Therapieresistente depressies

16-04-2017 19:38 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb therapieresistentie depressies. Eigenlijk ben ik bipolair, maar manie speelt al jaren niet echt meer een rol. In de afgelopen 17 jaar ben ik een keer 6 maanden en een keer 8 maanden niet depressief geweest. Verder gaat het af en toe een paar weken of een maand of 2 goed. Alles bij elkaar ben ik ¾ van de tijd depressief en ¾ daar weer van ernstig (denk: suïcidaal).

Ik heb 18 of 19 verschillende medicijnen geslikt (de incidentele pammetjes niet meegerekend), uit verschillende klassen (antidepressiva, antipsychotica en stemmingsstabilisatoren) en in veel verschillende doseringen en combinaties. Ook een paar dingen die nog tamelijk experimenteel zijn. En natuurlijk heb ik ook de nodige therapie gehad en veranderingen in mijn leven aangebracht. Ik ben ook 2 keer opgenomen geweest.

En het helpt dus allemaal niet!

Zo ongeveer het enige wat ik nog niet gedaan heb is ect (elektroshock). Dat wil ik niet vanwege de kans op geheugenverlies. Ik kan me voorstellen dat er een moment komt waarop ik dat wel wil, maar zover is het nu nog niet.

En ik kan gewoon niet meer. Ik voel me altijd en eeuwig zo ellendig. Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet van ellende. Ik ben gewoon op. Zoveel pijn, zoveel lijden, zonder uitzicht op significante verbetering. Ik ben vast niet de enige, al wens ik mijn ergste vijand zo'n hel niet toe. Wie heeft ook ervaring met zulke moeilijk behandelbare depressies?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Er zijn waarschijnlijk wel gelijkgestemden maar je kan hier niet openbaar over praten.

Er bestaat zoiets als psychosociaal en existentieel lijden, dit is zo persoonlijk en kan voor sommige mensen ondraaglijk zijn. Hopelijk kun je de ' juiste' hulp ooit vinden. Waar jij je goed bijvoelt....
.
quote:fayanna schreef op 20 april 2017 @ 15:35:

[...]

Ik ben dit topic begonnen om mijn hart te luchten en om te kijken of er misschien mensen hier zijn met een vergelijkbare ervaring, zodat ik me misschien iets minder moederziel alleen zou voelen. Niet om oplossingen te krijgen. Wat niet wegneemt dat ieder die een oplossing meent te weten, die mag geven. Het staat ieder vrij daarover een mening te delen. Alleen zal ik het er vaak niet mee eens zijn. Maar dat alles mag gelukkig allemaal in Nederland.

Zou je misschien eens je licht op kunnen steken bij de levenseindekliniek? Dat je een traject in gaat wil nog niet zeggen dat er gelijk iets gebeurt, en misschien ontmoet je zo ervaringsdeskundigen?

Niks praat beter dan iemand die echt uit ervaring weet waar je doorheen gaat (en dan best irl).
quote:tennis2012 schreef op 20 april 2017 @ 15:48:

Er zijn waarschijnlijk wel gelijkgestemden maar je kan hier niet openbaar over praten.

Er bestaat zoiets als psychosociaal en existentieel lijden, dit is zo persoonlijk en kan voor sommige mensen ondraaglijk zijn. Hopelijk kun je de ' juiste' hulp ooit vinden. Waar jij je goed bijvoelt....Waarom kun je daar niet over praten?
Hier ook geen oplossing, wel een dikke virtuele knuffel Ik hoop echt voor je dat je tot een oplossing komt die het lijden weg kan nemen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
...
anoniem_341909 wijzigde dit bericht op 23-04-2017 23:14
Reden: ...
% gewijzigd
quote:tennis2012 schreef op 20 april 2017 @ 15:48:

Er bestaat zoiets als psychosociaal en existentieel lijden, dit is zo persoonlijk en kan voor sommige mensen ondraaglijk zijn. Hopelijk kun je de ' juiste' hulp ooit vinden. Waar jij je goed bijvoelt....Het is voor een groot deel existentieel lijden, zo ervaar ik dat. Dat bestaat ook voor een groot deel uit zaken waar in de ggz nauwelijks over te praten valt. De psychotherapeut die ik sinds bijna 4 maanden heb, staat in elk geval niet afwijzend tegen deze onderwerpen en dat is al heel wat. Maar een oplossing daarvoor is er niet, het enige dat in principe mogelijk is, is er anders naar leren kijken en beter mee kunnen leven. Maar dat is met een handvol andere therapeuten al niet gelukt. En zo´n 18 verschillende pillen hebben ook maar weinig verlichting gegeven. hoewel ik natuurlijk heel goed snap dat een pil de existentiële en sociale aspecten niet gaat oplossen en hooguit iets kan doen aan het biologische deel.
Krishnamurti
quote:SpringDing schreef op 20 april 2017 @ 17:55:

[...]

Zou je misschien eens je licht op kunnen steken bij de levenseindekliniek? Dat je een traject in gaat wil nog niet zeggen dat er gelijk iets gebeurt, en misschien ontmoet je zo ervaringsdeskundigen?

Niks praat beter dan iemand die echt uit ervaring weet waar je doorheen gaat (en dan best irl).De levenseindekliniek brengt geen euthanasieklantjes met elkaar in contact, als dat is at je bedoelt. Ik heb de site uitgespeld, al meer dan eens. Je moet ook eerst euthanasie vragen aan je eigen arts voordat je daar terecht kan. EN zeer waarschijnlijk, maar dat weet ik niet zeker en dat hangt misschien ook wel van de individuele arts af die je treft, zul je ook eerst ect gedaan moeten hebben. Dat zou misschien ooit nog wel een reden voor mij zijn om wel ect te doen; in aanmerking kunnen komen voor euthanasie.
Krishnamurti
quote:fayanna schreef op 20 april 2017 @ 19:41:

[...]

De levenseindekliniek brengt geen euthanasieklantjes met elkaar in contact, als dat is at je bedoelt. Ik heb de site uitgespeld, al meer dan eens. Je moet ook eerst euthanasie vragen aan je eigen arts voordat je daar terecht kan. EN zeer waarschijnlijk, maar dat weet ik niet zeker en dat hangt misschien ook wel van de individuele arts af die je treft, zul je ook eerst ect gedaan moeten hebben. Dat zou misschien ooit nog wel een reden voor mij zijn om wel ect te doen; in aanmerking kunnen komen voor euthanasie.

Oh daar heb je inderdaad kans van, dat je nog niet 'uitbehandeld' bent.

Ik bedoel ook niet perse dat ze mensen met elkaar in contact brengen, maar meer dat je elkaar tegen het lijf loopt (maar zie nu dat het aan huis gebeurt allemaal, sorry).

Ik heb zelf in de kliniek waar ik zat iemand leren kennen met wie ik goed op kan schieten en kan praten.
quote:SpringDing schreef op 20 april 2017 @ 17:55:

[...]

Niks praat beter dan iemand die echt uit ervaring weet waar je doorheen gaat (en dan best irl).Ik denk dat je aan die ervaringsdeskundigen niet zoveel hebt
quote:MoirenPhae schreef op 20 april 2017 @ 20:01:

[...]

Ik denk dat je aan die ervaringsdeskundigen niet zoveel hebt Nouhouuu je snapt best wat ik bedoel.
quote:Flowers-and-roses schreef op 20 april 2017 @ 02:18:

En ik hoop wel dat als ik dat denk, dat iemand op mijn schouder tikt en zegt, heb je daar al aan gedacht?

En dat is dus precies wat je niet deed 'heb je daar al aan gedacht?' Lees onderstaande stuk van jezelf nog eens terug. Fayanna geeft aan hoe hard ze geknokt heeft en dat ze al jaren depressief is en dan kom jij even zeggen dat het leven mooi en waardevol is en dat ze met zichzelf moet afspreken dat opgeven geen optie is. Als je dat bedoelt als 'he, heb je ook daar aan gedacht?' zou ik het toch anders verwoorden. Op deze manier lijk je helemaal voorbij te gaan aan wat Fayanna aangeeft. Op mij kom je dan dwingend over en zou ik me niet gehoord of begrepen voelen. En dan zou ik minder open kunnen staan voor wat je zegt. Gezien er meerdere mensen met weerstand op je bericht reageerden denk ik niet dat ik de enige ben die hem zo heeft ervaren.

"Fayanna, nadenken over opgeven is een optie. Spreek met jezelf af dat opgeven zelf geen optie is. Ook al lukt het niet om ervan te genieten, het leven is mooi en waardevol,"

Er wordt overigens volop op TO gereageerd met verschillende voorstellen voor hulp en waar ze misschien iets aan kan hebben, wat ze zou kunnen proberen. En dan schrijf jij iets wat een aantal mensen tegen de borst stuit en wordt er op jou gereageerd. Zo gaat dat in een topic/gesprek/discussie. Er wordt niet met TO mee gepraat over (mogen) opgeven, dat noemt zij 1 keer terloops en is verder niet onderwerp van gesprek. Pas wanneer jij zegt 'spreek af dat opgegeven geen optie is' wordt dat onderwerp van gesprek en ja, dan wordt er op gereageeerd.
quote:Flowers-and-roses schreef op 20 april 2017 @ 10:25:

Jullie weten het allemaal zo goed, waarom zeggen jullie niks tegen To zelf? Lekker makkelijk. Wat zouden jullie dan willen zeggen? Ga maar dan. Hoe wil je dat in woorden gieten dan?

Nou, zo:

Goh Fayanna, als je echt alles geprobeerd hebt en je ziet jet echt niet meer zitten zou je ook een euthanasieverzoek kunnen overwegen. Heb je daar al over nagedacht?

Maar dat is al gezegd, naast de vele voorstellen voor andere mogelijkheden (oa medicatie, elektroshock, andere therapie)
Ik hoop dat je meer aan je nieuwe psychotherapeut gaat hebben Fayanna!
Nu op NPO2 'de nachtzoen', een arts van de levenseinde kliniek aan het woord.
quote:fayanna schreef op 20 april 2017 @ 15:35:

[...]

Ik ben dit topic begonnen om mijn hart te luchten en om te kijken of er misschien mensen hier zijn met een vergelijkbare ervaring, zodat ik me misschien iets minder moederziel alleen zou voelen. Niet om oplossingen te krijgen. Wat niet wegneemt dat ieder die een oplossing meent te weten, die mag geven. Het staat ieder vrij daarover een mening te delen. Alleen zal ik het er vaak niet mee eens zijn. Maar dat alles mag gelukkig allemaal in Nederland.Sorry Fayanna, ook ik kwam met mogelijke opties voor behandeling aan. Dat dit niet is wat je in dit topic zoekt, ben ik aan voorbij gegaan. Ik begrijp je diepste wens (einde aan je lijden) heel goed. Ik geef je een dikke knuffel en voel met je mee .
Ik voel me zo moedellooos
quote:tjjjjjemig schreef op 21 april 2017 @ 23:32:

[...]

Sorry Fayanna, ook ik kwam met mogelijke opties voor behandeling aan. Dat dit niet is wat je in dit topic zoekt, ben ik aan voorbij gegaan. Ik begrijp je diepste wens (einde aan je lijden) heel goed. Ik geef je een dikke knuffel en voel met je mee .Dank voor je medeleven. Jammer dat je het begrijpt... En je mag best met opties komen hoor, ik sluit nooit uit dat er nog iets is waar ik niet aan gedacht heb. Het was alleen niet de opzet van dit topic.
Krishnamurti
Ook al denk je van niet, ik begrijp het ook. Ik wou alleen dat ik het niet begreep. Dat er nog opties zijn en dat ik die gewoon niet zie. Dat er altijd nog opties zijn. Wishful thinking, hoop is iets wat alle mensen willen houden. Heeft met mezelf te maken, ik wou dat de hoop waar ik me aan vastklamp, blijft want ik weet niet waar ik me anders nog aan vast moet klampen.

Ik las ergens dat 85% van de wereldbevolking (hoe ze dat onderzocht hebben, mag joost weten, maar goed) altijd hoop blijft houden op een beter leven. Ook al is het voor slechts 15% ook zo dat dat gaat lukken. Hoop zit in onze genen ingebakken. Maar ook ik ben de hoop aan het verliezen hoor. Als je denkt dat ik tegen jou inga, neem van mij aan, ik ga tegen mezelf in. Ik wil de hoop niet verliezen. Ik wil dat het leven altijd zin blijft hebben, tegen beter weten in.

Sterkte fayanne, sorry voor alles wat ik zei/zeg, wat je pijn doet, ik ben aan het projecteren, sorry daarvoor. Je hebt al genoeg pijn gehad.
Een tekst die me ontroert.

Hope is the thing with feathers

that perches on the soul

that sings the tune without the words

and never stops at all

Toch mag je de hoop verliezen. Misschien is het meer, jezelf gunnen dat de pijn stopt. Ik zou zo graag willen dat de pijn stopt. Ook voor anderen trouwens.
quote:Flowers-and-roses schreef op 22 april 2017 @ 03:02:

Een tekst die me ontroert.

Hope is the thing with feathers

that perches on the soul

that sings the tune without the words

and never stops at all

Toch mag je de hoop verliezen. Misschien is het meer, jezelf gunnen dat de pijn stopt. Ik zou zo graag willen dat de pijn stopt. Ook voor anderen trouwens.

Ondanks dat we het niet eens zijn, geloof ik echt wel dat je het goed bedoelt. Na je laatste posts snap ik beter dat het voor een groot deel (ook) om jezelf gaat en dat je bang bent dat je ooit de moed gaat verliezen. Ik hoop dat je uiteindelijk vindt wat je zoekt en krijgt wat je nodig hebt. Ik ken het gedicht, mooi inderdaad. Maar van dezelfde dichteres;

The heart asks pleasure first

and then excuse from pain

and then those little anodynes

that deaden suffering.

And then to go to sleep

and then, if it should be

the will of its Inquisitor,

the privilege to die.
Krishnamurti
quote:fayanna schreef op 20 april 2017 @ 19:41:

[...]

De levenseindekliniek brengt geen euthanasieklantjes met elkaar in contact, als dat is at je bedoelt. Ik heb de site uitgespeld, al meer dan eens. Je moet ook eerst euthanasie vragen aan je eigen arts voordat je daar terecht kan. EN zeer waarschijnlijk, maar dat weet ik niet zeker en dat hangt misschien ook wel van de individuele arts af die je treft, zul je ook eerst ect gedaan moeten hebben. Dat zou misschien ooit nog wel een reden voor mij zijn om wel ect te doen; in aanmerking kunnen komen voor euthanasie.Ik heb een euthanasietraject bij psychische klachten meegemaakt in mijn omgeving, en mijn ervaring is dat de kans is vrijwel 100% dat je geen euthanasie krijgt tot je de ECT geprobeerd hebt. Tot die tijd heb je nog niet álle behandelmogelijkheden geprobeerd en kan de arts dus niet met zekerheid zeggen dat je problemen onbehandelbaar zijn. Het risico is denk ik voor de meeste artsen te groot dat de euthanasie naderhand als 'onzorgvuldig' beoordeeld wordt zonder eerst ECT geprobeerd te hebben, iets wat een arts in principe wil vermijden aangezien het dossier dan naar het OM gaat en een rechter kijkt of de arts iets te verwijten valt.
quote:lushcooking schreef op 22 april 2017 @ 07:28:

[...]

Ik heb een euthanasietraject bij psychische klachten meegemaakt in mijn omgeving, en mijn ervaring is dat de kans is vrijwel 100% dat je geen euthanasie krijgt tot je de ECT geprobeerd hebt. Tot die tijd heb je nog niet álle behandelmogelijkheden geprobeerd en kan de arts dus niet met zekerheid zeggen dat je problemen onbehandelbaar zijn. Het risico is denk ik voor de meeste artsen te groot dat de euthanasie naderhand als 'onzorgvuldig' beoordeeld wordt zonder eerst ECT geprobeerd te hebben, iets wat een arts in principe wil vermijden aangezien het dossier dan naar het OM gaat en een rechter kijkt of de arts iets te verwijten valt.Dat dacht ik al wel. Het is sowieso al heel erg moeilijk om dat voor elkaar te krijgen om psychische redenen. Het zou wel eens de enige reden kunnen zijn voor mij om toch ect te doen.
Krishnamurti
quote:fayanna schreef op 22 april 2017 @ 07:43:

[...]

Dat dacht ik al wel. Het is sowieso al heel erg moeilijk om dat voor elkaar te krijgen om psychische redenen. Het zou wel eens de enige reden kunnen zijn voor mij om toch ect te doen.Het is inderdaad heel lastig om euthanasie te krijgen om psychische klachten. Het is echter wel mogelijk gelukkig.
quote:Flowers-and-roses schreef op 22 april 2017 @ 02:56:

Ook al denk je van niet, ik begrijp het ook. Ik wou alleen dat ik het niet begreep. Dat er nog opties zijn en dat ik die gewoon niet zie. Dat er altijd nog opties zijn. Wishful thinking, hoop is iets wat alle mensen willen houden. Heeft met mezelf te maken, ik wou dat de hoop waar ik me aan vastklamp, blijft want ik weet niet waar ik me anders nog aan vast moet klampen.

Ik las ergens dat 85% van de wereldbevolking (hoe ze dat onderzocht hebben, mag joost weten, maar goed) altijd hoop blijft houden op een beter leven. Ook al is het voor slechts 15% ook zo dat dat gaat lukken. Hoop zit in onze genen ingebakken. Maar ook ik ben de hoop aan het verliezen hoor. Als je denkt dat ik tegen jou inga, neem van mij aan, ik ga tegen mezelf in. Ik wil de hoop niet verliezen. Ik wil dat het leven altijd zin blijft hebben, tegen beter weten in.

Sterkte fayanne, sorry voor alles wat ik zei/zeg, wat je pijn doet, ik ben aan het projecteren, sorry daarvoor. Je hebt al genoeg pijn gehad. Zo lang jij er nog in gelooft en het jou vooruit helpt is het meer dan wishful thinking toch? Dat geeft jou juist kracht om open te kunnen staan voor andere mogelijkheden en opties die je nu misschien niet ziet, iets wat je misschien helpt. En zoals ik lees helpt het jou om (op momenten) te kunnen zien wat jij de moeite waard vindt aan het leven. Het werkt blijkbaar niet zo voor TO, maar dat betekent niet dat het voor jou 'maar' wishful thinking is of 'tegen beter weten in'. Als dat is wat jou de kracht geeft alleen maar mooi!
quote:fayanna schreef op 22 april 2017 @ 01:23:

[...]

Dank voor je medeleven. Jammer dat je het begrijpt... En je mag best met opties komen hoor, ik sluit nooit uit dat er nog iets is waar ik niet aan gedacht heb. Het was alleen niet de opzet van dit topic.Dank je wel. Ik ben een van de lucky birds waarbij biologische behandeling bijzonder goed aansloeg (na drie jaar), voor mij is het lijden met de grote L (dus) uit het verleden. Ik kan echter de herinnering aan de diepe wanhoop nog steeds goed voelen. Alles daarna valt in het niet daarbij.
Ik voel me zo moedellooos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven