Lijf & Lijn alle pijlers

Zwemmen - techniek, badmuts en droge huid?

05-03-2017 08:53 17 berichten
Sinds kort ben ik aan het zwemmen. Inmiddels zwem ik 50 banen, en dit doe ik zo'n drie keer per week. Maar nu is het tijd voor verbetering! Vandaar mijn vragen aan de zwemmers op het forum. Ik heb al instructiefilmpjes op youtube gevonden, maar ik denk toch dat mijn techniek er een stuk minder flitsend uit ziet Wat raden jullie aan voor het leren van een betere techniek? Zwemles of heeft iets anders jullie geholpen?

En dragen jullie een badmuts? Welke? Ik heb er een van siliconen die ik voordat ik het water inga helemaal strak tot over mijn oren trek, maar hij kruipt altijd op waardoor ik met een soort conehead rondzwem. Ik vind het een onding. Geen badmuts vind ik geen optie, want slecht voor mijn haar. Iemand een goede badmutstip?

Ook krijg ik een droge gezichtshuid van het zwemmen. Smeren jullie er voor het zwemmen iets op? Zo ja, wat?

Ik hoop op goede tips!
Alle reacties Link kopieren
Hier is een soort master zwemmen, ik weet niet meer precies hoe het heet, je zou eens bij de zwembond op de site kunnen kijken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Geen zwemmerT hier.

Maar ik zou zeker les nemen dan.

Ik vergelijk het met schaatsen. Ik schaats me rot. Kan het redelijk maar dan nog word ik ingehaald door iemand die ogenschijnlijk nauwelijks zijn best doet, maar door een goede techniek is elke klap een rake.

Denk dat dat bij zwemmen ook zo is

En aangezien jij ook van iets in je haar houdt zou ik zo een badmuts nemen ipv een coneheadding
quote:Corona67 schreef op 05 maart 2017 @ 09:22:

[afbeelding]

En aangezien jij ook van iets in je haar houdt zou ik zo een badmuts nemen ipv een coneheadding

mooi

Ik zie me al met zo'n ding in het water.. Een soort drijvende bloemenstal.
Het is lastig om je eigen techniek te verbeteren, omdat je jezelf niet ziet. Kijk eens of je bij een zwemvereniging kunt gaan zwemmen. Daar worden ook techniektrainingen gegeven. Of vraag in je zwembad op welke tijden er (groeps-)lessen zijn waar er aan techniek gewerkt kan worden. Ik heb ook wel eens tijdens het banenzwemmen wat techniekaanwijzingen gehad van een badmeester die stond te surveilleren, dus die zou je ook kunnen vragen. Als er weinig (slechte) zwemmers zijn, willen ze misschien best helpen.

Ik heb een dikke badmuts, en die kruipt eigenlijk niet op. Ook met die dunne herken ik het niet. Heb je lang haar, en hoe heb je dat onder je badmuts? Ik trek 'm overigens niet tot over mijn oren, maar gewoon tot waar 'ie komt.

Insmeren zou ik na afloop doen. Het gaat toch gelijk van je lijf af als je gaat zwemmen, en dan drijf je in zo'n laagje bodylotion... Na afloop gewoon een goede bodylotion of -crème gebruiken.
quote:Tobbert schreef op 05 maart 2017 @ 09:45:

Het is lastig om je eigen techniek te verbeteren, omdat je jezelf niet ziet. Kijk eens of je bij een zwemvereniging kunt gaan zwemmen. Daar worden ook techniektrainingen gegeven. Of vraag in je zwembad op welke tijden er (groeps-)lessen zijn waar er aan techniek gewerkt kan worden. Ik heb ook wel eens tijdens het banenzwemmen wat techniekaanwijzingen gehad van een badmeester die stond te surveilleren, dus die zou je ook kunnen vragen. Als er weinig (slechte) zwemmers zijn, willen ze misschien best helpen.

Ik heb een dikke badmuts, en die kruipt eigenlijk niet op. Ook met die dunne herken ik het niet. Heb je lang haar, en hoe heb je dat onder je badmuts? Ik trek 'm overigens niet tot over mijn oren, maar gewoon tot waar 'ie komt.

Insmeren zou ik na afloop doen. Het gaat toch gelijk van je lijf af als je gaat zwemmen, en dan drijf je in zo'n laagje bodylotion... Na afloop gewoon een goede bodylotion of -crème gebruiken.Ik heb schouderlang haar, dat prop ik er onder. En wat voor badmuts bedoel je? Als ik 'dikke badmuts' google krijg ik dit:

Ik zou kokosolie op mijn gezicht smeren vooraf on een kleine beschermende barrière te krijgen. Na zwemmen schoonmaken en je gewone dagcrème opdoen.
quote:sandra1905 schreef op 05 maart 2017 @ 09:51:

[...]

Ik heb schouderlang haar, dat prop ik er onder. En wat voor badmuts bedoel je? Als ik 'dikke badmuts' google krijg ik dit:

[img]http://kindamuzik.net/gfx/bizarre-cvr-0705.jpg[/img]

Schitterend, er gaat een wereld voor me open nu ik een beetje google.

Ik bedoel er zo een: https://www.bol.com/nl/p/ ... se#product_specifications Je hebt (of had, in ieder geval) in dit model ook hele dunne, maar die trek je supersnel kapot. Kan ik nu zo snel niet vinden.

Het opkruipen komt, omdat je haar niet zo lang is, waarschijnlijk omdat je je badmuts te laag trekt. Als je naar wedstrijdzwemmers kijkt, trekken ze hun badmuts niet helemaal over hun oren, maar tot halverwege.

http://www.nbcchicago.com ... ic-Swimmer-388693342.html

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-37057236

Er zijn wel modellen die je over je oren kunt trekken, maar of je dat moet willen... Alhoewel 'ie wel luxe schijnt te zijn: https://www.bol.com/nl/p/ ... 90/?suggestionType=browse
Mijn tip voor een badmuts is geen badmuts, ik kreeg ook altijd zo'n wapperend stukje bovenop mijn hoofd tijdens heb zwemmen, en mijn haar werd alsnog nat. Dan liever na het zwemmen meteen douchen, haar wassen en gezicht insmeren met dagcreme. Je haar alvast natmaken met kraanwater voor het zwemmen schijnt ook beter te zijn voor je haar, maar daar heb ik geen ervaring mee.
quote:Foodsandbeats schreef op 05 maart 2017 @ 10:21:

Ik zou kokosolie op mijn gezicht smeren vooraf on een kleine beschermende barrière te krijgen. Na zwemmen schoonmaken en je gewone dagcrème opdoen.Dit, of een heel dun laagje vaseline op je gezicht smeren. Ik denk dat vaseline beter houdt dan kokosolie.
Je moet je haar EN je badmuts natmaken voor je hem op zet, dan kruipt hij niet zo snel op. En onder je badmuts wordt je haar ook nat, dus het is geen bescherming, maar om je haar uit je gezicht te houden.

Ik smeer niets op mijn gezicht en douche niet in het zwembad, pas 's avonds thuis. Hooguit doe ik wat water uit de kraan in het zwembad over mijn gezicht.

Geen problemen met haar en gezicht hier.
Ik zwem in een zwembad waar badmutsen verplicht zijn (gelukkig maar, anders grijp je tijdens het zwemmen in de losse haren, ieuw). Ik doe mn haar eerst in een knot achterop mijn hoofd, onder de douche haar en badmuts natmaken en dan blijft het zitten. Ik kon tot twee jaar geleden alleen een matige schoolslag zwemmen, en heb daarom een poosje les genomen (zwemslagverbetering voor volwassenen). Ik heb een les of tien gevolgd en nu zwem ik vlot drie kwartier crawl zonder rusten. Nog niet echt snel, maar wel gestaag :-) Vind ik een stuk leuker dan schoolslag, en ik krijg geen last van mn nek meer doordat ik afgeleerd heb om steeds omhoog te kijken.
De badmuts uit de link van Speedo heb ik, dus ik heb al een dikke badmuts.

Dus, haar en badmuts nat maken voor opzetten. Check.

Vaseline op mijn gezicht. Check.

En ik blijf wel douchen na het zwemmen, want ik vind die chloorlucht niet lekker.

Dank voor de tips iedereen!!
quote:Mamba schreef op 05 maart 2017 @ 14:06:

Ik zwem in een zwembad waar badmutsen verplicht zijn (gelukkig maar, anders grijp je tijdens het zwemmen in de losse haren, ieuw). Ik doe mn haar eerst in een knot achterop mijn hoofd, onder de douche haar en badmuts natmaken en dan blijft het zitten. Ik kon tot twee jaar geleden alleen een matige schoolslag zwemmen, en heb daarom een poosje les genomen (zwemslagverbetering voor volwassenen). Ik heb een les of tien gevolgd en nu zwem ik vlot drie kwartier crawl zonder rusten. Nog niet echt snel, maar wel gestaag :-) Vind ik een stuk leuker dan schoolslag, en ik krijg geen last van mn nek meer doordat ik afgeleerd heb om steeds omhoog te kijken.Wat leuk dat je zo goed vooruit gegaan bent! Goeie tip, zwemslagverbetering. Ik ga meteen googelen!
Heyy!!

Professioneel zwemmer durf in me niet te noemen maar zwem nu al vanaf mn 8ste en ben nu 17. Zwem zelf bij een vereniging waar ik nu 11x per week (18 uur per week in het zwembad) in het water lig.

Heb misschien wel een paar tips voor je

- ik draag altijd een arena badmuts. Vind deze persoonlijk het fijnste.

- ik las hier boven dat veel mensen het nat maken... ik doe dit juist niet! Ik draai mijn droge haar in een knot en zet dan mn badmuts op. Trek je badmuts niet helemaal naar onder want hij glijd anders toch weer omhoog. Kijk gewoon hoever hij naar beneden kan zonder dat hij op spanning staat.

- weet niet of je ook een duikbril draagt? Maar die raad ik je ook aan. Draag deze dan boven op je badmuts. Zo glijd hij ook al minder naar boven.

- voor je techniek zal ik het echt aanraden om naar een zwem vereniging te gaan. Elke club heeft masters. Dit zijn mensen van een volwassen leeftijd die met ze alleen baantjes zwemmen en bezig zijn met techniek. (Waar woon je misschien ken ik de club wel )

- qua gezicht insmeren voor het zwemmen.... ja ik zou het niet doen. Ik zou gewoon na het douchen wat dagcreme opdoen en het daar bij laten.

Hoop dat je dr wat aan hebt!!

xxx
quote:sandra1905 schreef op 05 maart 2017 @ 18:12:

Vaseline op mijn gezicht. Check.

Niet doen, het helpt niet en vervuilt het badwater.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven