Gezondheid alle pijlers

Borstonderzoek

26-01-2009 10:45 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Twee weken geleden heb ik zelfonderzoek gedaan en volledig in de paniek geslagen. Wat een hobbels en bobbels overal. Spaansbenauwd heb ik het ervan gekregen.

Ook voelt mijn linker heel anders dan rechts.

Links voelde ik geen knobbel, maar wel iets glibberen onder mijn vingers dat hader is dan rechts. Het heeft iets weg van een spier, maar ik kan het aan de andere kant niet vinden.

Vriend heeft ook gevoeld (meerdere keren) en zegt niets vreemds te voelen, maar alleen klieren.

Ik ben redelijk hypochondrisch aangelegd en heb vervolgens 2 weken lang zitten duwen en trekken aan die plek. En ja, het blijft harder en groter dan in mijn andere borst en het blijft op een soort spiertje lijken. Mijn huid glibbert er overheen.

Afgelopen vrijdag was de paniek op het hoogtepunt en heb ik panisch de huisarts gebeld of ik meteen langs mocht komen. Gelukkig mocht dat. Ze vertelde mij dat het nu eigenlijk niet het juiste moment is om alles te bevoelen (2e week cyclus), maar dat ze het wel wilde doen. Haar conclusie was dat ze niets bijzonders voelde, maar alleen klierweefsel. Ik heb haar de plek 2 keer aangewezen en dat heeft ze bevoeld, maar ze zegt dat ze niets verontrustends voelt. Ze zei dat ze niet ongerust was en dat ik dat ook niet hoefde, omdat ze alleen klieren voelde en dat mijn borsten een tikkeltje gespannen waren.

Ze stelde voor dat ik nog een keer terugkom vlak na mijn menstruatie om eea nog eens te herhalen. Dan voelt het minder gespannen.

Daar ben ik nu van in de stress. En intussen voel ik nog veel meer dan vorige week (ben wel opgehouden met mezelf te bevoelen!).

Overigens ben ik 31, het komt niet in de familie voor en de andere verhoogde risico's heb ik niet. Maar ik ben wel bang. Wie heeft ook zoiets bij de huisarts gehad?
quote:bollo schreef op 26 januari 2009 @ 14:33:

Ik vraag me dan af waarom ik terug moet komen als ze niets bijzonders voelde. Daar zit dus mijn angst. Dat is coulance van jouw huisarts. Ze wil je geruststellen.
Dank, Whopper!
Doen jullie eigenlijk zelfonderzoek? Ik weet dat het effect niet is bewezen - al is het omstreden. En hoe gaan jullie om met de onzekerheid dat er (mogelijk) iets zit?
Ik heb alle vertrouwen in mijn lichaam. Ik ga pas naar de dokter als ik pijn heb of bijvoorbeeld langdurg misselijk of uitzonderlijk moe ben.
Je dokter laat je terugkomen om je nogmaals gerust te stellen zo te horen. Ga je daar dus niet over opvreten. En je weet al dat je hyperchonder bent, weet je huisarts dit ook? Kan zij je tips geven hoe er mee om te gaan wat haar betreft? Kijk als je er bv elke 2 weken zit met "beetje duizelig", "vlekje hier", "jeuk daar" dat je dat bv 2 maanden opspaart en opschrijft en dan naar de huisarts gaat.

En bedenk ook eens hoe zij jou het best gerust kan stellen en vertel haar dat ook.

De gezondheidszorg bestaat nu eenmaal voor een groot deel uit geruststellen van bezorgde mensen. Dat weten artsen ook wel, beter toch dan de hele dag mensen slecht nieuws te moeten vertellen?
@ extrahalo: dank je voor de reactie. Huisarts weet dat ik hypochondrisch ben en heeft gezegd dat als ik me ergens druk om maak gewoon langs moet komen. Geen zorgen maken, maar komen. Daar is ze helder in. Daarnaast heb ik therapie voor de hypochondrie. Volgende week krijg ik een herzien behandelplan.

Toch is de angst voor mij heel reëel. Ik voel echt 'iets' anders rechts dan links. En daar ben ik heel bang van geworden. Nu is het dus inderdaad de angst waarom ze me terug laat komen: voelde ze toch iets, maar wilde ze het nog niet zeggen? of voelde ze iets waarvan ze denkt dat het postmenstrueel weg is, en wat als het niet weg is, waarom zei ze dat ze dacht dat ik iets links voelde ipv rechts (voordat ze had gevoeld, maar alleen had gekeken). Dat soort vragen komen er dan op en het bevestigt mijn angst. Daarom helpt het me goed als ik van jullie hoor hoe jullie daarover zouden denken in mijn situatie. Denk ik teveel door of niet. Dus de reacties helpen me goed - waarvoor dank!!
Je denkt idd teveel door. Je linker en rechterborst zijn gewoon verschillend, veel vrouwen hebben qua grootte al ongelijke borsten, laat staan dat je melkklieren symmetrisch lopen. Ongelijke hobbels en bobbels heeft iedereen! En waarom ze vroeg of dat je links iets voelde ipv rechts kan ik niet zeggen, maar het lijkt me niet iets om over in te zitten. Zeker als ze dan nog niet eens gevoeld had. Een zichtbare afwijking had jij vast ook al gezien zoals ik je inschat.

Terugkomen lijkt me meer een soort "service" naar jou toe. Dan kun je een controle krijgen die betrouwbaarder is dan dat ie nu is geweest, wat jou dan meer gerust kan stellen. Als je huisarts echt iets raars had gevoeld, dan wordt dat echt wel gezegd hoor! Huisartsen willen zelf namelijk ook niet dat je met echt foute dingen door blijft lopen.
Oh whopper dus jij gaat alleen met pijn of vermoeidheid naar de huisarts en niet met een knobbeltje in de borst?

Bollo kun je je huisarts niet bellen om te vragen of je eerder mag komen. Ik weet uit ervaring hoe het is om knobbelige borsten te hebben. Heb al meerdere screenings gehad. Gelukkig waren het altijd goedaardige knobbels.

Ik doe geen zelfonderzoek meer, werd daar gek van.
Hoi Lammy,

Ze heeft vrijdag nog gevoeld... En daaruit constateerde ze dat er niets bijzonders was. Alleen klieren en ietwat opgezet, waarschijnlijk door periode van cyclus. Ze heeft aangegeven dat ik me niet ongerust moet maken, omdat zij niets verontrustends voelde. Ook niet op de plek die ik heb aangegeven die ze meerdere keren - op mijn verzoek - heeft gevoeld.

Ze heeft me duidelijk gezegd dat borstonderzoek normaliter in de eerste week van de cyclus moet plaatsvinden en dat ze daarom dan nog een keer wil voelen omdat het dan minder gespannen is.

Dus eerder gaan, heeft niet heel veel zin. En helaas duurt mijn menstruatie dus nog bijna 2 weken...

Ik heb ook besloten om, als alles goed gaat, géén zelfonderzoek meer te doen. Wel wil ik vragen of zij dat wil doen voor mij.

@ extrahalo: volgens mij is dat ook protocollair bepaald dat er bij enige verdenking een directe verwijzing moet plaatsvinden. Dank voor je reactie. Lief van je.
Bollo, bij mijn vorige huisarts ging ik om de drie maanden voor onderzoek. Dat stelde mij wel gerust.
He Lammy! Dat ga ik misschien ook wel voorstellen - als alles nu tenminste goed is.

See you bij het andere topic!
quote:CassieViva schreef op 26 januari 2009 @ 11:12:Ik heb geen extra controles nog omdat ik nog niet in de risico leeftijd zit.

Cassie, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud jij bent?

Bollo, iedereen heeft hobbels en bobbels. En zo te lezen heeft je huisarts je goed onderzocht. Fijn dat je nog eens mag terugkomen op een 'beter' moment in je cyclus.
Ja, daar ben ik toch wel 'blij' mee, omdat ik nog wel ongerust ben. Eerst vond ik het heel vervelend, maar nu lijkt het me toch een goed idee. Anders ga ik weer hele voelsessies doen etc. waar ik nog meer onzeker van word.
quote:whopper schreef op 26 januari 2009 @ 12:47:

Door zelfonderzoek stappen er maandelijks duizenden ongeruste vrouwen naar de huisarts en eisen een verwijzing, ook als die huisarts hen vertelt dat het een klier, spier of wat dan ook is wat niet ernstig is.

Dat veroorzaakt wachtlijsten en onnodige kosten.

Eens. En bovendien: Bollo gelooft de huisarts ook niet als die zegt dat er niks aan de hand is. Dan zal ze een mammografie ook niet geloven. Want die geeft ook geen 100% uitsluitsel. En stel dat dat ene piepkleine vlekje toch een tumor is, of dat die nog groter wordt, of dat de radioloog een foutje heeft gemaakt bij het beoordelen, of dat de foto's verwisseld zijn met die van iemand anders......

Als je hypochonder bent helpt het niet om extra onderzoeken te doen. Want dat stelt óók niet gerust. Als je hypochonder bent leg je álles zo uit dat je toch ziek zou kunnen zijn. Bollo denkt ook dat de huisarts haar terug laat komen omdat ze stiekem tóch ziek is.

Dat is niet vijandig, dat is nuchter. Bij hypochondrie helpt gedragstherapie, geen extra onderzoeken.
Ellen, ook daar ben ik het mee eens. En ik ben idd bezig met therapie. Het bericht was alleen om mijn gedachten te toetsen aan die van jullie - wat een onderdeel is van therapie. Ik voel ongerustheid en wat zouden anderen voelen in mijn situatie.
Oud topic, maar ben benieuwd of je er nog steeds last van hebt, Bollo. Ik herken mij er helaas behoorlijk in en dat is niet bepaald fijn en zou er graag vanaf willen komen, van die angst.
Zijn er dan toevallig andere mensen die ook zoveel angst hebben voor borstonderzoek dat zij hun borsten niet of nauwelijks meer durven aan te raken?

Ik heb vorig jaar knobbel ontdekt, bleek niets. Wel werd een andere knobbel gezien op echo: gepuncteerd, bleek fibroadenoom. Sindsdien ben ik eigenlijk constant bang voor m'n borsten, bang om weer wat te voelen. Zeker omdat mijn nicht op haar 30e is overleden aan de gevolgen van bk. Is natuurlijk struisvogelpolitiek, maar weet niet zo goed hoe ik deze angst wat meer leefbaar kan maken. Misschien 3 maandelijks samen met huisarts mijzelf beter bekend maken met mijn borsten (schijnt veel te voelen, want geen vet)? Ben benieuwd of mensen zich hierin herkennen of goede raad hebben.
Ik herken er zeker wat in. Ik ben ook best hypochondrisch aangelegd. Ook ik heb een nicht die op haar dertigste borstkanker kreeg. Gelukkig gaat het 16 jaar later met haar nog steeds heel goed.
Heel herkenbaar, ik heb hier sinds een paar maanden last van. Begon ongeveer 2 weken na een miskraam, al weet ik niet of er verband is. Nu tien weken zwanger en probeer maar helemaal niet meer te voelen. Het is een en al opgezette melkklieren uiteraard op dit moment. Ik heb een berichtje geplaatst onder een verouderd hypochondrie topic.

Ik vind het vreselijk eng, raar omdat ik daar tot een paar maanden terug nooit last van heb gehad en er ook geen aanleiding voor is geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven