Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bah, waardeloos dagje vandaag. Date gaat niet door, de zoveelste keer.

Niks gehoord over lopende sollicitaties.

Kwam wel een leuk traineeship tegen maar voldoe niet aan de eisen en staat heel duidelijk bij dat indien je niet voldoet reageren geen zin heeft. Balen!! :(

Verder een mail van een uitzendbureau dat ze voortaan de planning anders aanpakken. Iedereen kan op het zelfde moment inschrijven en wie het eerst klikt krijgt de dienst, dus de strijd om uurtjes gaat nog harder worden. Nu dus op basis van wie het snelst is.... Hopelijk plannen ze je dan ook niet 'zomaar' in bij tekort zoals volgende week.
Hoe waren de werkdagen lola?

Heeft iemand anders nog nieuws?

Ik niet behalve afwijzigen.. ik kijk er niet eens meer vanop als ik weer een mail krijg.

Vandaag nog 1 motivatiebrief schrijven. Ik heb bedacht dat ik maar weer creatief ga zijn dus ik ben wel weer even 2 uur zoet.

Maar eigenlijk heb ik geen zin meer om te solliciteren ( krijg toch wel weer een afwijzing).

Merk ook aan mezelf dat ik steeds vaker op onzinnige vacatures ga reageren omdat ik in paniek begin te raken. En zelfs dan willen ze me niet hebben
quote:teletubbie1234 schreef op 18 maart 2017 @ 10:13:

Hoe waren de werkdagen lola?

Heeft iemand anders nog nieuws?

Ik niet behalve afwijzigen.. ik kijk er niet eens meer vanop als ik weer een mail krijg.

Vandaag nog 1 motivatiebrief schrijven. Ik heb bedacht dat ik maar weer creatief ga zijn dus ik ben wel weer even 2 uur zoet.

Maar eigenlijk heb ik geen zin meer om te solliciteren ( krijg toch wel weer een afwijzing).

Merk ook aan mezelf dat ik steeds vaker op onzinnige vacatures ga reageren omdat ik in paniek begin te raken. En zelfs dan willen ze me niet hebbenDie werkdagen zijn pas volgend weekend. Ik krijg de planning een week van te voren. Dus wel balen, maar komende dagen dan maar dingen doen die ik komend weekend niet kan. Ik zit momenteel in een fase dat ik leuke vacatures tegenkom maar gewoon niet aan de eisen voldoe en dan reageer ik ook niet. Lijkt wel alsof de eisen steeds hoger worden ongeacht de functie zelf. Ze vragen maar wat..
quote:lola712 schreef op 18 maart 2017 @ 10:41:

[...]

Die werkdagen zijn pas volgend weekend. Ik krijg de planning een week van te voren. Dus wel balen, maar komende dagen dan maar dingen doen die ik komend weekend niet kan. Ik zit momenteel in een fase dat ik leuke vacatures tegenkom maar gewoon niet aan de eisen voldoe en dan reageer ik ook niet. Lijkt wel alsof de eisen steeds hoger worden ongeacht de functie zelf. Ze vragen maar wat..Ja echt hea! Ik krijg nu gewoon afwijzigen dat ik niet aan alle functieeisen voldoe terwijl ik er perfect voor voldoe. Ik wou laatst ook gewoon terug mailen van joh geef de echte reden nou eens gwn want je praat poep
Fijn om te lezen dat veel van jullie de zelfde strubbelingen hebben. Zelf sinds begin februari werkeloos en nog redelijk veel moeite hierin mijn draai/ritme vinden. Ondanks voornemen ritme te houden, leuke dingen te doen genoeg dagen dat dit niet lukt. Dat moeite heb met uit bed komen en aan bing-watchten ben op netflix. Ook het sociale aspect is herkenbaar, dat werkeloos zijn is niet echt beste gespreksvoer. Vooral als mensen ongevraagd advies gaan geven. Dit bedoelen ze goed maar vaak heb je hier niks aan, dan voelt het alsof je je moet verdedigen waarom je niet werk (of niet alles er aangrijpt aan de slag te gaan). Ondanks de strubbelingen ook positieven dingen, zo probeer ik regelmatig door de weeks een museum te bezoeken (zijn ze ook stuk rustiger) en met vrienden af te spreken waar anders geen tijd voor had, of gewoon buiten te wandelen.

Waar ik deze week tegen aanliep(en wat wel vaker gebeurd) was dat ik een erg leuke functie vond maar de vacature part-time was. Nu zou ik graag fulltime willen werken (ivm met inkomsten en dat het fijn vind de hele week bezig te zijn). Ik heb nu toch gesolliciteerd, maar weet nog steeds niet of ik dat wil. Aan de ene kant voelt het slecht hierop een leuke vacature af te wijzen, maar aan de andere kant heb ik ook de ervaring dat het lastig is er nog een tweede baan naast te vinden, waardoor je uiteindelijk veel minder verdiend. Hoe gaan jullie hier mee om?
Nja niet eigenlijk. Ik heb er niets aan om parttime te gaan werken want het verdient gewoon te weinig. Daarbij zal ik dus moeten blijven solliciteren en zal het uwv gewoon mij tegemoet komen in mijn inkomen. Maar als je uitkering afloopt zit je mooi. En als dan je contract niet verlengd wordt heb je later ook nog een lager ww bedrag. Dan ga ik liever fulltime werken bij een kutbedrijf en een kutfunctie.
Ja maar het lijkt alsof werkgevers ook alleen appels voor peren willen! Bijna alles is tegenwoordig parttime of heel flexibel maar dan kan je weer geen tweede baantje nemen omdat je dan niet meer flexibel bent! En alles rond de bijstandsnorm is helaas niet interessant! Dan kan je helaas beter in de bijstand blijven en af en toe werken dan net erboven en je uit de naad werken, sorry! En aangezien alles ook maar amper een jaar of paar maanden is is het gewoon erg lastig!
Het valt mij ook al op dat veel vacature's op flex basis is.

Of het gaat via een uitzendbureau.

Soms vraag ik mezelf toch af of de arbeidsmarkt ooit nog ten goede gaat veranderen.

Hier verder een rustig weekje.

Ben mezelf nu helemaal aan het concentreren op mijn sollicitatie gesprek dinsdag.

Heb wel even contact gehad met mijn nu nog huidige leidinggevende of ik haar als referentie mag aanwijzen.

Gelukkig wilt ze dit graag voor mij doen.

Maandag mijn ww aanvragen.

En nog twee weekjes werken en dan zit het hier dan echt op :(
quote:trikkie schreef op 18 maart 2017 @ 19:28:

Het valt mij ook al op dat veel vacature's op flex basis is.

Of het gaat via een uitzendbureau.

Soms vraag ik mezelf toch af of de arbeidsmarkt ooit nog ten goede gaat veranderen.

Hier verder een rustig weekje.

Ben mezelf nu helemaal aan het concentreren op mijn sollicitatie gesprek dinsdag.

Heb wel even contact gehad met mijn nu nog huidige leidinggevende of ik haar als referentie mag aanwijzen.

Gelukkig wilt ze dit graag voor mij doen.

Maandag mijn ww aanvragen.

En nog twee weekjes werken en dan zit het hier dan echt op :(Ik denk dat je verandering niet tegengaat als zelfs het uitzendbureau aan het veranderen is. Tegenwoordig moet je zelf plannen, zelf uren invullen terwijl het uitzendbureau precies weet waar en wanneer je hebt gewerkt. Maar doordat we het zelf moeten doen kunnen zij goedkoper werken (en daar ook een mannetje voor minder inzetten bij de administratie). Dus nee, ik denk dat het alleen nog maar flexibeler gaat worden (zogenaamd omdat wij dat willen haha) en zoals bij mij al met intekenen wie het eerst maalt... dus ook nog eens zeer oneerlijk als straks steeds dezelfde mensen de leuke diensten draaien omdat ze snel zijn met inschrijven.
Ik ben er ook bang voor lola,dat dit de toekomst is en dat het nog erger word.
Hm, we zoeken dan allemaal in andere sectoren denk ik, want ik zie juist bijna alleen maar ft vacatures, terwijl ik graag pt zou willen werken. Maar ik solliciteer inmiddels wel op alles qua uren. Waar ik wel een beetje spijt van heb is dat ik vorig jaar een aantal maanden pt ergens heb gewerkt. Prima uren, dus ik wou geen aanvulling vanuit de WW. Maar toen bleek dat je dat recht blijkbaar niet kunt stoppen, dus kreeg ik iedere maand een hele kleine aanvulling. Maar ja, die maanden liepen dus wel gewoon door voor de WW dus die ben ik nu kwijt. Had dan achteraf gezien beter niet die tijdelijke klus kunnen aanpakken en die tijd beter kunnen gebruiken om ft te solliciteren.

Wat betreft de flexibiliteit merk ik dat ook. Wat ik ook merk is dat ik doordat ik een paar keer wat tijdelijke klussen heb gedaan of weg moest ivm geen vaste aanstelling mijn cv al gauw worden bestempeld als jobhopper. Merk dat ook in de gesprekken die ik heb gehad, dan moet ik me daarvoor verantwoorden en de toon is vaak alsof er iets mis met mij zou zijn. Apart, want werkgevers willen steeds maar flexibeler en je er snel weer uit kunnen zetten, maar als sollicitant moet je vooral nog steeds loyaal zijn en niet teveel werkgever hebben gehad
Ligt idd ook wel een beetje aan in wat voor sector/functie je zoekt.

Als ik echt puur zou zoeken op functie's die op mijn cv aansluiten (schoonmaak,winkel,magazijn,horeca)

Dan is het vaak dat ik al als te oud word gezien (winkel,horeca)

Of via uitzendbureau (magazijn)

Of maar een paar uurtjes (schoonmaak)(nu hoef ik geen ft baan,maar hier word vaak maar max 10 p/w gezocht)

Maar als ik weer kijk naar de functie waarin ik mezelf graag in wil omscholen (verzorgende ig) dan zijn hier banen in overvloed te vinden.

In contract uren die mij aanspreken etc.
Oja en dat loyaliteit van jou kant wel moet komen maar van de werkgevers kant niet,vind ik ook zeer frustrerend.

Ik zou niets liever willen dan een vaste aanstelling,maar zie die maar eens te krijgen tegenwoordig.
Oke dames en waarschijnlijk weinig heren,

Vandaag heb ik een aanbod gekregen voor een adm. functie voor 5 weken. Super tijdelijk dus.

Ik twijfel.. Het is wel een organisatie die ik erg leuk vind maar goed ik ben helemaal niet administratief geschool, en mijn ambitie ligt er ook niet.

Ik weet ook nog niet wat het salaris is. Maar ik twijfel enorm.. Leuk 5 weken aan het werk maar ik schiet er dus niets mee op.

Daarnaast is het ook echt fulltime dus ik kan ook 5 weken lang geen nieuwe sollicitatiegesprekken inplannen. Terwijl ik nu toch wel 3 dingen heb lopen, weer.

wat zouden julllie doen?
Ik zou het doen. Je weet nooit hoe het loopt, maar het is i.i.g. een kans om jezelf te laten zien en wie weet komt er in de toekomst wel een functie vrij naar jouw keus en dan ken jij iedereen al... zou dus ook zeker een balletje opgooien dan.

Okee, dat. Maar ik zou ook open kaart spelen over je gesprekken... en dat je daar wel medewerking voor wil. Ze snappen vast dat je leven na die 5 weken ook gewoon door gaat. Mocht daar iets uitkomen, tja... dan ben je niet 'per direct' beschikbaar, maar tegen de tijd dat één van de 3 wellicht hapt, ben je ook weer een paar weken verder.

Ik heb ook ooit eens zoiets gedaan (ook administratief, terwijl ik dat niet ben) voor 11 maanden. Ook in de hoop dat er meer in zat. Maar dat bleek dus niet zo... maar ik heb in die 11 maanden gezien dat ik er toch niet gelukkig zou worden, mocht dat wel het geval zijn geweest...
quote:Chica-1983 schreef op 18 maart 2017 @ 20:02:

Waar ik wel een beetje spijt van heb is dat ik vorig jaar een aantal maanden pt ergens heb gewerkt. Prima uren, dus ik wou geen aanvulling vanuit de WW. Maar toen bleek dat je dat recht blijkbaar niet kunt stoppen, dus kreeg ik iedere maand een hele kleine aanvulling. Maar ja, die maanden liepen dus wel gewoon door voor de WW dus die ben ik nu kwijt. Had dan achteraf gezien beter niet die tijdelijke klus kunnen aanpakken en die tijd beter kunnen gebruiken om ft te solliciteren.Dit verbaast me... is dat echt zo? Volgens mij kun je gewoon elk moment je uitkering stop zetten. Mocht je het na die klus weer nodig hebben, dan kun je hem laten hervatten... en volgens mij zijn er regels voor dat ook je een-na-laatste-baan met meer uren dan telt? Dit soort dingen... ja, wel zaak op die kennis paraat te hebben als zich een tijdelijke klus aandient! Zou ook niet het eerste zijn waar ik aan denk als je een kans geboden wordt!
[img]null[/img]quote:vivinnetje schreef op 20 maart 2017 @ 16:08:

[...]

Dit verbaast me... is dat echt zo? Volgens mij kun je gewoon elk moment je uitkering stop zetten. Mocht je het na die klus weer nodig hebben, dan kun je hem laten hervatten... en volgens mij zijn er regels voor dat ook je een-na-laatste-baan met meer uren dan telt? Dit soort dingen... ja, wel zaak op die kennis paraat te hebben als zich een tijdelijke klus aandient! Zou ook niet het eerste zijn waar ik aan denk als je een kans geboden wordt!

Alles wat je onder het bedrag van de UWV/gemeente zit krijg je aangevuld maar houd je dus ook je verplichtingen. Daarom zijn banen alleen interessant als ze structureel meer opleveren voor langere tijd. Functies van een half jaar zijn zowat standaard tegenwoordig maar in het ergste geval zit je over een half jaar weer in de WW/uitkering en moet je het hele aanvraagproces weer in.. ik ben dus ook zeer sceptisch. Je kan nog beter wat uren werken puur voor jezelf nuttig voelen en aangevuld krijgen dan wat fulltime tijdelijks aannemen onderhand. Al ben je dan wel binnen bij een bedrijf, maar als je echt zeker weet dat het puur voor die periode is moet je jezelf dus afvragen of je het wilt..

Hier verder een waardeloos en grauw dagje.

Functie gezien maar je krijgt reiskosten niet vergoed dus is het de moeite waard niet, jammer. Mag tegenwoordig ook niks meer kosten lijkt het.

Andere functie was 7 maanden maar dat doen ze puur voor de proeftijd zodat ze nog van je af kunnen en na een half jaar is het ook klaar. Daar reageer ik dus ook niet op.
quote:vivinnetje schreef op 20 maart 2017 @ 16:08:

[...]

Dit verbaast me... is dat echt zo? Volgens mij kun je gewoon elk moment je uitkering stop zetten. Mocht je het na die klus weer nodig hebben, dan kun je hem laten hervatten... en volgens mij zijn er regels voor dat ook je een-na-laatste-baan met meer uren dan telt? Dit soort dingen... ja, wel zaak op die kennis paraat te hebben als zich een tijdelijke klus aandient! Zou ook niet het eerste zijn waar ik aan denk als je een kans geboden wordt!

Ja, dat is echt zo. Als je meer dan 87,5 % van je dagloon verdiend dan stopt je WW. Ik verdiende net iets minder dan dat, dan blijf je dus recht houden op een aanvulling. Dan kun je wel de uitbetaling van de aanvulling stopzetten, maar het recht blijft gewoon doortellen. Je kunt dus niet zelf je WW recht stopzetten en later weer hervatten als je dat beter uitkomt. Als je trouwens je volledige uren werkt dan schuift je einddatum WW wel ook op, maar ik werkte dus niet mijn volledige uren, dus de oorspronkelijke einddatum blijft gewoon staan. Het is in ieder geval nog niet zo eenvoudig allemaal dat werken tijdens je WW dus verdiep je er heel goed in.

Die 5 weken, tja, ik weet niet. Geloof niet dat ik dat zou doen eerlijk gezegd. Het is al niet je ambitie dus ook al zit er meer in, wil je dat dan? Ga je het doen, pluis goed uit welke gevolgen dit voor je WW heeft zodat je weet waar je aan toe bent.
Maw ik heb er qua ww helemaal niks aan, en ik ben mijn tijd kwijt als ik wel een leuke afspraak krijg. Dikke niet doen dus
Goedemorgen dames!

Hoe gaat het met jullie? Nog nieuws?

Ik heb besloten de tijdelijke baan niet te doen. Te riskant en levert me alleen op zeer korte termijn iets op.

Vandaag wel weer een bijzondere afwijzing gekregen. Ze zijn namelijk alleen op zoek naar mannelijke kandidaten.
quote:teletubbie1234 schreef op 21 maart 2017 @ 09:32:

Goedemorgen dames!

Hoe gaat het met jullie? Nog nieuws?

Ik heb besloten de tijdelijke baan niet te doen. Te riskant en levert me alleen op zeer korte termijn iets op.

Vandaag wel weer een bijzondere afwijzing gekregen. Ze zijn namelijk alleen op zoek naar mannelijke kandidaten.

Officieel mag dat niet eens, maar goed :D

Hier een regenachtig dagje., blegh humeur ook meteen weer een stuk minder. Ga zo nog wel wat doen maar heb nog steeds niks gehoord van de twee lopende sollicitaties. Al ga ik er maar vanuit dat als ze interesse hadden ze echt wel bellen, dus mocht ik nog wat horen zie ik het nu ook maar als afwijzing. Ook ga ik me steeds meer irriteren aan andere zaken, heb nu overal tijd voor maar de meeste dingen duren onnodig lang bij de overheid...

Zie nog steeds niet echt iets voorbij komen wat meteen mijn aandacht trekt of gewoon een goed aantal uren / bereikbare locatie heeft. Dit weekend voor het uitzendbureau werken maar die zetten je ook alleen maar in op de meest ongunstige tijden. Ben er wel 2 volle dagen door kwijt en uiteindelijk schiet ik niks op met die twee daagjes want volgende week is compleet leeg. Maar goed, je bent ff bezig.
Lola hoe doe jij dat met je inkomstenopgave dan? Wordt je dan gekort voor die paar dagen dat je werkt?
Hier een goede dag,en het zonnetje schijnt ook nog.

Vanochtend mijn sollicitatie gesprek gehad.

En naar mijn idee ging het best goed.

Hun werden Iig vrolijk van mijn enousiasme.

Donderdag hoor ik of ik aangenomen word.

Er zijn 18 kandidaten voor 6 BBl plaatsen.

Dus fingers crossed.
Hier is het weer vandaag ook wel oke eigenlijk. Vanmorgen nog 3 sollicitaties de deur uitgedaan dus nog best productief. Ik vind het altijd zo lang duren voordat je eens antwoord krijgt pfff. Hoor liever direct de volgende dag waar ik aan toe ben haha. Maar goed, afwachten dus wat hier weer uit gaat komen...

Fijn dat je gesprek goed was Trikkie! En dan heb je best goede kansen zeg, 1:3. Ik ga voor je duimen!
quote:teletubbie1234 schreef op 21 maart 2017 @ 11:50:

Lola hoe doe jij dat met je inkomstenopgave dan? Wordt je dan gekort voor die paar dagen dat je werkt?

Ja, alleen de reiskosten mag je houden. Je krijgt dan gewoon uitkering - inkomsten die maand = totaalbedrag. Dus bijvoorbeeld 200 euro verdiend, dan krijg ik die maand 200 euro minder uitkering.

Daarom ben ik ook best selectief over waar en wanneer ik werk. Soms is het slim om pas in de nieuwe maand te gaan werken etc. Het is een raar systeem. Ene kant moet je werken, andere kant ook weer inleveren. Ik heb er dus ook niet echt plezier in of het gevoel dat er wat 'extra's' binnenkomt door die gewerkte dagen. Je komt wel op hetzelfde uit, maar je gaat ook niet fulltime werken voor een uitkeringsbedrag. Alleen als je structureel méér verdiend is het de moeite.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven