Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
quote:Opaque schreef op 08 april 2017 @ 23:32:

[...]

Nog geen ervaring mee maar wel plannen! Bij de karwei hebben ze op dit moment een heel leuk kruidenscherm wat ik als inspiratie wil gebruiken.Jammer dat jullie ook geen ervaring met aarbeien in de hoogte hebben. Soms zie ik foto's met heel veel planten door kleine gaten in een regenpijp endan twijfel ik of dat werkt. Ik kan helaas geen plaatjes plakken
https://coolcreativity.co ... ical-strawberry-garden/2/

hier staan ook nog leuke ideeën
Zo veel staat in de grond en ik heb echt genoeg planten maar nog niet genoeg grond om ze in te stoppen

Heb ook nog allemaal zaadjes in bakken die al opkomen en ik kwam ook nog andere zaadjes tegen, waar ook al een zo'n jutte bak bij zit die wil ik natuurlijk ook nog doen.

Maar goed ik heb ook nog een voortuin (daar kom ik bijna nooit, omdat ik parkeerplekken en de schuur achter het huis heb) die ga ik ook maar eens verwennen en verzorgen.

Volgens mij heb ik veel wat te dicht tegen elkaar staan maar ik zie het allemaal wel, het moet nu eerst tijd hebben om te groeien en te bloeien. Dan d'rbij is alles nog erg jong.

Aan het bed ga ik bakken hangen zodat daar ook planten in kunnen, hahahaha ideeen genoeg. Voor nu ben ik vandaag even klaar, het is echt hartstikke warm in de tuin. En ik heb ook nog een wasmand die roept

Ik vind die horizontale aardbeien ook heel leuk, nu 1 in een hangplant ding gedaan. Kijken wat die doet.
quote:meelezertjuh schreef op 09 april 2017 @ 11:34:

[...]

Jammer dat jullie ook geen ervaring met aarbeien in de hoogte hebben. Soms zie ik foto's met heel veel planten door kleine gaten in een regenpijp endan twijfel ik of dat werkt. Ik kan helaas geen plaatjes plakkenVorig jaar had ik een aardbeientoren. Zoiets:

Bedoel je dat?

Dat ging prima. Emmers gestapeld en daarin steeds aarde en aarbeienplantjes. Het was dat het vorig jaar zoveel regende, dat de aardbeien steeds wegrotten aan de plantjes, maar anders was het prima.
Ik heb hier de planning om de pergola van de druiven aan de voorste palen te bekleden met klimfruit. Zat te denken aan aardbei, kiwibes, en gele framboos. Nu moeten we alleen nog een andere pergola ervoor aan schaffen.

De huidige pergola die we al hebben om het terras heen bouwen zodat er nog een braam omheen kan groeien. De langste gaat dus achterin, en dan 2 kleinere naar voren. Zo krijg je denk ik ook een mooi hoekje en kan je wat schaduw creëren waar nodig.

Hier druk met de laatste takjes opruimen en de tuin verbouwen voor het terras en hekwerk. Even pauze, wat een werk.
quote:Tinkeltje30 schreef op 09 april 2017 @ 11:20:

Ik ben druk bezig met het beplantingsplan voor mijn bakken in de voortuin. Ik hoop vanmiddag even naar het tuincentrum te kunnen gaan. Ik heb tot nu toe alleen de hoogste / achterste planten uitgezocht. Ik denk dat ik die er eerst in wil hebben en dan kijk ik weer verder. Willen jullie even meekijken of dit een goed plan is? De hoogte is 80-100 cm.

Van links naar recht: Lupine (Roze of paars), Prunus (heb ik nog), Lupine (Roze of paars), Alsem, Rode koekoeksbloem, Salvia, Rode koekoeksbloem en Alsem. Misschien dat ik het dan nog wat omgooi als ik het plant, maar dat moet ik even zien. Voor de koekoeksbloem en de salvia staat dan de pioenroos. Ik zag ook een mooie rode klokjes phlox, maar ik moet ook even zien wat er in het assortiment in het tuincentrum is.

Nog een vraagje: heeft iemand tips voor klimplanten die in de schaduw kunnen? Ik wil tegen onze schutting wel wat hebben staan en heb leuke ideeën.

Dat lijkt me een mooie combinatie. Hou er wel rekening mee dat zowel lupine als koekoeksbloem niet heel langlevende planten zijn. Je hebt er een paar jaar plezier van, daarna moeten ze vervangen worden.

De lupine niet klem zetten tussen andere planten en de alsem ook niet anders is er kans op meeldauw.

Prachtige klimmers voor schaduwplekken zijn bijvoorbeeld klimhortensia, clematis montana 'Alba', kamperfoelie, vuurdoorn of wilde wingerd.
Dierproeven.
Juist dat een tuin steeds meer 'eigen' wordt is leuk inderdaad!

In de voortuin hebben we een hoekje waar de vorige bewoners waarschijnlijk hun kliko's hadden staan, maar die passen daar eigenlijk net niet. Tenminste, niet zo dat je er echt bij kan. Gisteren heeft manlief er een 'reststuk' van het hekje afgeknipt, was zo'n ijzerdraad-met-stukken-tak-hekje waarvan het stuk dat het te lang was gewoon was omgekruld. Het hout gaat een keer de vuurkorf in, en het voelt er nu al ruimer. Nog een keer de tegels eruit halen, en dan kunnen we er plantjes neerzetten!
Na het sporten had de rest van het gezin geen in het tuincentrum en ik geen zin om alleen te gaan. Nu lekker in de tuin aan het genieten van de hangmat.... Het leven is goed zo!
Aangezien stronteigenwijs mijn middlename is toch met het pad aan de gang gegaan.

De situatie voor. Schots en scheef, een grote rommel, echt een doorn in het oog dus:

Tijdens:

Ik ben van plan het pad zo neer te gaan leggen denk ik, zo'n bocht erin lijkt me leuk en dan is er aan de zijkanten plek om de sedum en muurleeuwenbek neer te zetten:

Wat denken jullie? Zal ik het doen of niet?

Het zal wel even duren voordat de na foto's te zien zijn, mijn lijf heeft er genoeg van
Dierproeven.
Ik denk dat het erg leuk zal worden zo Cc! Jammer dat we zo ver uit elkaar wonen anders was ik even komen helpen.

Komen er zomaar gebroken hartjes omhoog! Kan ik dus meteen van mijn lijstje schrappen. Ik heb nu echt de laatste takken uit de tuin verwijderd en ben begonnen met de border aanpassen. Het terras zal moeten worden uitgegraven en alle aarde die daaruit komt kunnen we gebruiken voor het gras wat we willen gaan zaaien. Genoeg te doen zoals altijd.
De lamme helpt de blinde? Je bent lief

Leuk de gebroken hartjes! En jullie hoeven je voorlopig ook nog niet te vervelen zo te lezen
Dierproeven.
Ik vond het schots-en-scheve stiekem ook leuk Maar bochten helpen een hoop haha. Gaaf idee!
Tuurlijk. Jij bent ook lief!

Nope! Nog meer dan genoeg te doen haha. Voor vandaag ben ik er wel klaar mee though. En beetje jammer dat de buurman nu al de conifeer staat te snoeien. Wordt het niet beter op, zeg maar...
Ziet er goed uit Cc, doen zo!

Hier ben ik helemaal los gegaan in het tuincentrum, bijna 100 euro kwijt. Maar wel twee mooie aardbeienpotten gescoord oa.

Daarna gaan zwaardvechten met vriend, dat duurde zeker 3 minuten. Nu onderweg naar ehbo

Ff een hechtinkje halen.. ik raakte vriend vol op zijn wenkbrauw.
Herkenbaar Felix. Ik heb een keer een stompe hellebaard tegen mijn hoofd aan gehad. Net niet in mijn oog, kaak niet gebroken en oogkas heel. Super veel geluk mee gehad.

Succes bij de ehbo!
quote:schattigmeisje schreef op 09 april 2017 @ 16:49:

Ik vond het schots-en-scheve stiekem ook leuk Maar bochten helpen een hoop haha. Gaaf idee!Aangezien ik het pad zelf ga leggen komt het met het schots en scheve vast weer goed
Dierproeven.
Geld uitgeven bij het tuincentrum is leuk Felix, naar de ehbo voor hechtingen na een zwaardgevecht wat minder Sterkte daar!

Jullie hebben me overtuigd, ik ga het doen

Mezelf kennende wil ik er wel eerst een paar dagen tegenaan kijken zodat het een beetje kan bezinken.

Niet dat ik denk dat ik van gedachten verander hoor, er is helaas niet veel meer mogelijk denk ik daar op dat plekje behalve een recht pad of een pad met een bocht maar toch vind ik het even wennen
Dierproeven.
Vanmiddag lekker naar Harlingen geweest, op terras gezeten en lekker gewandeld. Daarna bij mezelf in de tuin gezeten.

Mijn tuindier hoorde ik al steeds weer knorren. Die beesten maken net zoveel lawaai als in grotere naamgenoot, zonder stekel.

En toen ik uit mijn tuinhokje kwam, zag ik hem liggen, heerlijk in het zonnetje
Egeltjes!
zo lief he? Deze (of dit is zijn opvolger) zit hier al jaren. Ook al eens thuisgekomen in de nacht en liep hij/zij op het grasveld met 4 jongen
Ik wilde ook zeggen dat ik het schots en scheve eigenlijk heel leuk vind!! maar zoals het er nu al uit ziet vind ik het ook heel mooi worden! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Life is always rocky when you're a gem.
Leuk zeg die egel! Ik heb een vermoeden dat wij er ook een hebben in ons tuintje, hoor savonds zo veel geritsel. Heb hem alleen nog niet kunnen ontdekken.
Life is always rocky when you're a gem.
Ow, yayyyy, egel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven