Werk & Studie alle pijlers

Ervaring met loopbaancoach?

20-03-2017 13:31 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik bijna vijf jaar werkzaam in mijn huidige baan. En ik haal er totaal geen voldoening of energie uit. Ik heb van jongs af aan nooit geweten 'wat ik later wilde worden' en na een eerste verkeerde studiekeuze heb ik een universitaire studie gedaan die ik leuk vond. Echter, ik wist nog steeds niet wat ik daarna met die studie wilde doen. Via via heb ik nog tijdens mijn afstuderen een baan gevonden, waar ik ongeveer twee jaar gewerkt heb. Toen zag ik de vacature voor mijn huidige baan.

Het is een prima baan met prima salaris, maar nogmaals: ik doe mijn ding en daar blijft het bij. Ik zou zo graag iets vinden wat ik echt leuk vind om te doen en waar ik ook echt goed in kan worden. Omdat ik mijn werk niet bijzonder leuk vind, mis ik ook de drive om me verder te ontwikkelen. Ik heb nu een kantoorbaan en merk dat ik het ook vervelend begin te vinden om de hele dag achter de pc te werken.

Wat ik met dit topic wil? Ik ben benieuwd of er mensen zijn die in hetzelfde schuitje hebben gezeten en tips hebben, hoe zij erachter zijn gekomen wat ze wel wilden doen. Is een loopbaancoach handig als je zelf echt geen idee hebt hoe nu verder?
Hoe een traject eruit komt te zien ligt aan de vragen die je hebt, aan wat je precies nodig hebt. Als het goed is, is dat toch deels maatwerk.

Wat ik weet zijn dit bijv. onderdelen die erin kunnen zitten:

- persoonlijkheids / kwaliteiten onderzoek. (wat kan je, wat wil, wat zijn je sterke kanten, wat juist niet)

- hoe vertaal je dat naar functies

- toespitsen op functies die je aanspreken

- waar en hoe vind je vacatures (social media, netwerken etc. etc)

- effectief solliciteren
TO, gewoon doen die loopbaancoach. Ja, het kost geld, voor een gemiddeld compleet traject betaal je gauw tegen de 1000 euro, maar dat is iedere cent waard als je daarna jarenlang een baan of beroep hebt dat past bij je kwaliteiten. Stel je voor dat je met energie en een smile op je gezicht thuis komt in plaats van afgeleefd. Ik heb het gedaan en heb nu een baan die past als een handschoen. Nog steeds wel eens stress en nog steeds wel eens een dag geen zin, maar dat komt zelden voor. Het is de beste investering geweest in mezelf die ik ooit heb gedaan! Go for it, zelf on boekjes neuzen schiet bij jou ook niet erg op zo te lezen, dus blijkbaar is dat jouw manier ook gewoon niet om stappen te zetten. Succes!
TO, een goede loopbaancoach kan jou helpen om jouw loopbaanvraag boven tafel te krijgen. Daarop volgt een vraag gebonden / maatwerk traject.

Bovengenoemde trajecten zijn goede voorbeelden maar hoeven niet niet per se jouw traject te zijn.

Een boek kan handig zijn als je je vraag al duidelijk hebt of als opfrisser dienen. Als je je vraag niet duidelijk hebt zou ik een loopbaancoach adviseren.
Loopbaancoach kan je ondersteunen, maar is volledig afhankelijk van de coach zelf. Of er een klik is. Uiteindelijk moet je het wel zelf doen. Als je echt geen enkel idee hebt, wordt het wel lastig.

En: werk wordt vaak overschat. Alsof het altijd maar leuk, uitdagend en spannend moet zijn .... .

Werken gaat er vooral over dat je hierdoor een aangenaam leven kunt leiden, dat je leuk kan wonen, je rekeningen kan betalen, een gezin kan onderhouden voor zover van toepassing, geld over hebt voor mooie vakanties, leuke hobby's erop na kan houden, uitjes etc.. Dit is ook vrijheid. Dus ja, wees tevreden met wat je nu hebt. Niet iedereen heeft 'een prima baan met prima salaris'. Voor velen is dit een grote wens en onbereikbaar.

En ja waarom niet je ondertussen ook oriënteren op een switch. Een plan maken voor de langere termijn. En dan van werk naar werk gaan.
Ik heb net een loopbaantraject afgerond en heb er heel veel aan gehad. Door het traject heb ik beter inzicht gekregen in mijn kwaliteiten, inzicht in waarom mijn huidige functie niet goed bij me past en op wat voor vacatures ik moet reageren. Zonder dit traject was de kans groot geweest dat ik lukraak op vacatures had gereageerd en dan nogmaals een verkeerde stap had gezet.

Zoals je nu in je werk zit, lijkt me duidelijk niet goed. Maar neem de tijd om goed na te denken over wat je wil en trek tijd en geduld uit voor zo'n traject. Ik heb het gedaan in samenspraak (en op kosten van) mijn leidinggevende. Dat maakt het makkelijker. We zijn samen tot de conclusie gekomen dat ik nu niet goed op mijn plek zit en ze weet dus ook van mijn sollicitatie activiteiten. Ik krijg daar ook alle ruimte voor, dus dat is heel fijn. Ik hoef er niet geheimzinnig over te doen. Ik besef me echter ook dat niet iedereen die luxe heeft.

Overigens heb ik ook een echte kantoorbaan. Geen baan waarvan je op je 8e zei dat je dat later zou willen worden zeg maar. Tegelijkertijd is mijn werk wel waar ik goed in ben, mits de inhoud en de randvoorwaarden kloppen. Soms denk ik ook wel eens "is dit het nou?". Lang niet alles wat ik doe is leuk natuurlijk. Sommige mensen doen werk waar ze vast veel gepassioneerder voor zijn, maar ik heb nu eenmaal een 'denk' functie en geen 'doe-functie'. Dan krijg je dat ook sneller, dat het werk zelf niet perse altijd inspirerend is, maar de resultaten die je bereikt wel. Daar moet je dus ook realistisch in zijn.
Mede door de reacties op dit topic heb ik me ingeschreven voor een eerste kennismakingsgesprek bij een loopbaancoach. Ik ben benieuwd of er een klik is en of ik het idee heb dat ze me verder kan helpen.

Despie, heb je ook al stappen ondernomen?
Alles komt goed en alles komt goed en alle dingen komen goed.
quote:linjmh schreef op 21 maart 2017 @ 21:19:

[...]

Wordt bijrijder!

Oeps te snel geklikt:

Ik heb ook een baan gehad waar ik met passie in zat maar dan was ik wel op aan t eind van de dag. Als de dag ophield want er was altijd wel iets wat af kon. Omdat ik het toch zó graag wilde kon ik niets laten liggen.

Nu werk ik in een andere tak, minder "wat ik ooit wilde worden" maar meer dit is leuk genoeg en ik verdien lekker en ik heb nu ineens rust in mijn hoofd, en ruimte voor mezelf. En paardrijden gaat ineens een STUK beter nu de stress van de "meest geweldige baan ter wereld" weg is.

Vrij van die druk, maar wel meer doorsnee en voor sommige oud-collega's burgerlijk of ingedut.

Loopbaancoach was geweldig om me dit te doen inzien

Sorry, ik had jouw reactie helemaal niet gezien toen ik van de week aan het reageren was!

Bijrijder worden is misschien wat lastig, ik zou hooguit 1 avond (desnoods 2) kunnen rijden. Bovendien heb ik nog maar vijf jaar ervaring en dat is dan 1 uur les per week. Vraag me af welke paardeneigenaar blij wordt van zo iemand als ik

Wel goed om te lezen dat jij zoveel baat hebt gehad bij je coach! En 'grappig' dat jij een coach hebt gezocht omdat je juist zo op ging in je werk! Dat is natuurlijk het andere uiterste dan waar ik nu in zit.
quote:nicole123 schreef op 21 maart 2017 @ 22:53:

[...]

Ja, dat denk ik wel. Ik kwam er bijv. achter dat ik over bepaalde functies/sectoren vooroordelen had die niet helemaal klopten. Ik heb met iemand gesproken waarvan ik dacht dat ik haar soort baan misschien wel zou willen, maar dat bleek met mijn achtergrond zeker op dit moment helemaal niet haalbaar en echt heel leuk leek het me ook niet. En ik heb met een paar mensen gesproken die na mij aan te horen over wat ik zoal wel en niet leuk vond adviseerden het in een net iets andere richting te zoeken. Voordat ik aan de gesprekken begon dacht ik dat ik wel aardig wist wat ik wilde, alleen niet hoe het te bereiken. Uiteindelijk had ik een sollicitatie voor een functie waar ik oorspronkelijk naar op zoek was, kreeg ik de functie aangeboden, maar viel toen het kwartje dat dit het toch eigenlijk niet voor mij was en ik iets anders zocht. De week erna kwam er een andere functie langs die veel meer paste bij de nieuwe inzichten die ik had opgedaan over wat ik wilde en die is het geworden. Hoe het zonder de gesprekken geweest was weet ik niet, maar alles bij elkaar hebben ze me zeker veel inzicht gegeven.Boeiend om te lezen! Mooi hoe alle puzzelstukjes bij jou op hun plek vielen. Dit soort verhalen sterkt me wel om er echt mee aan de slag te gaan. Het kan dus blijkbaar wel!
quote:Smartwoman1971 schreef op 22 maart 2017 @ 11:25:

TO, gewoon doen die loopbaancoach. Ja, het kost geld, voor een gemiddeld compleet traject betaal je gauw tegen de 1000 euro, maar dat is iedere cent waard als je daarna jarenlang een baan of beroep hebt dat past bij je kwaliteiten. Stel je voor dat je met energie en een smile op je gezicht thuis komt in plaats van afgeleefd. Ik heb het gedaan en heb nu een baan die past als een handschoen. Nog steeds wel eens stress en nog steeds wel eens een dag geen zin, maar dat komt zelden voor. Het is de beste investering geweest in mezelf die ik ooit heb gedaan! Go for it, zelf on boekjes neuzen schiet bij jou ook niet erg op zo te lezen, dus blijkbaar is dat jouw manier ook gewoon niet om stappen te zetten. Succes!

Ook jij bedankt voor je reactie en positieve verhaal! Je hebt denk ik wel gelijk dat zelfstandig in boeken aan de slag gaan niet zo mijn ding is. Anders was ik er nu waarschijnlijk allang mee bezig gegaan...

Geld is natuurlijk wel belangrijk, maar speelt hierbij niet zo'n grote rol. Als je op een geven moment uitgeblust raakt van je werk, kan dat een heleboel meer kosten!
quote:Caketopper schreef op 22 maart 2017 @ 13:53:

TO, een goede loopbaancoach kan jou helpen om jouw loopbaanvraag boven tafel te krijgen. Daarop volgt een vraag gebonden / maatwerk traject.

Bovengenoemde trajecten zijn goede voorbeelden maar hoeven niet niet per se jouw traject te zijn.

Een boek kan handig zijn als je je vraag al duidelijk hebt of als opfrisser dienen. Als je je vraag niet duidelijk hebt zou ik een loopbaancoach adviseren.Je hebt denk ik gelijk. Ik zit nog veel te vroeg in het proces om aan alleen een boek voldoende te hebben. Een goede coach kan me hopelijk verder helpen.
Hoi hoi,

Wat goed dat je een kennismakingsgesprek hebt gepland proffeltje! Een goede loopbaancoach kan zeker van waarde zijn!

Kleine boektip; loopbaan zelfsturing van adriaan hoogendijk. Dat is een boek waar theorie wordt uitgelegd in combinatie met opdrachten om meer inzicht te krijgen.
quote:Boogschutter10 schreef op 22 maart 2017 @ 18:27:

Loopbaancoach kan je ondersteunen, maar is volledig afhankelijk van de coach zelf. Of er een klik is. Uiteindelijk moet je het wel zelf doen. Als je echt geen enkel idee hebt, wordt het wel lastig.

En: werk wordt vaak overschat. Alsof het altijd maar leuk, uitdagend en spannend moet zijn .... .

Werken gaat er vooral over dat je hierdoor een aangenaam leven kunt leiden, dat je leuk kan wonen, je rekeningen kan betalen, een gezin kan onderhouden voor zover van toepassing, geld over hebt voor mooie vakanties, leuke hobby's erop na kan houden, uitjes etc.. Dit is ook vrijheid. Dus ja, wees tevreden met wat je nu hebt. Niet iedereen heeft 'een prima baan met prima salaris'. Voor velen is dit een grote wens en onbereikbaar.

Ik ben me er zeker van bewust dat ik me in een luxepositie bevind. En dat er inderdaad heel veel mensen zijn die maar al te graag bijv. mijn baan zouden hebben. Maar ik hoef niet nu tevreden te zijn met mijn werk omdat ik iets heb wat velen niet hebben. Ik meet mijn tevredenheid liever op basis van mijn eigen gevoel dan door te kijken naar wat anderen wel of niet hebben.

En ja waarom niet je ondertussen ook oriënteren op een switch. Een plan maken voor de langere termijn. En dan van werk naar werk gaan.

Dat is ook het idee van mijn zoektocht, ik stap uiteraard niet nu bij voorbaat al uit mijn baan zonder überhaupt een idee te hebben van welke kant ik op wil gaan. Zó'n hekel heb ik nu ook weer niet aan mijn werk

Om in te gaan op wat je in het begin van je bericht schreef: ik besef me dat ik geen makkelijk traject zal hebben en dat de coach het niet voor me zal doen. Ik weet dat ik zelf door middel van de nodige opdrachten moet zien te achterhalen wat eventuele alternatieven voor me zouden zijn. Door dit topic hoopt ik op wat ervaringsverhalen van schrijvers hier en ik heb gelukkig al een aantal enthousiast verhalen en trajecten gelezen!
quote:dignity schreef op 22 maart 2017 @ 21:59:

Ik heb net een loopbaantraject afgerond en heb er heel veel aan gehad. Door het traject heb ik beter inzicht gekregen in mijn kwaliteiten, inzicht in waarom mijn huidige functie niet goed bij me past en op wat voor vacatures ik moet reageren. Zonder dit traject was de kans groot geweest dat ik lukraak op vacatures had gereageerd en dan nogmaals een verkeerde stap had gezet.

Zoals je nu in je werk zit, lijkt me duidelijk niet goed. Maar neem de tijd om goed na te denken over wat je wil en trek tijd en geduld uit voor zo'n traject. Ik heb het gedaan in samenspraak (en op kosten van) mijn leidinggevende. Dat maakt het makkelijker. We zijn samen tot de conclusie gekomen dat ik nu niet goed op mijn plek zit en ze weet dus ook van mijn sollicitatie activiteiten. Ik krijg daar ook alle ruimte voor, dus dat is heel fijn. Ik hoef er niet geheimzinnig over te doen. Ik besef me echter ook dat niet iedereen die luxe heeft.

Overigens heb ik ook een echte kantoorbaan. Geen baan waarvan je op je 8e zei dat je dat later zou willen worden zeg maar. Tegelijkertijd is mijn werk wel waar ik goed in ben, mits de inhoud en de randvoorwaarden kloppen. Soms denk ik ook wel eens "is dit het nou?". Lang niet alles wat ik doe is leuk natuurlijk. Sommige mensen doen werk waar ze vast veel gepassioneerder voor zijn, maar ik heb nu eenmaal een 'denk' functie en geen 'doe-functie'. Dan krijg je dat ook sneller, dat het werk zelf niet perse altijd inspirerend is, maar de resultaten die je bereikt wel. Daar moet je dus ook realistisch in zijn.

Ook jij bedankt voor het delen van je ervaring! Wat je in je laatste alinea schrijft geldt ook voornamelijk voor mijn werk. Hoewel ik ook concrete producten oplever, maar de verhouding doen en denken vind ik niet zo fijn. Ik zou liever nog meer doen. Ik haal meer voldoening uit concrete resultaten.

Mooi dat jij het in overleg met je leidinggevende hebt kunnen organiseren! Ik weet niet of ik op korte termijn uit mezelf dit gesprek met mijn leidinggevende zou aangaan. Voorlopig heb ik nog geen functioneringsgesprek waarin dit onderwerp sowieso op tafel zou komen, dat zou het misschien net iets makkelijker maken om erover te beginnen.
quote:Proffeltje schreef op 24 maart 2017 @ 16:02:

Mede door de reacties op dit topic heb ik me ingeschreven voor een eerste kennismakingsgesprek bij een loopbaancoach. Ik ben benieuwd of er een klik is en of ik het idee heb dat ze me verder kan helpen.

Despie, heb je ook al stappen ondernomen?

Ha proffeltje, wat leuk om te lezen! Heeft er in ieder geval al 1 iemand baat gehad bij dit topic, haha! Ik heb deze week nog geen tijd gehad om hiermee bezig te zijn ivm ziekte thuis.

Dit weekend eens goed met mijn vriend overleggen over hoe nu verder. Heb je het gesprek al snel? Ik ben erg benieuwd hoe je dat ervaart. Kom je hier een update geven na je gesprek?
quote:M_W schreef op 24 maart 2017 @ 22:24:

Hoi hoi,

Wat goed dat je een kennismakingsgesprek hebt gepland proffeltje! Een goede loopbaancoach kan zeker van waarde zijn!

Kleine boektip; loopbaan zelfsturing van adriaan hoogendijk. Dat is een boek waar theorie wordt uitgelegd in combinatie met opdrachten om meer inzicht te krijgen.Bedankt voor de tip! In een eerdere reactie zojuist schreef ik dat een boek misschien niet de juiste weg voor mij is, maar ik neem de titel wel mee, mocht ik toch in boeken willen duiken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven