Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Heeft iemand ervaring met verticaal aardbeien laten groeien? Op pinterest zie ik allerlei voorbeelden over de aanleg, maar werkt het ook op lange termijn?
quote:duet schreef op 08 april 2017 @ 19:19:

Oh, mooie foto's Calamity....en jouw poezen, zo herlijk aan het genieten!

Zo te zien, heb jij vandaag meer zon gehad dan ik. Hier is het het grootste gedeelte van de dag grijs geweest.

Jouw boder ziet er echt geweldig uit en een hele leuke plantenkeuze!

Dank je! Ja, het was hier echt heerlijk weer, grotendeels zon gehad.

Morgen in het hele land mooi weer heb ik begrepen, dus dan kan jij er hopelijk ook van genieten
Dierproeven.
quote:duet schreef op 08 april 2017 @ 19:22:

En ja, een kettingzaag is leuk speelgoed

Maar ik ben inderdaad erg blij dat deze klus er op zit. Vorige zomer durfden we het gewoonweg niet, nu had ik er iemand voor willen inhuren, maar dat wilde duetman dus niet. Dat konden we best zelf vond hij.Dat vind ik echt heel stoer. Ik durf niet eens te snoeien met een elektrische heggenschaar, ben nogal een kluns dus dat is vast geen goede combi. Een kettingzaag vind ik echt doodeng
Dierproeven.
Wat een mooie foto's..! Zo leuk om bij iedereen al die planten te zien. En die katten zijn schattig.
hier niet echt in de tuin bezig geweest, omdat het vanmorgen wat regende. Vanmiddag wel even naar het tuincentrum geweest en ik heb wat aardbeienplantjes gehaald. En een potje met munt. Pas op het einde van de dag kwam de zon er door, hoop dat dit morgen ook zo is. Ga ik dan nog wat in de tuin rommelen en ik wil in de tuin zitten.
Wat een prachtige foto's! Die borders zijn echt super mooi Fay!

Wij hebben vandaag onze schutting aangepast. We moeten nog een klein stukje, maar die lengte planken waren niet op voorraad. Ik krijg echt zo veel inspiratie van die topic dat ik steeds meer stukken wil opengooien in mijn tuin. Morgen ga ik met het beplantingsplan bezig.
Ik heb moestuintjes gekregen en twee zakjes bloemzaadjes. Morgen de moestuintjes maar eens in de vensterbank zetten. Kan ik ze uitplanten in het 'wild'

Nog een projectje voor m'n vakantie.. Ik kijk nu tegen dit aan

Dus daar wil ik wat aan doen. Maar wil ik ook wat grotere planten voor, niet alleen zaadjes. Dan is 't zo weer vol grind of kattenpoep.

Mooi alle foto's!
quote:meelezertjuh schreef op 08 april 2017 @ 19:29:

Heeft iemand ervaring met verticaal aardbeien laten groeien? Op pinterest zie ik allerlei voorbeelden over de aanleg, maar werkt het ook op lange termijn?Nog geen ervaring mee maar hier staat het ook op de planning.
quote:Calamitycat schreef op 08 april 2017 @ 19:33:

[...]

Dat vind ik echt heel stoer. Ik durf niet eens te snoeien met een elektrische heggenschaar, ben nogal een kluns dus dat is vast geen goede combi. Een kettingzaag vind ik echt doodeng Nou, het is mij al twee keer gelukt om met de elektrische heggenschaar het verlengsnoer door te knippen.
Koetie, zet wel een hekje om je boom. Zo te zien aan de sticker op de stam van de boom poepen daar nog al eens hondjes.

Of uh, katten?
quote:duet schreef op 08 april 2017 @ 20:45:

Koetie, zet wel een hekje om je boom. Zo te zien aan de sticker op de stam van de boom poepen daar nog al eens hondjes.

Of uh, katten?Slim, had ik nog niet aan gedacht. Ga wel iets improviseren.
quote:duet schreef op 08 april 2017 @ 20:44:

[...]

Nou, het is mij al twee keer gelukt om met de elektrische heggenschaar het verlengsnoer door te knippen.

Gezien het feit dat je hier schrijft neem ik aan dat het beide keren goed is afgelopen?
Dierproeven.
Misschien voor nu alvast regelmatig met knoflookpoeder strooien om het onaantrekkelijker te maken voor die beesten?
Haha Duet wat een geweldige foto

Het is mij ook gelukt om met de elektrische heggenschaar het verlengsnoer te "snoeien", ik laat het bedienen van de kettingzaag dus maar aan mijn trouwsel over

De bomen die je ziet staan op het perceel van de buren.

Zo CalimityCat jij hebt ook doorgewerkt, hebben we samen spierpijn

Wat een leuke foto's weer

Jouw borders zijn al meer begroeit staat zoveel gezelliger, dat is hier ook wel de bedoeling maar dat heeft even tijd nodig....

Ik heb trouwens rode en witte rododendrons, vlinderstruiken, boerenjasmijn, sering, campanula, steenbreek en ik denk bonte kardinaalsmuts en nog wat groenblijvende struikjes waar ik de naam nog niet van weet in de borders staan.

Die nester is leuk!! die wil ik ook voor de hondenharen...en jouw katten zo snoezig

Frambozen, ik ben normaal ook niet zo 'vragerig' maar spaar nu zelf een hoop geld uit terwijl degene van wie ik de kinderkopjes mag hebben blij is dat hij er gratis vanaf is. Een win-win situatie

Hier geen regen Friezinnetje. In de ochtend wat fris maar laat in de morgen kwam hier de zon al door.

Morgen schijnt het mooi tuinzitweer te worden

Tinkeltje, met de schutting bezig is ook tuinwerk het begin is er dus al.

Ik ben ook blij dat ik dit forum heb gevonden je krijgt echt inspiratie van dit topic

Je loopt wel het risico dat reuen tegen dat boompje aan blijven plassen Koetie

Misschien het hekje om de stoepbandjes heen zetten, dan moet het een flinke reu zijn wil hij het boompje nog raken

Iedereen natuurlijk bedankt voor de leuke reacties

Maar ik ben er voorlopig nog niet, donderdag weer een lading kinderkopjes halen en ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik veeeel meer planten nodig heb

Hoog op mijn lijstje staat een Skimmia.
Dit weekend heb ik een logee en kan ik dus niet in de tuin aan de slag. Heb nog wel twee passiebloemen gekocht bij de plantjesmarkt van de Lidl. Daar ben ik blij mee, ik hoop dat ze het goed gaan doen!

Wat een mooie foto's weer vandaag... En wat zijn die poezenbeesten toch fotogeniek!
Wat een mooie foto's allemaal zeg! Fay,

Leuk gedaan met die kinderkopjes! Calamitycat ook een super mooie tuin! Nu voelt mijn tuintje toch wel heel klein en best kaal... Maar ik ga er morgen even in aan de slag na het werk!
Life is always rocky when you're a gem.
quote:Frambozen schreef op 08 april 2017 @ 20:13:

[...]

Nog geen ervaring mee maar hier staat het ook op de planning.Nog geen ervaring mee maar wel plannen! Bij de karwei hebben ze op dit moment een heel leuk kruidenscherm wat ik als inspiratie wil gebruiken.
Life is always rocky when you're a gem.
Felix ik wil ook graag de rode ribes.

Vandaag wel in de tuin gewerkt maar geen planten in de grond gedaan. Ik heb een zo'n wit metalen bed van Ikea in de tuin en daar heb ik vandaag een ' lattenbodem'. Op gemaakt zodat je er lekker op kan zitten. Wilde graag een loungebank, maar helaas ging dat niet financieel dus dan maar op deze manier.

Vandaag WEER plantjes gekocht en nu mag ik echt niet meer kopen, nou ja alleen klimplanten. Wel aarde en potgrond dus morgen tegels eruit halen en planten erin.

Felix ik ga ook voor je duimen!

Fay, wat een werk en wat een leuke tuin heb je.

Duet zeker stoer wat jullie hebben gedaan en gelukkig dat te goed ging.

CC leuke foto's zeg.

Al die tuinen wat heerlijk om te zien zeg!

Ik heb ook allemaal zaadjes geplant en die hebben de hele dag lekker in het zonnetje gestaan. Hier scheen de hele dag de zon. Dus had het op den duur goed warm.

Zand die ik nu onder de tegels vandaan haal kunnen nu eerst lekker onder het bed want nu zie je het niet en dan kijk ik nog wel wanneer en wat ik er mee ga doen.

Ik ga ook eens kijken om foto's te maken en die hierop plaatsen.
quote:kliefje schreef op 08 april 2017 @ 23:34:

[...]Vandaag WEER plantjes gekocht en nu mag ik echt niet meer kopen, nou ja alleen klimplanten. [...]
quote:Frambozen schreef op 08 april 2017 @ 19:04:

Leuke foto's allemaal. Misschien dat ik toch even onbeschoft aan mijn buren ga vragen of ze het stapeltje stenen onder de conifeer nog gaan gebruiken of niet. Vind de borders van Fay zo leuk. Goed idee, dikke kans dat die mensen gewoon geen zin hebben om die stenen af te voeren
quote:duet schreef op 08 april 2017 @ 20:44:

[...]

Nou, het is mij al twee keer gelukt om met de elektrische heggenschaar het verlengsnoer door te knippen.

Klinkt bekend
quote:Opaque schreef op 08 april 2017 @ 23:30:

Wat een mooie foto's allemaal zeg! Fay,

Leuk gedaan met die kinderkopjes! Calamitycat ook een super mooie tuin! Nu voelt mijn tuintje toch wel heel klein en best kaal... Maar ik ga er morgen even in aan de slag na het werk!

Dat vind ik nou juist zo leuk aan het hebben van een tuin. Het is kaal, dan wordt het elk jaar wat beter tot je zoiets moois hebt ineens!

Mooie foto's dames!

Fijne tuinzondag vandaag
Zo is het nou maar net Felix!

Hoe gaat het met de spierpijn Fay? Mijn lijf ligt dermate in de kreukels dat ik het opnieuw leggen van het pad even uit moet stellen. Ga me maar storten op het slopen van mijn zweedse huisje. Kan daar straks mooi de ribes van Felix staan.

Veel foto's blijven maken hoor, dat is zó leuk dat je na een paar jaar de foto's weer eens terug kijkt en amper kan geloven hoe kaal alles nog was toen het net was aangeplant. Dat vind ik echt een kick geven.

Hier zijn een aantal borders al precies hoe ik ze hebben wil (maar dat mag ook wel gezien het feit dat ik hier al +20 jaar woon) maar dan nog moet ik soms ingrijpen omdat een plant de ander overwoekert o.i.d.

De hoop dat het ooit klaar is heb ik maar opgegeven, daarvoor is de tuin te groot en werk ik teveel uur. Toch ben ik heel blij met mijn tuin zoals die nu is, steeds meer lastig spul vervangen door vaste planten die snel groeien en lang bloeien en het is goed bij te houden in mijn spaarzame uurtjes vrije tijd. En door de manier van beplanten (veel doorkijkjes) is het onmogelijk om de hele tuin te overzien dus een rommelhoekje meer of minder is geen ramp gelukkig.

Soms pak ik weer eens een groot project aan en zo langzaam aan wordt de tuin steeds meer naar mijn zin. Maar helemaal af is het natuurlijk nooit, en dat geeft ook niet, ik vind het heerlijk om altijd wat te doen te hebben. Tuinieren is voor mij de ultieme ontspanning. Ik zou me doodongelukkig voelen als de tuin af zou zijn en het enige wat rest zou zijn achter de geraniums zitten. De horror
Dierproeven.
Ik ben druk bezig met het beplantingsplan voor mijn bakken in de voortuin. Ik hoop vanmiddag even naar het tuincentrum te kunnen gaan. Ik heb tot nu toe alleen de hoogste / achterste planten uitgezocht. Ik denk dat ik die er eerst in wil hebben en dan kijk ik weer verder. Willen jullie even meekijken of dit een goed plan is? De hoogte is 80-100 cm.

Van links naar recht: Lupine (Roze of paars), Prunus (heb ik nog), Lupine (Roze of paars), Alsem, Rode koekoeksbloem, Salvia, Rode koekoeksbloem en Alsem. Misschien dat ik het dan nog wat omgooi als ik het plant, maar dat moet ik even zien. Voor de koekoeksbloem en de salvia staat dan de pioenroos. Ik zag ook een mooie rode klokjes phlox, maar ik moet ook even zien wat er in het assortiment in het tuincentrum is.

Nog een vraagje: heeft iemand tips voor klimplanten die in de schaduw kunnen? Ik wil tegen onze schutting wel wat hebben staan en heb leuke ideeën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven