Onderbetaald?
zaterdag 8 april 2017 om 14:06
Hallo allemaal,
Ik heb reeds een baan aangenomen als Administratief assistente. Ik ben 24 jaar en studeer nog, wel heb ik twee jaar relevante werk ervaring.
Op basis van een 40 urige werkweek verdien ik €1600 per maand. Ik verdien dus 9.99 per uur.
Het probleem is dat ik 1 vaste werkdag heb ik de week met de mogelijkheid extra ingezet te worden bij drukte en extra te werken in de vakanties.
Op de vacature stond er eerst €11 per uur voor 16 uur in de week. Toen bleek dat ik op gesprek mocht komen veranderde dit opeens naar €9,99 voor 8 uur in de week. Dit vond ik vreemd maar het kan dat ze bij nader inzien toch niet zoveel extra hulp nodig hadden.
Is dit fair? Ik vind €9,99 te weinig voor 8 uur in de week.
Mijn vraag is, is €9,99 een redelijk uurloon voor mijn sector, werkervaring en leeftijd?
Ik heb reeds een baan aangenomen als Administratief assistente. Ik ben 24 jaar en studeer nog, wel heb ik twee jaar relevante werk ervaring.
Op basis van een 40 urige werkweek verdien ik €1600 per maand. Ik verdien dus 9.99 per uur.
Het probleem is dat ik 1 vaste werkdag heb ik de week met de mogelijkheid extra ingezet te worden bij drukte en extra te werken in de vakanties.
Op de vacature stond er eerst €11 per uur voor 16 uur in de week. Toen bleek dat ik op gesprek mocht komen veranderde dit opeens naar €9,99 voor 8 uur in de week. Dit vond ik vreemd maar het kan dat ze bij nader inzien toch niet zoveel extra hulp nodig hadden.
Is dit fair? Ik vind €9,99 te weinig voor 8 uur in de week.
Mijn vraag is, is €9,99 een redelijk uurloon voor mijn sector, werkervaring en leeftijd?
zaterdag 8 april 2017 om 14:53
quote:Madeliefje249238 schreef op 08 april 2017 @ 14:37:
[...]
Het probleem is dat ik nooit 40 uur in de week zal werken. Ik heb maar 1 vaste werkdag in de week en de dagen die ik meer werk is allemaal extra. Ik vraag mij dus af of dit eerlijk is.
Als ze weten dat ik nooit 40 uur of 36 uur in de week zal werken, waarom ik dan het minimale krijg en niet een beetje meer dan het minimunloon bij 36 uur pw.
40 uur in de week minimunloon €8,96
36 uur in de week minimunloon €9,99
Ze hadden ook kunnen zeggen dat ik word ingeschaalt als 36 uur dan was mijn loon waarschijnlijk hoger dan het minimum.
Snap je mijn punt?We snappen wat je bedoelt, maar het slaat echt nergens op. Als minder werken een beter uurloon oplevert zou iedereen minder gaan werken. Lekker makkelijk.
[...]
Het probleem is dat ik nooit 40 uur in de week zal werken. Ik heb maar 1 vaste werkdag in de week en de dagen die ik meer werk is allemaal extra. Ik vraag mij dus af of dit eerlijk is.
Als ze weten dat ik nooit 40 uur of 36 uur in de week zal werken, waarom ik dan het minimale krijg en niet een beetje meer dan het minimunloon bij 36 uur pw.
40 uur in de week minimunloon €8,96
36 uur in de week minimunloon €9,99
Ze hadden ook kunnen zeggen dat ik word ingeschaalt als 36 uur dan was mijn loon waarschijnlijk hoger dan het minimum.
Snap je mijn punt?We snappen wat je bedoelt, maar het slaat echt nergens op. Als minder werken een beter uurloon oplevert zou iedereen minder gaan werken. Lekker makkelijk.
zaterdag 8 april 2017 om 14:53
quote:Madeliefje249238 schreef op 08 april 2017 @ 14:37:
[...]
Het probleem is dat ik nooit 40 uur in de week zal werken. Ik heb maar 1 vaste werkdag in de week en de dagen die ik meer werk is allemaal extra. Ik vraag mij dus af of dit eerlijk is.
Als ze weten dat ik nooit 40 uur of 36 uur in de week zal werken, waarom ik dan het minimale krijg en niet een beetje meer dan het minimunloon bij 36 uur pw.
40 uur in de week minimunloon €8,96
36 uur in de week minimunloon €9,99
Ze hadden ook kunnen zeggen dat ik word ingeschaalt als 36 uur dan was mijn loon waarschijnlijk hoger dan het minimum.
Snap je mijn punt?
En dan 32 u/wk minimumloon €11,20?
En 28 u/wk €12,80?
Enz?
Ik snap de logica niet... zo redenerend zou je voor je 8 u/wk €44,80 per uur willen?
[...]
Het probleem is dat ik nooit 40 uur in de week zal werken. Ik heb maar 1 vaste werkdag in de week en de dagen die ik meer werk is allemaal extra. Ik vraag mij dus af of dit eerlijk is.
Als ze weten dat ik nooit 40 uur of 36 uur in de week zal werken, waarom ik dan het minimale krijg en niet een beetje meer dan het minimunloon bij 36 uur pw.
40 uur in de week minimunloon €8,96
36 uur in de week minimunloon €9,99
Ze hadden ook kunnen zeggen dat ik word ingeschaalt als 36 uur dan was mijn loon waarschijnlijk hoger dan het minimum.
Snap je mijn punt?
En dan 32 u/wk minimumloon €11,20?
En 28 u/wk €12,80?
Enz?
Ik snap de logica niet... zo redenerend zou je voor je 8 u/wk €44,80 per uur willen?
zaterdag 8 april 2017 om 14:56
quote:Madeliefje249238 schreef op 08 april 2017 @ 14:45:
[...]
Ik had graag 11-12 euro per uur willen verdienen bij 8 uur in de week werken inderdaad.Dan moet je een beter betaalde baan zoeken. Maar niet gaan zitten drammen dat jij een hoger uurloon verdient omdat je minder uren werkt in de week, want dat slaat gewoon nergens op.
[...]
Ik had graag 11-12 euro per uur willen verdienen bij 8 uur in de week werken inderdaad.Dan moet je een beter betaalde baan zoeken. Maar niet gaan zitten drammen dat jij een hoger uurloon verdient omdat je minder uren werkt in de week, want dat slaat gewoon nergens op.
zaterdag 8 april 2017 om 15:01
zaterdag 8 april 2017 om 15:11
Ik ben administratief medewerker en ik verdien netto meer bij 32 uur, dan jij bruto bij 40 uur. Dus ja, het uurloon komt mij laag over. Je verdere redenatie over dat je meer zou moeten verdienen omdat je maar 8 uur werkt, snap ik geen drol van. Op hoeveel manieren je het ook uitlegt, sorry...
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!
zaterdag 8 april 2017 om 15:34
quote:IBAOHI schreef op 08 april 2017 @ 15:11:
Ik ben administratief medewerker en ik verdien netto meer bij 32 uur, dan jij bruto bij 40 uur. Dus ja, het uurloon komt mij laag over. Je verdere redenatie over dat je meer zou moeten verdienen omdat je maar 8 uur werkt, snap ik geen drol van. Op hoeveel manieren je het ook uitlegt, sorry...
Oke. Ik zie dat nu ook in.
Mag ik vragen hoe oud je bent? En wat je per uur verdient?
Aan de ene kant vind ik het laag, maar aan de andere kant ben ik nog student, en heb alleen 2 jaar relevante werk ervaring.
Wat had jij redelijk gevonden?
Ik ben administratief medewerker en ik verdien netto meer bij 32 uur, dan jij bruto bij 40 uur. Dus ja, het uurloon komt mij laag over. Je verdere redenatie over dat je meer zou moeten verdienen omdat je maar 8 uur werkt, snap ik geen drol van. Op hoeveel manieren je het ook uitlegt, sorry...
Oke. Ik zie dat nu ook in.
Mag ik vragen hoe oud je bent? En wat je per uur verdient?
Aan de ene kant vind ik het laag, maar aan de andere kant ben ik nog student, en heb alleen 2 jaar relevante werk ervaring.
Wat had jij redelijk gevonden?
zaterdag 8 april 2017 om 16:21
quote:Madeliefje249238 schreef op 08 april 2017 @ 14:37:
40 uur in de week minimunloon €8,96
36 uur in de week minimunloon €9,99
Dat heeft te maken met hoeveel uren een standaard werkweek binnen dat bedrijf is, maar dat kun je natuurlijk niet evenredig doortrekken naar die acht uur die jij werkt.
quote:Op basis van een 40 urige werkweek verdien ik €1600 per maand. Ik verdien dus 9.99 per uur.Laat ik je uit de droom helpen: je verdient nog minder per uur, want een maand heeft over het algemeen meer dan vier werkweken (gemiddeld is het zo'n 4,3 weken volgens mij).
40 uur in de week minimunloon €8,96
36 uur in de week minimunloon €9,99
Dat heeft te maken met hoeveel uren een standaard werkweek binnen dat bedrijf is, maar dat kun je natuurlijk niet evenredig doortrekken naar die acht uur die jij werkt.
quote:Op basis van een 40 urige werkweek verdien ik €1600 per maand. Ik verdien dus 9.99 per uur.Laat ik je uit de droom helpen: je verdient nog minder per uur, want een maand heeft over het algemeen meer dan vier werkweken (gemiddeld is het zo'n 4,3 weken volgens mij).
zaterdag 8 april 2017 om 19:01
zondag 9 april 2017 om 12:26
Het is hier al gezegd, maar in andere woorden nog een keer.
Wat jouw salaris is bij full time werken, hangt helemaal af van wat uit hoeveel uur de werkweek standaard bestaat, of wat er daarover is vastgelegd in de CAO waar zij (eventueel) bij horen.
Bij sommige is dat 40 uur, bij andere 38 en weer andere 36 uur.
Dat zijn dingen waar je op moet letten als je onderhandelt over een full time contract.
Kom je bijv. van een bedrijf met een 36-urige werkweek en je krijgt bij het volgende bedrijf hetzelfde salaris maar voor een 40-urige werkweek, dan ga je er feitelijk op áchteruit.
Nu jouw geval. Jij hebt een uurloon aangeboden gekregen. Het makkelijke van uurlonen is dat je zelf niet 'alert' hoeft te zijn op 36/38/40-urige werkweek zo lang je parttime werkt en dat ook blijft werken.
Het enige dat afwijkend is, is dat in de advertentie eerst 11 euro stond en jij nu 9,99 aangeboden hebt gekregen. Het aantal uur doet er daarbij niet toe.
Wat jouw salaris is bij full time werken, hangt helemaal af van wat uit hoeveel uur de werkweek standaard bestaat, of wat er daarover is vastgelegd in de CAO waar zij (eventueel) bij horen.
Bij sommige is dat 40 uur, bij andere 38 en weer andere 36 uur.
Dat zijn dingen waar je op moet letten als je onderhandelt over een full time contract.
Kom je bijv. van een bedrijf met een 36-urige werkweek en je krijgt bij het volgende bedrijf hetzelfde salaris maar voor een 40-urige werkweek, dan ga je er feitelijk op áchteruit.
Nu jouw geval. Jij hebt een uurloon aangeboden gekregen. Het makkelijke van uurlonen is dat je zelf niet 'alert' hoeft te zijn op 36/38/40-urige werkweek zo lang je parttime werkt en dat ook blijft werken.
Het enige dat afwijkend is, is dat in de advertentie eerst 11 euro stond en jij nu 9,99 aangeboden hebt gekregen. Het aantal uur doet er daarbij niet toe.