Gezondheid alle pijlers

Stamcellen doneren

31-03-2017 12:10 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben door Matchis benaderd om stamcellen af te staan aan een anonieme patiënt.

As maandag zullen ze me terug bellen voor verdere informatie en afspraken inplannen.

Heeft iemand ervaring hiermee?
De glimlach op mijn gezicht, betekent niet dat mijn leven perfect is. Het betekent dat ik waardeer wat er nu is.
Gefeliciteerd (vind ik tenminste)

Ik sta al bijna 20 jaar in het register maar nog nooit opgeroepen.

Geen ervaring dus maar hoe tof is het dat je iemands leven kan redden.
Wat spannend. Ik wilde me ook inschrijven, maar mocht niet vanwege medicijngebruik. Ik heb als kind ooit een beenmergpunctie gehad om te kijken of ik leukemie had. Ik was zo jong dat ik het me niet echt meer herinner. Gelukkig was het dat niet, want het was in die tijd (begin jaren 70) nog ongeneeslijk. Ik heb alleen een heel lichtblauwige plek voor op mijn rechterheup, maar dat zie ik alleen zelf. Blauw is ook niet het juiste woord, meer ietsje donkerder. Veel succes, ik hoop dat je er niet te ziek van wordt. Zwemmer Maarten van der Weijden is ook dankzij stemceldonatie genezen en heeft ondanks zelfs zijn tweede kind gekregen. Het is zo belangrijk wat je gaat doen.
quote:granny71 schreef op 31 maart 2017 @ 12:30:

Gefeliciteerd (vind ik tenminste)

Ik sta al bijna 20 jaar in het register maar nog nooit opgeroepen.

Geen ervaring dus maar hoe tof is het dat je iemands leven kan redden.

Maar 1 op de duizend wordt in een jaar opgeroepen, dus als je 50 jaar ingeschreven staat heb je een kans van 1 op 20 ongeveer dat ze je ooit in je leven nodig hebben.

Verder heb ik er ook geen ervaring mee, sorry.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Vind het ook erg bijzonder en gefeliciteerd zeker terecht. dankje stond nog maar 2 weken ingeschreven...
De glimlach op mijn gezicht, betekent niet dat mijn leven perfect is. Het betekent dat ik waardeer wat er nu is.
Geen ervaring, ik sta wel ingeschreven. Veel succes! Super dat je iemand kan helpen.

( Mijn neef is overleden, het duurde een jaar voordat er een donor werd gevonden, en toen was het te laat. Maar mijn nicht (zijn zus) is aanvankelijk genezen door stamceldonatie. Uiteindelijk is ze vijf jaar later alsnog overleden toen de leukemie terugkwam. Maar ze heeft daardoor wel 5 jaar extra gehad met haar man en dochters, waar iedereen heel dankbaar voor was.)
Wat fijn zeg dat je een match bent!

Ik heb geen ervaring met stamcellen doneren. Ik ken wel iemand die stamcellen van een anonieme donor heeft gekregen. Echt geweldig als je hoort dat er een donor is.

Weet je al hoe je moet doneren? Via bloed of via beenmerg?

Spannend zeg! Je gaat misschien wel iemand zijn of haar leven redden.
Wauw spannend! Ook geen ervaring maar sta ook wel geregistreerd. Misschien kun jij je ervaringen hier delen, als je dat wil? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar. Sorry dat je verder dus geen zak aan mijn post hebt

Alvast heel veel succes met het doneren!
quote:Mama30037 schreef op 31 maart 2017 @ 12:42:

Vind het ook erg bijzonder en gefeliciteerd zeker terecht. dankje stond nog maar 2 weken ingeschreven...

Wow! Wat is dat snel gegaan. Er was iemand op je aan het wachten. Wat goed dat je je hebt aangemeld

Mijn BMI is te hoog om te mogen registreren, helaas. En ik schurk tegen de ouderdomsgrens aan. Maar ik zou me zeker aangemeld hebben.
Ja ik ga zeker mijn ervaringen delen. :D nog geen idee hoe ze het gaan afnemen. Maakt me gelukkig ook niet uit.
Wat goed!

Zelf geen ervaring mee helaas (ik mag niet op de lijst i.v.m. hoge bloeddruk) maar anders had ik me zeker ingeschreven. Wat een mooi idee.

Geen tips verder, maar veel succes met de procedure en de afname!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Wauw wat bijzonder!

Ik heb ook geen ervaring en ik baal want ik mag ook geen stamceldonor zijn helaas.
Succes! Ik sta ook ingeschreven, maar nog nooit opgeroepen. Die kans is natuurlijk ook niet zo groot, dus des te beter dat jij je hebt aangemeld en gelijk mag doneren!

Ik ben benieuwd naar je ervaring en hoop voor je dat je er verder niet te veel last van ondervindt.
anoniem_245129 wijzigde dit bericht op 31-03-2017 14:18
Reden: foutje
% gewijzigd
Alles komt goed en alles komt goed en alle dingen komen goed.
quote:Mama30037 schreef op 31 maart 2017 @ 13:26:

Ja ik ga zeker mijn ervaringen delen. :D nog geen idee hoe ze het gaan afnemen. Cato-Margo zoekt een stamceldonor en legt de procedure uit (vanaf minuut 6 ongeveer).
Sorry, hier ook geen ervaring....maar ik heb net de envelop ontvangen om wangslijm cellen weer terug te sturen!

Spannend! Ben benieuwd hoe dit in de realiteit in zijn werk gaat
"I love not Man the less, but Nature more..."
quote:handigmetgeld schreef op 31 maart 2017 @ 12:42:

[...]

Maar 1 op de duizend wordt in een jaar opgeroepen, dus als je 50 jaar ingeschreven staat heb je een kans van 1 op 20 ongeveer dat ze je ooit in je leven nodig hebben.

Verder heb ik er ook geen ervaring mee, sorry.

Degene die mij toen (lang geleden) bloed afnam zei ook al dat de kans op het winnen van de staatsloterij groter was.

Maar ook dat ze klanten had gehad die al meerdere malen opgeroepen waren.
quote:Mama30037 schreef op 31 maart 2017 @ 12:42:

Vind het ook erg bijzonder en gefeliciteerd zeker terecht. dankje stond nog maar 2 weken ingeschreven...Kippenvel! Wat prachtig dat je een match bent, en zo snel na je inschrijving. Gefeliciteerd dat je de mogelijkheid hebt iemands leven te redden!
Wauw wat een super goed nieuws en wat spannend zeg!

Zelf heb ik een half jaar geleden stamcellen gekregen van een anonieme donor. Ik weet dat het een vrouw is van 37 jaar en ze kwam niet uit Nederland. Ik vind het nog steeds zo bijzonder en mooi dat iemand donor is voor een onbekende.

Ik hoop dat je een positieve match bent en iemand een tweede kans kan geven! Ik hoor graag hoe het donor traject straks gaat mocht het zover komen.

Veel succes!
@toughcookie, is het aangeslagen?

Wauw, wat bijzonder! Heb je haar niet anoniem kunnen bedanken?

De match is tot nu toe al positief. Dat wil zeggen, 6 maanden geleden werd ik voor het eerst benadert, 3 buisjes bloed afgegeven. Nu 6 maanden later blijk ik "de match" te zijn.

Heb me al wat ingelezen op internet en moet nog wel een aantal keer richting Leiden voor voor onderzoek. Dat hoor ik denk ik maandag.

Ik had graag een sterkte kaartje bij de stamcellen in gedaan. ;) Maar dat zal wel niet kunnen.
Stoer Mama! Heel veel succes. En vraag maar of er een kaartje bij mag. Wie weet mag het.
quote:Mama30037 schreef op 31 maart 2017 @ 13:26:

Ja ik ga zeker mijn ervaringen delen. :D nog geen idee hoe ze het gaan afnemen. Maakt me gelukkig ook niet uit.

Bij mij werd het destijds vanuit mijn bloed afgenomen. Daar merkte ik vrij weinig van. Ik had alleen wat last van bijwerkingen van die injecties met "groeifactor" die je van te voren moest toedienen. Maar zelfs die bijwerkingen (vermoeidheid en misselijkheid) waren gering.

Ik heb er positieve ervaringen mee en het is super als je iemands zijn leven kan redden. Daarvoor had ik het zeker over.

Edit: ik heb geen ervaring met donatie via matchis, omdat ik 'direct' doneerde aan een ziek familielid.
@Filee, bedankt voor je reactie! Kon je nog je handen gebruiken tijdens de donatie of lag je "vast" aan bed? Hoe heb je je weken na de donatie gevoeld?
quote:Mama30037 schreef op 01 april 2017 @ 12:33:

@Filee, bedankt voor je reactie! Kon je nog je handen gebruiken tijdens de donatie of lag je "vast" aan bed? Hoe heb je je weken na de donatie gevoeld?Ik mocht gewoon bewegen en rond lopen. Al was de bewegingsruimte klein vanwege dat apparaat waarmee de stamcellen uit mijn bloed werden gehaald. Na de donatie was ik wel wat vermoeid, maar dit was na 2 weken al zo goed als verdwenen.
Tot nu toe is de transplantatie aangeslagen, maar laatste maanden veel last van omgekeerde afstoting.

Ik heb de donor nog geen anonieme brief geschreven. Dat wil ik zeker nog gaan doen, maar m'n leven ligt nog geheel op z'n kop door alles wat er de afgelopen jaren is gebeurd.
En? Hoe gaat het nu?
"I love not Man the less, but Nature more..."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven