Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Nederlands achter de rug, straks Engels!
Hier beginnen diverse zaadjes van kruiden op te komen. Ik kan niet wachten, want die kunnen dan in de kruidenspiraal

Mede door de kruidenspiraal, overweeg ik om ergens in mijn tuin ook iets van een klein rotstuintje te maken. Dan kan ik daar plantjes kwijt die ik ook al leuk vind.

Vandaag ook even mijn andere hobby even uitgeleefd: kringloopwinkel! Vlak bij mij is een reuze aardige man met een kringloopwinkel. Hij maakt geen reclame, maar de liefhebbers weten hem wel te vinden. Een mooi melkkrukje gevonden en nog wat aardewerk (voor plantjes) en een prachtige oude strijkplank van hout, waar ik het stof van af wil werken en er dan een sitetable of leuke plantentafel van wil maken. Misschien leuk te combineren met de groentekisten...
Ohh ik vind een kruidenspiraal zo leuk! Heb je die al gemaakt? Met alle kruiden erin zou ik wel een foto willen zien!
Life is always rocky when you're a gem.
Uit de krant:

MELD JE TEKENBEET

De lente maakt de teken weer actief. Met hulp van het publiek verzamelt Wageningen al tien jaar data over waar en wanneer mensen een tekenbeet oplopen. [...] Controleer daarom je huid op deze achtpotige beestjes na het tuinieren en park- of bosbezoek. Toch gebeten? Meld dit via Tekenradar.nl en help zo het onderzoek ter voorkoming van tekenbeten en Lyme.

Meer op wur.nl/tekenbeet.
quote:Opaque schreef op 08 april 2017 @ 13:59:

Ohh ik vind een kruidenspiraal zo leuk! Heb je die al gemaakt? Met alle kruiden erin zou ik wel een foto willen zien!Ik ga even uitzoeken hoe ik een foto van mijn camera hier kan plaatsen. Ik heb inmiddels al wel het plaatjesplakrecht aangevraagd en gekregen. Ik heb nog niet alle planten erin, want een deel ben ik nog aan het opkweken.
Manlief is gewoon druk geweest in de tuin - brandnetels en een stuk hek weghalen - terwijl ik in de keuken bezig was. Terwijl hij, toen we nog in een appartement woonden, heel hard riep: 'Als we een tuin hebben doe jij dat maar!!!' Iets met vroeger al het werk in de tuin moeten doen geloof ik. Ik vind het stiekem dus ontzettend lief dat hij het toch doet ...
Net klaar, biologie was echt extreem moeilijk. Geen idee of ik het gehaald heb
Ik ga voor je duimen Felix. Wanneer hoor je het?
Dierproeven.
Over een paar weken geloof ik.
quote:Calamitycat schreef op 08 april 2017 @ 17:33:

Ik ga voor je duimen Felix. Wanneer hoor je het?Ik duim mee!!
Ik duim ook mee!
Mijn duimen draaien voor je Felix

Wanneer krijg je de uitslag?

Wat is er weer veel geschreven!!

Neweve, ik ben een beginner maar ik vind persoonlijk de winterharde heide zo leuk

Ooh Calimitycat, ik kan hier ook uren naar de vogeltjes kijken.

In het vogelhuisje zit een koolmees nestje en ik heb nu ook een merelnest in de tuin, zo leuk om die vogels af en aan te zien vliegen

Wat leuk die klimop in die boom RegretteRien, is ook in de winter alles aangekleed en gaat ook de hoogte in

Kleine smurfjes zijn zo grote smurfen, krijg je gelijk een aanzienlijk deel van je tuin terug.

Op een bepaalde leeftijd is een zandbak en glijbaan niet *cool* meer

Ik heb toch nog een boompje 'hergebruikt' Case-je, kon het niet over mijn hart verkrijgen hem in mijn gft pad te deponeren terwijl hij zo zijn best staat te doen

Rosa-rood, morgen schijnt het nog mooier weer te worden hier ook niet altijd tijd om in de tuin te rommelen.

Gisteren is de tuinaarde geleverd.

Ik kreeg vooraf een mailtje en ook nog een sms dus hartstikke goed geregeld.

Mijn moeder heeft de chauffeur lief aangekeken en hij heeft de pallet achter op de oprit gezet.

Vandaag dus hard gewerkt.

Heb wel de hulptroepen in de vorm van man en kind ingeschakeld want het verplaatsen van tig kinderkopjes en tillen van 40 literzakken aarde gaat me niet mee zo soepeltjes af als vroeger

Maar ik ben al een mooi eindje op gang (vind ik zelf dan)

[IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... etx2in.jpg[/IMG][/img]

Ik vind het lastig om foto's te maken waar alles zichtbaar is maar dit is een groot deel van de opgehoogde borders, links zitten er nog 2 aan vast (die zie je nu niet)

Aan de rechterkant zit die andere verhoogde border met Hortensia's alleen moet de connifeer nog gesnoeid worden dan is hij goed zichtbaar.

[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... tvyhz0.jpg[/IMG][/img]

En hier zit het merel nest in

[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... gp9411.jpg[/IMG][/img]

Nu nog een wandeling met de hondjes en dan ga ik voor de rest van de avond met de beentjes omhoog.

Ik voel spieren waarvan ik het bestaan niet wist
Ik lees steeds over planten en standplaatsen en dergelijke op het internet, op basis van planten die bij anderen in de tuin zie en waarvan ik dan denk dat ik die planten ook wil. Het valt me op dat heel vaak gezegd wordt dat een plant een specifieke standplaats nodig heeft (halfschaduw, geen volle zon, wel volle zon, enz.) en dan ken ik voorbeelden van planten die absoluut op de verkeerde plek zouden staan, maar het geweldig doen bij buren en zo. Dus eigenlijk lijkt het me dat je vooral maar gewoon alles moet proberen en dan vanzelf wel merkt of het aanslaat of niet. Maar de informatie klopt dus niet per se met de praktijk.
Gaaf dat je vogelnestjes in de tuin hebt Fay. Wat zijn je borders mooi geworden! Erg leuk gedaan met die ronde vormen.

Sterkte met je spierpijn, het is pijnlijk herkenbaar

Is ook zo Case-je. Niet al teveel van aantrekken, je merkt het snel genoeg of een plant het naar z'n zin heeft of niet.
Dierproeven.
quote:Fay71 schreef op 08 april 2017 @ 18:12:

[...]

Ik heb toch nog een boompje 'hergebruikt' Case-je, kon het niet over mijn hart verkrijgen hem in mijn gft pad te deponeren terwijl hij zo zijn best staat te doen Gelijk heb je! quote:[...]

Nu nog een wandeling met de hondjes en dan ga ik voor de rest van de avond met de beentjes omhoog.

Ik voel spieren waarvan ik het bestaan niet wist

Wat ziet dat er leuk uit met die kinderkopjes! En ik zie dat je ook een hele wand hebt met klimop... Zit dat bij jou ook vol met zoemerds?

Lekker voldaan gevoel geeft dat he, die spieren die je niet kende?!

Geniet van je rustige avond.
@case-je, gewoon uitproberen. Ik doe dat ook wel. Soms staat een plant precies waar hij zou moeten staan en dan doet 'ie het toch niet. Dan verhuis ik hem gewoon naar een andere plek, die minder goed zou zijn en dan doet 'ie het wel. Na 1 seizoen weet je meestal wel of hij goed staat of niet.

@Fellix, ik ga voor je duimen!

@Fay, je tuin ziet zo heel verzorgd uit. Grenst jouw tuin aan een soort bosje? Ziet er namelijk zo bossig uit!

Fijn he, die hulp van man en kind.

Vandaag heb ik ook hulp gehad van man en dochter. Eindelijk is onze dode boom om. Was wel spannend want het was oorspronkelijk een driestammige boom. 1 Stam hebben we al jaren geleden verwijderd omdat deze in de kruin van onze kastanjeboom groeide. De andere twee stammen groeiden met hun kruin richting achterburen en zijburen. Boom stond ook veel te dicht op de erfgrens. Achterburen hebben sinds 2 jaar een nieuwe tuinhuis achter onze boom staan, dus een ongeluk was niet echt wenselijk .

Man en dochter hadden allebei een touw vast vanuit de kruin en ik mocht de kettingzaag bedienen. Ik had echt hartkloppingen hoor! Ik zag al een ingestort tuinhuis en mezelf onder de boom.

Maar goed..... tanden op elkaar en zagen.... De enige schade was wat bloesem uit de kersenboom en een paar bladeren uit de kastanjebom.

We zijn net klaar met opruimen, alles is het houthok in gegaan. Nu eten en met de beentjes omhoog!
Stoer hoor Duet! En grappige foto
Die kinderkopjes zijn leuk, wat een werk zeg! En duet ook al zo goed bezig! Kettingzaag is leuk hè!
En ik wil ook een nestje

Bijna geen vogels in de tuin nu, die zijn allemaal ergens anders bezig..
Ik ben vandaag ook heel hard in de tuin aan de slag geweest. De border die ik vorig jaar niet goed had aangeplant opnieuw ingedeeld, ook de nieuwe planten erin gezet. Morgen wil ik een deel van een pad opnieuw gaan leggen. Als ik van de spierpijn mijn bed nog uit kan komen dan

De nieuwe border gefotografeerd door de dikke takken van de viburnum.

Er staan 5 verschillende soorten ooievaarsbek, 3 soorten akelei, anemoon (Anemone tomentosa 'Robustissima'), duizendblad, Zeeuws knoopje (wit), leliegras (what else ), duizendknoop (Persicaria 'Blackfield') en schuimklokje. Kan niet wachten tot het allemaal gaat groeien en bloeien!

Van de andere kant.

Knoppen in de clematis Alpina Willy.

Andere border waar van alles door elkaar heen groeit; hondsdraf, lievevrouwebedstro, scheefkelk, ajuga en campanula.

Campanula is zulk ijzersterk spul, het groeit zelfs in de boom

De nester begint alweer aardig leeg te raken, heb 'em al drie keer bijgevuld. Veel superzachte nestjes dus

Pieris 'Forest Flame'.

Wilde valeriaan. Er komen straks prachtig wit/roze bloemen in op 1,5-2 mtr. hoge stelen die volop bijen, hommels en vlinders aantrekken. En de katten gaan zich er vreemd van gedragen

Kijk mij eens even lekker niets uitvoeren!

Ultiem tuingeluk

En omdat de twee hierboven zo vreselijk lui zijn hebben zij helemaal niets te vrezen
Dierproeven.
Leuke foto's allemaal. Misschien dat ik toch even onbeschoft aan mijn buren ga vragen of ze het stapeltje stenen onder de conifeer nog gaan gebruiken of niet. Vind de borders van Fay zo leuk.
Leuke foto Duet En fijn dat die klus geklaard is!
Dierproeven.
Oh, mooie foto's Calamity....en jouw poezen, zo herlijk aan het genieten!

Zo te zien, heb jij vandaag meer zon gehad dan ik. Hier is het het grootste gedeelte van de dag grijs geweest.

Jouw boder ziet er echt geweldig uit en een hele leuke plantenkeuze!
En ja, een kettingzaag is leuk speelgoed

Maar ik ben inderdaad erg blij dat deze klus er op zit. Vorige zomer durfden we het gewoonweg niet, nu had ik er iemand voor willen inhuren, maar dat wilde duetman dus niet. Dat konden we best zelf vond hij.
Echt knap dat jullie dat durfde! Ik kan nu vast veilig zeggen dat 1 van de ingehuurde boommannen ook een keer een vlucht maakte toen ze de berk aan het kappen waren en er een grote tak naar beneden kwam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven