds ze buisjes heeft, is ze zichzelf weer. Ik herken dus best wel wat in jou verhaal hoor, ook al is het op een ander gebied Mijn tweede is zó anders dan de eerste, echt complete tegenpolen, dus wat háár betreft moesten we weer het wiel opnieuw uitvinden zeg maar
Sarah Scott, ik ben het helemaal met je eens. Onze tweede zoon is heel anders dan de eerste. Hoewel ik een "ervaren" moeder ben, moet ik hem ook gewoon leren kennen. Wat je schrijft is dus heel herkenbaar voor mij. Hahaha. Met buikslapen had ik bijvoorbeeld nog niet eerder te maken gehad. Vanochtend heeft meneertje trouwens weer op zijn buik geslapen. Blijkbaar vindt hij het gewoon prettig zo.
anoniem_53670 wijzigde dit bericht op 23-01-2009 13:15
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
quote:louise1 schreef op 23 januari 2009 @ 11:14:

Supersmollie; heb je het hoofdeinde van het bed al een beetje hoger gezet? Ontlast de druk op haar verstopte neus een beetje. Fijn dat jullie beter hebben geslapen.het hoofdeinde is al sinds ze 3 weken is wat hoger gezet, op 2 telefoonboeken. dwz 2 telefoonboeken per pootje aan het hoofdeinde.
Nou meiden, ik ga het buikslapen van Pandazoon nog even uitstellen. Vanmiddag geprobeerd in zijn bedje, maar hij snapt echt nog niet wat hij met zijn hoofd moet doen dus echt ontspannend was het niet voor hem.
Heb niet alles gelezen en ik heb makkelijk praten met mijn rugslapertje, maar heb gisteren een artikel in de flair gelezen over een moeder die haar kindje verloor aan wiegedood door hem op zn buik te laten slapen. Had 3 oudere kinderen die ook altijd buikslapers waren geweest maar bij dit kindje liep het dus fataal af...3,5 maand was hij. Wil niemand bang maken maar ik zou het dus persoonlijk niet doen, zo laten inslapen (onder de 6 maand ofzo). Jij zult maar net die ene procent zijn...
Chick, ik heb dat artikel ook gelezen. Maar wiegendood is een label voor een onbekende doodsoorzaak. De verteller in het artikel gaf zichzelf de schuld doordat haar kindje op zijn buik lag toen hij stopte met ademhalen. Hij is later in het ziekenhuis overleden.

De kans is inderdaad groter met buikslapen, maar redenen waarom kindjes aan wiegendood overlijden zijn nooit met zekerheid te zeggen zo ook niet bij dit kindje.
Klopt sunlight. Maar buikslapen is niet alleen risicovoller vanwege het verstikkingsgevaar, maar omdat ze dieper slapen op de buik en zo te diep in slaap raken en daaruit niet ontwaken.

Sorry voor deze nare info dames, maar misschien wel de moeite waard om mee te nemen in jullie overwegingen.
@Chick26: geen leuke info inderdaad, welk goed dat je het meldt. Vanaf welke leeftijd is buikslapen volgens jou dan veilig genoeg? En: waar haal je die info vandaan / waar baseer je dat op?

Dat artikel in de Flair werd ik trouwens helemaal naar van.
Ik heb het eigenlijk ook gewoon van Internet hoor, weet zo niet meer waar precies...En ze zeggen als je kind zich zelf goed beide kanten op kan rollen (meestal rond 5 maand maar kan natuurlijk ook eerder of later) dan kun je het zo laten. Ik doelde ook echt nog op de kleintjes hoor.

Zal nog even verder kijken of ik het ergens terug kan vinden. Zag net tijdens het zoeken trouwens ook staan dat ze op de buik hun warmte veel slechter kwijt kunnen met als gevolg warmtestuwing.

Maar goed, vind het allemaal wel tegenstrijdig hoor. Als ze zichzelf om kunnen rollen mag het dus wel, maar dan kan je kind toch nog de hele nacht zo blijven liggen? Ik denk dat je zoveel mogelijk de andere veiligheidsvoorschriften aan moet houden (ventileren, goed beddegoed, geen knuffels enz) want als je een buikslaper hebt dan kun je er uiteindelijk weinig aan doen denk ik...
quote:Utah schreef op 22 januari 2009 @ 16:26:

[...]

maanden

Dat zou ik een bezienswaardigheid vinden: een baby van 9 weken die al kan omrollen. (Gelukkig zijn dat soort capriolen mij bespaard gebleven, ik vind dit al spannend genoeg...)Zo bijzonder is dat niet hoor, mijn 3e dochter kon ook rond die tijd al omrollen (alleen nog niet terug) en een vriendin van me kon al vanaf dag 1 van rug naar buik rollen en weer terug! Dit staat ook zo in haar groeiboekje genoteerd. Het komt vaker voor dus dat baby's het al snel kunnen. Mijn oudste 2 deden het ook voor 3 maanden en de jongste is 5,5 week, ben benieuwd.
Whatever, I do what I want
Kan het nog niet vinden, misschien heb ik het wel van een forum en is het dus niet per definitie waar. Maar ik blijf zoeken hoor! Las nu net dat het dus ook meer risico geeft als je je kind 's nachts op je buik (buik-buik) laat slapen en dat hebben wij de eerste weken gedaan omdat ze zo onrustig was. Heb dit eigenlijk nooit zo als buikslapen gedefinieerd, stom he? En dan heb je ook nog de extra warmte en dekens die over je kindje kunnen komen, brrrr. Nooit meer dus.
Tsja, Chick, er zijn overal risico's aan verbonden. Als je je kind op de rug laat slapen en hij geeft plotseling over kan het spuug in de longetjes komen en kan hij stikken. En zo zijn er nog tig dingen.

Ik heb hier in eerdere topics over dit onderwerp (sterker nog, volgens mij in mijn eigen topic hierover een tijdje geleden) gelezen dat je kindje op de buik idd in een diepere slaap komt, kan gaan dromen over de tijd in de baarmoeder en dan geen ademprikkel meer krijgt omdat het in de baarmoeder ook niet ademde. Of zoiets... En ook iets met bellen van kooldioxide waardoor er te weinig zuurstof komt. Of zoiets...

Mijn conclusie is vooral: door te leven kun je doodgaan, het is niet anders. Dus je kindje leeft, en het kan dus ook doodgaan. Dat wil je niet, dus je neemt alle veiligheidsmaatregelen die je kunt vinden. Maar ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat bij wiegedood ook nog vaak andere factoren spelen, zoals roken in huis, slecht ventileren en nog wat van die dingen. Als je kind zichzelf om kan draaien en het hoofdje goed op kan tillen en je hebt al een paar keer overdag erbij gezeten toen hij zo sliep en je slaapt op dezelfde kamer, lijkt mij een aanvaardbaar risico. Dat buik op buik slapen heb ik hier ook wel gedaan, en meeslapen in het grote
1x was echt genoeg...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven