Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Wat ik moeilijk vind:

- veel mensen die minderen houden van basics. Ik hou van kleur en gekke dingen en dan heb je automatisch meer dingen nodig.

- Mijn shop-drift onder controle te houden. Zo vind ik borduursels op kleding heel mooi. Maar door de overload aan borduurblousjes/jurkjes in winkels begin ik het weer minder te vinden.

- Dagjes weg. Mijn vriendinnen houden van shoppen... ik vind het dan moeilijk om mee te gaan omdat ik niks wil kopen. Nu heb ik het wel duidelijk gemaakt en gevraagd om andere dingen te doen.. Dat blijft moeilijk.

- Ik hou van 2de hands en korting. Dus dan denk ik heel vaak: ach het is maar een paar euro... hoe erg kan het zijn?

- Nieuwe combinaties zoeken, pittig hoor.

- Net als een verslaafde verschuift mijn koopdrift opeens.. ipv kleding ging ik weer (goedkope) stoffen kopen. En dat is ook weer niet de bedoeling.
@timaatje ik hou ook van kleur en gekke dingen. Maar ik koop dan één jurkje. Waar iemand die van de basics is bijvoorbeeld een broek, een shirt, een blouse nodig heeft voor een outfit heb ik maar één kledingstuk nodig.
Mijn reden voor het niet kopen is dat ik vind dat ik genoeg heb. En ik wil mijn kleren verslijten in plaats van weg te doen omdat er iets nieuws is gekomen. In de afgelopen tijd heb ik verschillende kledingstukken weggedaan, maar ik heb niks nieuws gekocht. Ik heb namelijk nog altijd wel iets schoons in de kast, dus nog steeds genoeg.

Het milieu speelt bij mij een grote rol in mijn afweging, maar ook de rust van minder spullen en daardoor minder keuzes. Het maakt mijn leven makkelijker, want ik hoef niet vaak te bedenken wat ik aan moet, hoef niet te shoppen en heb daardoor meer tijd en geld om dingen te doen waar ik blij van word.
@timaatje; ik ben ook gek op kleur en bloemen. en heb dan ook behoorlijk wat jurkjes in mijn kast hangen. En als je een basic broek neemt kan er daar alle kleuren shirtjes op. Of doe net als jempo en mij een jurkje kopen
quote:Jempo schreef op 05 april 2017 @ 15:11:

@timaatje ik hou ook van kleur en gekke dingen. Maar ik koop dan één jurkje. Waar iemand die van de basics is bijvoorbeeld een broek, een shirt, een blouse nodig heeft voor een outfit heb ik maar één kledingstuk nodig.quote:Lovely_Meghan schreef op 05 april 2017 @ 22:13:

@timaatje; ik ben ook gek op kleur en bloemen. en heb dan ook behoorlijk wat jurkjes in mijn kast hangen. En als je een basic broek neemt kan er daar alle kleuren shirtjes op. Of doe net als jempo en mij een jurkje kopen

A lief!

Ja dankjewel.

Ik moet er gewoon wat praktischer na kijken denk ik dan.
Geen kleding kopen lukt tot nu toe goed, maar ik ben wel iets te veel los gegaan met andere dingen Vooral kleding voor de kinderen en make-up. Daar moet ik nu ook maar weer even mee ophouden.

De drang naar iets nieuws blijft toch wel bestaan. Als het geen kleding is, dan weer wat anders.
Na drie maanden wel een paar nieuwe dingen gekocht: sportschoenen gingen kapot dus die zijn vervangen, en ik heb een bikini gekocht (ik had alleen maar 1 badpak, dus dat vond ik wel kunnen). Verder gaat het goed. Ik slaag er wel in om niet andere dingen ter vervanging te gaan kopen.
Ik heb de afgelopen dagen 2 x een winkelmandje vol besteld bij de Zalando en daarna weer geannuleerd.

Zo stom... ik verander steeds van gedachten tussen 'ik wil het zo graag' en 'ik heb het niet nodig'.

Best lastig vind ik het.
@nyntje; heel herkenbaar. Ik heb het ook vaak. En de winkels lukt wel redelijk om te ontwijken, maar op internet is het zo aangeklikt.

Zondag ga ik bij het nieuwe hoog catherijne kijken en daar zit nu ook een stradivarius

Hopelijk kan ik me inhouden.
quote:spuit-elf schreef op 07 april 2017 @ 16:29:

Geen kleding kopen lukt tot nu toe goed, maar ik ben wel iets te veel los gegaan met andere dingen Vooral kleding voor de kinderen en make-up. Daar moet ik nu ook maar weer even mee ophouden.

De drang naar iets nieuws blijft toch wel bestaan. Als het geen kleding is, dan weer wat anders.Herkenbaar
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik baal. Ik wil een nieuwe bikini.

Ik heb er nog één die op zich prima is, maar ik voel me er niet helemaal lekker meer in. Hij is twee jaar oud, maar mijn lichaam is toch een beetje veranderd. En ik wil weer regelmatig gaan zwemmen. Aan de ene kant denk ik: ik koop gewoon een nieuwe die echt helemaal goed zit. Maar aan de andere kant weet ik dat het onzin is: ik heb voorlopig geen strandvakantie gepland en in het zwembad let toch niemand op je badkleding. Maar ik ben natuurlijk wel zo stom geweest om toch vast even online te kijken, waar ik allemaal mooie bikini's zag...
Moeilijk hoor Spuit!

Maar je bikini is pas 2 jaar oud? Dan is het nog goed toch?

Je lichaam is een beetje veranderd maar niet zoveel dat je niet in die bikini past toch?

Misschien kan je beter eerst echt regelmatig gaan zwemmen en na X aantal keer pas een nieuwe bikini

halen als beloning?

Of heb je inmiddels al een nieuwe besteld?
Prrrr, mauw miawwwww.
Nee, nog niet besteld. Hij is ook nog wel goed, maar ik vind hem minder mooi zitten dan toen ik hem kocht. Ik zie nu rolletjes eronderuit komen, die er eerst niet waren, zeg maar. Maar toen ik eenmaal in het zwembad was, heb ik er niet echt meer bij nagedacht, eigenlijk. Ik heb me voorgenomen dat als ik inderdaad regelmatig ga zwemmen en ik blijf me er aan storen, dat ik dan een nieuwe koop. Hij staat nu op mijn lijstje van dingen die ik volgend jaar wil kopen
quote:Nyntje schreef op 07 april 2017 @ 17:18:

Ik heb de afgelopen dagen 2 x een winkelmandje vol besteld bij de Zalando en daarna weer geannuleerd.

Zo stom... ik verander steeds van gedachten tussen 'ik wil het zo graag' en 'ik heb het niet nodig'.

Best lastig vind ik het.Ik gooi alles altijd op mijn verlanglijst.. en soms wanneer ik weer kijk zijn er dingen uitverkocht of vind ik het eigenlijk toch niet zo mooi/leuk :D en als ik geluk heb is iets zwaar afgeprijsd en dan vind ik het meteen minder erg hahaha
quote:spuit-elf schreef op 09 april 2017 @ 09:43:

Nee, nog niet besteld. Hij is ook nog wel goed, maar ik vind hem minder mooi zitten dan toen ik hem kocht. Ik zie nu rolletjes eronderuit komen, die er eerst niet waren, zeg maar. Maar toen ik eenmaal in het zwembad was, heb ik er niet echt meer bij nagedacht, eigenlijk. Ik heb me voorgenomen dat als ik inderdaad regelmatig ga zwemmen en ik blijf me er aan storen, dat ik dan een nieuwe koop. Hij staat nu op mijn lijstje van dingen die ik volgend jaar wil kopen Mooi, dan blijven we dansen he?!
Prrrr, mauw miawwwww.
Sinds mijn laatste reactie gaat het alweer een stuk makkelijker, ik heb niet meer naar kleding gekeken.

Ik heb vandaag voor het eerst weer zomerkleding aan en dat helpt ook, ik was mijn winterkleding best zat aan het worden.
quote:Jane-Ice schreef op 09 april 2017 @ 14:43:

[...]

Mooi, dan blijven we dansen he?! Yes
Ik kan maar moeilijk geen nieuwe kleding kopen. En dan bedoel ik niet stapels maar toch wel een shirtje of twee per maand of een broek. Waarom? Geen idee. Ik vermoed dat ik een emo shopper ben geworden want had er nooit moeite mee paar jaar terug om helemaal niets te kopen en heb een vrij stressvol jaar gehad. Die kleine rush als je een echt koopje hebt gevonden doet je dat even vergeten

Ben nu bezig om mijn zomerkleren weer tevoorschijn te halen. Allemachtig!!! Ik schrik van de hoeveelheid... Goed sommige kleding is al een paar jaar oud maar als je het bijna nooit aan hebt?.... Ik ga deze week echt een schifting maken. En wil niets meer bijkopen.

Ik ga het tweede boek van Marie Kondo en het boek Ontspullen lezen deze weken. Misschien helpt dat.
quote:broodtrommel schreef op 09 april 2017 @ 19:40:

Ik kan maar moeilijk geen nieuwe kleding kopen. En dan bedoel ik niet stapels maar toch wel een shirtje of twee per maand of een broek. Waarom? Geen idee. Ik vermoed dat ik een emo shopper ben geworden want had er nooit moeite mee paar jaar terug om helemaal niets te kopen en heb een vrij stressvol jaar gehad. Die kleine rush als je een echt koopje hebt gevonden doet je dat even vergeten

Ben nu bezig om mijn zomerkleren weer tevoorschijn te halen. Allemachtig!!! Ik schrik van de hoeveelheid... Goed sommige kleding is al een paar jaar oud maar als je het bijna nooit aan hebt?.... Ik ga deze week echt een schifting maken. En wil niets meer bijkopen.

Ik ga het tweede boek van Marie Kondo en het boek Ontspullen lezen deze weken. Misschien helpt dat.Ik heb van de week mijn kast opgeruimd, en ook veel kleding gevonden die ik niet meer draag. Ik ga nu alle kleding dragen door alleen iets van bovenaan de stapel te mogen pakken, en alle gewassen kleding onderaan leggen. Verder is het bij mij meer dat anderen mij kleding cadeau geven dan dat ik zelf kleding koop...
Dat is wel een goede maar als ik met stapels moet werken kreukelt alles en wordt het een troep. Ik heb echt veel... Heel veel. 1 vuilniszak al gesorteerd om weg te doen. Dit is allemaal goede kwalitatieve kleding. Geen oude verwassen meuk maar ik ga het toch niet meer dragen, hetzij miskoop, toch niet mijn kleur enz enz..

Ik denk eraan om het bij de IJhallen eens gaan te verkopen (samen met meer troepjes) Weggooien doe ik niet. Ben dan wel weer tegen verspilling.... Koningsdag gaan ze afdingen op een paar stuivers, zo geen zin in. En wat niet verkocht wordt gaat naar het goede doel.
quote:broodtrommel schreef op 10 april 2017 @ 18:50:

Dat is wel een goede maar als ik met stapels moet werken kreukelt alles en wordt het een troep. Ik heb echt veel... Heel veel. 1 vuilniszak al gesorteerd om weg te doen. Dit is allemaal goede kwalitatieve kleding. Geen oude verwassen meuk maar ik ga het toch niet meer dragen, hetzij miskoop, toch niet mijn kleur enz enz..

Ik denk eraan om het bij de IJhallen eens gaan te verkopen (samen met meer troepjes) Weggooien doe ik niet. Ben dan wel weer tegen verspilling.... Koningsdag gaan ze afdingen op een paar stuivers, zo geen zin in. En wat niet verkocht wordt gaat naar het goede doel.Ik wil dus ook graag mijn kleding verkopen. Ik hoef er niet heel veel voor maar vooral de nieuwe stukken (met kaartje) wil ik toch wel een beetje een normaal bedrag ontvangen. Maar het is idd zo moeilijk. Ijhallen is mij te ver, ik heb gekeken naar beurzen om te verkopen enz.
Je kunt de kleding ook naar een tweedehands winkel brengen om te verkopen. Niet dat je er dan veel voor krijgt, want dat is sowieso lastig, maar misschien toch meer dan bij de ijhallen en je hebt er zelf nauwelijks werk aan. Anders toch eerst mp proberen? Maar dat kan ook lastig zijn weet ik uit ervaring.
Ik heb verleden jaar ook enorm opgeruimd. Van de kleding die weg kon drie stapels gemaakt, een voor verkoop op MP, een voor de kledingcontainer van de H&M (ivm kortingsbonnen, koop veel kleding voor dochters bij de H&M) en een stapel kleding die te goed was voor de container maar waarvan ik wist dat verkoop niet zou lukken.

Kleding voor de verkoop heb ik drie maanden op MP laten staan, en wat ik niet verkocht had heb ik bij stapel drie gedaan. Die heb ik naar een soort van kledingbank gebracht. Mensen die bij de voedselbank komen, kunnen daar een keer per maand naartoe om kleding te halen. Maar ze kunnen daar bijvoorbeeld ook een pak lenen als ze een sollicitatiegesprek hebben, of een mooie jurk als ze een bruiloft hebben. Ze zijn er erg blij mee, en ik weet dat mijn kleding goed terecht komt.

Nog steeds niets gekocht trouwens
@mab, dat vind ik wel een goede idd. Ga ik ook doen
Een jaar lang geen kleding kopen gaat me niet lukken

Ik koop de laatste tijd wel wat bewuster: wat heb ik juist nog niet en zal ik het vaak gebruiken.

Ik probeer in de zoveel tijd weleens om één hele maand geen kleding te kopen en dat lukt me soms wel haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven