Huis kopen....of toch niet....dilemma

04-05-2017 16:57 63 berichten
We zijn al een poosje Funda in de gaten aan het houden voor een ander huis. Ons oog is nu gevallen op een boerderij van 130 jaar oud. Super locatie, veel grond erbij. Prijs is prima en binnen budget....maar, wel nog een grote verbouwing nodig om het leefbaar te maken en te voldoen aan de wensen van deze tijd. De laatste update was in dejaren 70. Al met al een verbouwing van 100.000 euro . En met name dat laatste vind ik doodeng....de volledige kap moet eraf, de hele bovenverdieping moet verbouwd worden. Zoooo eng.

Man ziet het zitten, mijn moeder is een enthousiaste toeschouwer. Maar kan ik me over mijn angst heen zetten?

Iemand ervaring zowel positief als negatief uitgepakt?
Als je het financieel rond kan breien, gewoon doen. Je hoeft toch zelf de kap er niet af te halen?
Ons huis was iets jonger, ook nieuwe kap geplaatst, omdat deze heel slecht was. Gelijk boven uitgebouwd, dus ook nieuwe buitenmuren. Nu ben ik van nature optimistisch en makkelijk. Ik vind het vooral spannend, maar dan op een leuke manier. De investering was het meer dan waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het alleen doen als ik de dubbele lasten lang genoeg zou kunnen dragen. Om in zo'n intensieve verbouwing te wonen lijkt me iets te veel van het goede...
Mwa, gewoon een caravan op t erf zetten.
Kun je de verbouwing ook nog betalen als-ie 1,5 x zoveel gaat kosten, en langer duurt dan gepland? Dat gebeurt namelijk bijna geheid. En wat vind je er eng aan?

Ik heb de eerste 3 maanden dat wij de sleutel hadden van ons klushuis rondgelopen met buikpijn van de stress, heel bang dat we nog heel enge gebreken gingen tegenkomen. Dat gebeurde niet en nu wonen en klussen we hier enorm naar onze zin. Die 3 maanden stress is het wat mij betreft zeker waard geweest. Maar een jaar dat soort stress had ik er niet voor over gehad.
Klinkt an sich geweldig! Heb je al een indicatie van hoe lang de gehele verbouwing zal duren, of in ieder geval tot het bewoonbaar en leefbaar is? Een half jaar in de verbouwing of jarenlang maakt nogal wat uit.
Hou er rekening mee dat de verbouwing 50% meer kan kosten en veel langer kan duren. Als dit kan, zou ik het doen. Anders niet natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Is de prijs inclusief verbouwing ook nog binnen budget? En wat ga je meer betalen. Is het mogelijk om de verbouwing in delen uit te voeren, zodat je tussendoor kunt sparen?
Goed de financiën op een rijtje zetten en rekening houden met extra kosten.

En bedenk of je maanden in een caravan wil en kan wonen.
quote:gsleutel schreef op 04 mei 2017 @ 17:01:

Ik zou het alleen doen als ik de dubbele lasten lang genoeg zou kunnen dragen. Om in zo'n intensieve verbouwing te wonen lijkt me iets te veel van het goede...

Er is genoeg ruimte om een tijdelijke alternatieve woonkamer te maken waar we overdag kunnen leven en slapen kan bij mijn moeder wel zolang dat nodig is. De praktische kant is daarmee wel opgelost.

Het is mijn angste voor het nieuwe, onbekende en de eventuele lijken die uit de kast komen.
Ik vind een ton een erg krap budget voor zo'n grote verbouwing. Weet je zeker dat dit bedrag voldoende is?
Dat kan hier toch niemand zeggen zonder de locatie te kennen?

Locatie betekent namelijk álles. Ik bedoel, in Oost Groningen koop je zo een boerderij waar je nog een ton aan kan verbouwen, maar dat raak je natuurlijk nooit meer kwijt. En je weet maar ooit of je er ooit weer vanaf wil of moet.

Doe je hetzelfde in pakweg Abcoude, dan zal het niet snel een slechte investering zijn.
quote:eva-luna schreef op 04 mei 2017 @ 17:03:

Klinkt an sich geweldig! Heb je al een indicatie van hoe lang de gehele verbouwing zal duren, of in ieder geval tot het bewoonbaar en leefbaar is? Een half jaar in de verbouwing of jarenlang maakt nogal wat uit.De aannemer is mee geweest naar de bezichtiging. Nieuwe kap duurt 2 weken, nieuwe wanden in de bovenverdieping minder dan een maand. Dus even ruim genomen 3 maanden ernstige rotzooi, daarna weer bewoonbaar maken. En in de loop der jaren andere, minder noodzakelijke dingen aanpakken, daar ben ik minder bang voor.
quote:Lala1979 schreef op 04 mei 2017 @ 17:14:

[...]

De aannemer is mee geweest naar de bezichtiging. Nieuwe kap duurt 2 weken, nieuwe wanden in de bovenverdieping minder dan een maand. Dus even ruim genomen 3 maanden ernstige rotzooi, daarna weer bewoonbaar maken. En in de loop der jaren andere, minder noodzakelijke dingen aanpakken, daar ben ik minder bang voor.Daar zou ik zeker 6 maanden van maken hoor.
Life is short. Eat dessert first.
Er zijn altijd tegenvallers. Zo heb ik laatst een klein stukje van de badkamer laten verbouwen, maar zelfs bij die relatief kleine ingreep (onder het mom 'wat kan er mis gaan') kwamen toch wat kleine drama's kijken. Als je zoiets groots moet gaan laten doen heb je dat zeker....Maar als je er tegen kunt, geen probleem. Ik ben zelf te zenuwachtig voor dat soort dingen
quote:Lala1979 schreef op 04 mei 2017 @ 17:10:

[...]

Er is genoeg ruimte om een tijdelijke alternatieve woonkamer te maken waar we overdag kunnen leven en slapen kan bij mijn moeder wel zolang dat nodig is. De praktische kant is daarmee wel opgelost.

Het is mijn angste voor het nieuwe, onbekende en de eventuele lijken die uit de kast komen.Met kinderen lijkt me dat helemaal niks, zo half-half op twee adressen wonen. Dan toch veel liever dubbele lasten en je huidige huis wat later verkopen.
quote:wilma36 schreef op 04 mei 2017 @ 17:05:

Is de prijs inclusief verbouwing ook nog binnen budget? En wat ga je meer betalen. Is het mogelijk om de verbouwing in delen uit te voeren, zodat je tussendoor kunt sparen?

Om het niet te herkenbaar te maken kan ik niet in detail antwoorden op je vragen. We moeten op hypotheek gebied 40000 meer lenen dan nu ( er even vanuit gaande dat we nog wat onderhandelen over de prijs, en ons huis voor een redelijke prijs verkopen, daarbij ben ik niet van de hoofdprijs uitgegaan.)

Verder hebben we zelf nog 30000 spaargeld achter de hand. Die ik niet mee reken voor het huis nu. Dus dit is noodfonds bij tegenvallers, en later kan ik daarvan evt weer een deel aflossen op de hypotheek om die lager te maken.
quote:Eze schreef op 04 mei 2017 @ 17:22:

[...]

Met kinderen lijkt me dat helemaal niks, zo half-half op twee adressen wonen. Dan toch veel liever dubbele lasten en je huidige huis wat later verkopen.Waarom lijkt je dat niets? Overigens wonen we nog geen km van elkaar, misschien voegt dat wat toe. Maanden helemaal inwonen lijkt me ook niet alles.
Het is ook een beetje afhankelijk van je karakter. Kun je er goed tegen dat dingen niet volgens plan gaan? Kun je tegen een puinhoop? Schiet je snel in de stress? Kun je er tegen als het financieel toch wat tegenvalt? Als je met al die dingen prima om kunt gaan, en je in je financiële berekeningen ook ruimte voor tegenvallers meegerekend hebt, zou ik er voor gaan. Ben je enorm stressgevoelig, dan zou ik er nog eens heel goed over nadenken.
Heb je al uitgezocht wat er mogelijk is qua hypotheek? Aangezien je nog maar 101% kunt lenen van het aankoopbedrag... Daarnaast natuurlijk wel mogelijkheden ( om te verbouwen om het huis energie zuiniger te maken bijvoorbeeld) maar die moet je ook helder hebben natuurlijk.
Wij woonden in een caravan, leuke herinneringen aan. Andere plaatsen tijdelijk een keet en daarbij een aparte douche-wc cabine.

Hoe je het ervaart is persoonlijk. De een vindt het geweldig (ik bijvoorbeeld) de ander moet er niet aan denken. Wij zijn praktisch ingesteld en kunnen heel goed met tegenvallers e.d. omgaan. Ook kunnen wij prima accepteren dat het een rotzooi is en dat verbouwen nu eenmaal tijd kost.

Wij hebben veel zelf gedaan. Ik vind de aannemer wel wat optimistisch. Dakconstructie kan redelijk snel, maar bijvoorbeeld electriciteit kost veel tijd.
quote:Tiswa schreef op 04 mei 2017 @ 17:30:

Het is ook een beetje afhankelijk van je karakter. Kun je er goed tegen dat dingen niet volgens plan gaan? Kun je tegen een puinhoop? Schiet je snel in de stress? Kun je er tegen als het financieel toch wat tegenvalt? Als je met al die dingen prima om kunt gaan, en je in je financiële berekeningen ook ruimte voor tegenvallers meegerekend hebt, zou ik er voor gaan. Ben je enorm stressgevoelig, dan zou ik er nog eens heel goed over nadenken.Haha, je pakt precies de pijnlijke plekken. In volgorde van jouw vragen, mwah, ik heb liever dat planningen aangehouden worden. Maar ben een ruime rekenaar. Een aannemer roept 4 maanden. Dat worden er dus 6. Puinhoop, nee...vreselijk! Stress, check....best snel. Bij een verbouwing in ons huidige huis heb ik regelmatig de opmerking geplaatst, dit komt nooit meer goed als er weer wat afgebroken werd. Financiële tegenvallers vind ik lastig, maar in het verleden ook weleens gebeurd en dat is altijd weer opgelost.
quote:Lala1979 schreef op 04 mei 2017 @ 17:26:

[...]

Waarom lijkt je dat niets? Overigens wonen we nog geen km van elkaar, misschien voegt dat wat toe. Maanden helemaal inwonen lijkt me ook niet alles.Die extra woonkamer wordt bij zo'n verbouwing als jullie zouden willen een grote berg stof, tig keer per dag blijkt iets dat je kinderen willen hebben nét op de lokatie te liggen waar jij niet bent en tenzij je je moeder steeds wilt laten oppassen zit je 's avonds toch steeds bij je moeder als je kinderen slapen.
Dus je hebt ervaring en weet hoe jezelf reageert. Aan jou dus of het verstandig is om een grote verbouwing te doen. Doen jullie veel zelf?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven