Geen bedankje...
zondag 30 april 2017 om 20:09
Hoi allemaal,
Ik heb onlangs een kaart en een envelop met 20 euro meegenomen voor de dochter van een vriendin. Ze was jarig geweest.. Dochterlief was niet thuis en heb het aan haar moeder gegeven. Vervolgens hoor ik helemaal niks. Is dit tegenwoordig normaal gedrag, dat kinderen, ze is 17, geen bedankje sturen?
Ik heb onlangs een kaart en een envelop met 20 euro meegenomen voor de dochter van een vriendin. Ze was jarig geweest.. Dochterlief was niet thuis en heb het aan haar moeder gegeven. Vervolgens hoor ik helemaal niks. Is dit tegenwoordig normaal gedrag, dat kinderen, ze is 17, geen bedankje sturen?
zondag 30 april 2017 om 20:59
quote:Joni_de_tweede schreef op 30 april 2017 @ 20:39:
Ik snap je, ik zou het ook vreemd vinden om er niks meer van te horen. Ze kunnen tegenwoordig appen, mailen, twitteren over elke scheet, een kort bedankje is het minste.. Misschien kun je zelf nog appen, of de enveloppe is aangekomen, en dat ze alsnog gefeliciteerd is, jammer dat je haar zelf niet trof, zoiets. Ik vind het vreemd dat sommige hier reageren dat het allemaal aan jouw verwachting ligt, het is gewoon een kwestie van fatsoen.
Nou dit!
Echt weer des Vivaas ook, om het weer om te draaien..
Ik snap je, ik zou het ook vreemd vinden om er niks meer van te horen. Ze kunnen tegenwoordig appen, mailen, twitteren over elke scheet, een kort bedankje is het minste.. Misschien kun je zelf nog appen, of de enveloppe is aangekomen, en dat ze alsnog gefeliciteerd is, jammer dat je haar zelf niet trof, zoiets. Ik vind het vreemd dat sommige hier reageren dat het allemaal aan jouw verwachting ligt, het is gewoon een kwestie van fatsoen.
Nou dit!
Echt weer des Vivaas ook, om het weer om te draaien..
zondag 30 april 2017 om 21:01
Ik zou er als puber en ook nu als volwassene niet snel aan denken om perse een bedankje te sturen. Ik doe dat in persoon. Normaliter word een cadeau vaak aan jou persoonlijk gegeven dus kan je gelijk bedanken. Om werkelijk van een puber te verwachten dat ze je specifiek contacteren om te bedanken zijn hoge verwachtingen.
Sowieso zijn pubers gewoon erg met zichzelf bezig. Zo ging ik laatst uit eten met schoonfam nadat ze 2wk bij ons op bezoek waren en ik had terloops wat anderen uitgenodigt. Collega/vriendin wou ook wel mee en ze nam haar zoon mee. Hij bleek jarig te zijn dus ik zeg nog goh gefeliciteerd.
Zitten zij in de auto terug naar huis vraagt ie aan zn moeder "goh geven europeanen geen cadeaus als iemand jarig is?"
Hahaha. Zoon lief ging er vanuit dat we allemaal speciaal voor hem uit eten waren
Sowieso zijn pubers gewoon erg met zichzelf bezig. Zo ging ik laatst uit eten met schoonfam nadat ze 2wk bij ons op bezoek waren en ik had terloops wat anderen uitgenodigt. Collega/vriendin wou ook wel mee en ze nam haar zoon mee. Hij bleek jarig te zijn dus ik zeg nog goh gefeliciteerd.
Zitten zij in de auto terug naar huis vraagt ie aan zn moeder "goh geven europeanen geen cadeaus als iemand jarig is?"
Hahaha. Zoon lief ging er vanuit dat we allemaal speciaal voor hem uit eten waren
zondag 30 april 2017 om 21:18
quote:Joni_de_tweede schreef op 30 april 2017 @ 20:39:
Ik snap je, ik zou het ook vreemd vinden om er niks meer van te horen. Ze kunnen tegenwoordig appen, mailen, twitteren over elke scheet, een kort bedankje is het minste.. Misschien kun je zelf nog appen, of de enveloppe is aangekomen, en dat ze alsnog gefeliciteerd is, jammer dat je haar zelf niet trof, zoiets. Ik vind het vreemd dat sommige hier reageren dat het allemaal aan jouw verwachting ligt, het is gewoon een kwestie van fatsoen.Dit dus.
Ik snap je, ik zou het ook vreemd vinden om er niks meer van te horen. Ze kunnen tegenwoordig appen, mailen, twitteren over elke scheet, een kort bedankje is het minste.. Misschien kun je zelf nog appen, of de enveloppe is aangekomen, en dat ze alsnog gefeliciteerd is, jammer dat je haar zelf niet trof, zoiets. Ik vind het vreemd dat sommige hier reageren dat het allemaal aan jouw verwachting ligt, het is gewoon een kwestie van fatsoen.Dit dus.
zondag 30 april 2017 om 21:20
Ik vind het niet netjes. En onzinnig om het om te draaien dat to fout zit door een bedankje te verwachten. Ik moest vroeger in zon geval echt wel even bellen of eeen kaartje sturen van mijn moeder. Tegenwoordig is het een heel stuk minder moeite om even een bedankje te mailen of te appen.
Als er geen bedankje meer volgt zou ik de volgende keer me afvragen of een cadeautje überhaupt wel op prijs gesteld wordt.
Als er geen bedankje meer volgt zou ik de volgende keer me afvragen of een cadeautje überhaupt wel op prijs gesteld wordt.
zondag 30 april 2017 om 21:34
quote:dwynwen schreef op 30 april 2017 @ 21:01:
Ik zou er als puber en ook nu als volwassene niet snel aan denken om perse een bedankje te sturen. Ik doe dat in persoon. Normaliter word een cadeau vaak aan jou persoonlijk gegeven dus kan je gelijk bedanken. Om werkelijk van een puber te verwachten dat ze je specifiek contacteren om te bedanken zijn hoge verwachtingen.
Hahaha. Zoon lief ging er vanuit dat we allemaal speciaal voor hem uit eten waren Serieus, zou jij daar niet aan denken om een bedankje te sturen? Ik kan me daar niks bij voorstellen, wat onbeschoft. Vind jij het vanzelfsprekend dan, dat iemand je 20 euro toeschuift? Wat apart.
Hahaha. Zoon lief ging er vanuit dat we allemaal speciaal voor hem uit eten waren Serieus, zou jij daar niet aan denken om een bedankje te sturen? Ik kan me daar niks bij voorstellen, wat onbeschoft. Vind jij het vanzelfsprekend dan, dat iemand je 20 euro toeschuift? Wat apart.
zondag 30 april 2017 om 21:40
quote:Joni_de_tweede schreef op 30 april 2017 @ 21:34:
[...]
Serieus, zou jij daar niet aan denken om een bedankje te sturen? Ik kan me daar niks bij voorstellen, wat onbeschoft. Vind jij het vanzelfsprekend dan, dat iemand je 20 euro toeschuift? Wat apart.
Ja nou dit dus. Zelfs als je een puber bent.
Toen ik puber was werd ik er wel altijd op gewezen door mijn ouders, maar de reden waarom ik het toen liever ontweek was omdat ik heel verlegen was. Vond het eng om te bellen naar mensen waar ik zelf niet bevriend mee was (toen hadden de vrienden van mijn ouders veelal nog geen whatsapp oid). Maar dus niet omdat ik het niet nodig vond. Dat cadeautje was ook niet nodig, want schijnbaar was diegene niet uitgenodigd voor de verjaardag of kon diegene zelf niet komen. Maar diegene doet dan toch nog de moeite om een kadootje voor je door te geven viavia, en dan is een bedankje wel het minste vind ik.
[...]
Serieus, zou jij daar niet aan denken om een bedankje te sturen? Ik kan me daar niks bij voorstellen, wat onbeschoft. Vind jij het vanzelfsprekend dan, dat iemand je 20 euro toeschuift? Wat apart.
Ja nou dit dus. Zelfs als je een puber bent.
Toen ik puber was werd ik er wel altijd op gewezen door mijn ouders, maar de reden waarom ik het toen liever ontweek was omdat ik heel verlegen was. Vond het eng om te bellen naar mensen waar ik zelf niet bevriend mee was (toen hadden de vrienden van mijn ouders veelal nog geen whatsapp oid). Maar dus niet omdat ik het niet nodig vond. Dat cadeautje was ook niet nodig, want schijnbaar was diegene niet uitgenodigd voor de verjaardag of kon diegene zelf niet komen. Maar diegene doet dan toch nog de moeite om een kadootje voor je door te geven viavia, en dan is een bedankje wel het minste vind ik.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
zondag 30 april 2017 om 21:42
Ik kreeg vroeger elk jaar een envelop met geld van de oud-bazin van mijn moeder. Hartstikke lief, maar het hoeft niet natuurlijk. Ze duwde de envelop altijd in de brievenbus. Je kunt je toch niet voorstellen dat iemand dat geld er dan uithaalt en niets meer aan die persoon laat weten? Ik vind dat echt asociaal.
zondag 30 april 2017 om 22:02
Overigens is Beatrijs ook van Team Bedankjes. Zie oa https://www.beatrijs.com/verplicht-bedanken/ en vele andere soortgelijke vragen op haar site. Samengevat komt het altijd neer op: bedanken voor een cadeautje hoort er gewoon bij. En als iemand dat niet doet stelt diegene kennelijk geen prijs op het cadeautje en kunnje het de volgende keer achterwege laten
zondag 30 april 2017 om 23:33
maandag 1 mei 2017 om 09:30
quote:Sweety2015 schreef op 30 april 2017 @ 23:12:
De jeugd van tegenwoordig...get over it
De mensen die hier zeggen dat ze een bedankje niet nodig vinden is geen jeugd meer, en pubers bedanken echt wel als hun ouders daarop aandringen en ze het hen zo aangeleerd hebben. Het meisje uit de OP is dus zeer waarschijnlijk niet door moeder aangespoord/aangeleerd om dat te doen, en wederom is die moeder geen jeugd.
Dus nee, de "jeug van tegenwoordig"-kaart is hier niet van toepassing.
De jeugd van tegenwoordig...get over it
De mensen die hier zeggen dat ze een bedankje niet nodig vinden is geen jeugd meer, en pubers bedanken echt wel als hun ouders daarop aandringen en ze het hen zo aangeleerd hebben. Het meisje uit de OP is dus zeer waarschijnlijk niet door moeder aangespoord/aangeleerd om dat te doen, en wederom is die moeder geen jeugd.
Dus nee, de "jeug van tegenwoordig"-kaart is hier niet van toepassing.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
maandag 1 mei 2017 om 09:50
maandag 1 mei 2017 om 15:16
quote:Doreia schreef op 30 april 2017 @ 20:11:
Heeft moeder je bedankt?
Ik zou er niet méér van maken dan het is.
Ik vind het ergens dan weer vreemd dat je graag bedankt wil worden voor een cadeautje wat je niet eens zelf in persoon aan deze dochter hebt gegeven. Kan de ontvangende partij ook heel veel van vinden.+1
Heeft moeder je bedankt?
Ik zou er niet méér van maken dan het is.
Ik vind het ergens dan weer vreemd dat je graag bedankt wil worden voor een cadeautje wat je niet eens zelf in persoon aan deze dochter hebt gegeven. Kan de ontvangende partij ook heel veel van vinden.+1
maandag 1 mei 2017 om 16:25
Ik vind het heel erg onbeleefd. Zeker een 17 jarige zou beter moeten weten en anders de moeder.
Voor mij zou zoiets 1 keer en nooit weer zijn. Ik vind fatsoen belangrijk. Hoe anderen hier erbij komen dat dankjewel zeggen hetzelfde is als iets terug verwachten is mij trouwens een raadsel. Als je niet eens meer fatsoen mag verwachten dan gaat de wereld wel erg naar de kloten.
Voor mij zou zoiets 1 keer en nooit weer zijn. Ik vind fatsoen belangrijk. Hoe anderen hier erbij komen dat dankjewel zeggen hetzelfde is als iets terug verwachten is mij trouwens een raadsel. Als je niet eens meer fatsoen mag verwachten dan gaat de wereld wel erg naar de kloten.
maandag 1 mei 2017 om 16:29
Ik stuurde vaak een kaart of mail nadat ik iets leuks van het geld had gekocht. Kon ik direct vertellen wat ik ermee gedaan had. Duurde vaak wat langer, maar het werd wel altijd gewaardeerd. Nu krijg ik nog geld van een lieve tante. Ik stuur nu altijd een whatsapp berichtje dat ik het goed ontvangen heb en later een bericht/kaart om te vertellen wat ik gekocht heb.
maandag 1 mei 2017 om 16:35
Ik ben het in mijn kraamtijd een keer vergeten, een familielid dat ik zelden zie had (heel attent) een cadeaubon gestuurd. Diegene heeft daarna nog via via gevraagd of ik het wel ontvangen had... Zo gênant.
Later alsnog bedankt en daarna nooit meer wat van gehoord, schaam(de) me dood.
Later alsnog bedankt en daarna nooit meer wat van gehoord, schaam(de) me dood.
Had ik maar een motto.
maandag 1 mei 2017 om 16:40
Ikzelf vind het not done om niets te laten horen. Echter ik weet dat ikzelf ook vrij ver ga in bedankjes. Wanneer ik iets cadeau krijg van iemand zal ik ter plekke bedanken en nadien stuur ik zelfs altijd een berichtje via WA met een lieve tekst of zelfs een foto van het cadeau om te laten zien dat het gewaardeerd is. Dus eigenlijk dubbel op.
Andersom verwacht ik ook een bedankje. Niet dubbelop, wel iets in de trant van de woorden dank je of een knuffel.
Verder is het dan klaar.
Andersom verwacht ik ook een bedankje. Niet dubbelop, wel iets in de trant van de woorden dank je of een knuffel.
Verder is het dan klaar.
maandag 1 mei 2017 om 16:42
Overigens schiet mij te binnen.....bij 1 iemand doe ik het niet. Heb geen contactgegevens van persoon en kind ontvangt met verjaardag een cadeautje als pyama of ondergoedsetje en sokken. We zijn er heel blij mee, en ik bedank via via. Echter verder dan dat wil ik het contact niet laten verlopen. Heeft absoluut een reden. Wil ik ivm privacy/herkenning niet uit de doeken doen.