Eicellen invriezen, ervaringen?

21-04-2017 19:45 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames, als vrouw met een mogelijke kinderwens ben ik aan het verkennen of het wijs is om eicellen in te laten vriezen. Dit om 'tijd te kopen'. Zijn er mensen met ervaring hier? Het is best een trajecten en kostenpost (zowel financieel als emotioneel).. ik ben benieuwd! Bedankt alvast!
anoniem_154639 wijzigde dit bericht op 26-06-2017 17:15
39.34% gewijzigd
Het leven is te kort om er niet van te genieten.
Ja Aikidoka, zo,werkt dat vaak inderdaad.. en uiteindelijk kun je het ook alleen maar zelf ondervinden he?! Verloopt ook altijd weer anders.. je moet er wat voor over hebben, dat sowieso!
TO hoe ver ben jij bereid te gaan voor je kinderwens? Ik denk dat je dat eerst moet bedenken.
quote:Friezin71 schreef op 21 april 2017 @ 21:12:

@Amand

Had je overigens zelf ook kunnen googlen, he, als je er zo van wakker lag. Ik heb je de naam van de kliniek gegeven. Of vond je het toch niet belangrijk genoeg om het zelf even op te zoeken?Nee, ik vond het niet belangrijk genoeg. Ik voel een enorme weerstand tegen ingrijpen in (on)vruchtbaarheid, vandaar dat ik me niet wil inspannen om de voorstanders ervan ook maar 1 millimeter de ruimte te geven.
Mooi Saartje, dankje! Tja.. als er écht een wens ligt, betekent dat ook een hoop liefde en 'ervoor over hebben' meestal. Zo zou dat zeker voor mij zijn. :-) Er zijn natuurlijk onverantwoorde situaties, ook ivm leeftijd, waar enerzijds wetgeving een stokje voor steekt en anderzijds men zelf verantwoordelijk voor is. Ik ben er wel een beetje in thuis al en verken 'slechts' de weg nu.

Dank allemaal! Geloof dat ik verder genoeg input heb zo! Ervaringsdeskundigen/partners-in-crime zijn natuurlijk welkom, kunnen we elkaar misschien verder volgen en steunen in dit gebeuren. Maar dan tref ik jullie vast ook elders. Tot dan!
anoniem_154639 wijzigde dit bericht op 26-06-2017 17:33
Reden: Privacy
12.51% gewijzigd
quote:Amand_ schreef op 21 april 2017 @ 21:18:

[...]

Nee, ik vond het niet belangrijk genoeg. Ik voel een enorme weerstand tegen ingrijpen in (on)vruchtbaarheid, vandaar dat ik me niet wil inspannen om de voorstanders ervan ook maar 1 millimeter de ruimte te geven.Dat kan en dat mag uiteraard. Wel zo fair dat je deze context geeft ipv de sneue en simpele 'van-onze-belastingcenten'-kaart speelt.
Succes! Ik hoop dat je eruit komt en je wens in de toekomst vervuld mag worden
Premie-centen om precies te zijn. En er is niets sneus aan om daar een mening over te hebben.
quote:Amand_ schreef op 21 april 2017 @ 21:21:

Premie-centen om precies te zijn. En er is niets sneus aan om daar een mening over te hebben.Ok, ik zeg het anders. That was fucking stupid.
quote:Friezin71 schreef op 21 april 2017 @ 21:23:

[...]

Ok, ik zeg het anders. That was fucking stupid.Story of my life
UMCG doet het sowieso niet, in zo'n geval als de mijne. Preventief zonder medische aanleiding zegmaar.. zelfs niet wanneer je daar dik extra zelf voor betaalt.. :-)
Dankje Saartje, lief van je! Wieweet hoe het nog eens loopt allemaal..

W.b. de kosten; De kortdoordebocht info geeft aan dat basisverzekering voorziet in 3 IVF-pogingen tot 43 jaar vergoed (en tot 45 jaar mogelijk, maar dan niet vergoed). Het zal mij benieuwen. Geen idee wat de werkelijke kosten zijn, loopt vast gauw flink op.
Inmiddels helder dat basisverzekering hierin niet voorziet als er geen medische gronden zijn.
anoniem_154639 wijzigde dit bericht op 26-06-2017 17:34
Reden: Privacy en actuele info
49.11% gewijzigd
Niet alles gelezen, maar wat een bizar topic. En dan bedoel ik sommige reacties. Ik snap TO wel, ik zou over een paar jaar misschien ook wel overwegen eicellen te laten invriezen. Heel prettig juist om je opties open te houden, ik vind daar niets egoïstisch of geks aan. Ik vind 'oudere' ouders ook helemaal niet gek, en ik zou er zelf daarentegen dan weer nooit voor kiezen om een bewust alleenstaande moeder te worden. Liever later kinderen dan in m'n eentje.

Maar dat mag iedereen toch lekker voor zichzelf weten? Ik snap nooit zo goed waarom iedereen altijd zo moet oordelen (en dat oordeel ook zo hard moet uitspreken). Zolang een kindje in een gezond functionerend, gelukkig gezin geboren wordt en een goede basis heeft, wat maakt het dan uit?

Succes TO! Ik hoop dat je keuze je meer rust geeft
Hoi dropje,

Ik heb ervaring met invriezen. Heb dat 5 jaar geleden gedaan. Op mijn 35e. En dat allemaal zelf betaald. Niks van de premie van Amand (of van andere belastingbetalers). Ze liggen nu nog steeds in de diepvries...

Ik ben een ruim jaar na het invriestraject mijn huidige partner tegengekomen en heb nu een dochter van 1,5. Gewoon natuurlijk zwanger geworden. Voor mij hielp het wel om wat meer ontspannen te daten. Maar ik denk dat dat van persoon tot persoon zal verschillen.

Ik heb 3 behandelingen ondergaan om uiteindelijk 20 ingevroren eicellen over te houden. Er vallen er altijd nog een aantal af. Begreep in het AMC dat dit een vrij grote oogst was en dat ze bij de meeste vrouwen minder eicellen verkregen (waarschijnlijk vanwege de oudere keeftijd). Ik vond het achteraf toch best zwaar.

Als je meer wil weten kun je me ook een PB sturen (zoek ik nog even uit hoe ik dat aanzet).

Groet Roos
quote:Friezin71 schreef op 21 april 2017 @ 20:29:

[...]

Heb je een nick change? Was jij Y?

Nick change ja. Y nee.

Ik stuur je een pb.
quote:DesieQ schreef op 21 april 2017 @ 22:29:

Niet alles gelezen, maar wat een bizar topic. En dan bedoel ik sommige reacties. Ik snap TO wel, ik zou over een paar jaar misschien ook wel overwegen eicellen te laten invriezen. Heel prettig juist om je opties open te houden, ik vind daar niets egoïstisch of geks aan. Ik vind 'oudere' ouders ook helemaal niet gek, en ik zou er zelf daarentegen dan weer nooit voor kiezen om een bewust alleenstaande moeder te worden. Liever later kinderen dan in m'n eentje.

Maar dat mag iedereen toch lekker voor zichzelf weten? Ik snap nooit zo goed waarom iedereen altijd zo moet oordelen (en dat oordeel ook zo hard moet uitspreken). Zolang een kindje in een gezond functionerend, gelukkig gezin geboren wordt en een goede basis heeft, wat maakt het dan uit?

Dat is een beetje het probleem bij keuzes die een morele component hebben hè (in dit geval: klooien met de natuur); eerst maak je de keuze, vervolgens zoek je er de argumenten bij die jouw keuze ondersteunen en daarna span je je in om de mensen die exact vanwege die handelswijze kritiek op je hebben in een kwaad daglicht te stellen.

De rationele keuze zou immers zijn: ik krijg kinderen wanneer het mij gegeven is. Maar dat lijkt onacceptabel.
quote:alkemade schreef op 21 april 2017 @ 20:38:

[...]

Moeders van 22 zijn veel ontvankelijker voor feedback, suggesties en tips rondom hun nieuwbakken moederschap dan moeders van 45 die al de hele bibliotheek hebben uitgelezen over het ultieme moederschap, de 'psychologie-magazine' hebben doorgeplozen over de juiste methode van communiceren en de 'me-to-we'feed volgen om te leren hoe het hoort.

Mijn ervaring:

Vrouwen van 45 met een kind denken dat ze het weten en verwerpen elke suggestie die een andere aanpak voorstelt, waar meiden van 22 met een kindje maar een dotje doen en accepteren dat er mensen zijn met meer kennis en ervaring.Ik gok dat jij een jaar of 22 bent? Neem van mij aan, een stuk ouder, dat je ernaast zit en niet zo'n beetje ook met je veronderstellingen. "De meeste vrouwen zijn oma op hun 45ste"? Echt, waar haal je het vandaan? Maar gelukkig neem jij nog veel aan, dat scheelt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Amand_ schreef op 21 april 2017 @ 20:55:

Niet om het één of ander hoor, TO, maar jij bent degene die haar vruchtbare dagen (op onze kosten?) voorbij de natuurlijke grens wil dragen, dus een beetje meer respect voor kritiek zou vooral jou sieren.Man man houd toch eens op!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Keurig hoor, die d achter hou. Chapeau.
.
anoniem_332783 wijzigde dit bericht op 21-04-2017 23:29
Reden: 1 keer is genoeg
% gewijzigd
quote:Amand_ schreef op 21 april 2017 @ 23:28:

Keurig hoor, die d achter hou. Chapeau.Oh snel verbeterd hahaha.
Wauw Roos, wat een mooi succesverhaal! Ik PB je graag.. morgen.

En Amand, zo kunnen we praten; dat moreel-ethische dilemma speelt hier ook nog hoor! Vind ik dat je de natuur in de hand zou mogen nemen in mijn situatie? En in hoeverre doe je dat, of hoe ver wil je daarmee gaan? ..daarom gaat zoiets gelukkig stap voor stap!
anoniem_154639 wijzigde dit bericht op 26-06-2017 17:37
Reden: Privacy
27.11% gewijzigd
Wat wil je nou zeggen, TO? Dat wanneer je je stap-voor-stap goed (medisch) laat voorlichten het opeens wel okee is om met de natuur te klooien?

Je kunt morele overwegingen niet afzetten tegen (medische) mogelijkheden. Nouja, je kunt het wel, maar niemand die rationeel nadenkt trapt erin.
Ik ben in ieder geval blij dat je nog lijkt te overwegen niet uitsluitend de medische mogelijkheden een rol te laten spelen in je beslissing, TO.

Ook al breng ik het wat onsympathiek, wellicht.
Haha, nee, maar ik denk dat je door het traject te verkennen wel bemerkt of je het moreel vindt kloppen voor jezelf. En het is maar hoe je het bekijkt ook he.. embryoselectie is ook met de natuur 'klooien', maar daarmee worden wel ziektes vermeden. Volgens mij is dat ook gewoon evolutie en gebruik maken van de huidige mogelijkheden!

Los daarvan begrijp ik dat je natuurlijk ook het standpunt kunt hebben dat je niks natuurlijks hoort te manipuleren.
Inderdaad vrij onsympathiek Amand. Daarbij kent het medisch circuit ook ethische verplichtingen, zijn hele commissies voor.. dus wees gerust; als ik het zelf al niet langs de morele meetlat zou leggen, dan krijg ik die er daar nog wel bij. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven