Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Minimalista schreef op 05 april 2017 @ 21:07:

Fossa, wij kregen na regelmatige aflossingen juist een brief van de bank waarom stond dat we ons moesten realiseren dat we minder HRA zouden krijgen en dat we goed moesten bedenken of aflossen wel in ons voordeel was

Lijkt me een goed teken, betekent dat ze doorhebben dat ze veel rente mislopen aan jou

Maar erg dat banken zo mensen die niet zo goed op de hoogte zijn nog verder in verwarring brengen.
Mijn spaargeld ging al van bank naar bank, om de hoogste rente te trekken (alleen gratis rekeningen). Ik was, na een paar incidenten, niet tevreden over mijn vorige bank. Ik ben in dec/jan volledig overgestapt op KNAB. Wel hoge maandkosten, vergeleken met andere banken, maar dat verschil haal ik er met het renteverschil (KNAB is hoger) met gemak uit.
Ik mis in dit topic een beetje de echte consuminderaars, mensen die van heel weinig geld (moeten) leven en die toch geld overhouden door hoe zij met geld omgaan. Ik vind het hier erg veel gaan over veel sparen en hypotheekperikelen. Niet iedereen heeft een koopwoning en er schrijven waarschijnlijk ook minima mee op het forum. Het zou interessant zijn om te lezen hoe zij het doen.

Fossa, wij kregen na regelmatige aflossingen juist een brief van de bank waarom stond dat we ons moesten realiseren dat we minder HRA zouden krijgen en dat we goed moesten bedenken of aflossen wel in ons voordeel was
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Leuke docu over minimalisme via 'in 10 jaar FO'.

https://in10jaarfo.blogsp ... ire-over-minimalisme.html
quote:lila01 schreef op 07 april 2017 @ 12:02:

Ik mis in dit topic een beetje de echte consuminderaars, mensen die van heel weinig geld (moeten) leven en die toch geld overhouden door hoe zij met geld omgaan. Ik vind het hier erg veel gaan over veel sparen en hypotheekperikelen. Niet iedereen heeft een koopwoning en er schrijven waarschijnlijk ook minima mee op het forum. Het zou interessant zijn om te lezen hoe zij het doen.

Ik ben denk ik wel een voorbeeld. Ik werk als ZZP'er, en "geef" mezelf een salaris van € 1400,00 per maand. Maar ik kom uit de bijstand, dus voor mijn gevoel leef ik riant.

En hoe ik dat doe? Ik probeer zo weinig mogelijk "overbodige" uitgaven te doen. Later deze maand wel gewoon een weekendje Londen doen, maar ik ga niet los in de Action.
quote:fietsertje schreef op 07 april 2017 @ 12:17:

[...]

maar ik ga niet los in de Action.Ik denk dat dat ook al een hoop scheelt .

Ik mis in dit topic een beetje de echte consuminderaars, mensen die van heel weinig geld (moeten) leven en die toch geld overhouden door hoe zij met geld omgaan. Ik vind het hier erg veel gaan over veel sparen en hypotheekperikelen. Niet iedereen heeft een koopwoning en er schrijven waarschijnlijk ook minima mee op het forum. Het zou interessant zijn om te lezen hoe zij het doen.Heb je het dan over consuminderaars uit noodzaak? Ik ben namelijk wel een consuminderaar, maar niet uit noodzaak. Ik heb geen auto, koop enkel nieuwe kleding als iets stuk gaat, koop geen onzin (tijdschriften, prularia voor in huis), let op mijn uitgaven (ik heb bv van de week mijn telefoonabbonement terug gezet naar 8 euro) en ik probeer dingen her te gebruiken. Voor mij is consuminderen meer een mindset.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Ik mis in dit topic een beetje de echte consuminderaars, mensen die van heel weinig geld (moeten) leven en die toch geld overhouden door hoe zij met geld omgaan. Ik vind het hier erg veel gaan over veel sparen en hypotheekperikelen. Niet iedereen heeft een koopwoning en er schrijven waarschijnlijk ook minima mee op het forum. Het zou interessant zijn om te lezen hoe zij het doen.Ik denk juist dat inkomen voor echte consuminderaars en nauwelijks toe doet. Die blijven op hetzelfde bestedingniveau, ik wou dat ik bij die groep hoorde. Helaas heb ik altijd nog wel wensen. Mijn oma woont in een miljoenen pand maar rijdt nog om voor naar de Lidl en Aldi voor bepaalde aanbieding, bewaart lintjes om cadeaus opnieuw te versieren en dergelijke, aart van het beestje.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Echt!?

Wat een flutbank...
Ik consuminder ook wel uit noodzaak. Wij hebben hier 1 inkomen, maar ook een koophuis. Dat koophuis is gekocht in een periode dat er 2 fulltime banen en nog geen kinderen waren. Nu zijn er 2 kinderen en is 1 inkomen weggevallen en dat was niet vrijwillig. Wij kunnen nu onze gewone vaste lasten betalen, maar bijna geen extra's. Wel het geluk dat wij jaarlijks een schenking krijgen van ouders, waardoor wij inmiddels een stuk lagere hypotheek hebben dan toen we begonnen in dit huis. En hoe ik ervoor zorg dat ik zo goed mogelijk met mijn geld uitkom: Ik maak een weekmenu, schrijf op wat we daarvoor nodig zijn. Boodschappen doe ik in principe 2 keer per week, 1 keer naar de Lidl en 1 keer naar de Jumbo. Bij goed weer pak ik de fiets. Bij onze jumbo kan ik zelfscannen en daar maak ik dan ook gebruik van, dan kan ik tijdens het boodschappen doen al zien wat ik kwijt ben. Verder blijven opletten op prijzen. Melk kocht ik eerst bij Lidl, daar werd de melk duurder, bij Jumbo bleef de prijs gelijk en goedkoper dan bij Lidl. Dus overgestapt naar Jumbo. Maar een paar weken geleden werd de melk bij Jumbo ook fors duurder, dus weer terug naar Lidl melk. Maak ook altijd een briefje.

Af en toe maak ik gebruik van geld-terug-acties. Voorwaarde is wel dat ik het product gebruiken kan en ik moet wel zoveel geld terug krijgen dat het uiteindelijk wel goedkoper is dan wat ik daadwerkelijk gebruik. Op die manier koop ik af en toe pakjes drinken voor de kinderen, anders krijgen ze ranja. Koken doe ik zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes en heb gemerkt dat ik daardoor ook een stuk minder geld nodig ben. Als ik naar een andere plaats moet kijk ik ook of ik boodschappen kan doen bij een andere supermarkt en op die manier gebruik kan maken van aanbiedingen. Vaak kan het niet uit om er speciaal voor heen te rijden omdat ik in dat geval ook altijd de auto moet pakken.

Ik mis in dit topic een beetje de echte consuminderaars, mensen die van heel weinig geld (moeten) leven en die toch geld overhouden door hoe zij met geld omgaan. Ik vind het hier erg veel gaan over veel sparen en hypotheekperikelen. Niet iedereen heeft een koopwoning en er schrijven waarschijnlijk ook minima mee op het forum. Het zou interessant zijn om te lezen hoe zij het doen.Ik denk dat vrijwel iedereen die hier meeschrijft consuminderaar is. Alleen niet altijd uit noodzaak. Soms gaat het hier een paar pagina's lang over hypotheken dan weer over uitwasbare luiers (note to self: nééé, zeg dat nou niet...) We wisselen inmiddels (dit is deel 6) wat minder tips uit, omdat we die allemaal al kennen
Ik denk dat het consuminderen voor ons een automatisme is. Ik merk het een beetje als ik andere topics hier lees, bijv van mensen die zeggen dat ze nu echt willen sparen. Dan komen er opmerkingen over tijdschriften, kopjes koffie op het station, lunchen in de kantine, iedere week de stad in, nieuwsbrieven van webshops, etc etc. Allemaal zaken die voor ons zo gewoon zijn om niet te doen, dat we het daar niet eens meer over hebben.
Overigens zijn er wel een paar meeschrijvers die consuminderen uit noodzaak. Wilma heeft zich al gemeld, maar er zijn er meer hier.

Ik mis in dit topic een beetje de echte consuminderaars, mensen die van heel weinig geld (moeten) leven en die toch geld overhouden door hoe zij met geld omgaan. Ik vind het hier erg veel gaan over veel sparen en hypotheekperikelen. Niet iedereen heeft een koopwoning en er schrijven waarschijnlijk ook minima mee op het forum. Het zou interessant zijn om te lezen hoe zij het doen.Dan lees je niet heel goed, want er schrijft hier weldegelijk een aantal mensen mee die van weinig geld moeten leven. En het staat je vrij om het over sparen uit noodzaak te hebben, ga je gang. Als het even over een onderwerp gaat wat je minder aanspreekt dan scroll je daar gewoon overheen. Ik vind het juist leuk dat het de ene keer over moestuinieren en Tiny houses gaat en de andere keer over beleggen en hypotheken. En dat men van arm tot rijk meeschrijft zonder enig oordeel of jaloezie.
voor mij is consuminderen idd ook een mindset, een modus waarbij je niet continu geprikkeld wordt door koopimpulsen maar puur zaken aanschaft omdat ze veel waarde voor je hebben (en dat hoeft dus niet iets van veel financiele waarde te zijn, ook gewoon kleine dingen kan ook gewoon een pak ijs zijn omdat je niet wekelijks koopt bijv).

Wij consuminderen omdat we vinden dat we het leven niet in het teken van geld willen laten staan maar daarnaast is het ook een soort van "noodzaak". Wij willen leven zonder vaste banen, puur inkomsten van bepaalde beleggingen, incidentele tijdelijke jobs en geld wat voortvloeit uit bedrijfjes geboren uit hobby... We hebben voor onszelf daarom in principe een budget van ca 1200 p mnd (met 2 kinderen) en daar redden we het normaal gesproken prima mee en er zijn een aantal maanden tussen dat we daar nog wel een paar honderd op overhouden. En dat het hier regelmatig gaat over sparen, dat is logisch want de weg naar FO leidt vaak wel via veel sparen en consuminderen... Eerlijk is eerlijk, het consuminderen wat wij hier thuis doen is wel makkelijk want we hebben de wetenschap dat als het nodig is, dan hebben we extra maar dat zorgt nauwelijks voor onzinnige uitgaves. Maar het feit dat er geld achter de hand is maakt toch niet dat we dan geen "echte consuminderaars" kunnen zijn?
Voor mij is consuminderen een gewoonte, ik ben niet gewend om veel geld te hebben of om veel bezit te hebben. Afgelopen weekend kwam het nog ter sprake, dat ik mijn belangrijke dingen in een rugzak kan doen en dat ik de rest zo achter zou kunnen laten als het nodig is. Mijn herinneringen aan bepaalde gebeurtenissen zitten in mijn hoofd, die zitten niet in een foto of een frutseltje.

Mijn meneer vindt dat lastig om te begrijpen, die heeft een kast vol met boeken die hij nooit leest (letterlijk, er lag zelfs stof op), maar hij 'kan' ze niet wegdoen want 'misschien gaat ie ze ooit nog wel eens lezen'. Ik kan om die reden eigenlijk niet in de extra kamer komen omdat ik steeds het gevoel heb dat ik wordt geconfronteerd met spullen die onnodig zijn en ik word daar een beetje onrustig van.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Hier ook een consumininderaar uit noodzaak hoor. Anders zit ik ongeveer op bijstandsniveau dus moet wel oppassen. Gelukkig ben ik er wel mee opgevoed dus ik doe het ook uit gewoonte.

Daarmee dus in het eerste kwartaal flink kunnen sparen ondanks dat ik een inboedel moest kopen.
quote:cybermeisje schreef op 07 april 2017 @ 14:57:

Voor mij is consuminderen een gewoonte, ik ben niet gewend om veel geld te hebben of om veel bezit te hebben. Afgelopen weekend kwam het nog ter sprake, dat ik mijn belangrijke dingen in een rugzak kan doen en dat ik de rest zo achter zou kunnen laten als het nodig is. Mijn herinneringen aan bepaalde gebeurtenissen zitten in mijn hoofd, die zitten niet in een foto of een frutseltje.

Mijn meneer vindt dat lastig om te begrijpen, die heeft een kast vol met boeken die hij nooit leest (letterlijk, er lag zelfs stof op), maar hij 'kan' ze niet wegdoen want 'misschien gaat ie ze ooit nog wel eens lezen'. Ik kan om die reden eigenlijk niet in de extra kamer komen omdat ik steeds het gevoel heb dat ik wordt geconfronteerd met spullen die onnodig zijn en ik word daar een beetje onrustig van.

Dus jij bent zowel consuminderaar als minimalist (??).

Ik heb in verhouding veel meer spullen dan mijn vriend, aan de andere kant heb ik ook wel meer hobbies ed. Ik kon vroeger ook moeilijk dingen weg doen, sinds ik een jaar in buitenland heb gewoon met 2 koffers bagage, ben ik er wel een stuk makkelijk in geworden. Ik ben dus boeken (ik heb er heul veel) aan het opruimen die in de categorie: 'Gelezen, ga ik niet herlezen, geen emotionele waarde en geen accesoire waarde' vallen. Nu weet ik ook weer waarom ik er nogmaal zo weinig opruim, ik ga ze zitten lezen. Maar dat is een ander probleem.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hier ook een consuminderaar uit noodzaak. Wel met twee inkomens en een koophuis overigens, maar wij hebben een benedenmodaal inkomen en een erg goedkoop huis. We hebben geen rijbewijzen of auto. Ik werk om gezondheidsredenen niet fulltime en zal dat waarschijnlijk nooit kunnen. Vriend is kunstenaar met een bijbaan. Juist door consuminderen en goed nadenken over hoe we ons geld besteden kunnen wij met onze beperkte middelen toch veel doen. Daardoor hebben we een goedkoop (klus)huis kunnen kopen, zijn we dat langzaam aan het opknappen, kunnen we geld apart zetten voor pensioen (niet via werk geregeld). Wij zijn beiden van huis uit ook niet anders gewend dan weinig geld hebben.

Ik vind het ook wel meevallen met dat het alleen maar over dingen gaat die je alleen met veel geld kunt doen. Ook met een laag inkomen zijn wij bezig met sparen, aflossen en beleggen. Iets als een ton hypotheek aflossen in een paar jaar tijd is natuurlijk niet op mij van toepassing, maar aflossen an sich wel. Omdat ik een goedkoop huis heb gekocht heb ik sowieso een jaloersmakend lage hypotheek en hoef ik dus ook geen tonnen af te lossen. De onderwerpen waar ik niet over mee kan schrijven zijn vooral de kind-gerelateerde zaken, dan lees ik even wat minder gedetailleerd tot het weer over iets voor mij interessants gaat. Beroepsmatig ben ik veel met belastingen bezig, dus daar lees ik graag over mee, ook als het niet op mijn persoonlijke situatie van toepassing is.
quote:dianaf schreef op 07 april 2017 @ 16:14:

Dus jij bent zowel consuminderaar als minimalist (??).

Ik heb in verhouding veel meer spullen dan mijn vriend, aan de andere kant heb ik ook wel meer hobbies ed. Ik kon vroeger ook moeilijk dingen weg doen, sinds ik een jaar in buitenland heb gewoon met 2 koffers bagage, ben ik er wel een stuk makkelijk in geworden. Ik ben dus boeken (ik heb er heul veel) aan het opruimen die in de categorie: 'Gelezen, ga ik niet herlezen, geen emotionele waarde en geen accesoire waarde' vallen. Nu weet ik ook weer waarom ik er nogmaal zo weinig opruim, ik ga ze zitten lezen. Maar dat is een ander probleem.Absoluut, maar dan vooral omdat ik altijd klein heb gewoond (studentenhuizen), dus dan heb je gewoon de ruimte niet om veel te bezitten. En ik ben het gewoon niet gewend. Dus vooral uit gewoonte.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Roxy21 schreef op 07 april 2017 @ 12:46:

Voor mij is consuminderen meer een mindset.

Precies. Ik probeer gewoon zo min mogelijk uit te geven en toch leuk te leven. Niet uit noodzaak, wel vanuit een gevoel van urgentie. Het ongelimiteerd producten en kopen van spullen trekt een zware wissel op het milieu. Dat probeer ik dus te voorkomen. We zijn bewust veel kleiner gaan wonen, hebben meer dan de helft van onze spullen weggedaan voor de verhuizing en kopen zo min mogelijk bij.

Daarnaast vind ik het onzin om meer geld uit te geven dan nodig en dus let ik op aanbiedingen, kijk ik regelmatig of er geen goedkopere opties zijn voor onze telefoon-, televisie-, internet-, verzekerings- en energie-aanbieders.

En ja, dat doe ik allemaal met een niet zo'n laag salaris. Maar dat mijn man en ik genoeg verdienen om makkelijk rond te komen maakt niet dat we geen echte consuminderaars zijn.
Vivian 1200 per maand voor alles?!? Wow

Ik ga in september weer studeren en dan kom ik op 1100 euro per maand uit qua vaste lasten. En dan heb ik nog niet gespaard, een cadeautje gekocht of naar de kapper geweest...

Hoe doe je dat dan als ik vragen mag?
quote:lunaleeflang schreef op 07 april 2017 @ 18:59:

Vivian 1200 per maand voor alles?!? Wij geven met z'n tweeën zo'n 850-875 euro per maand uit (maar dat is zonder huur of hypotheek, want die heb ik al afgelost). Als ik echt zou willen zou ik daar nog wel op kunnen bezuinigen, maar dat vind ik niet nodig. Ik heb eerder in dit topic (nou ja, in een van de eerdere delen) een gespecificeerd overzicht geplaatst van waar dat geld aan opgaat.
Tr0tter, dan ga ik eens zoeken! Ik ben nu heel benieuwd.

Ik zou kunnen bezuinigen op boodschappen en mijn telefoonabonnement (maar die heb ik pas een jaar, dus over een jaar wordt dat gewoon een goedkope sim-only), maar verder zie ik niets hoor :O

Overigens is huur hier straks ook maar 340 als ik samenwoon met vriend. Ik betaal nu 366, dus ga er wat dat betreft al op vooruit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven