Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Beide? Kan je afwisselen wat je erin zet.

Nou mijn plantenkoop verbod was van korte duur. Rot ochtend gehad en beide passiebloemen zijn dood. Gezien er al veel klim planten over die schutting lopen (en de blauwe regen moet nog op gang komen) heb ik nog 2 vibernums erbij gehaald. Tinus deze keer. Natuurlijk de grootste gepakt en aangezien ik deze keer niet voorbereid was kon ik niks anders meenemen. Beetje jammer want er stond ook een leuke margriet struik.
Yl, heb je plek om die potten allemaal mee te nemen? Je kan ze altijd nog in een andere kleur spuiten.

Frambozen, klinkt bekend, emoshoppen voor planten

Zit nu heerlijk in het zonnetje in mijn pauze. Vandaag gft bakken ophalen. Blijkbaar is heel nederland in de tuin bezig geweest. Normaal is dit een rondje van zo'n 6 ton gft, nu zitten we al over de 10 ton en we zijn nog niet klaar!
Ik weet eigenlijk niet wanneer m'n gtf bak naar buiten moet. Niet veel mensen in de buurt hebben er eentje volgens mij. Zal eens opletten wanneer ze buiten staan hier! Zit al de hele dag in de zon, het is echt warm uit de wind! Ga maar eens zonnebrand zoeken
Je kan een afvalwijzer van je gemeente online vinden Koettie. Al heb ik sindskort ook een prullenbak achter staan die even dienst doet als compost bak totdat ik een fatsoenlijk vat heb.

Goed he Felix. Dat gewroet in de aarde is gewoon goed voor je haha. Gelukkig is het tuincentrum niet ver en aardig goedkoop. De halfdode passiebloem heb ik maar aan de buurvrouw gegeven, die heeft net wat meer zon. En jemig wat veel gft!

Er is een klein stukje aarde naast mijn achterdeur dus ik ga nog 3 omliggende tegels eruit vissen, kan daar die margriet struik met andere margrieten erbij. Vind margrietjes zo vrolijk!
Wat zijn jullie enthousiast bezig! Heerlijk! En prachtige plaatjes!

Vanmorgen wat onkruid geplukt, zevenblad geplukt en heel wat paardenbloemen gestoken. En helaas daar ook weer zevenblad tussen Daar heb ik uit frustratie maar een stoepband op gegooid.

De tulpen bloeien mooi donkerroze en daartussen staat nog gipskruid. De verrassingsclematis groeit weer gestaag uit zijn of haar melkbus, inmiddels al best groot.
Ohh ik moet nog gipskruid. Gipskruid
Mooi huisje Duet!

Ik dacht ook akelei gezien te hebben in mijn tuin, maar omdat het nog van de vorige eigenaren was, geen idee welke kleur het gaat worden. Maar ik doe met alle plezier mee aan foto's/ruilbeurs voor zaadjes!

Koettie, lekker bezig zo, met de aanschaf van plantjes

Mooie plaatjes Rosa. Wat is dat rode dat opkomt in je tuin? Ik heb dat ook, opkomend, maar geen idee wat het is En omdat het groeit als kool, ben ik zo nieuwsgierig wat het gaat worden...

Hahaha Frambozen en Felix.. emoshoppen voor planten Die hou ik erin, want dat is zo herkenbaar.

YellowLemon, ik zou voor geel gaan.
Mijn clematissen zijn al na een paar dagen een stukje gegroeid! Ik heb ook een paar akeleien geplant. Zaden ruilen is heel leuk, maar zelf zaden verzamelen levert niet altijd dezelfde kleur bloemen op als van de moederplant. Het is steeds een verrassing! Ik vind dat helemaal niet erg, maar als je op kleur tuiniert kan het minder zijn. Verwacht je blauw, krijg je roze met wit. Als je verschillende kleuren hebt, moet je niet raar staan te kijken als je een jaar later al die verschillende kleuren gemixt terug ziet.
quote:Tuingravin schreef op 04 april 2017 @ 17:52:

Mijn clematissen zijn al na een paar dagen een stukje gegroeid! Ik heb ook een paar akeleien geplant. Zaden ruilen is heel leuk, maar zelf zaden verzamelen levert niet altijd dezelfde kleur bloemen op als van de moederplant. Het is steeds een verrassing! Ik vind dat helemaal niet erg, maar als je op kleur tuiniert kan het minder zijn. Verwacht je blauw, krijg je roze met wit. Als je verschillende kleuren hebt, moet je niet raar staan te kijken als je een jaar later al die verschillende kleuren gemixt terug ziet.Ik vind dat verrassingseffect juist wel leuk. Maar ik tuinier inderdaad niet op kleur. Nu ja.. Op zoveel mogelijk kleur dan
Ik probeer een beetje op kleur...ish... te tuinieren en verder zie ik het wel. Ben heel braaf niet meer terug geweest naar het tuincentrum en net mail van ene B dat mijn bestelling onderweg is. Ben benieuwd. Ga mijn spontane tegel uithaal idee van vanmiddag nog niet uitvoeren. Ipv daarvan en paar van die kleurige bakken bij de Ikea kopen en die vol gooien met (half)schaduw planten. Als de pergola er eenmaal staat is het namelijk geen volle zon plek meer, zeker in de zomer niet. En als ik het in een losse bak hou dan kan ik nog altijd schuiven als de planten het een of het ander nodig hebben.
Ja, mijn vogelhuisje ziet er oud uit. Hij hing al in de tuin, toen wij hier 7 jaar geleden kwamen wonen. Maar....ik heb hem vorige zomer helemaal nieuw gepimpt. Expres een patiné look, past beter bij ons eigen oude huis.

Koetie, je hebt er echt wel een paradijsje van gemaakt! En die fiets van jou, helemaal volgeladen! Mooi gezicht!

Rosa, waren er kapers in de steeg? Toch meer mensen die in een bosje groen iets moois zien?

Vandaag hier in het zuiden wel wat zon, maar ook veel grijs. Helaas niks in de tuin kunnen doen, mijn huis schreeuwde ook om wat aandacht (lees poetsbeurt). Helaas moet er ook nog gewerkt worden, dus de tuin moet een paar daagjes wachten, maar komend weekend wordt het mooi weer, dan duik ik de tuin wel weer in.
quote:Tuingravin schreef op 04 april 2017 @ 17:52:

Mijn clematissen zijn al na een paar dagen een stukje gegroeid! Ik heb ook een paar akeleien geplant. Zaden ruilen is heel leuk, maar zelf zaden verzamelen levert niet altijd dezelfde kleur bloemen op als van de moederplant. Het is steeds een verrassing! Ik vind dat helemaal niet erg, maar als je op kleur tuiniert kan het minder zijn. Verwacht je blauw, krijg je roze met wit. Als je verschillende kleuren hebt, moet je niet raar staan te kijken als je een jaar later al die verschillende kleuren gemixt terug ziet.Ja, dat bedacht ik me later ook. Ik kan wel zeggen dat ik jou roze stuur of rood met wit. Maar wie weet komt er bij jou wel een andere mengkkleur uit! Hoewel ik moet zeggen dat veel van de jongere planten rond mijn moederplanten meestal van dezelfde kleur zijn
Ik had vorig jaar zaadjes voor gipskruid en dat ergens in de tuin gedaan. Ik moet zeggen dat die het super goed deed, nu korter gesnoeid en ergens ander geplant.

Ik zag dat je bij directplant ook kan kijken op bloeitijd en er op kan kiezen, dus dat ga ik maar eens doen, zodat ik steeds bloemen in de tuin heb.

Super hoor al die foto's, ben nog net niet jaloers hahahaha.

ik ga morgen of van het weekend weer verder. Ik moet het zand nog ergens kwijt, tegels eruit halen en planten in de grond doen. Ook heb ik een ijzeren bed in de tuin waar ik een lattenbodem op wil maken zodat we er lekker op kunnen zitten.

Heeft iemand ervaring met de planten van Lidl, donderdag hebben ze allerlei klimplanten in de aanbieding en ik word daar heel hebberig van,,, maar zal de kwaliteit wel goed zijn..?
Wow wat zijn jullie veel bezig! Ik heb eind van de week meer tijd om het één en ander uit te zoeken. Mooie foto's allemaal. Onze tegeltuin ligt er nu zo'n 5 jaar in en destijds vond ik het mooi. Maar naarmate ik er meer in leef, merk dat ik wat groen om me heen toch fijner vindt.

Ik heb in 1 van mijn bakken Clematis staan, 3 verschillende en die doen het ieder jaar heel goed. Hij begint nu ook weer mooi te groeien. Het zit op een raster tot aan de bovenkant van de muur. Maar hij bloeit alleen maar bovenin het raster, de onderste meter van de muur zit helemaal niks. Ik heb vorig jaar geprobeerd om er dan nog 1 bij te zetten, maar die heeft het niet overleefd. Wel jammer, want ik had graag een muur gehad dit helemaal gevuld was met Clematis.

CC: bedankt voor de tips! Ik ga er van de week even naar kijken.

ElisabethRose: die bakken zijn echt super mooi! Brengt me op ideeën. Ik wil straks een loungehoek gaan maken en daarbij kijken we tegen de garagedeur aan. Op zich zit hij mooi in de verf, maar een paar plantenbaken maken het toch een stuk fijner om naar te kijken.

MissMartine: Volgens mij zag ik die manden in de folder van de Lidl staan deze week.
Genoten van jullie prachtige foto's en enthousiaste verhalen (en gelachen om de fiets van Koettie, zó herkenbaar).

De bloembollen in de gekleurde kuipen vind ik ontzettend mooi. Bij zo'n kleurige aanblik kan je toch niet anders dan heel vrolijk en blij worden.

En het vogelpaleis van Duet, wauw ik zou er zo intrekken.

Akeleizaden ruilen lijkt me ontzettend leuk, juist spannend wat er uit gaat komen qua kleur. Alles behalve geel hoop ik

Enne.... emoshoppen voor planten? Daar heb ik nou echt nóóit last van. Ik heb plek zat voor al mijn onlangs nieuw aangeschafte planten. Als ik de tuin van de buren inpik Dus nee, totaal niet herkenbaar

Kreeg vandaag van wat lieve collega's Appie moestuintjes. Er zit veel leuk spul bij dit jaar, vooral veel bloemen.

Heb nu zonnebloemen, juffertje in het groen, phacelia en groot kaasjeskruid.

Nou ben ik niet bijster goed met zaadjes maar hopelijk gaat het met een beetje geluk en liefde lukken en heb ik er een paar prachtige bloemen bij in mijn tuin.
Dierproeven.
Ik ben ook dol op hyacinten, heb ze zelfs nu nog in huis staan Case-je.

Ik heb ze altijd in glazen potten staan omdat ik het ook zo leuk vind om de wortels te zien

Wat een schattig vogelhuisje Duet

Je zou toch denken dat iedere vogel daar wel een liefdesnestje zou willen bouwen

Ik lees net dat je in het zuiden woont, toevallig interesse in boompjes.....

[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... dfpcgn.jpg[/IMG][/img]

Koetie, weer een flinke slag geslagen zo bepakt en bezakt op de fiets

En wat staat alles er al gezellig bij ook bij Rosa-Rood.

Haha Frambozen ik ben wel benieuwd naar je bestelling van ene B, schijnt toch een dingetje te zijn

Felix wat grappig dat je gft bakken hebt opgehaald, mijn zoon had vandaag de restafval bakken

Ik heb vandaag ook weinig in de tuin kunnen doen.

Maar wat ik wel heb gedaan is net 2400 liter bemeste tuinaarde besteld.....

Volgens de site zo'n 4 dagen levertijd, dat kwam mooi uit want ik ben maandag thuis en mijn man toevallig dinsdag dus laat maar komen.

Krijg ik net een mailtje dat vrijdag de pallet geleverd wordt, oeps dan moeten we werken....

Ga even brainstormen wat nu, voordat de chauffeur 2400 liter aarde midden op de oprit parkeert
En even mijn heide showen omdat ik ze zo schattig vind.

Kan niet wachten tot mijn bakken er zijn, tot die tijd praat ik maar veel tegen ze zodat ze wel fleurig in hun potje blijven

[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... hdv9kz.jpg[/IMG][/img]
Fay, dank voor je aanbod, maar nee, voor mij geen boompjes.

Ik ben meer van de bloemen.

Heb in onze tuin alle buxus en boomachtige struiken en coniferen van de vorige bewoners verwijderd, om ruimte te maken voor heel veel bloemen.
Brainstormse

Ga je die bemeste tuinaarde gebruiken voor het ophogen/egaliseren van de tuin? Geen (nieuwe) planten rechtstreeks in die aarde zetten hoor, dat gaat geheid mis. Daar moet je potgrond voor gebruiken. Of de bemeste tuinaarde mengen met de grond die al aanwezig is in je tuin.

Mooi die bloeiende heide
Dierproeven.
quote:Fay71 schreef op 04 april 2017 @ 21:21:

Ik heb vandaag ook weinig in de tuin kunnen doen.

Maar wat ik wel heb gedaan is net 2400 liter bemeste tuinaarde besteld.....

Volgens de site zo'n 4 dagen levertijd, dat kwam mooi uit want ik ben maandag thuis en mijn man toevallig dinsdag dus laat maar komen.

Krijg ik net een mailtje dat vrijdag de pallet geleverd wordt, oeps dan moeten we werken....

Ga even brainstormen wat nu, voordat de chauffeur 2400 liter aarde midden op de oprit parkeert Stuur een mail aan de leverancier én hang vrijdag een duidelijk zichtbare boodschap op voor de bezorger , eventueel met een flesje drinken erbij.
quote:Calamitycat schreef op 04 april 2017 @ 21:33:

Brainstormse

Ga je die bemeste tuinaarde gebruiken voor het ophogen/egaliseren van de tuin? Geen (nieuwe) planten rechtstreeks in die aarde zetten hoor, dat gaat geheid mis. Daar moet je potgrond voor gebruiken. Of de bemeste tuinaarde mengen met de grond die al aanwezig is in je tuin.

Mooi die bloeiende heide Voor je per ongeluk je tuin vermoordt
Juist. Zoiets wil je toch niet op je geweten hebben
Dierproeven.
Geen paniek

De bedoeling is dat ik een tuin creëer, geen kerkhof

De tuin moet idd opgehoogd en geëgaliseerd worden.

De aarde wordt vermengt met de aanwezige grond daarnaast moet ik ook nog potgrond hebben.

Maar ik vond het een beetje teveel van het goede om ook een Pallet potgrond aan te laten rukken.....

Vorige week kreeg ik 15 40 liter zakken in mijn Aygo, dat gaat me vast nog een keer lukken

Ik denk dat het zoiets gaat worden Felix probeer morgen de leverancier even te bellen.

Mijn moeder wil eventueel wel hier naar toe komen maar er is geen tijdstip of dagdeel bekend, dat kan dan wel een hele lange zit voor haar worden wat ik dan ook weer niet nodig vind.

Ach het komt vast wel in orde en anders heb ik altijd nog een man en zoon die de oprit "aardevrij" mogen maken
*haalt weer adem nu het gevaar is afgewend Fay precies weet wat ze aan het doen is*

Dan komt het goed, gelukkig! Niet alleen goed voor de tuin, ook voor mijn nachtrust

Ik probeer altijd maar te waarschuwen omdat ik toen ik beginnend tuinierster was vrolijk mijn potten en bakken had gevuld met bemeste tuinaarde, er eenjarige bloeiers inzette die vervolgens binnen een week het loodje hadden gelegd. Vandaar mijn hysterie

Hopelijk gaat de levering vrijdag naar wens, succes!
Dierproeven.
quote:duet schreef op 04 april 2017 @ 21:33:

Fay, dank voor je aanbod, maar nee, voor mij geen boompjes.

Ik ben meer van de bloemen.

Heb in onze tuin alle buxus en boomachtige struiken en coniferen van de vorige bewoners verwijderd, om ruimte te maken voor heel veel bloemen.

Wij hebben inmiddels achter wel de coniferen en een groot deel buxus verwijderd.

De voortuin is nog redelijk in oude staat (met iets meer onkruid....) de oude bewoners waren dol op buxus

[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... 3fmkxa.jpg[/IMG][/img]

Daar ga ik pas aan beginnen als de achtertuin op orde is, dat duurt dus nog wel even

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven