Gezondheid alle pijlers

Baarmoederhalskanker

15-03-2017 21:11 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden schreef ik hier op het forum over mijn pap2 hpv en cin3 Pap 2 hpv cin3 (hier de link)

Na de lisexsisie verwachtte de gynaecoloog geen bijzondere dingen, en ik zou na 2 weken de uitslag krijgen.

Vanmorgen belde ik toch even de afdeling gynaecologie van mijn ziekenhuis, omdat ik toch nog een paar vragen had.

Toen ik een assistent aan de telefoon kreeg merkte ik al wat ontwijkend gedrag, en ze vertelde me zo terug te bellen.

Na 10 minuten de telefoon, geen assistent maar een gynaecoloog (een andere dan die ik heb gehad).

Door de manier van praten wist ik het al, dit is niet goed.

En jawel hoor, ze hebben in de lis kankercellen gevonden.

Echt het gevoel dat de wereld onder je voeten vandaan valt, is zeker geen overdreven gevoel.

ik snapte het niet, want eerst pap2 dan cin3 en dan nu kanker??!!!

Ze vertelde dat ze me meteen doorverwezen heeft naar het lumc, waar ik morgen al terecht kan, wat heel fijn is.

Ze had het liever persoonlijk verteld aangezien de weefsel pas net terug was gekomen van de patholoog. En ik zelf belde, kon ze moeilijk haar mond houden.

Ze vertelde dat het om een plaveiselcarcinoom gaat, en microscopisch klein. Ik snapte er niks meer van.

Ze vertelde dat ze verwachtte dat het om een stadium 1 ging, maar ja heb al 3 keer een andere uitslag gehad dan dat ze dachten.

Ik ben helemaal van de kaart, ik ben 34 heb een kinderwens, en het ging net een beetje goed met me na een hele emotionele periode.

En dan nu bam, kanker. Ik voel me zo angstig. Ben zo bang dat het al uitgezaaid is ofzo. Ik heb wel wat pijntjes hier en daar, maar nu zie ik dat ineens als "kankerhaarden ". Alsof ik ineens alles voel.

Natuurlijk weet ik dat ik moet afwachten wat de onderzoeken zeggen. Maar voor nu wil ik dat ergens niet eens weten. Bang om nog meer slecht nieuws te krijgen.

Ik vroeg me af of hier wat lotgenoten zijn, die ervaring hebben met het hele traject. Voor nu weet ik natuurlijk helemaal niet hoe of wat.

5 jaar geleden had ik nog pap 1, dus het zit op een plek wat lastig is te meten met een uitstrijkje. Want nu ineens kanker na eerst pap1 is niet logisch. Ik heb hoog hpv, dus is het wel echt daardoor. Alleen een beetje jammer dat ik dus bij de 10 procent hoor die dus geen juiste uitslag kreeg na een pap, tenminste ga ik vanuit.

Ergens ben ik enorm bij dat dit jaar het bevolkingsonderzoek is veranderd door te testen op hpv en pap. Want anders hadden ze me er nog veel langer mee laten rond lopen.

Pff heel verhaal, hoop niet dat het heel onsamenhangend is. Ik voel me nogal onwerkelijk zeg maar
Hoi Beeldig,

Ik heb idd gisteren een telefoontje gehad van mijn gynaecoloog/oncoloog uit het lumc. Mijn stadium is een "vroege" 1b1. Conisatie durven ze niet aan, dus gaan we voor de radicale trachelectomie (baarmoeder besparende operatie). Moet volgende week nog wel een mri-scan omdat ze een exacte locatie van de tumor willen, en m'n lymfeklieren willen ze bekijken. Toch wel weer eng, heb iets minder dan 10% kans op uitzaaiingen, maar ja tis geen 0. Als deze scan niks laat zien dan wordt ik dus binnen 4 weken geopereerd. Als dan blijkt dat alles schoon is uiteindelijk, hoef ik geen nabehandelingen in de vorm van chemo of bestraling. Al met al heb ik 90% kans succesvol geopereerd te worden met baarmoeder! Super fijn, alleen zit ik nog wel even in onzekerheid, heb tot nu toe natuurlijk de laatste tijd vaak gehoord het "ziet er goed uit", en dan toch elke keer was het erger, dat ik daardoor een beetje het vertrouwen ben verloren in wat artsen zeggen. Dus probeer positief erin te staan maar dat is soms best lastig.

Heb je raad opgevolgd en een profiel aangemaakt op kanker.nl. het heeft me idd al hele goede info opgeleverd. En ook heel fijn, mensen die snappen wat je voelt!

Hoe gaat met jou? En de behandelingen? Heb je nog nieuws over hoe het er voor staat? En heel belangrijk, hoe voel je je?

Lief dat je aan me gedacht hebt, dat doet me goed:)

Liefs Bianca
Mag ik toch voorzichtig "hoera!" zeggen om je stadium 1? Als je dan toch kanker blijkt te hebben, dan is het wel zo gunstig als het zich beperkt heeft tot dat stadium, zeker als het in dat stadium goed te behandelen is. Ik heb ook stadium 1, wat voor mij een grote opluchting was om te horen.

De MRI zelf is niet spannend (houd er alleen wel rekening mee dat het apparaat echt heel veel herrie maakt!), maar de spanning om wat ze daar wel of niet gaan vinden die herken ik wel. Maar die heb je volgende week al, dus dat duurt gelukkig niet lang. En dan zo snel al een operatie! Fijn hoor, dat ze snel kunnen gaan snijden. Jammer dat ze de conisatie niet zien zitten, maar goede kansen dus op het behoud van je baarmoeder! Ik ga voor je duimen!

Bij mij doen ze het andersom: eerst chemo en immuuntherapie, dan pas opereren en bestralen. Dus ik zit nu midden in de chemokuren. Die vallen me mee. Ik ben wel heel moe en ik heb wat pijntjes, maar ik voel me niet slecht of misselijk. En daar ben ik al heel blij om. Ik heb het idee dat de tumor wel slinkt en vandaag op de echo leek dat ook inderdaad het geval te zijn.

Fijn dat je goede info van kanker.nl hebt kunnen halen. Ik kijk er ook nog regelmatig op als ik me afvraag waar ze het nou weer over hebben. Hopelijk laat je hier ook nog even weten hoe het gaat als je weer wat meer weet!
Oh wat fijn ook dat het de goede kant op gaat bij jou! En ook heel fijn dat je niet zo ziek bent van de chemo, dat lijkt me echt vreselijk.

Super fijn dat het dus de goede kant op gaat!

Thx voor de info over de mri, tis idd even spannend, maar goed dat zijn alle onderzoeken als je in deze situatie zit natuurlijk. Ben ook zeker blij dat het stadium 1 is, en dan ook nog een vroege 1b1, dus de prognose is zeer gunstig. Met het lichamelijk onderzoek hebben ze al heel veel vast kunnen stellen, de tumor groeit niet door, het weefsel was zacht. De mri moet even de bevestiging geven, dus heb goede hoop!

Was vandaag wel even schrikken ik had ineens buikpijn en bloed verlies, maar toen ineens bedacht ik me: tis de tijd van de maand weer! Ongesteld haha, bizar dat ik zelfs daar nu van schrik. Aan de andere kant ben ik blij dat het verder gewoon goed werkt daar binnen.

Alleen dat ik soms ineens van alles voel in mijn lichaam en dan in paniek schiet is heel erg vervelend. Maar goed, dat zou iedereen wel hebben die in dezelfde situatie zit als wij.

Ik laat het zeker even weten als ik meer weet na de mri. Zou het ook fijn vinden om te weten als jij nieuws hebt. Tis toch fijn om met iemand te kletsen die snapt wat je doormaakt, al is de situatie ronduit kut natuurlijk.

En wat je vorige week zei, dat als je een beetje weet wat je te wachten staat je wat rustiger wordt, is zeker weten waar! Natuurlijk nog alles behalve zekerheid, maar nu ik meer weet kan ik ook ergens naar toe werken. Dat is zo veel fijner, je krijgt zo toch een beetje controle terug.

Jij nog een hele dikke knuffel, en ik hou je sowieso op de hoogte!
Hoi Beeldig,

Vandaag heb ik de uitslagen van de mri-scan en de longfoto gekregen.

Beide zijn helemaal goed! 13 april wordt ik geopereerd met een baarmoeder besparende operatie.

Heb t gevoel sinds 3 weken even te kunnen ademhalen.

Het blijft nog wel even spannend natuurlijk. Het definitieve oordeel kunnen ze pas geven als de patholoog na de operatie alles heeft nagekeken.

Maar voor nu ben ik wel heel opgelucht dat deze onderzoeken positief waren.

Hoe gaat het verder met jou?

Liefs Bianca
Gefeliciteerd Bianca! Wat fijn dat de mri en longfoto goed zijn. Eindelijk wat goed nieuws in deze moeilijke tijd.

Veel sterkte gewenst met de operatie.
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 03 april 2017 @ 20:18:

Gefeliciteerd Bianca! Wat fijn dat de mri en longfoto goed zijn. Eindelijk wat goed nieuws in deze moeilijke tijd.

Veel sterkte gewenst met de operatie.Dankjewel! Super lief van je
Oh wat fijn zeg! Ik kan me voorstellen dat je helemaal opgelucht bent nu! Dat had ik ook na de MRI. Onbewust houd je er toch rekening mee dat het allemaal nóg erger kan zijn, zelfs al lijken daar geen aanwijzingen voor te zijn. Fijn hoor. Ook lekker dat de operatiedatum bekend is en dat die niet te ver weg ligt, maar ook niet te dichtbij. Ik vond het althans wel fijn dat ik op een gegeven moment wist wanneer mijn chemokuren zouden starten, maar ook dat ik nog even "vrij had" voor het zover was.

Met mij gaat het gelukkig wel goed. Ik ben erg moe van de chemo's, maar dat klaart in de loop van de week na de chemo meestal weer op, dus daar kan ik goed mee leven. Verder heb ik er weinig klachten van en de klachten die ik heb zijn te overzien. Er begint wel een kaal koppie aan te komen, ben wel benieuwd hoe dat er uit gaat zien!
Wat goed om te horen dat het goed gaat met je ondanks de omstandigheden natuurlijk.

Erg fijn dat je weinig klachten hebt van de chemo's. Lijkt me vreselijk om er heel ziek van te worden.

Vind het ook stoer dat je zo met het haarverlies omgaat. Het zou je vast goed staan!

Precies wat je zegt over de mri-scan. Ik was vreselijk bang dat ze van alles vonden bij me. Gisteren en vandaag was ik er zelfs van overtuigd. Toch vreemd dat je eigenlijk meer angst hebt voor eventuele uitzaaiingen dan van de kanker zelf.

ik vind het ook heel fijn dat ik nog even 10 dagen heb om me voor te bereiden. Het wordt een heftige operatie dus kan de tijd mooi gebruiken om een beetje bij te slapen (erg weinig gedaan de laaste 3 weken).

Nog veel sterkte met de chemo! Moet je er nog veel eigenlijk?

Liefs Bianca
Ik moet er nog 8 van de 12, dus ik ben bijna op de helft.

Gelukkig krijg ik een "milde" kuur, daarbij zien ze sowieso al minder heftige klachten als spugen, diarree en misselijkheid. Mijn misselijkheid is gelukkig goed te onderdrukken met medicijnen.

Je angsten zijn herkenbaar en volgens mij is dat ook wel normaal. Bij elk pijntje is de eerste gedachte die door mijn hoofd schiet "zie je wel! uitzaaiingen!". Wat ook net zo snel weer weg is gelukkig, maar toch. Het is natuurlijk een heftige diagnose, het ondermijnt het vertrouwen in je lichaam, maar ook in je eigen beoordelingsvermogen van je gezondheid. Ik accepteer maar gewoon dat de angst er bij hoort en probeer het een beetje los te laten. Een beetje net zoals je niet elke auto als moordwapen beschouwt, terwijl elke auto wel een moordwapen wordt op het moment dat je er voor gaat liggen als 'ie met 80 km per uur aan komt rijden. Zo is ook niet elk pijntje een aankondiging van uitzaaiingen. En dat wel denken, probeer ik in mijn hoofd maar gelijk te stellen aan het idee dat elke auto een moordwapen is. Wat ook een beetje overdreven is.

Fijn dat je nog even bij kunt slapen. En alvast een paklijst kunt maken voor in het ziekenhuis en goede pyjama's kunt kopen als je die nog nodig hebt.
Fijn dat je bijna op de helft bent!

Over de milde kuur heb ik ook gehoord door mijn oncoloog. Weet niet of het helemaal hetzelfde is natuurlijk, er zijn er een hoop.

Heb de uitleg over deze kuur gekregen voor het geval er toch iets in mijn lymfeklieren gevonden worden. Voor nu is het dus niet nodig gelukkig. Want 1 besmette klier is einde vruchtbaarheid. Dus ben enorm blij dat het voor nu er goed uitziet. De rest komt na de operatie, en dan zie ik het wel weer verder.

Een mooie vergelijking over auto en moordwapen. Moest wel even lachen, mijn moeder noemt een auto ook altijd zo

Je hebt er zeker gelijk in. Ook wat betreft het vertrouwen in je lichaam. Ik weet niet of jij echt klachten had? Ik had ze heel licht, en bizar genoeg komen ze niet eens van de kanker. Dus ja, lang leven het bevolkingsonderzoek dan maar. Al gaf hij dan maar een pap 2 haha. Uiteindelijk heeft het tot de juiste stappen geleid.

Goede tip van die pyjama, die heb ik nog niet!

En een paklijst is ook geen verkeerd idee

Liefs Bianca
Ik voelde een knobbeltje in mijn borst. Waarbij ik was gaan porren omdat ik pijn had (wat de klassieke geruststeller is, want borstkanker doet geen pijn immers... nou, hier dus wel gelukkig!). Dus daarmee naar de huisarts gegaan en doorgestuurd naar de mammapoli, waar het kanker bleek te zijn.

Bevolkingsonderzoek voor opsporing van borstkanker is pas vanaf 50 jaar, daar moet ik nog een kleine tien jaar ouder voor zijn. Dus dat was niet op tijd gekomen.

Ik weet niet welke kuren er gegeven worden bij baarmoederhalskanker. Ik weet eigenlijk niets over chemokuren, behalve over degene die ik krijg en dan dus de mededeling van de oncoloog dat dit een milde kuur is. Ik wist niet eens dat er zware en milde kuren waren. Maar op zich klinkt het wel als goed nieuws dat áls je aan een kuur moet, het een milde kuur moet. Maar ik ga gewoon duimen dat je überhaupt niet aan een kuur hoeft!

Oh en een pyjama is wel handig in het ziekenhuis. Net als een badjas en slippers. En een verlengsnoer en je oplader voor je telefoon. En gezien de plek van de operatie: grote Hema boxershorts om alles er een beetje decent uit te laten zien. En handcrème en een flesje handen wassen zonder zeep. En een paklijst dus, om al die dingen niet te vergeten.
Pff dat zou wel even schrikken geweest zijn zeg! Gelukkig dat je er gelijk mee naar de huisarts bent gegaan. Idd het bevolkingsonderzoek van borstkanker is vanaf 50 natuurlijk. Vind dat eigenlijk te laat, ken zelf ook een aantal dames tussen de 30 en 45 die het hebben gehad. Maar goed, gelukkig zijn zij genezen en waren ze er ook op tijd bij.

Ik heb geen idee hoe de chemotherapie heet bij baarmoederhalskanker. Het enige wat ik weet dat het chemoradiatie heet. Een combinatie van bestraling uitwendig en inwendig en chemotherapie. Dat zou zijn als er uitzaaiingen waren en als er meer dan 2 klieren besmet zouden zijn.

Voor nu gelukkig niet aan de orde, dus heb me er verder niet in verdiept.

Ik ben blij met je tips voor m'n paklijst!

Ook een goede van dat verlengsnoer voor mijn telefoon, kan niet zonder dat ding

Wordt sowieso mijn eerste operatie ooit. Dus alle tips zijn altijd welkom!

Liefs Bianca
quote:bianca070 schreef op 03 april 2017 @ 21:43:

Precies wat je zegt over de mri-scan. Ik was vreselijk bang dat ze van alles vonden bij me. Gisteren en vandaag was ik er zelfs van overtuigd. Toch vreemd dat je eigenlijk meer angst hebt voor eventuele uitzaaiingen dan van de kanker zelf.

Dat is niet gek want het zijn meestal de uitzaaiingen waar je aan overlijdt. (dit is in ieder geval zo voor borstkanker)

Wat fijn dat de mri scan goed is! Dat is wel een feestje waard. Nu aftellen voor je operatie. Succes!
Dankjewel Jougla
dag Bianca,

ik las je topic. ik zie dat je kortgeleden hetzelfde hebt doorgemaakt als ik nu...
Bij mij is 1,5 maand geleden baarmoederhalskanker 1a1 vastgesteld na een conisatie. gezwel van 2mm, microscopisch klein en kankervrijkankervrijee snijranden.
dinsdag mri en heb hetzelfde gevoel als jij... wat gaan ze er nog allemaal ontdekken?😑
bloedonderzoek bleek wel perfect te zijn, maar zegt volgens mij niet veel.
ik hoor graag van jou hoe het nu met je gaat?
mabo1985: heel veel sterkte gewenst! Hoop dat de MRI goed is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven