Partner heeft burn out

14-04-2017 15:06 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend zijn pas half jaar samen en alles liep perfect tot dat hij een burnout kreeg door zijn werk... Hij is echt een lieve, ook een beetje gevoelige man maar

als wij ruzie krijgen om iets kleins, wordt het 100 x zo erger gemaakt dan dat het eigenlijk hoeft te zijn. Als wij ruzie hebben, schiet hij in in de verdediging en praat mij dingen aan waardoor ik me schuldig voel. Het voelt alsof ik echt niet met hem kan communiceren en discussiëren zonder dat er ruzie ontstaan. Ik heb enorme schuldgevoelens van binnen doordat hij vindt dat ik echt geen rekening kan houden met zijn burnout.

Ene keer gaat het helemaal prima, is hij blij en gaat met zijn vrienden drankje doen maar het ander moment als ik ergens niet van gediend ben, gaat het helemaal mis en dan is hij opeens uren niet bereikbaar. Na een paar uur krijg ik te horen dat hij helemaal gek werd en dat het niet goed met hem ging.

Heeft hier iemand ervaringen en tips voor mij? Is dit meer dan burnout gedrag?
Begin met te stoppen om hem steeds in twijfel te trekken of het nu om ziekte gaat of een uitje.

Laat het los. Het is niet jouw ziekte en een paar uur zonder contact overleef je gerust wel.

Is hij ouder dan jou?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Begin met te stoppen om hem steeds in twijfel te trekken of het nu om ziekte gaat of een uitje.

Laat het los. Het is niet jouw ziekte en een paar uur zonder contact overleef je gerust wel.

Is hij ouder dan jou?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het staat je te prijzen dat je hem probeert te begrijpen. Je bent vast niet voor niets voor hem gevallen toen hij nog in zijn goede doen was, dus houd dat voor ogen als je voor de relatie wilt gaan maar bedenk wel dat hij nu zichzelf niet is. Als je burn out ben, ben je aan alle kanten over je grenzen gegaan en burn out zijn betekent immens vermoeid en zwaar overprikkeld en eigenlijk zeer slecht in staat om je grenzen te bewaken. Dat kan evenwel heel goed de reden zijn waarom werken niet lukt (teveel verantwoordelijkheid en teveel druk op het verleggen van grenzen), terwijl iets leuks doen wel lukt, want dan hoeft hij niet zoveel en vrienden verwachten waarschijnlijk ook niet zoveel. Probeer je verwachtingen laag te houden en hem veel rust te gunnen.

Waar ik ook benieuwd naar ben is of hij hulp heeft om er weer uit te komen.
Het valt me op dat mensen met een burn-out het altijd hebben over hun grenzen en dat iedereen over hun grenzen heen gaat, maar ondertussen wel allerlei hoge en onrealistische verwachtingen hebben, waar de mensen in hun omgeving aan moeten voldoen. Gedraagt niet iedereen zich precies naar hoe zij dat het liefst zien, dan vertalen ze dit naar 'ze gaan weer over mijn grenzen heen.'

Terwijl je het net zo goed kunt omdraaien, zij eisen namelijk evengoed, of zelfs meer van hun omgeving. Dat iedereen rekening houdt met hen bijvoorbeeld, op eieren loopt omdat zij misschien wel overprikkeld, of over overbelast raken. Natuurlijk wil je iemand een heel eind tegemoet komen en je aanpassen, maar ik denk dat mensen met een burn-out zich onvoldoende realiseren dat ook de mensen om hen heen hun grenzen hebben, waar ze niet altijd overheen willen en kunnen gaan.
Dat is blijkbaar jouw ervaring Valderie. Ik ben zelf ook burn out geweest en realiseer me wel degelijk dat de mensen in mijn omgeving ook grenzen hebben, welke ze ook geregeld aangaven. Iemand met een burn out is alleen totaal zichzelf kwijt en kampen vaak met een enorm gevoel van waardeloosheid en minderwaardigheid op dat moment. Misschien dat je het daarom lastig vond om je eigen grenzen aan te geven als de ander dat zich te persoonlijk aantrok? Het vergt zeker wat inlevingsvermogen en niet iedereen is daartoe even goed in staat.
quote:valerievaldera schreef op 14 april 2017 @ 18:11:

Het valt me op dat mensen met een burn-out het altijd hebben over hun grenzen en dat iedereen over hun grenzen heen gaat, maar ondertussen wel allerlei hoge en onrealistische verwachtingen hebben, waar de mensen in hun omgeving aan moeten voldoen. Gedraagt niet iedereen zich precies naar hoe zij dat het liefst zien, dan vertalen ze dit naar 'ze gaan weer over mijn grenzen heen.'

Terwijl je het net zo goed kunt omdraaien, zij eisen namelijk evengoed, of zelfs meer van hun omgeving. Dat iedereen rekening houdt met hen bijvoorbeeld, op eieren loopt omdat zij misschien wel overprikkeld, of over overbelast raken. Natuurlijk wil je iemand een heel eind tegemoet komen en je aanpassen, maar ik denk dat mensen met een burn-out zich onvoldoende realiseren dat ook de mensen om hen heen hun grenzen hebben, waar ze niet altijd overheen willen en kunnen gaan.

Mensen met een burn out hebben over het algemeen in het verleden juist te weinig met hun eigen grenzen rekening gehouden en teveel met andermans grenzen. Ze realiseren zich dat juist maar al te goed.

Als je keihard in die burn out zit dan lukt het je niet meer om gebalanceerd met je zowel je eigen als andermans grenzen rekening te houden.
quote:Mevrouw75 schreef op 14 april 2017 @ 18:22:

Mensen met een burn out hebben over het algemeen in het verleden juist te weinig met hun eigen grenzen rekening gehouden en teveel met andermans grenzen. Ze realiseren zich dat juist maar al te goed.

Als je keihard in die burn out zit dan lukt het je niet meer om gebalanceerd met je zowel je eigen als andermans grenzen rekening te houden.Klopt. Je kan alleen niet verwachten dat andere mensen dan maar over hun grenzen heen gaan, om jou tegemoet te komen. Maar goed, dat is mijn ervaring met mensen die burn-out raken. TO raad ik aan om na te denken over welk gedrag van haar vriend zij tolereert en welk gedrag absoluut niet. Ziek zijn mag nooit een excuus zijn om over de grenzen van anderen heen te gaan.
Eerste wat je leert in therapie: stoppen met redden en helpen van anderen, niet meer steeds proberen te voldoen aan wat anderen van je willen.

Lig je de hele dag op de bank en vind je partner, je moeder of wie dan ook het raar: jammer dan.

Je gaat niet dood wanneer ik een x een dag op bank lig.

Vooral van die mensen die zelf hele dagen in hun pyjama lopen op hun vrije dag moeten dan ineens samen met jou het bos in....zo heerlijk onverdraagzaam even vergeten dat zij zelf ook 1,5 dag per week niet uit hun ochtendjas komen. Wanneer een ander het doet is het ineens irritant.
quote:viva-amber schreef op 14 april 2017 @ 17:11:

Nou we gaan niet gourmetten. Ik heb namelijk de boel op stelten gezet en heel duidelijk laten merken dat de grens nu echt bereikt is. Dat wie het heeft toegezegd hier komt helpen in de middag en dat ik niet in de avond nog een vreetsessie van een paar uur ga houden. Er kwam wel een hoop gesputter van mijn moeder maar ik aangeven dat wereld even 1 dag niet om haar draait en ook niet om mijn zusje of een ander familielid. Daarna bond men wel in. Blijkbaar moet je eerst problemen maken voordat men zich op een beetje normale manier aan afspraken houdt.Zo zeg. Op deze manier zou ik niet meer zo'n behoefte voelen je te helpen. Ik help mensen graag, met alle liefde, maar het moet wel op een normale manier gaan. Mensen die gaan eisen dat ik langskom, helemaal doorflippen en een etentje dat ik wil organiseren typeren als 'vreetsessie' mogen van mij eerst even gaan afkoelen. Wees dankbaar voor de mensen die je willen helpen, maar zet ze niet zo onder druk. Het is een gunst, geen plicht.
Hoe oud is je vriend? Nog vrij jong, lijkt me. En dán al een heuse burn-out. Wat heeft hij allemaal moeten doorstaan dan dat hij zo in de sores is gekomen? En als je midden 20 al in een serieuze burnout zit, wat moet dan dat worden als je in de komende jaren nog méér douwen van het leven krijgt die soms moeilijk zijn? Ga je dan van burn-out naar burn-out leven, of wat?

Ik heb sh*t tijden in mijn leven gehad, echt regelrecht sh*t, maar ik heb altijd mijn rug recht kunnen houden, en de koe bij de horens gepakt en gáán ervoor. Vandaag is sh*t, morgen beter, als je er zelf aan werkt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:valerievaldera schreef op 14 april 2017 @ 18:28:

[...]

Zo zeg. Op deze manier zou ik niet meer zo'n behoefte voelen je te helpen. Ik help mensen graag, met alle liefde, maar het moet wel op een normale manier gaan. Mensen die gaan eisen dat ik langskom, helemaal doorflippen en een etentje dat ik wil organiseren typeren als 'vreetsessie' mogen van mij eerst even gaan afkoelen. Wees dankbaar voor de mensen die je willen helpen, maar zet ze niet zo onder druk. Het is een gunst, geen plicht.Het is wel een plicht wanneer je het hebt aangeboden, toegezegd en afgesproken. Dan ga niet ineens precies op die tijd een etentje organiseren wat ook de dag daarvoor plaats vindt alleen omdat je gourmetstel al 3 jaar de kast niet uit is geweest. He gut...ja hij moet nu ineens net op dat moment het licht zien....nou nee dan doen zij maar ff normaal.
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-04-2017 20:25
Reden: verwijderd ivm op de man spelen
% gewijzigd
quote:viva-amber schreef op 14 april 2017 @ 18:34:

..........

Daar had ik het nog niet eens over.

En verder weet jij helemaal geen fluit van mijn levensloop, dus je kunt je sneren voor je houden.
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 15-04-2017 09:08
Reden: Originele quote Verwijderd door moderator
% gewijzigd
quote:viva-amber schreef op 14 april 2017 @ 18:32:

Het is wel een plicht wanneer je het hebt aangeboden, toegezegd en afgesproken. Dan ga niet ineens precies op die tijd een etentje organiseren wat ook de dag daarvoor plaats vindt alleen omdat je gourmetstel al 3 jaar de kast niet uit is geweest. He gut...ja hij moet nu ineens net op dat moment het licht zien....nou nee dan doen zij maar ff normaal.Helpen doet iedereen onder zijn eigen voorwaarden. Bijzonder om mensen die bereid zijn je te helpen, zo rond te dirigeren en het vervolgens te hebben over 'ze gaan over mijn grenzen heen'. En een etentje met pasen. Dat is inderdaad wel iets om totaal van uit je plaat te gaan. Hoe durven ze! De schoften. Gourmetten nog wel, het moet niet gekker worden allemaal.
Stop zelf eens met smeren over het feit dat een burnout gelijk staat aan iemand die zijn rug niet recht kan houden. De bal kaatsen is hem terug krijgen.

Nu niet flauw gaan doen. Dan moet je incasseren ook.
quote:valerievaldera schreef op 14 april 2017 @ 18:36:

[...]

Helpen doet iedereen onder zijn eigen voorwaarden. Bijzonder om mensen die bereid zijn je te helpen, zo rond te dirigeren en het vervolgens te hebben over 'ze gaan over mijn grenzen heen'. En een etentje met pasen. Dat is inderdaad wel iets om totaal van uit je plaat te gaan. Hoe durven ze! De schoften. Gourmetten nog wel, het moet niet gekker worden allemaal.

Hoe beleefd is het om toe te zeggen, een concrete afspraak te maken (wetende hoe belangrijk het is) en daarna om vreemde redenen af te zeggen?

Dat heeft niks met wel of heen burn-out hebben te maken, dat is gewoon onbeschoft gedrag van familie.
quote:viva-amber schreef op 14 april 2017 @ 18:37:

Stop zelf eens met smeren over het feit dat een burnout gelijk staat aan iemand die zijn rug niet recht kan houden. De bal kaatsen is hem terug krijgen.

Nu niet flauw gaan doen. Dan moet je incasseren ook.Ik kan prima incasseren, maar vraag dan gewoon waarom ik tot een bepaalde conclusie kom. In plaats van een sneer uit te delen over mijn recente ziektebeeld en net te doen alsof ik daar alles aan ophang.
quote:valerievaldera schreef op 14 april 2017 @ 18:36:

[...]

Helpen doet iedereen onder zijn eigen voorwaarden. Bijzonder om mensen die bereid zijn je te helpen, zo rond te dirigeren en het vervolgens te hebben over 'ze gaan over mijn grenzen heen'. En een etentje met pasen. Dat is inderdaad wel iets om totaal van uit je plaat te gaan. Hoe durven ze! De schoften. Gourmetten nog wel, het moet niet gekker worden allemaal.

We hebben op 1e paasdag afgesproken dan komt iedereen daarom is wat ik heb op 2de paasdag gepland. Maar nu wil mijn moeder ineens op beide dagen iets doen voor dezelfde mensen en dan precies op het moment dat is afgesproken. Dat terwijl zij de hele kerst heeft lopen klagen over al het werk. Zij heeft toen aangegeven dat zij het niet meer alleen wil doen. Waren we al blij dat het bij 1 dag bleef met Pasen. Mensen kunnen de 2de dag ook bij mij eten.

Ik heb voor de eerste dag hulp aangeboden met quiches maken,...etc maar zij heeft het ondanks druk met kerst hulp geweigerd want het mag alleen op haar manier. Twee dagen achter elkaar met dezelfde mensen Paas vieren is gezien de historie met Kerst en de eerder gemaakte afspraak met mij op 2de paas helemaal niet logisch en eerlijk gezegd ook niet lief want dan zitten we weer 2 dagen in het geklaag.
quote:pejeka schreef op 14 april 2017 @ 18:41:

[...]

Ik kan prima incasseren, maar vraag dan gewoon waarom ik tot een bepaalde conclusie kom. In plaats van een sneer uit te delen over mijn recente ziektebeeld en net te doen alsof ik daar alles aan ophang.Ik ben niet nieuwsgierig naar jouw conclusies. Je hebt al zo veel onkunde ten toon gespreid in andere topics.
quote:viva-amber schreef op 14 april 2017 @ 18:42:

[...]

Ik ben niet nieuwsgierig naar jouw conclusies. Je hebt al zo veel onkunde ten toon gespreid in andere topics.En ji bent de moeder van alle wijsheid, wou je zeggen?
Volgens mij heb ik mijn punt nu wel gemaakt.
quote:pejeka schreef op 14 april 2017 @ 18:29:

Hoe oud is je vriend? Nog vrij jong, lijkt me. En dán al een heuse burn-out. Wat heeft hij allemaal moeten doorstaan dan dat hij zo in de sores is gekomen? En als je midden 20 al in een serieuze burnout zit, wat moet dan dat worden als je in de komende jaren nog méér douwen van het leven krijgt die soms moeilijk zijn? Ga je dan van burn-out naar burn-out leven, of wat?

Ik heb sh*t tijden in mijn leven gehad, echt regelrecht sh*t, maar ik heb altijd mijn rug recht kunnen houden, en de koe bij de horens gepakt en gáán ervoor. Vandaag is sh*t, morgen beter, als je er zelf aan werkt.

Mijn vriend is 25 en we schelen eigenlijk maar 1 jaar. Heel jong inderdaad.

Hij heeft wel een moeilijke tijd achter z'n rug op z'n werk zoals:

Dag ervoor als hij vrij zou zijn, werd hij nog om 11 uur savonds geappt door zijn leidinggevende of hij toch kon komen werken, dat heeft hij lange tijd gedaan. Na het aangeven dat hij dit niet blijft doen, werd hij gebeld dat hij waarschuwing krijgt als hij morgen niet komt en bij derde keer vliegt hij eruit dus dat ging tot aan dreigen toe. Zo zat hij al aan 10 waarschuwingen in anderhalf jaar tijd dat hij daar aan het werk was. lk denk dat dit het punt was. Dit was maar 1 voorbeeld van zoveel voorbeelden die ik maar kan bedenken.
quote:valerievaldera schreef op 14 april 2017 @ 18:25:

[...]

Ziek zijn mag nooit een excuus zijn om over de grenzen van anderen heen te gaan.Was geschreven Albert Einstein
anoniem_325689 wijzigde dit bericht op 15-04-2017 14:39
Reden: -
% gewijzigd
Wij hebben verschillende locaties. Mijn werkgever stuurt doodleuk belangrijke uitnodigingen alleen naar mijn werkmail waar ik geen toegang toe heb thuis en bij de beveiliging van het werk word ik geweigerd en geeft dan aan dat het onwil is dat ik geen afspraken na kom. Of hij nodigt mij heel kortdag uit op andere locaties dan de eigen werklocatie en vermeldt dan niet het adres in de uitnodiging.

Zo heb ik ook steeds gedreig over het feit dat ik zogenaamd niet mee werk.

Ik heb in het begin 3-4 passende voorstellen gedaan om werk op te starten waar niets concreets is mee gedaan. Of ik mag alleen komen werken in vrijwel volledig eigen werk op 2 uur enkele reis van mijn (nieuwe) huis.

Heel raar dat ik onder tussen gedemotiveerd ben.
quote:Eladena schreef op 14 april 2017 @ 18:45:

[...]

Mijn vriend is 25 en we schelen eigenlijk maar 1 jaar. Heel jong inderdaad.

Hij heeft wel een moeilijke tijd achter z'n rug op z'n werk zoals:

Dag ervoor als hij vrij zou zijn, werd hij nog om 11 uur savonds geappt door zijn leidinggevende of hij toch kon komen werken, dat heeft hij lange tijd gedaan. Na het aangeven dat hij dit niet blijft doen, werd hij gebeld dat hij waarschuwing krijgt als hij morgen niet komt en bij derde keer vliegt hij eruit dus dat ging tot aan dreigen toe. Zo zat hij al aan 10 waarschuwingen in anderhalf jaar tijd dat hij daar aan het werk was. lk denk dat dit het punt was. Dit was maar 1 voorbeeld van zoveel voorbeelden die ik maar kan bedenken.

OK, maar ik snap hem nog niet helemaal. Werkt hij wisselende diensten dan? Of wat is zijn contract?

En tuurlijk is het enorm vervelend als je op het laatste moment een berichtje krijgt dat je een dag moet werken als je dacht dat je vrij was, maar hij zal toch op zich niet meer werken dan zijn contracturen? Dus dan is hij een ándere dag toch weer vrij?

Dat het allemaal balen is dat het zo chaotisch loopt bij je werkgever, als het inderdaad zo is dat er steeds en telkens weer op het laatste moment geschoven wordt met werktijden, dat geloof ik echt. Maar daar krijg je toch geen mega-burnout van? Hooguit irritatie omdat je opeens een dagje moet komen opdraven terwijl het rooster eigenlijk anders was, maar dan ben je een andere dag weer vrij. Dus ja, dat je dan kan balen van die rommelige omgang met roosters, begrijp ik, maar daar krijg je als jonge gezonde vent toch niet meteen een burnout van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven