meer / andermans kinderen na een scheiding

31-01-2009 00:51 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niemand schofferen , dat als eerste !

Maarrrrr .......

Mij lijkt dat dus enorm moeilijk , als je zelf vindt dat je klaar bent met kinderen krijgen en je voedt na een scheiding ( mede ) kinderen van een ander op . Dan heb je er dus meer dan je ooit gewild had .

Als 1 op de 3 huwelijken strandt , dan - even grofweg - voeden 1 op de 3 vaders kinderen van een andere man op .En worden hun kinderen ( mede ) opgevoed door de nieuwe partner van zijn exvrouw . Heel bout ; zou het niet lonen om pas in huwelijk 2 aan kinderen te beginnen ?

Ik word wat dat betreft steeds cynischer , helaas .

" We " komen een keer op een punt dat je gewoon met iemand kinderen maakt omdat je dan mooie , slimme kindjes krijgt , niet omdat die meneer zo leuk relatiemateriaal is . En dan zoek je een lieverdje op die ze opvoedt .

En om mijn stokpaardje te berijden ; ik houd mijn hart weleens vast ; als moeder van zoons heb ik dus een kans van 1 op 3 dat onze kleinkinderen opgevoed worden door mijn ex-schoondochter met haar nieuwe partner en dat ik meer te maken heb met de stiefkinderen van mijn zoons .

Nogmaals ; niet bedoeld om iemand te krenken !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
@Vl34inder: Waarom lijkt het jou vervelend om kinderen op te voeden waarin je gelaatstrekken ziet van je beste vriendin? Ik zou zelf denk ik best bereid zijn de kinderen van iemand anders op te voeden als dat nodig was.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2009 @ 01:18:

[...]

O, dat zal zo maar . Maar ik vind wel dat je andere mensen kinderen door hun strot douwt / een soort van afneemt die daar zelf niet om gevraagd hebben . Zoals opa's en oma's , maar idd ook andere familieleden en ook vrienden ; ik vind kinderen van mijn vrienden bijv. juist zo leuk omdat ze zo op mijn vrienden lijken . Met een nieuwe partner plus kinderen heb ik dat zéker niet meteen , misschien wel nooit .

Het lijkt mij ook erg moeilijk om te leven met iemand die nooit zo van jouw kind houdt als je expartner dat doet - als het goed is .

Mijn partner zal inderdaad (logisch) op een andere manier van mijnk kinderen houden dan mijn ex. Maar is dat dan erg?

Mijn kinderen hebben 1 vader en 1 moeder en daarnaast nog een (zeg maar, vind het altijd zo'n raar woord) stiefvader en stiefmoeder.

En dan ook nog de extra familie (van stief), ik kan je in alle eerlijkheid zeggen dat ze dat geweldig vinden, al die familie!

Overigens snap ik niks van je verhaal over uiterlijk: een kind mag dan wel lijken op papa of mama, maar is nog altijd zélf iemand. Kun je echt niet door dat uiterlijk heen kijken?

Misschien scheelt het trouwens dat ik nog een erg goed contact met ex heb. Denk dat dat wel veel uitmaakt....
quote:mamzelle schreef op 31 januari 2009 @ 11:22:

Ten eerste denk ik dat iedereen, ook de later scheidenden, kinderen krijgt met een man waarmee ze oud willen worden. Dat dat achteraf te ambitieus blijkt is zwaar knudde maar goed, ik wil nu wél een lieverdje in de buurt van mijn kinderen, maar toen ik ze kreeg wilde ik hun vader bij ze

Eens met Mamz. Ook met de rest van de post, maar dan wordt het zo'n grote quote

Ik heb een dochter van ex-man en voed haar nu op met nieuwe vriend. Die heeft trouwens nog geen kinderen, dus dat houdt het relatief simpel. Mijn dochter ziet haar vader, als hij op komt dagen elke week. Enige waar ik me, altijd en zeker nu weer na lezen van de OP van BGB (leuke voor Imke-Siti om te ontcijferen )wel eens druk om maak is haar oma van vader's kant. Als die hier in NL zou wonen zou ze er wat mij betreft vaak heen mogen, maar punt is dat ze in ver ver ver weggistan woont en dat dus lastig is. Ouders van vriend zijn dolblij met mijn dochter, want het is hun eerste soort van klein kind.

Even heel on-topic wat betreft de suggestie van BGB. Leuk bedacht, maar denk niet dat het in de praktijk gaat werken vanwege wat in de quote van Mamz staat. De meeste mensen gaan toch uit van een blijvende relatie op het moment dat ze voor kinderen kiezen. Dat dat niet altijd goed uitpakt is aan de ene kant een negatief kenmerk van deze tijd - waarin scheiden heel normaal is en aan de andere kant positief - vroeger bleef met maar bij elkaar ondanks ellende - of dat nu te prefereren valt..
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
quote:iry schreef op 31 januari 2009 @ 02:41:

"Vreemde"kinderen klinkt inderdaad niet prettig.

Kinderen moeten los van alles staan en als volwassenen hoor je je stinkende best te doen om dat op die manier te zien.

Als je dat niet kan,moet je er niet aan beginnen.Hebben grootouders daar een keuze in ? Die wordt toch niet gevraagd of ze daar zin in hebben ? En hoe goed die het ook willen doen , ...... het is toch niet " eigen " en dat scheelt denk ik best veel . In ieder geval tussen lief vinden en oprecht ervan houden . Denk ik , hoor .....
quote:Liv schreef op 31 januari 2009 @ 12:33:

[...]

Mijn partner zal inderdaad (logisch) op een andere manier van mijnk kinderen houden dan mijn ex. Maar is dat dan erg?

Mij lijkt dat erg . Niet alleen voor het kind zelf , maar ook omdat je bepaalde dingen zélf niet op een gelijke manier ervaart .

Mijn kinderen hebben 1 vader en 1 moeder en daarnaast nog een (zeg maar, vind het altijd zo'n raar woord) stiefvader en stiefmoeder.

En dan ook nog de extra familie (van stief), ik kan je in alle eerlijkheid zeggen dat ze dat geweldig vinden, al die familie!

Overigens snap ik niks van je verhaal over uiterlijk: dat ging eigenlijk meer over karaktertrekken ; waar je je vrienden ook hebt uitgekozen , dus dezelfde humor bijvoorbeeld .

een kind mag dan wel lijken op papa of mama, maar is nog altijd zélf iemand. Kun je echt niet door dat uiterlijk heen kijken?

Misschien scheelt het trouwens dat ik nog een erg goed contact met ex heb. Denk dat dat wel veel uitmaakt....
Ik leef parttime met de kinderen van manlief in huis. Met de ene kan ik heel veel, die heeft echt het karakter van Smolman. De andere echter, die heeft veel meer karaktertrekjes van Smolman's ex. Dat is een veel moeizamere relatie.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
valt me erg tegen hoe dit topic loopt , gezien het aantal mensen met een tweede relatie ........
Want? Wat had je verwacht?
tsja BGB, ik denk dat veel mensen er ook niet zo veel over te melden hebben. Persoonlijk denk ik dat ik van een stiefkind even veel zou kunnen houden als van mijn eigen kind (of een adoptie- of pleegkind), dat dat het punt niet is. Veelal zal de samenwerking met de andere ouder en het wennen aan de nieuwe samenstelling van het gezin door iedereen meer het punt zijn dan het houden van het kind zelf denk ik.

Zou je er ook moeite mee hebben als je zoons later besluiten een kind te adopteren? Zou dat ook niet eigen voelen?
Het zou al helpen als de verwachtingen van alle betrokkenen wat minder overspannen zouden zijn. Mijn ouders hoeven namelijk niet net zoveel van hun stiefkleinkinderen te houden als van hun biologische kleinkinderen. Mijn stiefkinderen hoeven ook helemaal niet zoveel van mijn ouders te houden als van hun eigen grootouders. Het gaat erom dat alle partijen zich vriendelijk en respectvol naar elkaar gedragen. En als daar een extra band ontstaat is het prima. Ontstaat die band niet, dan is het ook goed. Je verwacht toch ook niet per definitie dat de band tussen mij en mijn stiefkinderen exact dezelfde is als de band die zij met hun biologische moeder onderhouden?
Tsja het lijkt mij ook ontzettend moeilijk allemaal en ik geloof ook niet dat ik evenveel van de kinderen van een eventuele partner zou kunnen houden dan van mijn eigen.

Ik hou ook niet evenveel van de kinderen van vrienden dan van mijn eigen.
quote:Supersmollie1 schreef op 31 januari 2009 @ 19:47:

Want? Wat had je verwacht?Dat er veel meer mensen een mening over zouden hebben . Een heel andere dan mijn - belegen - mening .
quote:Lika schreef op 31 januari 2009 @ 19:51:

Zou je er ook moeite mee hebben als je zoons later besluiten een kind te adopteren? Zou dat ook niet eigen voelen?

Anders , denk ik . Maar dat is puur raden 'ik heb geen flauw idee .

Ik denk dat het ook afhangt van op welke leeftijd zo'n kind in de familie komt .
Wuiles ; ik heb ook geen idee wat de verwachtingen daarover " in het algemeen " zijn .

Ik kan me voorstellen dat het voor stiefkleinkinderen niet leuk is als stiefopa jou niet vraagt om te logeren . Maar ik kan me ook stiefopa voorstellen .
quote:wuiles schreef op 31 januari 2009 @ 19:55:

Mijn ouders hoeven namelijk niet net zoveel van hun stiefkleinkinderen te houden als van hun biologische kleinkinderen. Maar even heel concreet ; als ze niet naar een verjaardag ervan gaan , is dat dan ok of niet ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2009 @ 20:36:

[...]

Maar even heel concreet ; als ze niet naar een verjaardag ervan gaan , is dat dan ok of niet ?

Ik heb al vrij snel aan mijn ouders duidelijk gemaakt dat ik het erg fijn zou vinden als ze mijn stiefkinderen zoveel mogelijk zouden behandelen als mijn kind. Daardoor kwamen ze inderdaad ook gewoon op hun verjaardagen, zelfs als die bij hun eigen moeder werd gevierd.

Ik probeer alle kinderen hier in huis op dezelfde manier te behandelen, niet voor te trekken en zo. Soms denk ik dat juist de poging om niet voor te trekken als resultaat heeft dat het precies verkeerd om is. Het blijft een soort evenwichtsbalk waar je op loopt.
Full , vinden je ouders dat ook wel fijn ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2009 @ 20:36:

[...]

Maar even heel concreet ; als ze niet naar een verjaardag ervan gaan , is dat dan ok of niet ?

Mijn ouders komen niet op de verjaardag van mijn stiefkinderen, tot nu toe. Nu hadden mijn ouders tot dit jaar geen eigen kleinkinderen, dus was dat verschil er ook niet zo. Maar aan de andere kant zijn mijn ouders geen stiefgrootouders, maar gewoon mijn vader en moeder. Mijn stiefkinderen zien hun niet als een soort extra grootouders.

Ik denk ook wel dat het afhangt van hoe de familiebanden verder zijn en hier lopen we elkaars deur niet echt plat. Mijn moeder komt nu ik een kind heb wel wat vaker, maar meestal op mijn vrije dag en dan zijn mijn stiefkinderen bij hun moeder. Dus zo goed kent men elkaar ook niet.

BGB, je hebt hierover al eens eerder een topic geopend, op relaties. Toen bestond er een kans dat jij zelf een stief-iets zou gaan worden, is dat nu ook aan de orde dat je dit nieuwe topic hebt geopend?
quote:Supersmollie1 schreef op 31 januari 2009 @ 20:53:

[...]

BGB, je hebt hierover al eens eerder een topic geopend, op relaties. Toen bestond er een kans dat jij zelf een stief-iets zou gaan worden, is dat nu ook aan de orde dat je dit nieuwe topic hebt geopend?yep , wéér............... Is dat even wat ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2009 @ 20:48:

Full , vinden je ouders dat ook wel fijn ?Vonden, ja. Ze zagen hoe gelukkig wij met elkaar waren (en hadden ook gezien dat ik dat niet was met vorige partner) en begrepen hoe wij ons best deden om het als samengesteld gezin (bleeeh!) te laten werken. En daar droegen ze zelf ook hun steentje aan bij.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2009 @ 20:58:

[...]

yep , wéér............... Is dat even wat ? Je bent nu twee stief-ietsen begrijp ik?
quote:TouchOfPink schreef op 31 januari 2009 @ 08:53:

Inderdaad kinderen moeten er los van staan. Hoe vreselijk moet het als kind zijn als je je ook nog eens bewust bent van het feit dat je stief oma/opa veel liever hun "echte" kleinkind op bezoek zouden hebben. Wat ik trouwens ook wel weer goed kan begrijpen. Had er voor dit topic eigenlijk nog nooit zo over nagedacht.

Lastig he? Ik ben zelf een 'bonus'kind. Het is gewoon ingewikkeld. Maar niet alleen voor mij als kind, maar voor alle betrokkenen. Ook voor de ouders en hun nieuwe partners, ook voor de grootouders.

Ikzelf heb het geluk dat het bij ons allemaal redelijk harmonisch gaat, maar ik voel wel altijd of het 'eigen' is of niet. Godzijdank is 'niet eigen' bij mij ook wel fijn.

Enne... wij noemen het gewoon aangepartnerd. Niks geen samengesteld (ieder gezin is per slot van rekening ooit samengesteld, toch?) of stief (Assepoester), of aangetrouwd (van een huwelijk hoeft geen sprake te zijn om een wezenlijk deel van iemands leven uit te maken). Gewoon aangepartnerd.

Zo heb ik drie aangepartnerde families. Mijn schoonfamilie, de familie van mijn moeders partner en die van mijn vaders partner.

Ik ben een rijk mens.
quote:Supersmollie1 schreef op 31 januari 2009 @ 21:05:

[...]

Je bent nu twee stief-ietsen begrijp ik?Ja . En ik hoop dat dat zo blijft . meer dan genoeg zo .
maar hoe vind je dat zelf dan BGB? Begrijp ik goed dat je zoons nu een relatie hebben met een vrouw met kinderen? En hoe oud zijn de kids in kwestie? Je schreef zelf ook al dat dat ook wel verschil maakt.
quote:Lika schreef op 31 januari 2009 @ 21:24:

maar hoe vind je dat zelf dan BGB?

Afschuwelijk .

Begrijp ik goed dat je zoons nu een relatie hebben met een vrouw met kinderen?

Nee joh , mijn kinderen zijn - gelukkig - nog niet zo oud

En hoe oud zijn de kids in kwestie? Je schreef zelf ook al dat dat ook wel verschil maakt.Ja, bouw maar eens een band op met nieuwe nichtjes of neefjes die al 10 of ouder zijn ........erg lastig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven