Jongensnaam Zidan

28-04-2017 10:31 102 berichten
Lieve meiden,

In verband met herkenbaarheid even een nieuwe nick aangemaakt, ik wil namelijk graag jullie mening over een jongensnaam.

Ben momenteel 20 weken zwanger van onze tweede zoon. Ik ben Nederlands en mijn man is Marokkaans. We gebruiken zijn achternaam. Voor onze zoon willen we graag een Islamitische naam, die ook in het Nederlands goed uit te spreken is. Wat vinden jullie van de naam Zidan?

Edit: mijn twijfel zit voornamelijk in de associatie met de voetballer. Ik vind het een erg knappe man, daar niet van Maar zou het jammer vinden als de naam bij veel mensen een negatieve associatie heeft. Vandaar mijn vraag...
Als je een naam van 'de lijst' moet kiezen dan is je keuze beperkt. Maar het gaat niet om wat wij ervan vinden, maar of jullie de naam mooi vinden.
Alle reacties Link kopieren
Voor islamitisch goedgekeurde namen die in het Nederlands ook goed klinken vind ik Benyamin, Tobias, Ezra en Joshua de leukste.

Zidan klinkt mij wat ongemakkelijk in de oren als ik eerlijk ben.
Ik moet denken aan een auto. Sedan, en zie dan.
Leuk.
Zie Zidan dan. Verder niet veel geks van te maken.
Zie dan?

Dat is hier een uitroep van verbazing, wanneer iemand iets vreemds doet. 'Zie dan!'

(Zie dan wat Zidan doet?!)
Ik snap niet waarom de associatie met een van werelds beste voetballer verkeerd is?

Er zijn ook veel kinderen die met zijn achternaam als voornaam lopen, ook niks mis mee.

Ik heb Zinedine ook altijd een mooie naam gevonden, en Zidan klinkt ook mooi en heb verder niks met islamitische namen. Gewoon doen dus.
Ik denk dat ik er wel aan zou wennen en het dan wel een leuke naam zou vinden: goed uit te spreken, stoer
Ik denk meteen aan de voetballer en de kopstoot die hij uitdeelde. Ik ken een Marokkaans-Nederlands koppel dat hun zoon Adam noemde. De eerste mens. Hoe vind je dat?
't Is al met al een heel gedoe
Ga voor Anouar, dat vind ik zo'n mooie naam
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ik denk ook aan Zinadine (Zindan). Beetje zoals je kind Ronaldo noemen imo. Zou er zelf niet voor kiezen, maar dat is uiteraard persoonlijk.
quote:Keukenkast schreef op 28 april 2017 @ 10:55:

Ik moet denken aan een auto. Sedan, en zie dan.Dit idd.
Ik moet ook meteen aan de voetballer denken en dat is geen sympathieke man met z'n kopstoot.

Ik zou sowieso voor een iets internationaler klinkende naam kiezen (zoals de eerder genoemde Adam).
Ik vind het een mooie naam en ik had inderdaad de associatie met de voetballer ook, maar dat vind ik geen negatieve associatie
quote:Hetisonmogelijk schreef op 28 april 2017 @ 10:59:

Zie dan?

Dat is hier een uitroep van verbazing, wanneer iemand iets vreemds doet. 'Zie dan!'

(Zie dan wat Zidan doet?!)

Haha daar had ik nog niet aan gedacht. Die uitdrukking wordt hier minder gebruikt, maar goed om toch even rekening mee te houden Ook de associatie met Sedan had ik niet bedacht

Bedankt allemaal!!
quote:mali30 schreef op 28 april 2017 @ 11:05:

Ga voor Anouar, dat vind ik zo'n mooie naam Vind ik ook prachtig, maar is voor Nederlanders niet altijd gemakkelijk (goed) uit te spreken. De juiste uitspraak is Anwar, maar wordt meestal uitgesproken als An-oe-ar en dat vind ik dan weer iets minder. Zelfde verhaal met Adam. Wordt in het Nederlands natuurlijk gewoon uitgesproken als Aa-dam, maar ik vind de Islamitische uitspraak mooier: E-dem. Lastig, lastig...
Ik denk dat het ook erg aan je omgeving ligt.

In onze kennissenkring werd er vrijwel niet opgekeken van de naam van onze zoon omdat er hier veel Turken zijn.

Als je minder vaak bepaalde namen hoort in je omgeving zal je die anders associëren.
Ik vind het helemaal niet mooi, en mijn zoontje heeft ook een islamitische naam dus islamitische namen zijn mij niet vreemd.
Ik vind de naam en de voetballer beide niet zo leuk. Maar ik vind de meeste namen met 'dan of dine' niet zo mooi. Zoals Seifedine, Azzedine, Ramadan.
•°: Don't be the same, be better!
Dit is echt een kwestie van smaak, zelf vind ik Zidan niet zo'n leuke naam.

Wat ik wel heel leuk vind:

Rayan

Isa

Nouh (Noah)

Sami

Ayyub

Rafi

Yasin of Yasir

Idris

Nuri

Anouar

Yahyah
Niet mooi, niet lelijk.
quote:Perzina schreef op 28 april 2017 @ 10:37:

Ik vind het ook onsympathiek klinken.

Tevens vind ik het gek dat het kind zowel jouw mans achternaam als islamitische voornaam krijgt.

Waar is zijn NL deel? Hij is ook half Nederlands en woont in NL hè!Het Nederlandse deel is net wat vanzelfsprekender in Nederland. Als ik mijn zoontje een Nederlandse naam had gegeven was het helemaal een Nederlander. Nu heeft hij tenminste nog wat dingetjes van zijn vaders afkomst. Maar hij zal opgroeien tot een echte Hollander met een islamitische en buitenlandse achtergrond. En dat laatste moeten we echt redelijk veel moeite voor doen en is absoluut niet vanzelfsprekend.
Ik vind het geen mooie naam, link met voetballer leg ik trouwens niet, maar dat komt omdat ik 0 interesse heb in voetbal.

Spreek je het uit als "Zie dan"? Het klinkt voor mij gek omdat het een Nederlands zinnetje is.
quote:Promethium schreef op 28 april 2017 @ 11:32:

Ik vind het geen mooie naam, link met voetballer leg ik trouwens niet, maar dat komt omdat ik 0 interesse heb in voetbal.

Spreek je het uit als "Zie dan"? Het klinkt voor mij gek omdat het een Nederlands zinnetje is.

Uitspraak is idd Zie-dan.

Dank jullie wel! Vind het heel fijn om meerdere meningen/associaties te horen. Ik snap dat het er uiteindelijk om gaat dat wij de naam zelf mooi vinden, maar vind het toch fijn als anderen de naam ook leuk vinden.

Ook bedankt voor de alternatieven Benjamin, Sami en Noah staan ook op ons lijstje, Rayan komt al voor in de familie.
Ik vind het persoonlijk niet zo'n mooie naam, ik hou zelf meer van 'gezellige' namen en ik vind Zidan best hard klinken ofzo? Weet niet, kan het niet echt uitleggen haha :P Maar dat is heel persoonlijk, niet per se omdat ik er een associatie mee heb qua andere personen.

De namen die je zojuist noemde (Benjamin, Sami en Noah) vind ik dan wel weer heel gezellig klinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven