Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
quote:Poppy4 schreef op 30 maart 2017 @ 09:47:

[...]

Anders kijk je het een week of twee aan zoiets? Als je tijdens die 14 dagen geen enkele moeite hebt je anders te kleden zou ik het laten, maar als je minstens 14 ochtenden denkt: "Shit, waarom heb ik geen zwarte skinny!" dan koop je er 1.

Enneh, hoe ben je eruit gescheurd ?

Hij was al langzaam aan het doorslijten aan de binnenkant van mijn bovenbenen. En toen ik even op mijn hurken ging zitten was dat de doodssteek voor mijn broek

Ik denk dat ik het van het voorjaar en de zomer wel red zonder. In het najaar ga ik denk ik wel eens kijken.... Eigenlijk draag ik dan weinig anders dan mijn 2 zwarte skinnies... Maar dan heb ik mijn challenge in ieder geval weer wat langer weten te rekken
Yup, 3 maanden geen kleding gekocht!

Wie danst mee?
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik! Ik heb heel veel geld uitgegeven aan wandelsokken (ik ga de Vierdaagse lopen), maar dat valt onder sportkleding, dus dat 'mag'.
quote:Peacy schreef op 30 maart 2017 @ 09:55:

Oeh, lijkt me een mooie uitdaging. Ik heb zóveel in m'n kast liggen. Ik kan vast van 1 april tot 1 april niks meer kopen.

Krijg ook best veel en ruil daarnaast ook wel eens. Dus stiekem doe ik het al .Ik heb ook echt zoveel kleding. Sommige stukken draag ik al maanden niet meer. Zou best leuke uitdaging zijn om met wat je al hebt nieuwe combi's te maken en misschien met accessoires nieuwe looks te maken. Ik ben paar keer met personal shopper bezig geweest en daardoor heb ik echt ingezien hoeveel looks je kan maken met eigenlijk maar een paar stukken. Kan he natuurlijk ook met eigen kleding doen en als het nieuwe looks zijn voelt het ook niet alsof je geen kleding mag kopen.
quote:Tr0tter schreef op 01 april 2017 @ 07:06:

Ik! Ik heb heel veel geld uitgegeven aam wandelsokken (ik ga de Vierdaagse lopen), maar dat valt onder sportkleding, dus dat 'mag'.
Prrrr, mauw miawwwww.
Drie maanden!

Nog negen te gaan...
quote:spuit-elf schreef op 01 april 2017 @ 13:41:

Drie maanden!

Nog negen te gaan...
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Jane-Ice schreef op 02 april 2017 @ 12:32:

[...]

quote:spuit-elf schreef op 01 april 2017 @ 13:41:

Drie maanden!

Nog negen te gaan...

Hier gaat het nog steeds goed, geen behoefte aan nieuwe kleding wel kleding met gaten die nodig gemaakt moeten worden maar daar heb ik dan weer geen zin in
Dank voor je Pb Skye! Is weer inspiratie voor mijn leven na de shopstop

Hier ook nog steeds kledingkooploos, ik houd de tel niet echt bij dus weet niet hoe lang al. O, wacht dat kan ik opzoeken in dit topic haha. Ga ik zo even aanvullen hier

Aanvulling: mei 2017 kocht ik voor het laatst een kledingstuk, dus ik ben al bijna een jaar aankoopvrij, time flies!
Mag ik jullie uit nieuwsgierigheid vragen waarom jullie bewust geen kleding willen kopen?
quote:Minimalista schreef op 02 april 2017 @ 20:29:

Dank voor je Pb Skye! Is weer inspiratie voor mijn leven na de shopstop

Hier ook nog steeds kledingkooploos, ik houd de tel niet echt bij dus weet niet hoe lang al. O, wacht dat kan ik opzoeken in dit topic haha. Ga ik zo even aanvullen hier

Aanvulling: mei 2017 kocht ik voor het laatst een kledingstuk, dus ik ben al bijna een jaar aankoopvrij, time flies! Ow wauw, gefeliciteerd
quote:HasseSimonsdochter schreef op 02 april 2017 @ 20:40:

Mag ik jullie uit nieuwsgierigheid vragen waarom jullie bewust geen kleding willen kopen?

Denk dat het voor niet iedereen de zelfde redenen gelden.

Voor mij zijn de onderstaande redenen van belang:

Milieu

consuminderen

niet meer mee willen/kunnen doen aan de consumeermaatschappij

toch ook wel om geld uit te sparen
Ik heb begin van dit jaar voor het laatst iets gekocht, en me voorgenomen dit jaar niks meer te kopen.

Toch vind ik het moeilijk, ik heb zo'n leuke jurk gezien...

Reden voor mij is consuminderen, de overdaad is niet normaal vind ik, het milieu, en geldbesparen. Ik verkwist echt best veel geld met kleding terwijl ik echt zat heb om aan te trekken. Kan mijn geld veel beter steken in onderhoud van mijn huis.

- Vanuit duurzaamheidsoverwegingen

- Omdat ik het niet nodig heb, want doe niet mee aan mode/hypes

- Ik koop liever kwaliteit, dan meuk die je maar een paar keer kan dragen, en kies dan alleen nog basis classics, die niet modegevoelig zijn

- Vind veel van de kleding niet eens mooi

- Ben niet gevoelig voor de mening van anderen, het maakt mij niet uit om vaak hetzelfde te dragen, zo lang het maar schoon is en lekker zit

Vind overigens dat iedereen moet doen waar hij/zij zich lekker bij voelt, al koop je elke dag wat nieuws, helemaal prima. Dat ik daar geen behoefte aan heb is niet de norm.

-Besparen

-Genoeg kleding

-Heerlijk, hoef niet te gaan shoppen

-Milieu
Prrrr, mauw miawwwww.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik heb vorig jaar "niets" gekocht, op wat kleding voor in het ziekenhuis en ondergoed na want dat had ik gewoon echt nodig. En ja een zomer en winterjas want die ik had waren oud en versleten en wilde ik al jaren vervangen.

Heel bewust om te kijken wat ik nog qua kleding heb/had en zo echt dingen op te ruimen. Ben rond de 30 en voelde al tijdje dat ik andere kleding wilde. Ik heb nog steeds mooie kledingstukken van een jaar of 10 oud die ik met plezier draag, maar ook best veel (vooral lente/zomer) wat echt niet meer kon. Veel kleding is ook te groot geworden afgelopen jaren. Elk jaar dacht ik ja volgend jaar zal ik best wel weer aangekomen zijn en het weer goed passen. Maar nu toch de knoop door gehakt en geld aan het uitgeven aan kleding.

Afgelopen weekend hele grote online bestelling gedaan met broeken en shorts tijdens glamour day. Hopelijk zit er wat leuks tussen. En vannacht eindelijk mijn andere wishlist met shirtjes besteld haha. Langzaam aan mijn zomer garderobe aanvullen. Heb zolang niets gekocht dat ik er zelfs blij van word. Nu nog hopen dat er echt leuke dingen tussen zitten, want ik merk dat ik heel kritisch ben geworden en alleen iets houd als ik het ook echt super leuk vind.

Heel veel succes allemaal nog en ik juich voor jullie!
Ik heb al eerder pogingen gedaan om te stoppen met shoppen, maar ik heb het nooit lang vol gehouden.

Maar ik wil toch weer een nieuwe poging doen. Het kost me echt te veel, ik ben altijd blut, terwijl ik eigenlijk wil sparen voor onder andere een vakantie, rijlessen en een nieuwe fiets.

Maar als ik leuke dingen zie (vooral online) vergeet ik meteen mijn goede voornemens.

Ik heb genoeg kleding om minstens 2 jaar mee vooruit te kunnen denk ik.

Ook mijn dochter heeft voorlopig niks nodig, want ik heb laatst een flinke voorraad kleding voor de lente en zomer voor haar gekocht.

Dus de komende tijd hoef ik mezelf niet in de verleiding te brengen door in de stad of in webwinkels te kijken.

Ik heb net al mijn apps van webwinkels verwijderd van mijn telefoon, dus ik ga vol goede moed een nieuwe poging doen.

Ik wil voor mezelf in ieder geval de rest van 2017 niks kopen, en voor mijn dochter pas weer in september, dan heeft ze misschien wat warmere kleding nodig voor de herfst.
Die gescheurde skinny jeans....

Kan daar geen korte rok van worden gemaakt?

Van de broekpijpen is nog wel een lapje te halen om scheurtjes leuk af te dekken? Op internet en in boeken staan voorbeelden.

Maar dat moet je wel leuk vinden.
Ik ben het hele topic trouwens aan het herlezen, ik herken me heel erg in de dingen die spuit-elf zegt. Ik hoop echt vol te houden dit keer.

Mijn doel is om na dit jaar op een normale manier kleding te kunnen kopen, zonder dat dwangmatige waarbij het nooit genoeg is.
Ik heb gister wel een jurkje gekocht, ziet er geweldig uit, maar als ik hem aan heb is het hem niet. Dus die gaat mooi weer terug. Op een nieuwe winterjas na (die toch eigenlijk wel nodig was en ik de hele tijd aan heb gehad tot nu toe) heb ik nog niks gekocht. Al met al gaat het best goed. Af en toe wel wat gekocht, maar alles weer terug gebracht
quote:anoniem150320172031 schreef op 13 maart 2017 @ 20:37:

[...]

@minimalista: wat betreft het okselprobleem, heb je al eens schoonmaakazijn geprobeerd? Hierover las ik op dit forum een hele tijd geleden. Volgens mij was er ooit een apart topic over hetzelfde probleem.Ik heb ooit gehoord dat kunstgebit reinigingstabletten helpen hiervoor. Geen ervaring mee.
Ik koop alleen maar tweedehandskleding de laatste twee jaar en alleen dat wat ik echt heel leuk vind. Gisteren de kledingkast weer van winter naar zomerkleding veranderd en wat kom ik dan veel tegen! Ik heb de spullen die ik niet meer leuk vind omdat de kleur of het model niets voor me doen, eruit gehaald en die gaan naar de kringloop. Voelt een beetje als ruilen want ik haal daar dus zelf mijn "nieuwe" kleding vandaan. Het laatste dat ik kocht zijn een paar mooie ballerina's. Maar nu gaat de hand weer op de knip. Ik maak en vermaak ook veel zelf en dat scheelt een hoop. Echt weggooien doe ik zelden, meestal knip ik er nog poetsdoeken van en als het echt op is dan beland de kleding in een tas die ik inlever bij H&M voor een kortingsbon.
Ik ben dit jaar dus een beetje begonnen met het minder tot niet kopen van kleding.

En het gaat best goed, ben best trots op mijzelf.

Reden?

Overvolle kasten, koffers en dozen met kleding. Veel ongedragen, veel met kaartjes eraan.

En ook vele verschillende maten.. afgelopen 5 jaar aangekomen, afgevallen en weer aangekomen etc.

Nadat ik bijna huilend achter kwam dat ik nog zomerkleding in een koffer had gestopt dacht ik echt DIT MOET STOPPEN. Stoppen met kopen om het kopen, aanbieding na aanbieding, kopen voor vakantie, kopen voor nichtjes in het buitenland.

En omdat ik daarnaast ook op naailes zit dacht ik: ik ga gewoon proberen dit jaar alleen kleding te maken en ondertussen mijn kleding 'uit te dragen'. En tijdens het afvallen heb ik genoeg tussenkleding om te dragen.

Dit gaat specifiek over kleding. Qua schoenen/tassen valt het wel mee bij mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven