Geld & Recht alle pijlers

Teruggave belastingdienst

30-03-2017 14:28 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een hele domme vraag maar het is voor mij niet helemaal duidelijk. Mijn partner en ik zijn fiscaal partner. Onlangs hebben wij de aangifte ingevulde voor de belastingdienst. Uiteindelijk komt eruit dat ik ongeveer 500 euro terug krijg en hij 100. Nu vraag ik mij af of we dan recht hebben op allebei 300 euro omdat we ook samen aangifte doen en alles zo gunstig mogelijk verdeeld hebben.
Jij krijgt 500 terug en hij 100, hoe je dat thuis verdeeld is aan jullie.
Bij de aangifte kun je schuiven met aftrekposten tussen jou en je partner. Als 1 van beide in een hoger belastingtarief valt moet je de aftrekbare kosten bij die persoon in mindering brengen. Dat kan behoorlijk schelen.

Als je slim bent zorg je dat een van beiden 44 euro moet betalen. Onder de 45 euro gaat de belastingdienst niet invorderen en mag je dus houden. In totaal kan dat toch weer schelen.
Dat hangt van jullie onderlinge afspraken af en ook van de reden van de teruggave. Als je geld terugkrijgt omdat 1 van beide teveel loonheffing heeft betaald, dan zou diegene meer 'recht' hebben daarop. Als het is vanwege een koopwoning, dan heeft degene die de hypotheekrente betaald er meer 'recht' op. Als jullie dat naar rato betalen, zou je de teruggave ook naar rato kunnen verdelen.

Of je gaat er gezamenlijk iets leuks mee doen.
Jullie krijgen allebei een aparte aanslag. Hij eentje waarop hij €100 terug krijgt en jij eentje waarop je €500 terugkrijgt.
quote:arnold103 schreef op 30 maart 2017 @ 14:36:

Bij de aangifte kun je schuiven met aftrekposten tussen jou en je partner. Als 1 van beide in een hoger belastingtarief valt moet je de aftrekbare kosten bij die persoon in mindering brengen. Dat kan behoorlijk schelen.

Als je slim bent zorg je dat een van beiden 44 euro moet betalen. Onder de 45 euro gaat de belastingdienst niet invorderen en mag je dus houden. In totaal kan dat toch weer schelen.

Naast dat TO geld terugkrijgt....

Dat is niet altijd waar. Als jij namelijk een te betalen voorlopige aanslag in het lopende jaar hebt kan je schuiven wat je wil, maar als je dan op €44 uitkomt moet je die gewoon betalen.

Uitleggen met een voorbeeld is makkelijker

Stel je hebt een voorlopige aanslag betaald van €1100, in maandelijkse termijnen van €100. En uit je aangifte komt dat je €44 moet betalen. Dan ben je eigenlijk over 2016 €1144 verschuldigd. Een bedrag dat boven de aanslaggrens van €45 ligt. Dat jij daarvan al een deel in 2016 hebt betaald en alleen nog €44 moet betalen is daarbij niet van belang.
Jij krijgt 500 gestort en je partner 100.
quote:_melon schreef op 30 maart 2017 @ 14:31:

Jij krijgt 500 terug en hij 100, hoe je dat thuis verdeeld is aan jullie.

Dit idd. Hier ook fiscale partners en vriend krijgt 1,5x zoveel terug als mij. Dat was de voordeligste verdeling.

Hoe wij dat thuis verder verdelen en/of uitgeven zal de belasting dienst worst zijn.
Ik heb eerst de aangifte alleen in gevuld, zonder toeslagpartner en daarna mijn partner ook. Beide wisten we toen een bedrag. En nadat we hem daarna samen hebben ingevuld kwam het totaalbedrag redelijk overeen met wat we beide apart zouden terugkrijgen, dus dat bedrag houden we voor onszelf aan.
quote:yoshe schreef op 30 maart 2017 @ 18:32:

Ik heb eerst de aangifte alleen in gevuld, zonder toeslagpartner en daarna mijn partner ook. Beide wisten we toen een bedrag. En nadat we hem daarna samen hebben ingevuld kwam het totaalbedrag redelijk overeen met wat we beide apart zouden terugkrijgen, dus dat bedrag houden we voor onszelf aan.Bij het apart invullen van de aangifte (en eventueel versturen) moet de uitkomst exact overeenkomen wat het totaal aan te ontvangen belasting van de fiscale partners is.Als de aangifte gezamenlijk wordt ingevuld is de optimale verdeling gemakkelijker te vinden. En ook de eventuele aanslaggrens van € 45 die geld kan opleveren als de VA een teruggaaf c.q. 2 teruggaven betreft,
quote:Eloise_Xennakiss schreef op 30 maart 2017 @ 16:47:

[...]

Dit idd. Hier ook fiscale partners en vriend krijgt 1,5x zoveel terug danmij. Dat was de voordeligste verdeling.

Hoe wij dat thuis verder verdelen en/of uitgeven zal de belasting dienst worst zijn.
Dan ik
Jullie moeten inderdaad onderling regelen hoe jullie die 600 euro verder onderling verdelen. Vind het op zich wel een goede vraag wat dan het eerlijkste is. 50/50 of cf de aanslag of naar rato van hoe jullie de lasten verdelen of wat je verder nog kunt verzinnen.
quote:_Marana_ schreef op 31 maart 2017 @ 00:26:

Dan ik

Excuse me dames taal nazi's.

Ga wat nuttigs doen.

De afwas ofzo.
quote:Eloise_Xennakiss schreef op 31 maart 2017 @ 08:32:

[...]

Excuse me dames taal nazi's.

Ga wat nuttigs doen.

De afwas ofzo.Ik had totaal geen intentie om jou te verbeteren, het stoorde mij in het geheel niet. Maar als iemand meent jou te moeten verbeteren en dan zelf nog zo'n fout maakt, dan wil ik diegene daar graag op wijzen. Was niet naar richting jou bedoeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven