Werk & Studie alle pijlers

Autoritair management

06-05-2017 10:14 53 berichten
Ik heb even een hart onder de riem nodig. Sinds recent heb ik een nieuwe baan, die heel anders blijkt te zijn dan toen ik solliciteerde. Er is erge onderbezetting en de afdeling moet de broekriem aanhalen. Ik heb dus heel veel werk op mijn bordje gekregen waaronder ook veel werk wat niet in de vacature stond. Daarnaast blijkt dat het management nogal autoritair is. Er wordt op een nogal directieve manier gecommuniceerd. Ik krijg bijv een verzoek waarbij het niet de bedoeling is dat ik vragen stel of meedenk, ik moet het gewoon aanleveren zoals me gevraagd wordt. Of ik krijg aanvallende feedback op mijn werk in plaats van op een wat suggestievere manier. Ik vind het gewoon niet erg passen bij een hoogopgeleide professional en ken het ook niet van eerdere werkplekken. Nu komt het punt: ik ben inmiddels al hard elders aan het solliciteren maar dat lukt helaas nog niet zo. Hoe kom ik de resterende tijd enigszins ongeschonden door? Ik merk dat ik heel hard hoop dat mijn contract niet verlengd wordt..... ik word er moedeloos van dat het solliciteren niet lukt en ik dus niet weet hoe lang ik er nog moet zitten. Ik wil er op een nette manier zo snel mogelijk vandaan zien te komen maar vind het erg lastig om er niet tegenin te gaan als ze zo autoritair doen. Ook merk ik dat ik er als ik vrij ben mee bezig ben en dat wil ik dus echt niet, als ik vrij ben ben ik vrij en wil ik met mijn gezin bezig zijn. Hoe zet ik het van me af?
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 14-05-2017 09:57
7.18% gewijzigd
Ik weet niet of ik heel gevoelig reageer omdat er ook al eerder mensen erom zijn weggegaan.
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 14-05-2017 10:06
28.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp gaat het dus om meerdere personen in het management die zich autoritair opstellen naar de rest toe, of gaat het om één persoon in het bijzonder ?
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !
Meerdere, niet allemaal
Kan het zijn dat het een niet al te groot "uitgegroeid familiebedrijf" is?

Dan zou ik gewoon meegaan in hun manier van denken en handelen.

Zij willen het op manier X, dan maar op manier X ook al denk jij dat Y misschien handiger zou zijn.

En kritiek: Eén oor in, ander oor uit en je niet persoonlijk aantrekken.

Blijkbaar zijn er al meer vertrokken om die reden, dus het is gewoon "de manier van werken" bij hen, niks persoonlijk.

En daarnaast op zoek naar iets anders.
quote:TinyBel schreef op 06 mei 2017 @ 19:00:

Kan het zijn dat het een niet al te groot "uitgegroeid familiebedrijf" is?

Dan zou ik gewoon meegaan in hun manier van denken en handelen.

Zij willen het op manier X, dan maar op manier X ook al denk jij dat Y misschien handiger zou zijn.

En kritiek: Eén oor in, ander oor uit en je niet persoonlijk aantrekken.

Blijkbaar zijn er al meer vertrokken om die reden, dus het is gewoon "de manier van werken" bij hen, niks persoonlijk.

En daarnaast op zoek naar iets anders.Dit bedoel ik
Wat kan helpen is proberen uitleg te vragen of een achtergrond waarom voor deze houding gekozen.

Ik kan van sommige mensen autoritair gedrag heel goed hebben.

Het kan ook duidelijkheid verschaffen, of lekker tempo.

Je zit er om een taak te doen en niet voor de gezelligheid.

Als het autoritaire gedrag mij in de weg staat mijn werk goed te doen geef ik dat aan.

Ik had bijvoorbeeld ooit een directeur die tegenstrijdige of onrealistische opdrachten gaf.

Dan ga ik over de inhoud in gesprek en geef in dat gesprek ook mijn moeite met de vorm aan.

Autoritaire types zijn vaak erg taakgericht is mijn ervaring.
Als het gaat om meerdere personen in het management, dan is dit hun management stijl. Daar verander je weinig aan en zelf als mensen opstappen hierdoor, is de kans groot dat men niet wil inzien dat er iets veranderd zal moeten worden in de manier van leiding geven. Het heeft daarom weinig zin om dit proberen aan te kaarten. Gewoon lekker verder zoeken naar een andere baan en het commentaar naast je neerleggen.
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !
Juist omdat je er niet blijft werken hoef je minder "bang" te zijn om je mond open te doen.

Zie het als een ervaring/training voor later, dan zul je wel zwaardere gesprekken of situaties krijgen en moet je die ook aankunnen.

Als je niets doet blijf je zwak en onervaren.

Dat voorgangers niets deden heeft niets met jou nu te maken. Jij hebt duidelijk ergens last van en dan moet je er wat aan proberen te doen. Lukt het niet, heb je het geprobeerd!

Ik vermoed dat je nog geen werkervaring hebt en dat is wel anders, maar wees zeker van je zaak. Je bent geen 16- jarige stagiaire van de Mavo, kom aan! Je bent alleen maar aan het analyseren en maakt jezelf onnodig moe. Doe iets en je ziet het wel verder. Je maakt jezelf onnodig bang. Die mensen zijn echt niet constant met jou bezig als je eens in gesprek gaat. Juist door je mond open te doen geef je een duidelijk signaal af en zullen ze meer respect voor je hebben. (ook al zullen ze het nooit zeggen of laten zien) Ook al verander je niets, je bent tenminste iemand met karakter.
Hi Baukelien,

Ontzettend vervelend! 1 van mijn opdrachtgevers heeft ook deze stijl. Gelukkig zit ik daar niet op kantoor. Ik zou het niet trekken dus kan me voorstellen dat het echt onwijs lastig voor je is. Heb zelf al heel vaak zitten dubben of ik hier feedback op zou geven. Mijn inschatting is steeds dat deze stijl zo diepgeworteld is dat feedback uitmondt in gedoe. En weinig tot geen verandering zal brengen. Ergens vind ik het laf van mezelf dat ik dit niet aankaart, maar zolang ik op afstand blijf heb ik er eigenlijk weinig last van. Hoewel het boeiend is dat ik me bij alle contacten met dit bedrijf schrap zet. Ik benijd de meiden daar op kantoor dan ook niet, kan me voorstellen dat het stressvol is.

Kortom, geen advies maar een hart onder de riem. Hou het nog even vol tot je een nieuwe baan hebt! En tot die tijd...adem in, adem uit. Sterkte hoor!
Wat fijn om jullie steun te horen. En hier en daar en kritische opmerking, mag ook. Wat ik wel opvallend vind is dat dit type managementstijl echt een averechtse uitwerking op mij heeft, merk ik. Bij voorgaande werkgevers vond ik het altijd heel belangrijk een goede overgangssituatie op te zetten omdat ik mijn ziel en zaligheid in het werk had gelegd en graag wilde dat het goed opgevolgd kon worden. Bij deze werkgever is het heel anders merk ik. Ik kijk daar nu heel zakelijk tegenaan.
Hier een ander geluid.

Ik heb ooit voor een bazin gewerkt die een vorm had gevonden om met dit soort lui om te gaan (werkte wel alleen bij mannen, bij vrouwen lukte het niet).

Zij kreeg exact gedaan wat ze wilde. Door hun ego te strelen (wat kun je dit en dat goed enz, maar subtiel) en ze zo langzaam te leiden naar wat zij wilde. Het lukte echt altijd. Ik zat er wel 'ns met open mond bij.

En hoe machtiger en dominanter de man, hoe beter het werkte.

Ze zei het ook: "dominante mannen wind ik om m'n vinger."
quote:Kinase3000 schreef op 06 mei 2017 @ 22:42:

Hier een ander geluid.

Ik heb ooit voor een bazin gewerkt die een vorm had gevonden om met dit soort lui om te gaan (werkte wel alleen bij mannen, bij vrouwen lukte het niet).

Zij kreeg exact gedaan wat ze wilde. Door hun ego te strelen (wat kun je dit en dat goed enz, maar subtiel) en ze zo langzaam te leiden naar wat zij wilde. Het lukte echt altijd. Ik zat er wel 'ns met open mond bij.

Ze zei het ook: "dominante mannen wind ik om m'n vinger."bleef het daarbij ?
In mijn vorige baan had één manager als bijnaam 'the shrew' (de feeks).

Er zijn drie mensen uit haar team weggegaan vanwege haar dominante, aanvallende houding.

Bijvoorbeeld toen ze een toespraakje voor iemand hield, ging ze diegene afkraken.

Ik organiseerde een bijeenkomst over onderwerp A en (een week later) een bijeenkomst over onderwerp B.

Bij de bijeenkomst over onderwerp A hamerde ze steeds dat ik onderwerp B nu moest behandelen

en dat ze weinig interesse had in A.

Luisteren was niet haar sterkste punt. Maar ze vond wel dat er naar haar geluisterd moest worden, want zij kende de klant goed (vond ze zelf).

Per telefoon gaf ze commando's. Haar mails waren directief.

Wat het beste werkte was F4F contact.
quote:Hallozeg schreef op 06 mei 2017 @ 23:21:

[...]

bleef het daarbij ?Ja, ik vermoed van wel. Ze had een man - maar was vooral getrouwd met haar werk.
Wauw Trevana, hoe heb je het daar volgehouden? En hoe lang? Had je enige behoefte om nog iets in een gesprek aan haar terug te koppelen?

Bij mij zijn de F2F gesprekken het ergst, er wordt daarin niet goed geluisterd - ik word steeds in de rede gevallen. Met alle miscommunicaties van dien.
Sorry, Baukelien, ik ben niet duidelijk geweest. Die dame was niet mijn manager. Het was de manager van een ander team. Ons team werkte samen met dat team.

Ik had dus maar af en toe met haar te maken.

Een medewerker uit haar team kwam informeren of er een baan bij ons was, omdat hij daar wegwilde.

Een andere collega heeft haar (the shrew) een keer in een gesprek 95% van de tijd aan het woord gelaten en zitten knikken. Aan eind zei ze: "Daan, dit vond ik nu een keer een fijn gesprek met jou. Zo kan het ook, zie je wel?"

Ze is nu gelukkig weg.

Op Linkedin noemt ze zichzelf 'communicatief sterk'.

Wat betreft dat steeds onderbroken worden.

Ik heb een mannelijke (assertieve) collega bestudeerd in een vergadering. Als hij in de rede werd gevallen, ging hij gewoon harder praten en door met zijn verhaal.
quote:Trevina schreef op 07 mei 2017 @ 11:48:

Een andere collega heeft haar (the shrew) een keer in een gesprek 95% van de tijd aan het woord gelaten en zitten knikken. Aan eind zei ze: "Daan, dit vond ik nu een keer een fijn gesprek met jou. Zo kan het ook, zie je wel?"

Ze is nu gelukkig weg.

Op Linkedin noemt ze zichzelf 'communicatief sterk'.

Grappig is dat. Nu ja als je "sterk" opvat als "aggressief" klopt het misschien wel.
quote:Kinase3000 schreef op 06 mei 2017 @ 22:42:

Hier een ander geluid.

Ze zei het ook: "dominante mannen wind ik om m'n vinger."

Op mijn werk krijg ik het niet voor elkaar (en daar is het ook niet zo nodig) maar ik heb een oom die door vrijwel iedereen als vervelend en moeilijk bestempeld wordt. Mensen zien vaak echt op tegen een gesprek met hem. Ik niet. Ik vraag hem gewoon naar zijn hond/vakantie/mening/whatever en laat hem vervolgens ratelen, met af en toe een niet-kritische vraag. Die man heeft zo'n enorm bord voor zijn kop dat hij mij super aardig vindt terwijl hij niets van me weet.

Goede tip misschien, TO? Gewoon paaien en dan via een omweggetje je zin doordrijven.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:baukelien schreef op 06 mei 2017 @ 11:04:

Ik heb overigens met meerdere autoritaire personen te maken dus alleen bij leidinggevende aankaarten is niet afdoende. Ik weet niet of ik heel veel zin heb om tegen meerdere personen te gaan zeggen dat ik ze autoritair vind.... Een betere conclusie is denk ik dat ik niet bij het bedrijf pas alleen hoe hou ik het dan nog vol?Als er meerdere mensen zich zo opstellen is het bedrijfscultuur. Dat hoeft helemaal niet slecht te zijn (een organisatie die alleen maar naar consensus zoekt is ook niet zaligmakend), maar als je niet bij zo'n cultuur past moet je iets anders gaan zoeken. Jij verandert dat niet.
quote:Maechtje schreef op 07 mei 2017 @ 13:11:

[...]

Op mijn werk krijg ik het niet voor elkaar (en daar is het ook niet zo nodig) maar ik heb een oom die door vrijwel iedereen als vervelend en moeilijk bestempeld wordt. Mensen zien vaak echt op tegen een gesprek met hem. Ik niet. Ik vraag hem gewoon naar zijn hond/vakantie/mening/whatever en laat hem vervolgens ratelen, met af en toe een niet-kritische vraag. Die man heeft zo'n enorm bord voor zijn kop dat hij mij super aardig vindt terwijl hij niets van me weet.

Goede tip misschien, TO? Gewoon paaien en dan via een omweggetje je zin doordrijven.

Ha, geniaal met die oom. Wat ik van die baas gekopieerd heb is ook dat advies/mening vragen. Dan voelen ze zich zo gewaardeerd. En dan stellen "Oh, wat slim. Daar had ik helemaal niet aan gedacht" (en af en toe is het nog echt goed advies ook).

En dan subtiel jouw punt te berde brengen. Het lukt echt bijna altijd.
Ik denk ook dat je meer bijen vangt met honing. Vooral zeggen dat je het zo nog niet had gezien en hij/zij het als manager allemaal wel heel goed weet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb ooit eens gehoord dat je nooit omwille van je baas moet veranderen van werk, maar goed als het zo erg is als TO beschrijft dan kan je het idd toch beter doen. Jezelf op automatische piloot zetten en hopen dat je daar snel wegbent. Want op je eentje een bedrijfscultuur veranderen is best lastig. Je proberen goed te ontspannen na het werk en je vooral niet druk maken dat een nieuwe (en leuke) job zoeken tijd vraagt.

Hopelijk gaat het nu snel vooruit !
Baukelien, mag ik vragen in welke Provincie je werkt en wat voor soort organisatie dit is. Dit klinkt namelijk precies als mijn vorige werkplek. Uiteraard zonder al te benoemend te zijn, zou niet fijn zijn als de managers zouden meelezen...
Merel, ik laat daar liever niet te veel over los vanwege inderdaad die reden. Mag ik jou vragen hoe het op jouw vorige werkplek dan ging? En hoe kon je daar mee om gaan? Heb je er lang gewerkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven