Werk & Studie alle pijlers

2 baankeuzes - opties open houden?

28-03-2017 17:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie :

Toos is werkloos, gesolliciteerd bij bedrijf A en in dezelfde week bij bedrijf B.

Bij het eerste gesprek geeft A aan Toos graag te willen hebben, diezelfde avond ligt er een aanbod inclusief voorwaarden. Startdatum : zo snel mogelijk. Aanbod is alleen belabberd (minimumloon en verder haast niks). Prima werk, niks spannends.

Gesprek bij B ging ook goed, over een week tweede gesprek. Niet duidelijk of Toos al is aangenomen, ze heeft wel al de secundaire arbeidsvoorwaarden toegestuurd gekregen en B wil een salaris indicatie weten.

Toffe baan, groeikansen, grote kans op salaris boven minimum loon.

Toos heeft grote voorkeur voor B. Maar A wil zsm weten of Toos aan de slag wil en per wanneer. Alleen weet Toos pas over 1,5 week of B haar wil hebben.

Hoe te handelen? Als B haar niet wil, wil ze graag bij A aan de slag.

A akkoord geven en afzeggen zogauw ze van B hoort? (niet de voorkeur, wellicht wil ze ooit nog bij A werken, dus ze wil niet achterbaks zijn)

Of A op de hoogte stellen dat er pas over 1,5 week duidelijkheid kan komen ivm lopende sollicitatie, met een grote kans dat A verder gaat zoeken en de kans dat Toos zonder baan eindigt straks.. (wel de chique manier, maar risicivol)

Wat zouden jullie doen, of is er nog een optie?
Zit er een proeftijd in contract A? Dan akkoord geven en opzeggen als bij B is getekend. Anders sta je straks met niks.
Ik zou melden dat er nog een ander bedrijf interesse heeft getoond en dat je over 2 weken contact opneemt zodat je de juiste beslissing kunt nemen. Als ze je heel graag willen hebben zouden ze kunnen vragen wat je aantrekt in het andere bedrijf en dan zou je kunnen melden dat het salaris hoger ligt en er meer groeikansen zijn binnen het bedrijf. Misschien bieden ze je dan wat anders aan.

Onderhandelen is soms echt een optie.

En anders zou ik gewoon melden dat je over 2 weken contact opneemt om wat lopende privé zaken op orde te stellen (of iets dergelijks)
Eens met Jantientje.

Andere optie is aangeven bij A dat je een beter aanbod bij B verwacht, maar als ze nog iets aan het loon kunnen doen dat je dan voor A kiest. Uit jou verhaal maak ik de aanname dat bedrijf A om jou zit te springen, dus dat ze er best wat extra's tegenover mogen stellen.
A vertellen dat je over het aanbod na wilt denken gezien de voorwaarden? Wellicht komen ze nog met betere voorwaarden en heb je die ook mooi meegenomen als B niets blijkt te zijn.
dit: A op de hoogte stellen dat er pas over 1,5 week duidelijkheid kan komen ivm lopende sollicitatie
quote:guppekop schreef op 28 maart 2017 @ 17:22:

dit: A op de hoogte stellen dat er pas over 1,5 week duidelijkheid kan komen ivm lopende sollicitatie

Maar dan weet A toch dat ze eigenlijk liever bij B wil werken?

(niet dat ik een andere oplossing heb dan wat er hier al is genoemd hoor, ik lees eigenlijk meer mee want zit in een vergelijkbare positie)
Er zit een proeftijd op A, maar dat vind ik niet zo chique.

B is qua baan ook veel uitdagender dan A, en is ook een veel groter bedrijf (vandaar ook de betere voorwaarden denk ik). Veel mensen staan daarbij te springen om bij A te werken, omdat het een vrij algemene baan is. Maar toevallig heeft Toon in het verleden dingen gedaan die hier goed bij aansluiten. B is meer specifiek, waar Toos ook voor geleerd heeft en in de hoek waar haar passie ligt.

Voordat het gesprek bij B was geweest, wilde ze ook graag bij A werken.. Maar na het gesprek dus veel enthousiaster over B.

Omdat A werkt met een planning, willen ze het asap weten, zodat Toos ingepland kan worden. Als ze tijdens haar proeftijd opzegt, heeft A een probleem en zal Toos daar niet meer binnenkomen, zeker als het een paar dagen voor de start is.
Heb dezelfde situatie gehad; ik heb aangegeven dat ik nog iets anders had lopen dus dat ik dat af wou wachten. Als ze je willen wachten ze wel een weekje!
Ik zit in dezelfde situatie, maar dan met 3 bedrijven en ben als de dood om met lege handen te eindigen...

Ik zou in jouw geval A op de hoogte brengen van de betere voorwaarden bij B. Niet zeggen dat je liever bij B zou werken, wel zeggen dat ze betere voorwaarden hebben en dat dat voor jou belangrijk is.

Dat zou ik doen.... Maar ik sta mogelijk met lege handen dus ik doe het misschien helemaal verkeerd
Verder nog tips? Misschien mensen van Hr of mensen met eigen bedrijf?

Toos neigt nu naar open kaart spelen, zeggen dat ze graag bij A wil werken maar dat ze eerlijk wil zijn en nog iets heeft lopen en dat ook even wil afwachten. Dat ze binnen 1,5 week uitsluitsel kan geven.

Hoewel ze dat ook eng vindt, onder het mom van "voor jou 5 anderen"..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven