Jongensnaam Zidan

28-04-2017 10:31 102 berichten
Lieve meiden,

In verband met herkenbaarheid even een nieuwe nick aangemaakt, ik wil namelijk graag jullie mening over een jongensnaam.

Ben momenteel 20 weken zwanger van onze tweede zoon. Ik ben Nederlands en mijn man is Marokkaans. We gebruiken zijn achternaam. Voor onze zoon willen we graag een Islamitische naam, die ook in het Nederlands goed uit te spreken is. Wat vinden jullie van de naam Zidan?

Edit: mijn twijfel zit voornamelijk in de associatie met de voetballer. Ik vind het een erg knappe man, daar niet van Maar zou het jammer vinden als de naam bij veel mensen een negatieve associatie heeft. Vandaar mijn vraag...
quote:AnAppleADay schreef op 28 april 2017 @ 14:30:

[...]

Absoluut waar, maar die instelling gaat dus helemaal 0 effect hebben op het nadeel dat je zoon hiervan gaat ervaren.

En ook al is de achternaam Arabisch dan denk ik nog dat Piet een beter effect heeft ("oh die komt uit een geingreerde familie") dan Mohammed.

Heel triest dat het zo werkt, maar zo is het wel. Je niet willen verlagen tot dat soort mensen levert je zoon geen baan op.

Ik snap wat je zegt en ik zou ook nooit kiezen voor een naam als Mohammed of Rachid o.i.d.

Volgens mij zijn de namen op ons lijstje best modern en niet direct herkenbaar als Arabisch. Daarnaast hoop ik een beetje dat, als zoon een baan zoekt over 20 jaar, alle vooroordelen allang de wereld uit zijn.
MrsJane, ik zou daar geen rekening mee houden. Het zou fijn zijn, maar het kan ook gebeuren dat de maatschappij over twintig jaar gesegregeerd is.
quote:MrsJane schreef op 28 april 2017 @ 14:43:

[...]

Ik snap wat je zegt en ik zou ook nooit kiezen voor een naam als Mohammed of Rachid o.i.d.

Volgens mij zijn de namen op ons lijstje best modern en niet direct herkenbaar als Arabisch. Daarnaast hoop ik een beetje dat, als zoon een baan zoekt over 20 jaar, alle vooroordelen allang de wereld uit zijn.Dat hoop ik ook!
Ik geloof niet dat mijn zoontje een enorme achterstand zal hebben. Mijn man die daadwerkelijk in het buitenland is geboren ervaart weinig problemen. Zodra ze hem zien en zijn accentloze stem horen zijn er nog maar weinig mensen die hem discrimineren. Ook aan goede banen komen hij en zijn broer met gemak. En beide namen zijn iets in de trant van Mohammed Ahmed etc.

Nee ik maak mij daar helemaal geen zorgen om vooral niet in de randstad over een jaartje of 16. Ik zie nu trouwens al werkelijk overal buitenlanders werken. Bij de gemeente, in winkels, in ziekenhuizen, bij kantoren. Ik denk dat die paar afwijzingen op basis van naam te verwaarlozen zijn. Helemaal met een goede afkomst en een prima cv+motivatie. En mensen die helemaal geen allochtonen moeten die zullen Jan Janssen die uiteindelijk een halve Marokkaan blijkt te zijn ook niet aan nemen hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Westworld schreef op 28 april 2017 @ 14:50:

. En mensen die helemaal geen allochtonen moeten die zullen Jan Janssen die uiteindelijk een halve Marokkaan blijkt te zijn ook niet aan nemen hoor.Dat denk ik ook.
quote:Westworld schreef op 28 april 2017 @ 14:50:

Ik geloof niet dat mijn zoontje een enorme achterstand zal hebben. Mijn man die daadwerkelijk in het buitenland is geboren ervaart weinig problemen. Zodra ze hem zien en zijn accentloze stem horen zijn er nog maar weinig mensen die hem discrimineren. Ook aan goede banen komen hij en zijn broer met gemak. En beide namen zijn iets in de trant van Mohammed Ahmed etc.

Nee ik maak mij daar helemaal geen zorgen om vooral niet in de randstad over een jaartje of 16. Ik zie nu trouwens al werkelijk overal buitenlanders werken. Bij de gemeente, in winkels, in ziekenhuizen, bij kantoren. Ik denk dat die paar afwijzingen op basis van naam te verwaarlozen zijn. Helemaal met een goede afkomst en een prima cv+motivatie. En mensen die helemaal geen allochtonen moeten die zullen Jan Janssen die uiteindelijk een halve Marokkaan blijkt te zijn ook niet aan nemen hoor.Mee eens... Al merkt mijn man wel dat hij soms net iets meer zijn best moet doen om zich te bewijzen vanwege zijn naam en achtergrond. Daarom gaat onze voorkeur toch uit naar een moderne naam die ook in het Nederlands goed klinkt/wordt uitgesproken.
Ik ken deze naam niet, aparte naam. Beetje een stoere naam.

Is gewoon makkelijk uit te spreken, als jullie hem mooi vinden moeten jullie er gewoon voor gaan.
quote:AnAppleADay schreef op 28 april 2017 @ 11:12:

Ik moet ook meteen aan de voetballer denken en dat is geen sympathieke man met z'n kopstoot.

Ik zou sowieso voor een iets internationaler klinkende naam kiezen (zoals de eerder genoemde Adam).

Geen sympathieke man? Ik vond dat hij nog netjes bleef, ik had namelijk uitgehaald dat wil je niet weten. Je hoeft niet alles te pikken als voetballer zijnde. Iets in me zegt dat je niet het hele verhaal kent.

Overigens is hij tegenwoordig coach en allang geen voetballer meer. Ik denk dat maar weinig mensen die associatie met 'de kopstotende voetballer' leggen.
Ik zou zelf ook niet voor een echt Arabisch naam kiezen omdat ik het belangrijk zou vinden dat mijn afkomst ook voorkomt in de naam. Bij een Arabische voornaam + achternaam is alleen de Arabische afkomst duidelijk maar niet de Nederlandse afkomst. ik zou zelf dus voor een meer hybride naam kiezen. Adam of Noah zijn daar goede voorbeelden van. Zidan vind ik trouwens ook een betere keuze wat dat betreft dan een echt traditionele veelvoorkomende islamitische naam zoals Achmed.

Mijn eerste man was van Arabische afkomst maar in zijn familie lopen ook genoeg mensen rond met een westerse naam dus het is ook niet zo dat elke Arabier perse een traditionele naam heeft.

Mijn man en ik hebben trouwens een nog een andere keuze gemaakt want wij hebben gekozen voor een Bretonse en een Portugese voornaam. Maar goed wel meer westerse namen dus. Al had ik een meer Arabisch georiënteerde naam ook ok gevonden.
quote:Invisible10 schreef op 28 april 2017 @ 15:33:

[...]

Geen sympathieke man? Ik vond dat hij nog netjes bleef, ik had namelijk uitgehaald dat wil je niet weten. Je hoeft niet alles te pikken als voetballer zijnde. Iets in me zegt dat je niet het hele verhaal kent.

Overigens is hij tegenwoordig coach en allang geen voetballer meer. Ik denk dat maar weinig mensen die associatie met 'de kopstotende voetballer' leggen.

Jawel hoor, Materazzi was ook te ver gegaan.

Maar dan hoef je nog geen kopstoot te geven, ik vind het echt een idiote actie.
Leuk, naar Zinedine?

Wat mij betreft een no go dus.
quote:Perzina schreef op 28 april 2017 @ 10:37:

Ik vind het ook onsympathiek klinken.

Tevens vind ik het gek dat het kind zowel jouw mans achternaam als islamitische voornaam krijgt.

Waar is zijn NL deel? Hij is ook half Nederlands en woont in NL hè!Dus moet je een NL naam kiezen?
quote:MrsJane schreef op 28 april 2017 @ 11:47:

[...]

Uitspraak is idd Zie-dan.

Dank jullie wel! Vind het heel fijn om meerdere meningen/associaties te horen. Ik snap dat het er uiteindelijk om gaat dat wij de naam zelf mooi vinden, maar vind het toch fijn als anderen de naam ook leuk vinden.

Ook bedankt voor de alternatieven Benjamin, Sami en Noah staan ook op ons lijstje, Rayan komt al voor in de familie.Sami
quote:Star schreef op 28 april 2017 @ 16:10:

Leuk, naar Zinedine?

Wat mij betreft een no go dus.Nee, niet naar Zinedine. Gewoon een op zichzelf staande naam, mag het dan wel?
quote:MrsJane schreef op 28 april 2017 @ 16:26:

[...]

Nee, niet naar Zinedine. Gewoon een op zichzelf staande naam, mag het dan wel?

Nee, ik bedoelde dus dat dat mijn eerste reactie zou zijn op de naam

Vind 'm overigens niet lelijk, maar Sami leuker
quote:Star schreef op 28 april 2017 @ 16:27:

[...]

Nee, ik bedoelde dus dat dat mijn eerste reactie zou zijn op de naam

Vind 'm overigens niet lelijk, maar Sami leuker

Oh zo Sami staat ook hoog in de peiling!

Gelukkig hebben we nog genoeg tijd om erover na te denken...
Sami vind ik heel leuk!
Mooie naam, Zidan :)!
quote:Perzina schreef op 28 april 2017 @ 10:37:

Ik vind het ook onsympathiek klinken.

Tevens vind ik het gek dat het kind zowel jouw mans achternaam als islamitische voornaam krijgt.

Waar is zijn NL deel? Hij is ook half Nederlands en woont in NL hè!

Wat even bullshit. In het "lelijke kindernamen"-topic worden mensen altijd afgezeikt om de combinatie Engelse voornaam - Nederlandse achternaam, en nu mag een voornaam die bij de achternaam past ook weer niet? Want allebei Islamitisch?

TO, ga voor de naam die je mooi vindt. Er zullen altijd mensen zijn die negatieve associaties hebben met de naam die je kiest of de naam gewoon niet mooi vinden. Maar het belangrijkste is wat jij en je man zelf mooi vinden.
quote:MrsJane schreef op 28 april 2017 @ 15:26:

[...]

Mee eens... Al merkt mijn man wel dat hij soms net iets meer zijn best moet doen om zich te bewijzen vanwege zijn naam en achtergrond. Daarom gaat onze voorkeur toch uit naar een moderne naam die ook in het Nederlands goed klinkt/wordt uitgesproken.

Het gebeurt natuurlijk ook niet zo openlijk, maar vrij subtiel en waarschijnlijk niet eens met racistische bedoelingen. Er zijn volgens mij genoeg voorbeelden waarbij een Diederik wel een VWO advies en Mehmet met dezelde kwaliteiten niet.

Maar hopelijk zie ik het helemaal fout.
if we all light up, we can scare away the dark...
Mijn eerste gedachte was ook de voetballer. Genoeg kinderen die naar een voetballer vernoemd zijn, is niet zo'n ramp.

Persoonlijk kreeg ik alleen meteen de woorden 'kijk dan' in mijn hoofd ('zie dan'), maar zoals gezegd: persoonlijk. Het gaat erom dat jullie het een mooie naam vinden.

Bij Sami denk ik meteen aan de lokale bevolkingsgroep hier (woon in Lapland). Ook weer persoonlijk ;)
Prima naam hoor. En wat kan jou het nou schelen wat de vivadames van de naam van je zoon vinden.

En van dat gezeik over de afkomst van de naam in combinatie met de achternaam moet je je al helemaal niks aantrekken. Ik bedoel: als je zoon voortaan als Piet Aboutaleb door het leven moet krijg je vast ook weer een heleboel commentaar.
quote:Lady_Voldemort schreef op 28 april 2017 @ 18:35:

Prima naam hoor. En wat kan jou het nou schelen wat de vivadames van de naam van je zoon vinden.

En van dat gezeik over de afkomst van de naam in combinatie met de achternaam moet je je al helemaal niks aantrekken. Ik bedoel: als je zoon voortaan als Piet Aboutaleb door het leven moet krijg je vast ook weer een heleboel commentaar.Precies, dat kan ook weer niet, want dat staat niet, een exotische naam en een Hollandse naam
quote:Star schreef op 28 april 2017 @ 18:39:

[...]

Precies, dat kan ook weer niet, want dat staat niet, een exotische naam en een Hollandse naam Hmmm.... ik heb zo'n naam.... Nog nooit (negatief) commentaar op gekregen.
Bedankt voor alle reacties dames We denken er nog even over na, maar de naam Zidan blijft een kanshebber

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven