Baby groeit te hard?

04-02-2009 21:23 29 berichten
Mijn zoontje van morgen 10 weken oud groeit wel heel erg hard op mijn borstvoeding: vanmorgen tijdens de meting op het CB 7245 gram bij 63 centimeter. Ik schrok me eigenlijk te pletter.

Hij is op 27-11-2008 geboren, 4200 gram bij 54 cm. Borstvoeding kwam laat op gang, pas op dag 6. Hij woog op zijn dieptepunt nog 3750 gram. Daarna ging alles rap:

12-12-2008 4380 gram

31-12-2008 5445 gram

14-01-2009 6085 gram, 58 cm

04-02-2009 7245 gram, 63 cm

Zelfs als ik naar de nieuwe WHO groeicurve kijk dan zit hij nu voor zowel lengte als gewicht praktisch op de +2 lijn en gaat bijna het groene gebied uit.

Het CB zei er niet veel van, behalve dan dat ik blijkbaar boter geef. Vanmorgen was ik eigenlijk te beduust om er expliciet naar te vragen.

Zoon is erg gulzig en geeft weinig voeding terug. Hij hikt wel veel en kan verschrikkelijk kreunen met name als hij net gegeten heeft en als hij in bed ligt. Hij krijgt soms een fles (2x per week of zo) en klokt dan met het kleinste speentje in amper 10 minuten (dit is inclusief rekken van mijn kant) 200 ml weg. Ik heb wel eens het gevoel dat hij zich echt tot aan zijn max voltankt, ook aan mijn borsten. Overigens is hij altijd vrolijk, huilt amper en komt ongeveer iedere 3 tot 4 uur voor een voeding (ook 's nachts). Het is dus niet zo dat hij altijd maar melk ligt te tanken

Nu zeggen ze dat je met bv niet kan overvoeren. Maar in dit geval begin ik er bijna aan te twijfelen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met kinderen die extreem hard groeien (met borstvoeding of kunstvoeding)? Graag hoor ik wat ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Dochter was bij geboorte 50 cm en 14 weken later 67,50cm

Dat ging onwijs hard gewicht onder de gemiddelde. Maar lang dat ze was, na een jaar ging ze met alles een stuk langzamer.

Niets om je druk te maken, dochter is 3 jaar en 101cm, wel lang maar niet extreem meer.

Succes
Yes, ervaring mee!

De CB-curve is niet afgestemd op BV-kindjes, die, met name in het begin, harder kunnen groeien. Maak je er alsjeblieft niet druk om!! Het is toch een tevreden en gezond kindje? Als het CB zich zorgen maakte, zeiden ze het echt wel hoor...

Ik heb toen mijn dochter nog BV kreeg, steun gehad aan http://www.borstvoedingsforum.nl/

Als je je er onzeker over voelt kan je daar ook terecht.
Mijn oudste dochter was heel gemiddeld bij geboorte (3300 gram) maar groeide vooral in gewicht als kool. Met gewicht op plus1 en lengte op min1 was ze een echte mollige baby.

Bij mij zei ook iedereen dat ik slagroom gaf.

Met 1,5 was het nog hetzelfde en vorige week bij de 2 jaar controle was ze ineens gemiddeld, zowel in lengte als in gewicht.

Ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was. Super dat je borstvoeding geeft en dat hij het er zo goed op doet.

En doordat hij zo lang is, is hij helemaal in verhouding.
Je baby is niets te groot of te zwaar.

Waarom maak jij je hier druk om?
O ja, borstvoedingskinderen groeien vanaf een maand of 4-5 meestal minder hard dan normaal. Dat was ik alweer bijna vergeten.
Mijn dochter was 41 cm bij de geboorte en bij 6 weken was ze 53 cm. Ze ligt echter nog steeds dik onder het gemiddelde.

Niet alle kindjes zijn hetzelfde. Als het echt te gek zou zijn, dan geven ze het heus wel aan hoor. Niet ieder kindje is hetzelfde. Kijk wat meer naar je kindje in plaats van naar de curves. Als je ventje tevreden en blij is dan zou dat je graadmeter moeten zijn. En als het te hard gaat, dan trekken ze wel aan de bel hoor.

Wel een verschil overigens met mijn meiske. Zij was nog geen 2700 gram en weegt nu iets meer dan 3500 (bij 6 weken) en ik vind haar nu al enorm groot .
Overvoeren kan wel met borstvoeding, maar dan moet je meer en op andere manieren je best doen dan jij nu doet.

Gewoon lekker laten groeien. Hard groeien op borstvoeding kan in ieder geval geen kwaad, medische oorzaken uitgezonderd natuurlijk. Hij kan er niet teveel van binnen krijgen en het kan ook niet te vet zijn ofzo. Ik kreeg van de lactatiekundige juist het advies om voor mijn premature dochter de room van de melk af te scheppen en haar dat lekker te geven toen ik aan het weggooien was vanwege een volledig volle vriezer. Ik weet niet precies hoe het zit, maar zij vertelde me in ieder geval dat het vet van borstvoeding een goed vet is voor baby's en dat de spekjes die eraan komen ook niet gerelateerd kunnen worden aan overgewicht op latere leeftijd.

Kijk inderdaad eens op het borstvoedingsforum. Ik heb daar toen het voor mij relevant was wel topics gezien over vrouwen die ook opmerkten dat ze slagroom of boter gaven. Als je ze hier niet vindt, dan zijn er daar vast wel vrouwen te vinden die ook een hard groeiend kind op borstvoeding hebben.

In ieder geval geen zorgen om maken. Niet nu al. En bedenk je dat het bij groeicurven gaat om grote gemene delers en gemiddelden, die slechts bestaan bij de gratie van uitersten.
quote:__justme__ schreef op 04 februari 2009 @ 21:33:

Je baby is niets te groot of te zwaar.

Waarom maak jij je hier druk om?

Nou ja druk maken is een groot woord. Ik kijk naar m'n kind en zie een tevreden mannetje.

Het gaat me meer om ervaringen en misschien wat tips.
quote:Sanmi schreef op 04 februari 2009 @ 21:34:

Mijn dochter was 41 cm bij de geboorte en bij 6 weken was ze 53 cm. Ze ligt echter nog steeds dik onder het gemiddelde.

Niet alle kindjes zijn hetzelfde. Als het echt te gek zou zijn, dan geven ze het heus wel aan hoor. Niet ieder kindje is hetzelfde. Kijk wat meer naar je kindje in plaats van naar de curves. Als je ventje tevreden en blij is dan zou dat je graadmeter moeten zijn. En als het te hard gaat, dan trekken ze wel aan de bel hoor.

Wel een verschil overigens met mijn meiske. Zij was nog geen 2700 gram en weegt nu iets meer dan 3500 (bij 6 weken) en ik vind haar nu al enorm groot .Jeetje wat gaaf dat je dochter het zo goed groeit! 12 cm in 6 weken is wel een hoofdprijsje waard
bedankt voor jullie reacties zover
Luxaflex, heb je al een borstvoedingscurve aangemaakt op www.borstvoeding.com? Die groei gaat echt wel afvlakken hoor, dit tempo duurt nog maar een paar weken. Je geeft hem het allerbeste en hij doet het er fantastisch op, prima toch?
quote:Mirjam762 schreef op 04 februari 2009 @ 21:46:

Luxaflex, heb je al een borstvoedingscurve aangemaakt op www.borstvoeding.com? Die groei gaat echt wel afvlakken hoor, dit tempo duurt nog maar een paar weken. Je geeft hem het allerbeste en hij doet het er fantastisch op, prima toch?Ja, die curve houd ik bij en is ook de curve waar ik vanuit ga
oudste zoon hier was met 9 weken 7745 gram en 65 cm. Hij begon wel met een veel hoger gewicht dan jouw ventje (5550gr)

Hij heeft tot 3 maanden BV gehad daarna ging het fout maar met 9 weken was het dus nog een echt BV-kind.

Bij mij was er ook nooit gezeur op het CB over zijn lengte of gewicht. en Inderdaad zijn groei vlakte af, vooral z'n gewicht. Nu is ie ruim 8 jaar meet 1.53 en weegt iets van 32 kilo geen gram te zwaar dus eerder aan de lichte kant.

Ik zou me er niet druk om maken. Beter goed groeiend op jouw melk dan ondervoed....
Zoonlief deed het ook zo goed op BV. Lekker van genieten. Als je denkt dat hij zich misschien te vol drinkt, eerder afkoppelen of tussendoor een paar minuten pauze in lassen. Zoon is nu nog steeds aan de lange/grote kant( maar wel netjes rond de gemiddelde inmiddels), maar ach ik vind het niet erg. Hij lust werkelijk alles, dus zelfs nu met anderhalf eet hij alles op wat hij ziet. Zolang je geen reuzebaby kweekt, hoef je je geen grote zorgen te maken. En bij twijfel gewoon even een keer informeren bij cb of huisarts. Enne hij is niet alleen in gewicht toegenomen he, je kindje is ook 10 cm gegroeid, echt super, geniet ervan dat hij het zo goed doet.
Dank jullie wel voor alle bemoedigende woorden.

Ik heb soms last van onzekerheidsaanvallen
Bedoel je daar niet gewoon hormonen mee?

Die dingen bemoeien zich ook óveral mee.
quote:qwertu schreef op 04 februari 2009 @ 22:40:

Bedoel je daar niet gewoon hormonen mee?

Die dingen bemoeien zich ook óveral mee.
de WHO curve is ook niet aangepast voor (grote) Nederlandse kinderen.
Hallo Luxaflex,

Mijn dochter is ruim drie kilo aangekomen in 12 weken.

Ze is van 14 november, bij geboorte 3440 gr en 51,5 cm. Afgelopen dinsdag (12 wk) was ze 6620 gr en 61 cm.

Zij groeit dus ook hard, lengte staat nog net in de curve, gewicht schiet er boven uit. Maar ook hier (in België) was het geen probleem.

Mijn andere twee groeiden ook hard maar zij spant de kroon. Beiden (4 en 2 jaar) zijn nu precies gemiddeld, niet te dik en niet te dun.

Ik geef borstvoeding, van de week kwam ze ineens om de vijf uur. Dat was maar één dag, verder drinkt ze om de drie a vier uur. En altijd maar zeven minuten, dan is het klaar. Fles weigert ze nu helaas, terwijl ze die eerder wel nam.

Ik ben zelf wel blij, zie het vooral als teken dat ze het goed doet en ik vind het ook een fijn idee als het zo koud is - lekker speklaagje

Niet te veel zorgen maken hoor! Maar goed, dat had je al begrepen van m'n voorgangsters toch?! Haha!
Hoi Luxaflex,

Volgens mij is er niks aan de hand hoor.

Mijn dochter is van 23-11-2008, woog 4570 bij de geboorte en heeft 2,5 wk bv gekregen maar was nog steeds onder geboortegewicht. Ik ben toen overgestapt op de fles en is gigantisch snel bijgekomen. Bij het laatste bezoek vorige week woog ze 6550 gram bij een lengte van 60cm en dat was prima, ze zat zowel qua lengte als gewicht net onder de bovenste curve, maar ze was bij de geboorte al zwaar dus dan is dat helemaal niet erg.

Jouw zoontje is 3cm langer dus het is helemaal niet gek dat hij dan ruim 7 kg weegt.

Overigens blijft het niet zo doorgaan hoor, mijn dochter groeide in het begin ook zo hard en als je haar nu ziet is ze helemaal niet dik ofzo, gewoon normaal.
Hier komt er ook boter uit de borsten! Mijn mannetje werd heel gemiddeld geboren, kleine 8 pond, en is nu met 18 weken iets meer dan 8,5 kg en 68 cm. Vooral de eerste weken is hij heel hard gegroeid, melk was er gelijk dus hij heeft niet gedipt de eerste paar dagen. Verder krijgt hij nog 5 voedingen per dag waarvan 1 nutrilon en belangrijker, hij slaapt goed, is alert en is bijzonder vrolijk

Bij mijn eerste zoontje ging het precies zo! Hij is nu 25 maanden en weegt een dikke 15 kg. Behoort nog steeds niet tot de lichtgewichten, maar is lang en oogt helemaal niet dik.

Blijkbaar worden mijn kindjes dik van mijn melk-het zij zo. Je kan er weinig tot niks aan doen!

Dus, ik maak mij er niet dik om
Dank dames

Het zal inderdaad straks ook wel wat trager gaan allemaal. En anders breng ik hem over 2 maanden gewoon naar de peuterspeelzaal
:-)

Luxaflex: dat doet me herinneren dat de mijne in twee maanden tijd ook ruim drie kilo groeide en ook ruim tien cm was gegroeid.... ik schrok ook wel een beetje.. wat een beer. Al zag hij er niet echt dik uit.. want lengte en gewicht waren (en zijn) in goede proportie.

Nu is hij 13 maanden en al twee maanden niet echt veel langer geworden (misschien een centimetertje) en zeker niet zwaarder (flink ziek geweest...;-))..

Dus het komt echt allemaal goed... :-)
Zoon was bij de geboorte 4,700 kg en 55 centimeter. Hij is nu 5 maanden en nog steeds flink. Kledingmaat schommelt tussen 68 en 74. Hij heeft ook van die elastiekjes rondom zijn polsjes en beentjes van het babyvet.

Ik denk dat jullie het prima doen met de borstvoeding. Ik merk wel dat zoon nu wat langzamer gaat groeien. De curve begint ook wat af te buigen naar het "normale vlak", ik heb me er gelukkig geen zorgen om gemaakt, hooguit baalde ik omdat ik steeds van die leuke kleertjes weer moest wegleggen omdat ie ze niet meer pastte. (Zoon heeft 2 weken maat 56, toen hij een maand was droeg hij maat 62 en toen hij 3,5 maanden was ging hij al richting 68)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven