Traineeship-bedrijven
woensdag 12 april 2017 om 09:49
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik ben twee weken geleden afgestudeerd voor mijn WO Master (in een sociaaleconomische richting met raakvlakken met IT) en nu druk aan het oriënteren/solliciteren voor mijn eerste baan op dit vlak. Ik ben tot op heden al meerdere keren benaderd door uitzendbureaus, detacheringsbureaus en ook bedrijven die een traineeship-traject aanbieden in combinatie met fulltime projecten bij externe opdrachtgevers.
Die laatste partij biedt een contract voor gemiddeld twee jaar waarin je 1x per week tot 1x per maand trainingen krijgt en je je verder ontwikkeld als young professional. Zij werven ook de opdrachtgevers waar je vervolgens fulltime werkt. De programma's en opdrachten klinken mij als muziek in de oren, en ik ben al een paar gesprekken ingegaan. Wat mij opvalt is dat de salarissen die zij bieden ver onder de startsalarissen voor WO liggen (zelfs voor HBO): van werken tegen minimumloon tot max 1900 bruto per maand. Ik heb er toch al meerdere gesproken en elke keer loop ik hier tegenaan. Ik snap dat ik als net afgestudeerde WO-er weinig werkervaring heb, maar is het vreemd dat ik hogere verwachtingen had hierover? Ik had het idee dat een traineeship qua salaris gelijk zou zijn aan een startersfunctie. Volgens mij is dat wel het geval als je bij een bedrijf een intern traineeship begint (dus waar het bedrijf ook de opdrachtgever is). Met externe traineeship-bedrijven bedoel ik bijvoorbeeld Breinstein, Young Capital, en Fast Forward.
Ik wil uiteindelijk voor iets gaan waar ik me het best in kan vinden, of dat nou een startersbaan of traineeship is. Het hoogste salaris is in principe niet doorslaggevend voor mij, zolang ik maar wel een beetje het gevoel heb dat ik gewaardeerd word. Gelukkig heb ik wel meerdere lijntjes lopen, dus ik heb goede hoop. Ben wel heel benieuwd naar jullie ervaringen met traineeship-salarissen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik ben twee weken geleden afgestudeerd voor mijn WO Master (in een sociaaleconomische richting met raakvlakken met IT) en nu druk aan het oriënteren/solliciteren voor mijn eerste baan op dit vlak. Ik ben tot op heden al meerdere keren benaderd door uitzendbureaus, detacheringsbureaus en ook bedrijven die een traineeship-traject aanbieden in combinatie met fulltime projecten bij externe opdrachtgevers.
Die laatste partij biedt een contract voor gemiddeld twee jaar waarin je 1x per week tot 1x per maand trainingen krijgt en je je verder ontwikkeld als young professional. Zij werven ook de opdrachtgevers waar je vervolgens fulltime werkt. De programma's en opdrachten klinken mij als muziek in de oren, en ik ben al een paar gesprekken ingegaan. Wat mij opvalt is dat de salarissen die zij bieden ver onder de startsalarissen voor WO liggen (zelfs voor HBO): van werken tegen minimumloon tot max 1900 bruto per maand. Ik heb er toch al meerdere gesproken en elke keer loop ik hier tegenaan. Ik snap dat ik als net afgestudeerde WO-er weinig werkervaring heb, maar is het vreemd dat ik hogere verwachtingen had hierover? Ik had het idee dat een traineeship qua salaris gelijk zou zijn aan een startersfunctie. Volgens mij is dat wel het geval als je bij een bedrijf een intern traineeship begint (dus waar het bedrijf ook de opdrachtgever is). Met externe traineeship-bedrijven bedoel ik bijvoorbeeld Breinstein, Young Capital, en Fast Forward.
Ik wil uiteindelijk voor iets gaan waar ik me het best in kan vinden, of dat nou een startersbaan of traineeship is. Het hoogste salaris is in principe niet doorslaggevend voor mij, zolang ik maar wel een beetje het gevoel heb dat ik gewaardeerd word. Gelukkig heb ik wel meerdere lijntjes lopen, dus ik heb goede hoop. Ben wel heel benieuwd naar jullie ervaringen met traineeship-salarissen.
woensdag 12 april 2017 om 10:02
quote:Gooloib schreef op 12 april 2017 @ 09:59:
Je hoeft minder productief te zijn dus krijgt ook minder salaris.
Daarna trekt dat wel weer rechtHoe bedoel je dit precies? Als trainee werk je toch in principe net zo hard als een andere werknemer die aan hetzelfde project werkt? Of zie jij het meer als een betaalde meewerk-stagiaire? Kan ik me ook voorstellen, maar zo had ik er zelf niet over gedacht.
Je hoeft minder productief te zijn dus krijgt ook minder salaris.
Daarna trekt dat wel weer rechtHoe bedoel je dit precies? Als trainee werk je toch in principe net zo hard als een andere werknemer die aan hetzelfde project werkt? Of zie jij het meer als een betaalde meewerk-stagiaire? Kan ik me ook voorstellen, maar zo had ik er zelf niet over gedacht.
woensdag 12 april 2017 om 10:04
quote:msdoornroosje schreef op 12 april 2017 @ 10:02:
[...]
Hoe bedoel je dit precies? Als trainee werk je toch in principe net zo hard als een andere werknemer die aan hetzelfde project werkt? Of zie jij het meer als een betaalde meewerk-stagiaire? Kan ik me ook voorstellen, maar zo had ik er zelf niet over gedacht.Precies. Je krijgt cursussen, mag meekijken met andere, hoeft minder snel je werk af te hebben. Om te compenseren betaald het bedrijf je minder. Zie het als een investering in jezelf. Ik heb er 1 gedaan en heb zo ontzettend veel geleerd. Dat kon nooit never in een startersfunctie
[...]
Hoe bedoel je dit precies? Als trainee werk je toch in principe net zo hard als een andere werknemer die aan hetzelfde project werkt? Of zie jij het meer als een betaalde meewerk-stagiaire? Kan ik me ook voorstellen, maar zo had ik er zelf niet over gedacht.Precies. Je krijgt cursussen, mag meekijken met andere, hoeft minder snel je werk af te hebben. Om te compenseren betaald het bedrijf je minder. Zie het als een investering in jezelf. Ik heb er 1 gedaan en heb zo ontzettend veel geleerd. Dat kon nooit never in een startersfunctie
woensdag 12 april 2017 om 10:20
Ik had een soortgelijk salaris toen ik een traineeship deed. Verder nog 100% reiskostenvergoeding en wat andere mogelijke vergoedingen. Elke week een dag training, meerdaagse training inclusief overnachting, alle examenkosten inbegrepen...
Ik vond het geen verkeerde deal (hbo achtergrond met zo'n 2 jaar niet-releveante werkervaring) en bij blij dat ik die kans gekregen heb.
Ik vond het geen verkeerde deal (hbo achtergrond met zo'n 2 jaar niet-releveante werkervaring) en bij blij dat ik die kans gekregen heb.
woensdag 12 april 2017 om 10:21
Je hebt misschien dan wel een WO opleiding gedaan, maar dat betekend niet dat je direct volledig als zelfstandige kan werken.
In veel beroepen heb je een stage / trainee periode, denk aan artsen, advocaten, etc. Je moet nog getraind en opgeleid worden. Natuurlijk zal je hard werken, maar je productiviteit op niveau zal nog erg laag liggen in het begin, daarnaast moeten andere mensen tijd en energie steken in je inwerken of opleiding. Het eerste jaar zal je een bedrijf vooral geld kosten, bij het tweede jaar mag je blij zijn om kiet te spelen, Pas daarna wordt je een fee earner.
het is dus niet zo raar om het eerste jaar nog niet zo veel te verdienen.
belangrijker, vind ik, wat zijn de doorgroei mogelijkheden?
In veel beroepen heb je een stage / trainee periode, denk aan artsen, advocaten, etc. Je moet nog getraind en opgeleid worden. Natuurlijk zal je hard werken, maar je productiviteit op niveau zal nog erg laag liggen in het begin, daarnaast moeten andere mensen tijd en energie steken in je inwerken of opleiding. Het eerste jaar zal je een bedrijf vooral geld kosten, bij het tweede jaar mag je blij zijn om kiet te spelen, Pas daarna wordt je een fee earner.
het is dus niet zo raar om het eerste jaar nog niet zo veel te verdienen.
belangrijker, vind ik, wat zijn de doorgroei mogelijkheden?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 12 april 2017 om 10:30
woensdag 12 april 2017 om 10:35
woensdag 12 april 2017 om 10:37
Als je wekelijks een dag training krijgt, vind ik 1900,- per maand niet heel verkeerd. Dat krijg je dan voor 32 uur werken, dus je salaris obv 40 uur is 2375,-. Dit is nog wel zo een 200,- euro onder wat een WO-starter in jouw richting anders krijgt. Als je slechts maandelijks training hebt (1 of 2 dagen) dan is het wel echt laag.
Maar uit mijn verleden bij een detacheerder herinnner ik me dat we vaak een basisloon afspraken met een gedetacheerde dat vrij laag was (zoals die 1900,-), en dat er per opdracht bij de opdrachtgever werd onderhandeld over het salaris voor de gedetacheerde en dast het daadwerkelijke salaris tijdens een opdracht dus vaak hoger lag. Is dit niet het geval bij jou?
Maar uit mijn verleden bij een detacheerder herinnner ik me dat we vaak een basisloon afspraken met een gedetacheerde dat vrij laag was (zoals die 1900,-), en dat er per opdracht bij de opdrachtgever werd onderhandeld over het salaris voor de gedetacheerde en dast het daadwerkelijke salaris tijdens een opdracht dus vaak hoger lag. Is dit niet het geval bij jou?
WTF?
woensdag 12 april 2017 om 10:41
Je werkt wel net zo hard als iemand anders die aan hetzelfde project werkt maar je kunt als trainee niet dezelfde input geven als iemand met enkele jaren ervaring, dus is het logisch dat je wat minder verdient. Ik vind 1900 euro nog niet zo heel gek bij een dag scholing in de week, en ik denk dat een afgerond traineeshipbij een goed bedrijf je veel voordelen kan bieden later.
woensdag 12 april 2017 om 10:43
quote:abusu schreef op 12 april 2017 @ 10:37:
Als je wekelijks een dag training krijgt, vind ik 1900,- per maand niet heel verkeerd. Dat krijg je dan voor 32 uur werken, dus je salaris obv 40 uur is 2375,-. Dit is nog wel zo een 200,- euro onder wat een WO-starter in jouw richting anders krijgt. Als je slechts maandelijks training hebt (1 of 2 dagen) dan is het wel echt laag.
Maar uit mijn verleden bij een detacheerder herinnner ik me dat we vaak een basisloon afspraken met een gedetacheerde dat vrij laag was (zoals die 1900,-), en dat er per opdracht bij de opdrachtgever werd onderhandeld over het salaris voor de gedetacheerde en dast het daadwerkelijke salaris tijdens een opdracht dus vaak hoger lag. Is dit niet het geval bij jou?Die €1900 was het hoogste wat ik hoorde, maar dat was dan voor 36 uur (ene week 40 uur en dan de andere week een dag cursus). Zij vertelden me ook dat er wel per opdracht onderhandeld wordt, maar dat er ook opdrachten tussen zitten tegen minimumloon. En dan 1900 voor 36u waren wel de beter-betaalde opdrachten. Ik ga vanmiddag nog verder in gesprek, want ik vind het ook wel weer een interessante investering in mezelf. Wat de anderen hier ook zeggen, je doet wel heel veel ervaring op waar je na die twee jaar zeker wat aan hebt.
Als je wekelijks een dag training krijgt, vind ik 1900,- per maand niet heel verkeerd. Dat krijg je dan voor 32 uur werken, dus je salaris obv 40 uur is 2375,-. Dit is nog wel zo een 200,- euro onder wat een WO-starter in jouw richting anders krijgt. Als je slechts maandelijks training hebt (1 of 2 dagen) dan is het wel echt laag.
Maar uit mijn verleden bij een detacheerder herinnner ik me dat we vaak een basisloon afspraken met een gedetacheerde dat vrij laag was (zoals die 1900,-), en dat er per opdracht bij de opdrachtgever werd onderhandeld over het salaris voor de gedetacheerde en dast het daadwerkelijke salaris tijdens een opdracht dus vaak hoger lag. Is dit niet het geval bij jou?Die €1900 was het hoogste wat ik hoorde, maar dat was dan voor 36 uur (ene week 40 uur en dan de andere week een dag cursus). Zij vertelden me ook dat er wel per opdracht onderhandeld wordt, maar dat er ook opdrachten tussen zitten tegen minimumloon. En dan 1900 voor 36u waren wel de beter-betaalde opdrachten. Ik ga vanmiddag nog verder in gesprek, want ik vind het ook wel weer een interessante investering in mezelf. Wat de anderen hier ook zeggen, je doet wel heel veel ervaring op waar je na die twee jaar zeker wat aan hebt.
woensdag 12 april 2017 om 11:00
Ik snap je TO, met een vergelijkbaar bijltje gehakt. Ik denk dat veel afgestudeerden eerst onder niveau werken oid. Weinig basis-artsen die gelijk een aios-plek krijgen. Consultants, vaak traineeplekken.
Ik denk dat het afhankelijk is per bedrijf en traineeship is wat redelijk is. Sommigen investeren veel in je en verwachten dat je niet productiviteit heb van een junior. Je zit als het ware in de aanloop daarnaar toe. Je werkt dan 'mee'.
Ergens anders heb je een inwerkperiode/project en daarna wordt je als een junior al ergens geplaatst. Je heb een bachelor+master, dus het is niet zo dat je niks kan. Je krijgt cursussen, trainingen, inter/supervisie eens in de zoveel tijd en that's it. Dan vind ik €1900 bruto erg weinig.
Ik zie het maar zo. Wat doe je op aan kennis,ervaring en netwerk? Dan is het niet erg om in de eerste jaren voor wat minder te werken. Het is een aanloop tot meer. Daarnaast, ik zou goed de secundaire arbeidsvoorwaarden bestuderen en anders beter bedingen. Auto van de zaak (geen eigen kosten), telefoon en laptop (die je wellicht mag houden), fietsplan etc etc. Dit kan verschil uitmaken.
Ik denk dat het afhankelijk is per bedrijf en traineeship is wat redelijk is. Sommigen investeren veel in je en verwachten dat je niet productiviteit heb van een junior. Je zit als het ware in de aanloop daarnaar toe. Je werkt dan 'mee'.
Ergens anders heb je een inwerkperiode/project en daarna wordt je als een junior al ergens geplaatst. Je heb een bachelor+master, dus het is niet zo dat je niks kan. Je krijgt cursussen, trainingen, inter/supervisie eens in de zoveel tijd en that's it. Dan vind ik €1900 bruto erg weinig.
Ik zie het maar zo. Wat doe je op aan kennis,ervaring en netwerk? Dan is het niet erg om in de eerste jaren voor wat minder te werken. Het is een aanloop tot meer. Daarnaast, ik zou goed de secundaire arbeidsvoorwaarden bestuderen en anders beter bedingen. Auto van de zaak (geen eigen kosten), telefoon en laptop (die je wellicht mag houden), fietsplan etc etc. Dit kan verschil uitmaken.
woensdag 12 april 2017 om 17:01
Ik zou ook kijken naar hoe snel het salaris stijgt. Ik ben zelf ook met een traineeship begonnen en de eerste twee maanden was het salaris 1500 euro bruto. Van te voren was al bekend dat het salaris iedere 2 maanden zou stijgen en hoeveel. Na 1 jaar kwam ik vast in dienst met als salaris 2700 euro. Ik zou dus niet blind staren op het start salaris, maar ook kijken hoe snel het stijgt.
woensdag 12 april 2017 om 20:50
Tja, mijn ervaring met zulke bedrijven is dat de begeleiding en training toch minder is dan bij de daadwerkelijke opdrachtgever zelf. Een traineeship bij Shell/rijksoverheid/dat soort organisaties is niet te vergelijken met een traineeship bij een detacheerder, vaak is dat gewoon een leuke naam voor inderdaad één a twee dagen klassikale training per maand. In dat licht is 1900 inderdaad niet veel.
donderdag 13 april 2017 om 18:54
quote:Gooloib schreef op 12 april 2017 @ 09:59:
Je hoeft minder productief te zijn dus krijgt ook minder salaris.
Daarna trekt dat wel weer recht
Wow wow, ik heb me speciaal geregistreerd om hierop te reageren.
Een traineeship is juist precies het tegenovergestelde. Het is in principe de pool waar bedrijven hun toekomstig topmanagement vandaan halen. Verwacht dus een vele malen zwaardere sollicitatieprocedure dan voor een gewone baan. Waar je aan moet denken is in plaats van 2 sollicitatiegesprekken een traject van meerdere IQ testen, persoonlijkheidstesten, cases, en een stuk of 3-4 sollicitatiegesprekken met de 'standaard' recruiters tot aan het huidige topmanagement. Verwacht dan ook dat je met een paar honderd mensen op een handje vol vrije plekken aast.
Er zal tijdens je traineeship periode dan ook meer van je worden verwacht dan van de 'gewone' young professional. Dit betekend dus ook dat als het bedrijf het nodig acht je een half jaar naar het buitenland zal moeten gaan. Vaak heb je ook een mentor vanuit het topmanagement waarmee je kan sparren. Doordat je elk half jaar van afdeling switcht krijg je het hele bedrijf te zien wat later weer kan helpen in een managementpositie. Uiteraard kan je ook als specialist aan de slag na je traineeship, maar dan werk je vaak als projectmanager.
Qua salaris begin je in eerste instantie hoger dan een young professional en je zal ook een stuk sneller stijgen. 1900 is absurd laag. Bij de overheid beginnen WO traineeships op 2400 en in de private sector kan je als uiterste minimum 2500 verwachten (afhankelijk van de sector). Zo weet ik dat bij een aantal banken rond de 2600 - 2700 normaal is. Bij bedrijven in de zware industrie ga je makkelijk over 3000 bruto per maand heen als startsalaris.
Natuurlijk is dit heel spannend voor mensen die graag carriere willen maken. Maargoed, je moet er uiteraard ook een boel voor opofferen, bedenk dat wel van tevoren.
Je hoeft minder productief te zijn dus krijgt ook minder salaris.
Daarna trekt dat wel weer recht
Wow wow, ik heb me speciaal geregistreerd om hierop te reageren.
Een traineeship is juist precies het tegenovergestelde. Het is in principe de pool waar bedrijven hun toekomstig topmanagement vandaan halen. Verwacht dus een vele malen zwaardere sollicitatieprocedure dan voor een gewone baan. Waar je aan moet denken is in plaats van 2 sollicitatiegesprekken een traject van meerdere IQ testen, persoonlijkheidstesten, cases, en een stuk of 3-4 sollicitatiegesprekken met de 'standaard' recruiters tot aan het huidige topmanagement. Verwacht dan ook dat je met een paar honderd mensen op een handje vol vrije plekken aast.
Er zal tijdens je traineeship periode dan ook meer van je worden verwacht dan van de 'gewone' young professional. Dit betekend dus ook dat als het bedrijf het nodig acht je een half jaar naar het buitenland zal moeten gaan. Vaak heb je ook een mentor vanuit het topmanagement waarmee je kan sparren. Doordat je elk half jaar van afdeling switcht krijg je het hele bedrijf te zien wat later weer kan helpen in een managementpositie. Uiteraard kan je ook als specialist aan de slag na je traineeship, maar dan werk je vaak als projectmanager.
Qua salaris begin je in eerste instantie hoger dan een young professional en je zal ook een stuk sneller stijgen. 1900 is absurd laag. Bij de overheid beginnen WO traineeships op 2400 en in de private sector kan je als uiterste minimum 2500 verwachten (afhankelijk van de sector). Zo weet ik dat bij een aantal banken rond de 2600 - 2700 normaal is. Bij bedrijven in de zware industrie ga je makkelijk over 3000 bruto per maand heen als startsalaris.
Natuurlijk is dit heel spannend voor mensen die graag carriere willen maken. Maargoed, je moet er uiteraard ook een boel voor opofferen, bedenk dat wel van tevoren.
donderdag 13 april 2017 om 20:21
quote:Rwded schreef op 13 april 2017 @ 18:54:
[...]
Wow wow, ik heb me speciaal geregistreerd om hierop te reageren.
Een traineeship is juist precies het tegenovergestelde. Het is in principe de pool waar bedrijven hun toekomstig topmanagement vandaan halen. Verwacht dus een vele malen zwaardere sollicitatieprocedure dan voor een gewone baan. Waar je aan moet denken is in plaats van 2 sollicitatiegesprekken een traject van meerdere IQ testen, persoonlijkheidstesten, cases, en een stuk of 3-4 sollicitatiegesprekken met de 'standaard' recruiters tot aan het huidige topmanagement. Verwacht dan ook dat je met een paar honderd mensen op een handje vol vrije plekken aast.
Er zal tijdens je traineeship periode dan ook meer van je worden verwacht dan van de 'gewone' young professional. Dit betekend dus ook dat als het bedrijf het nodig acht je een half jaar naar het buitenland zal moeten gaan. Vaak heb je ook een mentor vanuit het topmanagement waarmee je kan sparren. Doordat je elk half jaar van afdeling switcht krijg je het hele bedrijf te zien wat later weer kan helpen in een managementpositie. Uiteraard kan je ook als specialist aan de slag na je traineeship, maar dan werk je vaak als projectmanager.
Qua salaris begin je in eerste instantie hoger dan een young professional en je zal ook een stuk sneller stijgen. 1900 is absurd laag. Bij de overheid beginnen WO traineeships op 2400 en in de private sector kan je als uiterste minimum 2500 verwachten (afhankelijk van de sector). Zo weet ik dat bij een aantal banken rond de 2600 - 2700 normaal is. Bij bedrijven in de zware industrie ga je makkelijk over 3000 bruto per maand heen als startsalaris.
Natuurlijk is dit heel spannend voor mensen die graag carriere willen maken. Maargoed, je moet er uiteraard ook een boel voor opofferen, bedenk dat wel van tevoren.Ik heb de heb het traineeship van een zeer grote speler met goed gevolg afgerond zoals ik al eerder heb aangegeven..
[...]
Wow wow, ik heb me speciaal geregistreerd om hierop te reageren.
Een traineeship is juist precies het tegenovergestelde. Het is in principe de pool waar bedrijven hun toekomstig topmanagement vandaan halen. Verwacht dus een vele malen zwaardere sollicitatieprocedure dan voor een gewone baan. Waar je aan moet denken is in plaats van 2 sollicitatiegesprekken een traject van meerdere IQ testen, persoonlijkheidstesten, cases, en een stuk of 3-4 sollicitatiegesprekken met de 'standaard' recruiters tot aan het huidige topmanagement. Verwacht dan ook dat je met een paar honderd mensen op een handje vol vrije plekken aast.
Er zal tijdens je traineeship periode dan ook meer van je worden verwacht dan van de 'gewone' young professional. Dit betekend dus ook dat als het bedrijf het nodig acht je een half jaar naar het buitenland zal moeten gaan. Vaak heb je ook een mentor vanuit het topmanagement waarmee je kan sparren. Doordat je elk half jaar van afdeling switcht krijg je het hele bedrijf te zien wat later weer kan helpen in een managementpositie. Uiteraard kan je ook als specialist aan de slag na je traineeship, maar dan werk je vaak als projectmanager.
Qua salaris begin je in eerste instantie hoger dan een young professional en je zal ook een stuk sneller stijgen. 1900 is absurd laag. Bij de overheid beginnen WO traineeships op 2400 en in de private sector kan je als uiterste minimum 2500 verwachten (afhankelijk van de sector). Zo weet ik dat bij een aantal banken rond de 2600 - 2700 normaal is. Bij bedrijven in de zware industrie ga je makkelijk over 3000 bruto per maand heen als startsalaris.
Natuurlijk is dit heel spannend voor mensen die graag carriere willen maken. Maargoed, je moet er uiteraard ook een boel voor opofferen, bedenk dat wel van tevoren.Ik heb de heb het traineeship van een zeer grote speler met goed gevolg afgerond zoals ik al eerder heb aangegeven..
donderdag 13 april 2017 om 20:29
Je hebt traineeships en traineeships. Bij de een heb je een dag per maand les, terwijl de ander een dag per week en persoonlijke coaching biedt. Daarnaast is het werkveld van belang. Met een it-achtergrond de IT ingaan is je startsakaris veel hoger dan als je iets sociaals gaat doen. Bovendien stijgt je salaris vaak snel, daar kun je ook op letten, en vergroot je je netwerk snel doordat je verschillende opdrachten krijgt.
Waarom ga je niet direct ergens aan de slag?
Waarom ga je niet direct ergens aan de slag?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
donderdag 13 april 2017 om 20:34
Bij mij werkte het als volgt:
Ik hoefde maar 65% productief te zijn ipv 95% wat de rest van de mensen moest zijn. De rest was leren/meekijken/enz. Ik werd als consultant voor een lager extern bedrag ingezet. Intern koste ik ook minder. Cursussen en traineeoverleg vielen buiten werktijd (in eigen tijd). Een half jaar op de ene en daarna op een andere afdeling (4x herhaald).
Weinig salaris (1450€ netto) maar echt super veel geleerd. Na het traineeship weggegaan omdat ik aan de slag kon bij mijn droombaan (lullig voor het bedrijf maar goed voor mijn carrière). No hard feelings ik mag altijd terugkomen
Ik hoefde maar 65% productief te zijn ipv 95% wat de rest van de mensen moest zijn. De rest was leren/meekijken/enz. Ik werd als consultant voor een lager extern bedrag ingezet. Intern koste ik ook minder. Cursussen en traineeoverleg vielen buiten werktijd (in eigen tijd). Een half jaar op de ene en daarna op een andere afdeling (4x herhaald).
Weinig salaris (1450€ netto) maar echt super veel geleerd. Na het traineeship weggegaan omdat ik aan de slag kon bij mijn droombaan (lullig voor het bedrijf maar goed voor mijn carrière). No hard feelings ik mag altijd terugkomen
donderdag 13 april 2017 om 21:51
quote:Gooloib schreef op 13 april 2017 @ 20:34:
Bij mij werkte het als volgt:
Ik hoefde maar 65% productief te zijn ipv 95% wat de rest van de mensen moest zijn. De rest was leren/meekijken/enz. Ik werd als consultant voor een lager extern bedrag ingezet. Intern koste ik ook minder. Cursussen en traineeoverleg vielen buiten werktijd (in eigen tijd). Een half jaar op de ene en daarna op een andere afdeling (4x herhaald).
Weinig salaris (1450€ netto) maar echt super veel geleerd. Na het traineeship weggegaan omdat ik aan de slag kon bij mijn droombaan (lullig voor het bedrijf maar goed voor mijn carrière). No hard feelings ik mag altijd terugkomen Aparte regeling. Ik had alles tijdens werktijden en ook 4 x 6 maanden. Vervulde ook een soort consultant-achtige functie maar alleen intern. Salaris was toen ik begon netto 2200 (40 uur, geen overwerk). Wel bij een groot bedrijf in de zware industrie dus het kan zijn dat dat het verschil maakt.
Bij mij werkte het als volgt:
Ik hoefde maar 65% productief te zijn ipv 95% wat de rest van de mensen moest zijn. De rest was leren/meekijken/enz. Ik werd als consultant voor een lager extern bedrag ingezet. Intern koste ik ook minder. Cursussen en traineeoverleg vielen buiten werktijd (in eigen tijd). Een half jaar op de ene en daarna op een andere afdeling (4x herhaald).
Weinig salaris (1450€ netto) maar echt super veel geleerd. Na het traineeship weggegaan omdat ik aan de slag kon bij mijn droombaan (lullig voor het bedrijf maar goed voor mijn carrière). No hard feelings ik mag altijd terugkomen Aparte regeling. Ik had alles tijdens werktijden en ook 4 x 6 maanden. Vervulde ook een soort consultant-achtige functie maar alleen intern. Salaris was toen ik begon netto 2200 (40 uur, geen overwerk). Wel bij een groot bedrijf in de zware industrie dus het kan zijn dat dat het verschil maakt.
vrijdag 14 april 2017 om 10:24
quote:Rwded schreef op 13 april 2017 @ 18:54:
[...]
Qua salaris begin je in eerste instantie hoger dan een young professional en je zal ook een stuk sneller stijgen. 1900 is absurd laag. Bij de overheid beginnen WO traineeships op 2400 en in de private sector kan je als uiterste minimum 2500 verwachten (afhankelijk van de sector). Zo weet ik dat bij een aantal banken rond de 2600 - 2700 normaal is. Bij bedrijven in de zware industrie ga je makkelijk over 3000 bruto per maand heen als startsalaris.
Natuurlijk is dit heel spannend voor mensen die graag carriere willen maken. Maargoed, je moet er uiteraard ook een boel voor opofferen, bedenk dat wel van tevoren.
Deze bedragen had ik eerder ook in mijn achterhoofd, vandaar dat het me zo verbaast dat het zo uiteen loopt. Het begrip 'traineeship' wordt dus blijkbaar wel heel anders ingevuld en betaald per bedrijf. In mijn vorige gesprek met een traineeship-detacheerder gaven ze aan dat voor iemand met een WO Master ze max 2000 bruto konden onderhandelen (en HBO rond minimumloon a 1550 obv 40u). En iemand met relevante werkervaring hooguit 2200. Terwijl in de IT 2500 bruto toch echt meer de standaard is voor een starter. Blijkbaar ben je als trainee in de ogen van sommige bedrijven dus nog geen echte starter, begrijp ik uit reacties van velen hier. Valt ook wel wat voor te zeggen natuurlijk.
Op dit moment zit ik in de tweede ronde van een sollicitatie voor een business consultancy traineeship bij een IT-bedrijf, en hier kan er nog wel onderhandeld worden over salaris. Heb al wel van meerdere kanten gehoord dat 2500 bruto echt niet te veel is voor deze functie. Tot nu toe ben ik erg enthousiast. Moet wel veel assessments doen en business cases voorbereiden, ben komende week een dag onder de pannen daar. Ben heel benieuwd! Kijk daarnaast ook nog verder naar startersfuncties, spreekt me ook wel aan. Is ook al wel interesse van andere bedrijven, en die weten dat ik nog geringe ervaring heb, maar dat is vaak prima voor junior-functies, zolang de achtergrond en motivatie maar klopt. In ieder geval bedankt voor al jullie meningen!
[...]
Qua salaris begin je in eerste instantie hoger dan een young professional en je zal ook een stuk sneller stijgen. 1900 is absurd laag. Bij de overheid beginnen WO traineeships op 2400 en in de private sector kan je als uiterste minimum 2500 verwachten (afhankelijk van de sector). Zo weet ik dat bij een aantal banken rond de 2600 - 2700 normaal is. Bij bedrijven in de zware industrie ga je makkelijk over 3000 bruto per maand heen als startsalaris.
Natuurlijk is dit heel spannend voor mensen die graag carriere willen maken. Maargoed, je moet er uiteraard ook een boel voor opofferen, bedenk dat wel van tevoren.
Deze bedragen had ik eerder ook in mijn achterhoofd, vandaar dat het me zo verbaast dat het zo uiteen loopt. Het begrip 'traineeship' wordt dus blijkbaar wel heel anders ingevuld en betaald per bedrijf. In mijn vorige gesprek met een traineeship-detacheerder gaven ze aan dat voor iemand met een WO Master ze max 2000 bruto konden onderhandelen (en HBO rond minimumloon a 1550 obv 40u). En iemand met relevante werkervaring hooguit 2200. Terwijl in de IT 2500 bruto toch echt meer de standaard is voor een starter. Blijkbaar ben je als trainee in de ogen van sommige bedrijven dus nog geen echte starter, begrijp ik uit reacties van velen hier. Valt ook wel wat voor te zeggen natuurlijk.
Op dit moment zit ik in de tweede ronde van een sollicitatie voor een business consultancy traineeship bij een IT-bedrijf, en hier kan er nog wel onderhandeld worden over salaris. Heb al wel van meerdere kanten gehoord dat 2500 bruto echt niet te veel is voor deze functie. Tot nu toe ben ik erg enthousiast. Moet wel veel assessments doen en business cases voorbereiden, ben komende week een dag onder de pannen daar. Ben heel benieuwd! Kijk daarnaast ook nog verder naar startersfuncties, spreekt me ook wel aan. Is ook al wel interesse van andere bedrijven, en die weten dat ik nog geringe ervaring heb, maar dat is vaak prima voor junior-functies, zolang de achtergrond en motivatie maar klopt. In ieder geval bedankt voor al jullie meningen!