Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan Zecora! Ik zou nu zeker die zonnepanelen doen, pak je fijn deze zomer mee
Wij krijgen deze week ook offertes binnen voor zonnepanelen. Ik wil ze al heel lang. Mijn man vindt het vooral lelijk *rolt met ogen*. Nu begon mijn schoonvader er afgelopen weekend ook over. En een paar uur later is mijn man uit gaan zoeken hoe en wat. Dus ik denk dat we over een paar weken zonnepanelen op het dak hebben, als het lukt.

Fijn, Zecora, bijna geen hypotheek meer! Wij gaan dit jaar ook beginnen met aflossen.
quote:Skye_ schreef op 03 april 2017 @ 12:24:

[...]

Ja klopt. Maar het is volgens mij best een grote groep, aflossingsvrij begin in de jaren '80. We gaan het zien.

Ik lees in het het artikel dat de eerste hypotheken zonder hra pas per 2031 zijn. Maar ik snap wat je bedoelt, degenen die heel vroeg daar in mee gingen, hebben nog die enorme groei meegemaakt dus ik betwijfel of die huizen onder water staan (wat op zich niet erg is). Maar ik begreep hier ook dat sommige mensen dan de hypotheek met de nieuwe waarde mee lieten groeien om er gelijk van de profiteren, die hebben denk ik zeker een probleem.

quote:Fossa schreef op 03 april 2017 @ 21:26:

Ik heb zo'n aflossingsvrije hypotheek. Ben ik heel blij mee!

Bijna 9 jaar geleden afgesloten, inmiddels 56.000 euro afgelost. De schuld/marktwaarde zit nu rond de 50%. Er staat sinds kort steeds een knoepert van een melding op het scherm als ik bij mijn hypotheekverstrekker inlog. Of ik me wel realiseer dat ik over 21 jaar een schuld overhoud. Het is waarschijnlijk nog steeds nodig, maar soms denk ik weleens dat de autoriteiten een beetje doorgeslagen zijn met dat manen tot aflossen. Straks zit het geld van half Nederland vast in stenen.

Dat is echt irritant! Ik ben het wel met je eens dat men een beetje doorslaat met het bijna opdringen van tussentijds aflossen. In jouw geval ook nog eens onterecht, want je lost wel af!

Aan de andere kant, is de voorlichting mbt hypotheken volgens mij nog steeds niet heel erg goed. Ik bedoel maar er wordt paniek gecreeerd omdat huizen onder water staan. Terwijl dat an sich geen probleem hoeft te zijn, dat is pas als je je een nieuwe hypotheek moet hebben of als er eventueel sprake is van een nieuwe rente. Dus dat er ineens afgelost moet worden zodat het huis niet meer onder water staat, is kort termijn denken en heeft voornamelijk voordeel voor de banken (dekking van de lening).

In plaats van paniekvoetbal zouden ze mensen moeten motiveren om maandelijks/jaarlijks iets af te lossen (indien aflossingsvrij), dus dat kleinere bedragen ook goed zijn. Nu lijkt het vaak dat alleen grote bedragen goed is en dat zodra je huis niet meer onder water staat, je klaar bent. Daarnaast door aan te geven wat het voordeel is, zoals rente die je over houdt en dat minder rente en een lagere HRA voordeliger is dan een hoge rente en hoge HRA.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Goed bezig hoor Zecora!

Zonnepanelen zou ik wel willen, maar de vraag is even of het zin heeft. We zijn een beetje naar een ander huis aan het kijken, dan investeer ik het liever in het nieuwe huis. We hebben een project op het oog, maar het ligt nog even aan het soort huis dat er gebouwd gaat worden, prijzen en of je natuurlijk uberhaupt ingeloot wordt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat is de reden eigenlijk dat er veel mensen zijn (met een aflossingsvrije hypotheek) nooit iets aflossen? Is daar eigenlijk ooit onderzoek naar gedaan? Want ook als je we samen blijft, geen inkomensverlies lijdt en dertig jaar blijft zitten waar je zit is het alsnog fijn om je schuld t zien slinken, al is het maar om de maandelijkse rente geleidelijk te laten slinken.

Of zitten veel mensen met een aflossingsvrije hypotheek alleen al met de rente op een maandbedrag dat ze nét kunnen missen en zo ja, zijn er dan niet veel mensen die eigenlijk in een te duur huis wonen?
quote:NYC schreef op 04 april 2017 @ 08:58:

Wat is de reden eigenlijk dat er veel mensen zijn (met een aflossingsvrije hypotheek) nooit iets aflossen? Is daar eigenlijk ooit onderzoek naar gedaan? Want ook als je we samen blijft, geen inkomensverlies lijdt en dertig jaar blijft zitten waar je zit is het alsnog fijn om je schuld t zien slinken, al is het maar om de maandelijkse rente geleidelijk te laten slinken.

Of zitten veel mensen met een aflossingsvrije hypotheek alleen al met de rente op een maandbedrag dat ze nét kunnen missen en zo ja, zijn er dan niet veel mensen die eigenlijk in een te duur huis wonen?Ik denk dat de verleiding voor veel mensen te groot is, je hoeft het niet aan je huis uit te geven dus doen heel veel mensen dat ook niet. En in de jaren 90/00 vertelde banken ook dat je huis toch wel in waarde zou stijgen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Gefeliciteerd Zebra bijna hypotheek vrij...daar kunnen wij alleen nog maar van dromen.

Ik ben het met chocoladestukjes eens, de banken hebben aan veel mensen top hypotheken verstrekt, aflossingsvrij en straks heb je toch een overwaarde. De bomen konden niet hoog genoeg.........tot de crisis kwam en veel mensen met een flinke restschuld achterbleven. Op dit moment zijn de banken weer van het andere uitersten en kunnen starters bijna geen huis kopen. Hier in de regio zijn de huizen duur, gaan ze als warme broodjes bij de bakker en wekelijks zie ik je de huizenprijzen stijgen......gekkenwerk. Prijs van een tussenwoning zit nu alweer rond de 239.000 - 249.000 euro. Bijna niet op te brengen voor starters met die strenge hypotheekrentes.

Hoe is dat bij jullie, worden de huizen ook zo snel duurder?
quote:NYC schreef op 04 april 2017 @ 08:58:

Of zitten veel mensen met een aflossingsvrije hypotheek alleen al met de rente op een maandbedrag dat ze nét kunnen missen en zo ja, zijn er dan niet veel mensen die eigenlijk in een te duur huis wonen?Ik denk dat die mensen nogal naar de korte termijn kijken en met een 'ik leef nu dus ik wil nu genieten het geld laten rollen' instelling leven. Een hypotheek aflossen is pas echt leuk als je naar de eindbedragen kijkt die je in de hele looptijd hebt uitgegeven. Dan bespaar je bakken met geld als je (extra) aflost. Maar op de korte termijn moet je 10.000 euro investeren voor netto 20 euro lagere maandlasten. En dan denken veel mensen: "Ja, voor die 20 euro ga ik toch zeker geen bedrag neerleggen waar ik ook een nieuwe keuken van kan kopen of 3x luxe van op vakantie kan, ik ben gekke Henkie niet!". Ze vergeten dan even dat het wel om 30 jaar lang elke maand 20 euro gaat en ze die 10.000 euro hoe dan ook een keer zullen moeten betalen, maar psychologisch werkt het wel zo, dat de investering immens lijkt en de winst maar marginaal.

Het is in feite hetzelfde idee als dat veel mensen bewust hun energierekening te hoog zetten, of hun belastingteruggaaf te laag en dan in 1x een groot bedrag terugkrijgen (even afgezien van de reden om het voor de zekerheid te doen omdat het wel eens hoger uit zou kunnen vallen). Dat voelt voor veel mensen ook heel fijn: dat kleine beetje elke maand valt redelijk weg in de grote hoop, maar een eenmalig groot bedrag voelt als een enorme rijkdom. Terwijl het in feite natuurlijk om het even is (en zelfs voordeliger om het geld zelf al direct te hebben omdat je er dan nog een klein beetje rente over krijgt).
TOch denk ik ook adviezen... Toen wij aan het kijken waren voor hypotheek en zeiden dat we geen aflossingsvrij wilden werden we echt gek aangekeken bij bepaalde verstrekkers...Ook toen werd er geen woord gerept over dat als ie afloopt je wel moet afbetalen.
quote:Chocoladestukjes schreef op 04 april 2017 @ 09:01:

[...]

Ik denk dat de verleiding voor veel mensen te groot is, je hoeft het niet aan je huis uit te geven dus doen heel veel mensen dat ook niet. En in de jaren 90/00 vertelde banken ook dat je huis toch wel in waarde zou stijgen.

Dat in combinatie met gewoon te weinig kennis. Nog steeds denken veel mensen dat aflossen ongunstig voor je is, want dat gaat je geld kosten, dat je dan veel minder HRA krijgt (en niet realiseert dat je per saldo gewoon minder betaald), dat als je je huis afgelost hebt je hier belasting over gaat betalen (eigen woning forfeit of box 3 of dat hebben ze gehoord), dat het per saldo gewoon gunstiger is. Of mensen die liever aan de bank betalen dan aan de Belastingdienst.

NYC, voor veel mensen was een aflossingsvrije hypotheek ook de enige mogelijkheid om een huis te kunnen kopen. Een annuïtaire of spaarhypotheek was te duur. Stel een hypotheek van 2 ton, rente 4%. Bij aflossingsvrij betaal de 666 euro rente per maand. Een annuïtaire: 955 per maand. En om eerlijk te zijn dat soort goedkope huizen waren bij mijn praktisch niet beschikbaar. Als je dan maar 1 kostwinner hebt of allebei een lager salaris, dan kom je volgens mij nog geen eens in aanmerking voor annuitair, buiten dat er gewoon te weinig over blijft voor de vaste lasten. Misschien is het ook een visieuze cirkel, je houdt per maand misschien niet veel over en daar doen veel mensen liever iets leuks van. Want aflossen wordt dan gezien als een druppel op een gloeiende plaat.
Hier zijn de huizen altijd relatief duur geweest maar nu vragen ze voor een standaard tussenwoning makkelijk 280.000, om over jaren 30 woningen maar niet te spreken.
quote:Chocoladestukjes schreef op 04 april 2017 @ 09:57:

Hier zijn de huizen altijd relatief duur geweest maar nu vragen ze voor een standaard tussenwoning makkelijk 280.000, om over jaren 30 woningen maar niet te spreken.

Ik woon in een jaren 30 woning maar bewust een iets andere plaats gekozen ivm de betaalbaarheid van die woningen inderdaad scheelde heel veel.

Maar ik vind dat nog steeds als je advies vraagt omdat je extra wilt storten is het advies dat dat pas interessant is als je je belasting over je vermogen moet betalen want anders zit je geld in stenen. Ik wil juist nu kleine bedragen extra betalen en het scheelt maandelijks iidd niet heel veel maar als ik het een paar jaar elk jaar doe dan wel.... zonder dat ik er echt dingen voor moet laten.... Plus dat ik nu een vaste aanstelling heb en dat geeft toch wel wat meer zekerheid dat ik denk laten we nu kijken of de lasten omlaag kunnen.

( en dan spaar ik verder wel voor die keuken die tuin en zorg dat mijn onderhoudspotje gevuld blijft)
Iedereen weet toch dat je nooit 100% van je betaalde rente via HRA terug krijgt maar toch hoor je mensen altijd roepen dat aflossen niet loont wegens HRA.
Wauw Zecora, wat knap zeg! Maar dan moeten jullie ook wel aardig verdienen dat dat lukt.

En verder laat ik alle hypotheek-posts maar voor wat het is, want ik heb daar toch geen verstand van
quote:Chocoladestukjes schreef op 04 april 2017 @ 10:46:

Iedereen weet toch dat je nooit 100% van je betaalde rente via HRA terug krijgt maar toch hoor je mensen altijd roepen dat aflossen niet loont wegens HRA.Dat is dus het probleem, veel mensen begrijpen dus echt niet hoe het werkt. Die begrijpen niet dat je een bepaald percentage terugkrijgt. Op zich vind ik dat niet zo raar hoor, de meesten mensen hebben al weinig kennis van de financiële producten die ze afnemen. Spaarrekening en betaalrekening gaat nog wel, creditcard/rood staan is vaak al weer lastiger mbt hoe werkt het en wat zijn de gevolgen, een hypotheek is vaak lastig, vaak ook doordat een langlopende verplichting is en men te weinig begrijpt wat de gevolgens zijn als er iets veranderd (zowel positief als negatief).
quote:lunaleeflang schreef op 04 april 2017 @ 10:51:

Wauw Zecora, wat knap zeg! Maar dan moeten jullie ook wel aardig verdienen dat dat lukt.

En verder laat ik alle hypotheek-posts maar voor wat het is, want ik heb daar toch geen verstand van Gewoon mee blijven lezen, voor je het weet ben je een expert! En we willen hier graag dingen uitleggen enzo!
Dianaf, nou om eerlijk te zijn heb ik er ook nog totaal geen interesse in. Want ik huur gewoon ;) Sterker nog: ik verhuis deze maand voor het eerst van een studentenhuis naar een heus eigen appartement. Die hypotheek komt wel over een jaar of 5.

Wat dat betreft: mocht iemand nog bespaartips hebben wat betreft klussen en verhuizen, dan hoor ik het graag Vriend en ik hebben een klein budget en ik vooral een kleine portemonnee op het moment.
Lunaleeflang, ik heb ook nog wel wat goede argumenten ivm waarom er niets mis is met huren hoor. Voor het geval je in zo'n discussie terecht komt.

Maar leuk hoor, een eigen plekje samen (of was dat hiervoor ook al?). Misschien handig om een lijstje te maken met klussen die gedaan moeten worden en dan aan te geven welke echt NU gedaan moeten worden en welk wel later kunnen. En die klusjes dan hier plaatsen zodat we mee kunnen denken?!

Nou ja, sowieso 1 tip. Bonnetjes van klusspullen niet wegdoen totdat je klaar bent, je houdt vaak van alles over en die kun je gewoon terugbrengen!
Oh echt? Dat wist ik niet, handig. Dankjewel voor de tip!

En er zitten zowel aan kopen als huren voordelen. Maar mijn vriend krijgt met zijn inkomen alleen een hypotheek waarmee we in deze stad een klein appartementje ergens achteraf kunnen kopen. Nu huren we zo'n zelfde appartement maar dan midden in de stad voor minder geld. Dus dat kopen komt wel als we allebei een stabiel inkomen hebben ;) En er ook zeker van zijn dat we samenwonen leuk vinden

Ik kwam op dit topic doordat ik mustachians ging googlen. Een kennis van me is hier heel fanatiek mee bezig. Maar nu las ik het verhaal van die vent en dan denk ik: ja met zo'n salaris kan ik dat ook wel.
Aan de andere kant, als je vroeg genoeg begint, dan hoef je niet te wachten tot dat hoge salaris. Want hoe eerder je begint, hoe meer rendement dat kleine beetje kan maken.

Op de site van bv de Gamma staat: Teveel gekocht of een verkeerde keuze gemaakt? Bij GAMMA kunt u artikelen tot 30 dagen na aankoop gratis ruilen of retourneren. U hoeft daar geen reden voor op te geven. Koop dus gerust meer verf of behang als u er zeker van wilt zijn dat u tijdens het klussen niet tekort komt. Wat u teveel hebt gekocht, brengt u na het klussen gewoon terug.

Daarnaast accepteren sommige bouwmarkten ook de kortingsbonnen van de concurrenten. En sommige kortingsbonnen voor 1 product (bv 20%) zijn ook van toepassing als je nog 10 exact dezelfde artikelen koopt. Dat hadden wij toen we plinten gingen kopen.
quote:Chocoladestukjes schreef op 04 april 2017 @ 10:46:

Iedereen weet toch dat je nooit 100% van je betaalde rente via HRA terug krijgt maar toch hoor je mensen altijd roepen dat aflossen niet loont wegens HRA.

Ik vermoed dat mensen zich dat ook wel realiseren maar ik denk inderdaad dat ze zo redeneren omdat het moment waarop de belastingaanslag betaald moet worden op een ander moment komt dan wanneer de rentenota's zijn betaald. En dan denken: ik wil zoveel mogelijk terugkrijgen. Inderdaad net als maandelijks teveel betalen voor je energierekening zodat je aan het eind van een jaar ineens heel veel terugkrijgt. Het zit dan dus vooral tussen de oren.

Overigens redeneer ik ook (mbt aflossen) dat kun je maar beter gedaan hebben, in elk geval totdat je zeker niet meer onder water staat. Want stel, je wordt ziek, overlijdt en je laat je partner achter, dan is een huis onder water of een hypotheek waar nog veel rente over betaald moet worden misschien een zware last. Is een wat zwaarmoedige manier van redeneren, maar het speelt op zich wel mee. En stel dat je de komende (minimaal) dertig jaar nog gewoon leeft, dan is het fijn om na die tijd hypotheekvrij te zijn.

Hoe zit het bij mensen die na dertig jaar echt niks hebben afgelost en ook geen spaargeld meer hebben, want alles uitgegeven? Moeten die dan hun woning verkopen? Kunnen ze hun eigen woning kopen?
quote:NYC schreef op 04 april 2017 @ 12:32:

[...]

Ik vermoed dat mensen zich dat ook wel realiseren maar ik denk inderdaad dat ze zo redeneren omdat het moment waarop de belastingaanslag betaald moet worden op een ander moment komt dan wanneer de rentenota's zijn betaald. En dan denken: ik wil zoveel mogelijk terugkrijgen. Inderdaad net als maandelijks teveel betalen voor je energierekening zodat je aan het eind van een jaar ineens heel veel terugkrijgt. Het zit dan dus vooral tussen de oren.

Overigens redeneer ik ook (mbt aflossen) dat kun je maar beter gedaan hebben, in elk geval totdat je zeker niet meer onder water staat. Want stel, je wordt ziek, overlijdt en je laat je partner achter, dan is een huis onder water of een hypotheek waar nog veel rente over betaald moet worden misschien een zware last. Is een wat zwaarmoedige manier van redeneren, maar het speelt op zich wel mee. En stel dat je de komende (minimaal) dertig jaar nog gewoon leeft, dan is het fijn om na die tijd hypotheekvrij te zijn.

Hoe zit het bij mensen die na dertig jaar echt niks hebben afgelost en ook geen spaargeld meer hebben, want alles uitgegeven? Moeten die dan hun woning verkopen? Kunnen ze hun eigen woning kopen?

Dat vind ik ook altijd zo raar, mensen die hun energierekening standaard 50 euro per maand te hoog zetten, omdat ze dan een leuk spaarpotje hebben aan het eind van het jaar. Zet dan iedere maand 50 euro op een spaarrekening, heb je meer aan.

Qua hypotheek, idd, alles wat afgelost is is afgelost. Wij hebben daarnaast ook nog een levensverzekering lopen die uitkeert bij overlijden. Dan is ons huis ook voor een groot gedeelte hypotheek vrij. De levensverzekering die wij hebben keert sowieso gegarandeerd na 30 jaar uit. Het is een beleggingsfonds. Ben er nu niet meer zo heel erg blij mee, maar zoals het nu loopt hebben wij ons huis vrij voordat het beleggingsfonds afloopt en is het gewoon een extra spaarpot (studie van de kinderen, pensioen) en dan is het rendement toch minder van belang.

Hier werden we de afgelopen tijd ook behoorlijk door lastig gevallen, omdat door tegenvallende beleggingsresultaten we misschien niet het rendement konden halen wat we moesten halen. En dat we toch echt in gesprek moesten om daar nu wat aan te doen. Maar ik kon zelf wel bedenken dat hun oplossing dan zou zijn om het maandbedrag te verhogen en die ruimte hebben wij nu op dit moment gewoon niet.

Je moet dan of een nieuwe hypotheek of je huis verkopen. Maar voor die nieuwe hypotheek heb je meestal geen renteaftrek meer.
quote:NYC schreef op 04 april 2017 @ 12:32:

[...]

Ik denk dat je met die redenatie het juist beter allemaal op een spaarrekening kunt laten staan ipv vast te zetten in je huis. Want dan kun je het altijd alsnog gebruiken om af te lossen, maar ook om in zulke gevallen extra ziektekosten te kunnen betalen, het inkomensverlies te compenseren van de zieke, een begrafenis te betalen, te realiseren dat de overgebleven partner minder gaat werken (als er kinderen zijn), etc. Ik los zeker ook extra af, maar voor dit soort dingen wil ik ook een aardige buffer aanhouden en wil ik niet al mijn geld in stenen hebben zitten. Zelfs al hebben we een overlijdensrisicoverzekering, want die keert pas uit na overlijden, terwijl er bij ziekte of arbeidsongeschiktheid e.d. ook al veel kosten kunnen zijn.
Dat blijft dus eigenlijk altijd een dilemma, beter aflossen of beter op je spaarrekening laten staan. Gevoelsmatig raak ik compleet het overzicht kwijt wat ik dan van die spaarrekening mag besteden aan een vakantie, nieuwe meubels, renovatie van de keuken etc. Met geleidelijk aflossen gaat er - al is het maar voor mijn gevoel - in elk geval iedere maand of ieder kwartaal steeds een deel naar die aflossing. Dus eigenlijk lineair terwijl de hypotheek in principe aflossingsvrij is. Het zal ook vast tussen mijn oren zitten, maar dit vind ik overzichtelijker.
Bij veel mensen zal het aan kennis ontbreken, maar ik denk dat het bij veel mensen ook wel een kwestie is van bewust kop in het zand steken, bewust niet teveel te weten uitzoeken over financiën 'want dat is toch allemaal maar gedoe en alle banken zijn corrupt'. Ik spreek veel met mensen over hun belastingzaken en het valt me steeds weer op dat hoe zeer ik het ook probeer uit te leggen in normale termen, heel vaak check of ze het snappen etc. heel veel mensen toch zeggen 'leuk dat je het probeert uit te leggen, maar ik hoef me daar toch niet mee bezig te houden? Ik heb jou daar toch voor?'. Ik sta af en toe ook met mijn oren te klapperen hoeveel risico's mensen willen nemen als het om grote geldbedragen gaat, maar ze het tegelijkertijd maar raar vinden dat ik mijn zorgpremie ineens betaal. Dat is toch zonde, om zoveel geld ineens 'kwijt' te zijn? Het lijkt wel alsof tienduizend euro voor veel mensen meer als Monopoly-geld voelt, maar duizend euro wél echt voelt.

Een kennis van mij kwam pas ook weer met een sterk staaltje daarvan. Een stel van begin vijftig met een goed inkomen maar verder geen echt vermogen op de bank. Aflossingsvrije hypotheek waar nooit iets op afgelost is en het huis recent met forse overwaarde verkocht. Die overwaarde hebben ze helemaal in het nieuwe huis gestopt, aflossingsvrije hypotheek meegenomen en voor het laatste stukje een nieuwe hypotheek (met aflosverplichting) afgesloten. Ze waren helemaal trots dat ze nu dankzij die overwaarde een hypotheek van 'maar' de executiewaarde hadden en omdat ze dus nog een klein stukje moeten aflossen gaan ze nog naar de 75%. Hartstikke fijn voor ze, maar 25% van je hypotheek aflossen met twee inkomens terwijl je al minstens twintig jaar een koophuis hebt zou geen enorme prestatie, maar de norm moeten zijn. Ik denk dat er van die generatie veel zijn die meerdere huizen achter elkaar met overwaarde hebben verkocht en een steeds hogere aflossingsvrije hypotheek hebben genomen en en daar nooit op hebben afgelost. In principe is dat natuurlijk heel lang geen probleem, maar áls er iets gebeurt waardoor je inkomen daalt of je je huis moet verkopen (bv scheiding) heb je een fors probleem. Zeker als je dankzij die lage maandlasten vooral lekker geleefd hebt ipv gespaard. Nu zal dat de mensen hier niet overkomen, maar in mijn dagelijks leven spreek ik nog steeds heel veel mensen die hier heel makkelijk over denken. Het gaat goed zolang het goed gaat, maar raak je je baan kwijt of arbeidsongeschikt dan gaat het goed fout. Ik ben voorlopig nog niet bang dat teveel mensen hun vermogen alleen in stenen hebben zitten, ik zie veel meer mensen om me heen die zich rijk voelen met gebakken lucht (je kunt een huis van een half miljoen hebben, maar als je hypotheek ook een half miljoen is, bezit je dus netto 0).

Hier in de Brabantse steden zijn huizen nog goed betaalbaar en voor starters zijn er dus nog genoeg mogelijkheden. Wij hebben zelf een jaar paar terug via een stimuleringsregeling ons huis extreem goedkoop kunnen kopen. Nu de markt weer aantrekt zijn dat soort regelingen niet meer echt nodig, maar de woningbouwvereniging biedt ze nog wel aan (bedrag is wel verlaagd). Nu kun je nog maximaal 25% korting krijgen op de vraagprijs. Zonder regelingen beginnen de tussenwoningen zo rond de 150.000 euro hier. Voor zo'n bedrag heb je een huis dat bouwtechnisch ok is, maar cosmetisch verouderd. Voor een huis waar je zo in kunt begint het rond de 180.000.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven