Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Renegade_30, ik heb het geprobeerd, maar het lukt me ook niet hoor. Ik doe het nu net als jij.

Ik koop bewuster en veel kritischer. Zit het goed (dat vooral !), is de kleur goed, is het combineerbaar, is het wat ik nodig heb / word ik er echt blij van ?

Ik denk dat het voor mij beter is het zo te doen. Ik heb af en toe toch dat opkikkertje nodig. Als ik een jaar niets koop, zal ik na dat jaar een heleboel spullen moeten vervangen. Ik merk dat ik sneller miskopen doe als ik echt op pad MOET omdat ik dringend een bepaald kledingstuk nodig heb. Als ik dat dan niet vind, ben ik geneigd wat te kopen dat het niet is en waar ik achteraf dus minder tevreden mee ben.

En af en toe las ik een maand (of 2) in waarin ik helemaal geen kleding koop.

Ik blijf dit topic wel volgen om me wat in te tomen en me vooral kritisch te houden naar wat ik wel koop.
Boeh, ik heb toch wat besteld. Nu ben ik eigenlijk best een beetje boos op mezelf. Vooral omdat ik nu weer op de DHL bezorger zit te wachten en geen idee heb hoe laat die komt.

Als ik sterk ben stuur ik alles terug :-)

En daarna begin ik gewoon opnieuw!
Fam1973: voor mij helpt het in ieder geval wel goed. Waar ik ook naar kijk is of ik er enthousiast van wordt of anders wordt het hem niet.

Ik ben eigenlijk redelijk zuinig met mijn kleren. Ik heb een aantal kledingstukken (truien, blouses, jurkjes en t-shirts) die ik redelijk vaak draag en na een paar jaar er nog steeds goed uitzien. Broeken zijn een ander verhaal haha.
quote:Renegade_30 schreef op 14 april 2017 @ 08:56:

Een jaar lang geen kleding kopen gaat me niet lukken

Ik koop de laatste tijd wel wat bewuster: wat heb ik juist nog niet en zal ik het vaak gebruiken.

Ik probeer in de zoveel tijd weleens om één hele maand geen kleding te kopen en dat lukt me soms wel haha.Ook niet slecht!
Prrrr, mauw miawwwww.
Heb dit topic al een aantal keer voorbij zien komen maar altijd gedacht dat mijn koopgedrag wel meeviel.

Afgelopen weekend even mijn bankafschriften vanaf november geïmporteerd in Excel om weer een beetje overzicht te krijgen in mijn uitgaven, toch wel geschrokken wat uitgeef aan kleding Dus hoog tijd om dit topic te open voor motivatie/tips om een tijdje geen kleding meer te kopen.

Jaar geen kleding kopen gaat mij niet lukken maar ga proberen om in ieder geval tot de vakantie (eind augustus) niks meer te kopen.
Hier nog steeds geen kleding gekocht. Wel voor de kleine en vriend kon zich helaas ook niet inhouden, maar heb hem wel tegen kunnen houden met teveel kopen. Nu alleen 1 paar voetbalschoenen gekocht. Valt dus best mee.
vier maanden!
Sokken tellen niet mee toch? Die heb ik namelijk wel moeten kopen. Of ik had twee verschillende sokken aan moeten doen
Ik ga ook meedoen. Ik ben al vier maanden onderweg, dus dat schiet lekker op:-)

Ik heb echt teveel kleding en schoenen. Ik verslijt het niet, omdat ik dus zoveel heb. De enige manier om dit vol te houden, is niet kijken in boekjes en niet naar de winkels (ook online). Dan word ik er niet meer geconfronteerd en moet het te doen zijn. Ik heb met behulp van Pinterest al wel veel inspiratie opgedaan en ik heb setjes gemaakt van mijn kleding. Die hang ik klaar, zodat ik 's ochtends niet hoef na te denken. Alleen in welk setje ik zin heb:-)
Kreeg nadat ik vorige week hier heb aangegeven mee te doen, ineens veel nieuwsbrieven met de nieuwe collectie en laat het nou net super leuke dingen zijn heb bij alle mailtjes snel naar beneden gescrold en direct afgemeld.

Pinterest ontwijk ik ook voorlopig, heb een bord met wenslijst, en precies de dingen die ik daar heb opgeslagen zie ik steeds voorbij komen op de homepage..

@ Lovely_Meghan: sokken (en ander basic ondergoed) vind ik niet meetellen, dat zijn items die gewoon nodig zijn..
Ruim 6 maanden en onderweg in de 7e maand. Ben begonnen bij de laatste bestelling en betaling daarvan.

Ik heb echt wat nieuwe kleding nodig, maar dat is er niet.

Ik heb het al eerder gepost, maar een geweldig boekje bekeken waarin kleding verstellen wordt beschreven.

Er staat in beschreven hoe je dat kan gebruiken om een pasvorm te verbeteren. Zo heb ik een paar broeken gekocht van mooie stof om er een capri van te maken. Nu weet ik hoe dat kan en met de hand om het makkelijker los te maken als het toch niet goed was na een keer dragen.
quote:spuit-elf schreef op 01 mei 2017 @ 10:02:

vier maanden!

Oja dansen!

Hoe kan ik het nou vergeten

Yeahhhhhh 4 maanden!
Prrrr, mauw miawwwww.
Heb inmiddels al een vuilniszak apart gezet wat weg kan. Mijn hutkoffer met winterkleding zit vol evenals mijn kasten. Realiseer me nu pas hoeveel ik al had
Geen kleding kopen gaat nu best goed. Maar ik hou toch niet echt extra geld over. Ik ga nu dus nog maar wat strenger worden: de rest van het jaar ook geen make-up of andere drogisterij-spulletjes. Alleen mascara en crème mag ik vervangen als het op is. Voor de kinderen ook geen onnodige nieuwe kleding meer. Ze hebben zo veel dat ze het soms nauwelijks dragen voor ze er al weer zijn uitgegroeid.
Stond net op het punt kleding te bestellen, maar heb hem weg geklikt best trots op mezelf.
Ik zie eigenlijk niets wat ik zou willen kopen. Ik heb het koud.
Toch weer een behoorlijke oogopener vandaag. Ik sta al drie dagen op het punt bij een paar winkels een flinke kledingbestelling te doen. Het begon met wat benodigdheden voor de kinderen, maar al snel viel mijn oog op die leuke zomerse vest. Toen ik de lijst met vesten & truien aanklikte zag ik nog meer leuke zomerse vesten! Ach, ik heb al maandenlang geen kleding gekocht, een keertje kan echt geen kwaad. Bij de andere winkels gelijk maar even gekeken of ze daar niet nog leukere vesten hadden en warempel :P Uiteindelijk de keuze beperkt door bij twee winkels een paar vesten in het mandje te doen bij de inmiddels aanzienlijk meeeeer dan de benodigde kinderkleding. Toch haakte ik telkens af bij het daadwerkelijk bestellen. Het zat me niet lekker. Ik was me heel bewust dat er veel te veel onnodige kleding binnen zou komen als ik het zou bestellen.

Vanochtend was ik het getwijfel zat en loggde in om te gaan bestellen. Toen ik eenmaal het besluit had genomen viel het kwartje. Ik wil helemaal geen nieuwe leuke zomerse vest. Ik wil de kilo's die er sinds ik gestopt ben met de borstvoeding zijn aangevlogen verdoezelen. Daar ging het me om. Ik heb heel veel leuke zomerkleding liggen, daar voegt een vest niets aan toe, het dekt alleen af. De pest is nu wel dat ik er mee aan de slag moet gaan nu ik weet dat ik het een probleem vind. Ik begin er maar mee door met m'n oudste te gaan winkelen en zo de benodigde spullen te halen: lopend ipv achter de laptop.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Dat is wel een eyeopener Poppy! Goed dat je je dat besefte!
Ik kwam laatst ook een klein beetje in de verleiding. Ging ik schoenen zoeken online voor mijn dochter en keek ik meteen voor mijzelf. Tot ik me realiseerde dat ik niets zou gaan kopen. Snel weer weggeklikt dus.
Goed dat je hebt weggeklikt! Het automatisme om gelijk voor mezelf ook even te kijken is er bij mij wel uit na 9 maanden, maar ik merk wel dat ik er nu moeite mee heb niets te kopen.

Ik had nieuwe zomerschoenen nodig en die heb ik vandaag dan ook gekocht. Prima, wat ik nodig heb mag ik halen, maar die vesten
-niet eens 1 vest, nee het zijn er een paar :facepalm: - wil ik nog steeds! De afgelopen maanden heb ik 0,0 moeite gehad met geen kleding voor mezelf te kopen. Als ik wat voor m'n man of kinderen moest inslaan keek ik soms met een schuin oog naar wat er eventueel voor leuks... maar echte kooplust heeft het niet opgewekt. En nu wel. Ondanks dat ik weet waarom ik die vesten wil. Echt stom.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Bijna 7 maanden niets gekocht.
Ik zag een programma op tv en de plastics die een bijdrage aan de vervuiling leveren.
Het was weer een bevestiging dat ik eigenlijk andere kleding wil kopen en van andere materialen.
Maar het is bijna allemaal weg werp en ik koop alleen nog als ik het echt mooi vind passen bij mij als persoon.

Ik voel nu wel behoefte aan leuke nieuwe kleding, maar als ik filter op wat ik echt wil en nodig heb.
Hé EDIT wordt niet meer verwerkt op het forum.
@pumps; er is wel meer wat niet werkt op het forum :roll: Het is echt erg hoeveel wij vervuilen. Dat is ook van de redenen dat ik minder kleding wil kopen.
Ik heb vandaag nog geen kleding gekocht!
Iedere dag is er een :)
Lovely_Meghan schreef:
18-05-2017 14:14
@pumps; er is wel meer wat niet werkt op het forum :roll: Het is echt erg hoeveel wij vervuilen. Dat is ook van de redenen dat ik minder kleding wil kopen.
Ik ben al jaren bezig om dat te mijden. Het kost wel wat overwinning om het vol te houden.
Een stukje discipline dat los staat van zoiets als anorexia of boulimia.
Als je dat stukje wilskracht kunt ombuigen. Dan heb je een koninkrijk gemaakt.
Dan zit er een [self made] prinses.

Het goede nieuws.
Tegenwoordig kan ieder burgermeisje prinses worden. Maar er zijn niet zoveel prinsen. :puh:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven