Autoritair management
zaterdag 6 mei 2017 om 10:14
Ik heb even een hart onder de riem nodig. Sinds recent heb ik een nieuwe baan, die heel anders blijkt te zijn dan toen ik solliciteerde. Er is erge onderbezetting en de afdeling moet de broekriem aanhalen. Ik heb dus heel veel werk op mijn bordje gekregen waaronder ook veel werk wat niet in de vacature stond. Daarnaast blijkt dat het management nogal autoritair is. Er wordt op een nogal directieve manier gecommuniceerd. Ik krijg bijv een verzoek waarbij het niet de bedoeling is dat ik vragen stel of meedenk, ik moet het gewoon aanleveren zoals me gevraagd wordt. Of ik krijg aanvallende feedback op mijn werk in plaats van op een wat suggestievere manier. Ik vind het gewoon niet erg passen bij een hoogopgeleide professional en ken het ook niet van eerdere werkplekken. Nu komt het punt: ik ben inmiddels al hard elders aan het solliciteren maar dat lukt helaas nog niet zo. Hoe kom ik de resterende tijd enigszins ongeschonden door? Ik merk dat ik heel hard hoop dat mijn contract niet verlengd wordt..... ik word er moedeloos van dat het solliciteren niet lukt en ik dus niet weet hoe lang ik er nog moet zitten. Ik wil er op een nette manier zo snel mogelijk vandaan zien te komen maar vind het erg lastig om er niet tegenin te gaan als ze zo autoritair doen. Ook merk ik dat ik er als ik vrij ben mee bezig ben en dat wil ik dus echt niet, als ik vrij ben ben ik vrij en wil ik met mijn gezin bezig zijn. Hoe zet ik het van me af?
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 14-05-2017 09:57
7.18% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2017 om 10:28
Beste manier om te zorgen dat je contract niet verlengd wordt is er wel tegen in gaan lijkt mij . Serieus, waarom accepteer je dit. Ik zou ter sprake brengen dat je dit niet aangenaam vindt, je hebt toch niets te verliezen. Moet je natuurlijk wel op een nette manier doen, je moet
geen aanleiding geven voor een ontslag op staande voet.
geen aanleiding geven voor een ontslag op staande voet.
anoniem_646db39a375d0 wijzigde dit bericht op 06-05-2017 10:29
Reden: tikfout
Reden: tikfout
% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2017 om 10:36
Je kan allereerst eens proberen om een gesprek aan te gaan met leidinggevende voorzover je dat nog niet gedaan hebt. Ten tweede als je net ergens werkt moet je er wel een beetje voor waken om de betweter te zijn die onder het mom van nieuwe frisse wind iets probeert door te drukken wat in sommige gevallen niet aan de orde is, soms moeten dingen inderdaad gewoon aangeleverd worden zoals men dat vraagt. Tenslotte hoop ik niet dat je nu de kantjes ervan af gaat lopen in de hoop dat je contract niet verlengd wordt want dat is de manier, sommige sectoren zijn en blijken een kleine wereld en werkt niet in je voordeel.
zaterdag 6 mei 2017 om 10:41
Dat is dus een beetje lastige Arielle. Ik wil geen ontslag op staande voet situatie, bovendien heb je dan geen enkele recht op WW. Ook is de wereld klein en ik wil geen slechte referenties, ik wil gewoon op een nette manier zo snel mogelijk vertrekken. Ik heb ook niet de illusie dat ze gaan veranderen want ik heb inmiddels begrepen dat er ook al eerder om deze reden mensen zelf weg zijn gegaan.... ik word nu dus de volgende. Misschien wil ik het op een subtiele manier aankaarten in mijn exit-gesprek, misschien ook niet. Ik merkte wel de keren dat ik er tegenin ging er meteen een ruzie-achtige sfeer ontstond. Daar hou ik niet van, dus pas ik me nu aan. Je begrijpt dat ik nu ook geen zin meer heb om allerlei ideeen in te brengen dus mijn motivatie is compleet verdwenen. Ik probeer nu netjes te doen wat nodig is om de boel draaiende te houden en wat er van me verwacht wordt voor dit salaris, werken voor het geld dus. Maar ik ga dat niet een jaar volhouden.
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 14-05-2017 09:58
0.52% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2017 om 10:44
quote:cappi schreef op 06 mei 2017 @ 10:36:
Je kan allereerst eens proberen om een gesprek aan te gaan met leidinggevende voorzover je dat nog niet gedaan hebt. Ten tweede als je net ergens werkt moet je er wel een beetje voor waken om de betweter te zijn die onder het mom van nieuwe frisse wind iets probeert door te drukken wat in sommige gevallen niet aan de orde is, soms moeten dingen inderdaad gewoon aangeleverd worden zoals men dat vraagt. Tenslotte hoop ik niet dat je nu de kantjes ervan af gaat lopen in de hoop dat je contract niet verlengd wordt want dat is de manier, sommige sectoren zijn en blijken een kleine wereld en werkt niet in je voordeel.Kantjes ervan af lopen zal ik niet doen maar van intrinsieke motivatie is ook niet meer sprake. Het grappige is dat ik juist aangenomen was om een frisse blik te geven, maar je begrijpt dat ik er nu wel voor waak om dat nogmaals te doen.
Je kan allereerst eens proberen om een gesprek aan te gaan met leidinggevende voorzover je dat nog niet gedaan hebt. Ten tweede als je net ergens werkt moet je er wel een beetje voor waken om de betweter te zijn die onder het mom van nieuwe frisse wind iets probeert door te drukken wat in sommige gevallen niet aan de orde is, soms moeten dingen inderdaad gewoon aangeleverd worden zoals men dat vraagt. Tenslotte hoop ik niet dat je nu de kantjes ervan af gaat lopen in de hoop dat je contract niet verlengd wordt want dat is de manier, sommige sectoren zijn en blijken een kleine wereld en werkt niet in je voordeel.Kantjes ervan af lopen zal ik niet doen maar van intrinsieke motivatie is ook niet meer sprake. Het grappige is dat ik juist aangenomen was om een frisse blik te geven, maar je begrijpt dat ik er nu wel voor waak om dat nogmaals te doen.
zaterdag 6 mei 2017 om 10:45
Het lijkt me sterk dat ze je op staande voet ontslaan als je in een beleefd gesprek aangeeft, bij je leidinggevende, dat je graag op een andere manier aangesproken wilt worden, of dat je graag mee wilt denken... Om op staande voet ontslagen te worden moet er wel meer gebeuren. Voor zover ik het weet (maar ik ben geen expert, dus vraag het even na) moet een bedrijf met een behoorlijke bewijslast komen om dat voor elkaar te krijgen. Natuurlijk kunnen ze zeggen dat je niet binnen het bedrijf past, of dat je niet voldoet, maar dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk gewoon je contract niet verlengen en daar hoop je zelf ook al op.
De enige persoon die ik ken die op staande voet ontslag kreeg had de wet gebroken (en is daar later ook in een strafzaak voor veroordeeld). Dat is wel even wat anders. Ik zou het gewoon proberen!
De enige persoon die ik ken die op staande voet ontslag kreeg had de wet gebroken (en is daar later ook in een strafzaak voor veroordeeld). Dat is wel even wat anders. Ik zou het gewoon proberen!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zaterdag 6 mei 2017 om 10:52
zaterdag 6 mei 2017 om 10:55
quote:baukelien schreef op 06 mei 2017 @ 10:52:
Maar heeft het zin om tegen een autoritaire manager te zeggen dat je het niet fijn vindt dat hij zo directief communiceert? Zijn dit soort mensen geneigd over zichzelf te reflecteren en welwillend om hun gedrag aan te passen? Ik heb er wat twijfels bij....Dat weet ik niet, ik ken de persoon in kwestie niet. Een autoritaire manier van communiceren wil niet zeggen dat iemand ook meteen een boeman is. Je zou ook kunnen proberen om te praten vanuit de ik-boodschap: ik zou graag mee willen denken... Ik zou het fijn vinden als ik tips kreeg... Ik schrok een beetje van de toon van de e-mail, ligt dat aan mij?
Maar heeft het zin om tegen een autoritaire manager te zeggen dat je het niet fijn vindt dat hij zo directief communiceert? Zijn dit soort mensen geneigd over zichzelf te reflecteren en welwillend om hun gedrag aan te passen? Ik heb er wat twijfels bij....Dat weet ik niet, ik ken de persoon in kwestie niet. Een autoritaire manier van communiceren wil niet zeggen dat iemand ook meteen een boeman is. Je zou ook kunnen proberen om te praten vanuit de ik-boodschap: ik zou graag mee willen denken... Ik zou het fijn vinden als ik tips kreeg... Ik schrok een beetje van de toon van de e-mail, ligt dat aan mij?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zaterdag 6 mei 2017 om 10:55
quote:baukelien schreef op 06 mei 2017 @ 10:44:
[...]
Kantjes ervan af lopen zal ik niet doen maar van intrinsieke motivatie is ook niet meer sprake. Het grappige is dat ik juist aangenomen was om een frisse blik te geven, maar je begrijpt dat ik er nu wel voor waak om dat nogmaals te doen.
Ja dat roepen ze vaker bij zulke bedrijven. Is eigenlijk een signaal dat er wat mis is en bijna nooit kan je daar als nieuw lid van een team echt iets aan doen. Vaak loopt dat helemaal mis en is de nieuweling het haasje.
Hooguit als je zelf het management bent maar ook daar heb je dan vaak met iemand die een functie hoger zit van doen, die niet normaal kan doen
[...]
Kantjes ervan af lopen zal ik niet doen maar van intrinsieke motivatie is ook niet meer sprake. Het grappige is dat ik juist aangenomen was om een frisse blik te geven, maar je begrijpt dat ik er nu wel voor waak om dat nogmaals te doen.
Ja dat roepen ze vaker bij zulke bedrijven. Is eigenlijk een signaal dat er wat mis is en bijna nooit kan je daar als nieuw lid van een team echt iets aan doen. Vaak loopt dat helemaal mis en is de nieuweling het haasje.
Hooguit als je zelf het management bent maar ook daar heb je dan vaak met iemand die een functie hoger zit van doen, die niet normaal kan doen
zaterdag 6 mei 2017 om 10:57
quote:baukelien schreef op 06 mei 2017 @ 10:52:
[...]
Nee. Ik ben overigens niet de enige met wie zo omgegaan wordt, het heeft dan ook niets met mij te maken. Er zijn al eerder mensen om vertrokken.Niemand beweert ook dat het met jou te maken heeft maar een gesprek zou verhelderend kunnen zijn, misschien heeft persoon in kwestie het zelf niet in de gaten of is er een andere reden.
[...]
Nee. Ik ben overigens niet de enige met wie zo omgegaan wordt, het heeft dan ook niets met mij te maken. Er zijn al eerder mensen om vertrokken.Niemand beweert ook dat het met jou te maken heeft maar een gesprek zou verhelderend kunnen zijn, misschien heeft persoon in kwestie het zelf niet in de gaten of is er een andere reden.
zaterdag 6 mei 2017 om 10:59
quote:cappi schreef op 06 mei 2017 @ 10:57:
[...]
Niemand beweert ook dat het met jou te maken heeft maar een gesprek zou verhelderend kunnen zijn, misschien heeft persoon in kwestie het zelf niet in de gaten of is er een andere reden.
Ik heb begrepen dat het al eerder is aangekaart maar dat de persoon in kwestie toen aangaf dat hij zijn gedrag niet wilde veranderen.
[...]
Niemand beweert ook dat het met jou te maken heeft maar een gesprek zou verhelderend kunnen zijn, misschien heeft persoon in kwestie het zelf niet in de gaten of is er een andere reden.
Ik heb begrepen dat het al eerder is aangekaart maar dat de persoon in kwestie toen aangaf dat hij zijn gedrag niet wilde veranderen.
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 14-05-2017 10:03
8.42% gewijzigd
zaterdag 6 mei 2017 om 11:04
Ik heb overigens met meerdere autoritaire personen te maken dus alleen bij leidinggevende aankaarten is niet afdoende. Ik weet niet of ik heel veel zin heb om tegen meerdere personen te gaan zeggen dat ik ze autoritair vind.... Een betere conclusie is denk ik dat ik niet bij het bedrijf pas alleen hoe hou ik het dan nog vol?
zaterdag 6 mei 2017 om 11:12
Dat lijkt me ook niet echt de goede insteek om een gesprek aan te gaan. Het kan toch geen kwaad om onder het mom van ik werk hier nu xxx aantal weken/maanden wellicht kunnen we eens om de tafel zitten om te evalueren hoe het tot nu toe gaat en daarin kan je dan toch aangeven dat bij de sollicitatie werd aangegeven dat eigen inbreng gewaardeerd zou worden maar dat je dat momenteel lastig vindt om te doen om die en die reden. Als je geen gesprek aan wilt gaan dan zit er niks anders op om door te blijven solliciteren en ondertussen maar het beste er van te maken. Meer opties zijn er niet.
zaterdag 6 mei 2017 om 11:18
Baukelien,
Vervelende situatie. Maar je hebt voor jezelf al bepaald dat je weg wilt en dat je het ok zou vinden als je contract niet wordt verlengd. Als het afscheid maar netjes gebeurt.
Op zich geeft dat je nu wel een goede uitgangspositie om op je werk duidelijk te zijn over wat je ervaart. En dan in de bekende vorm van feedback, dus bij jezelf houden en niet verwijzen naar anderen of mensen die eerder om dezelfde reden zijn weggegaan. Ik ervaar dit en dit, dat doet zus en zo met mij, als het op deze en deze manier zou worden gemeld, zou het mij meer motiveren om etc.
Je bent hier nu terughoudend mee na een eerdere ervaring, maar wat is het ergste wat kan gebeuren? Dat de sfeer verder verziekt? Die is nu toch al niet goed. En als ze niet verlengen dan vind je dat niet erg.
Vervelende situatie. Maar je hebt voor jezelf al bepaald dat je weg wilt en dat je het ok zou vinden als je contract niet wordt verlengd. Als het afscheid maar netjes gebeurt.
Op zich geeft dat je nu wel een goede uitgangspositie om op je werk duidelijk te zijn over wat je ervaart. En dan in de bekende vorm van feedback, dus bij jezelf houden en niet verwijzen naar anderen of mensen die eerder om dezelfde reden zijn weggegaan. Ik ervaar dit en dit, dat doet zus en zo met mij, als het op deze en deze manier zou worden gemeld, zou het mij meer motiveren om etc.
Je bent hier nu terughoudend mee na een eerdere ervaring, maar wat is het ergste wat kan gebeuren? Dat de sfeer verder verziekt? Die is nu toch al niet goed. En als ze niet verlengen dan vind je dat niet erg.
zaterdag 6 mei 2017 om 11:46
Het ergste wat kan gebeuren is dat de sfeer slechter wordt. De sfeer is nu niet verziekt, ik denk dat zij de sfeer niet als slecht ervaren maar ik wel. Als de sfeer slechter wordt gaan wij dat van beide kanten zo ervaren. Ik merk nu al dat ik van zo'n directief gesprek steeds even bij moet komen, soms wel een uur of twee. Als de sfeer slechter wordt gaat dat natuurlijk erger worden en ga ik daardoor slechter functioneren. Je krijgt dan een vicieuze cirkel met uiteindelijk arbeidsconflict met alle gevolgen van dien. Of ik word overspannen. Daar heb ik uiteraard geen zin in.
Ik wil de situatie dus vooral werkbaar houden en met een glimlach vertrekken. Als ze niet verlengen spring ik dus een gat in de lucht.
Ik wil de situatie dus vooral werkbaar houden en met een glimlach vertrekken. Als ze niet verlengen spring ik dus een gat in de lucht.
zaterdag 6 mei 2017 om 13:02
zaterdag 6 mei 2017 om 14:01
Loop je nu niet een beetje op de zaken vooruit. Snap dat het allemaal erg vervelend is en dat het blijkbaar niet de leukste omgeving is om te werken maar zoals gezegd vind ik dat je het nu op voorhand wel erg negatief invult allemaal. Hoe lang werk je er eigenlijk, in principe heb je snel genoeg in de gaten of het wat is of niet en dit is het voor jou blijkbaar niet en die conclusie heb je al voor jezelf genomen blijkbaar want krijg niet het gevoel dat je van plan bent om een gesprek aan te vragen.
Dus werkbaar houden komt neer op gewoon je werk doen en ondertussen solliciteren.
Dus werkbaar houden komt neer op gewoon je werk doen en ondertussen solliciteren.
zaterdag 6 mei 2017 om 14:44
quote:Ksenija schreef op 06 mei 2017 @ 13:53:
Hoezo kun je het niet netjes aangeven?
Dat moet een hoogopgeleid iemand op zijn minst kunnen en durven...Hoezo? Er zitten toch nog meer collega's die voor haar tijd hun mond open hadden kunnen doen.
Hoezo kun je het niet netjes aangeven?
Dat moet een hoogopgeleid iemand op zijn minst kunnen en durven...Hoezo? Er zitten toch nog meer collega's die voor haar tijd hun mond open hadden kunnen doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 6 mei 2017 om 15:21
quote:baukelien schreef op 06 mei 2017 @ 11:46:
Het ergste wat kan gebeuren is dat de sfeer slechter wordt. De sfeer is nu niet verziekt, ik denk dat zij de sfeer niet als slecht ervaren maar ik wel. Als de sfeer slechter wordt gaan wij dat van beide kanten zo ervaren. Ik merk nu al dat ik van zo'n directief gesprek steeds even bij moet komen, soms wel een uur of twee. Als de sfeer slechter wordt gaat dat natuurlijk erger worden en ga ik daardoor slechter functioneren. Je krijgt dan een vicieuze cirkel met uiteindelijk arbeidsconflict met alle gevolgen van dien. Of ik word overspannen. Daar heb ik uiteraard geen zin in.
Ik wil de situatie dus vooral werkbaar houden en met een glimlach vertrekken. Als ze niet verlengen spring ik dus een gat in de lucht.Je loopt aardig vooruit op dingen naar mijn idee. Bovendien, als jij al twee uur nodig hebt om bij te komen is of de sfeer nu al heel naar, of, dat is ook een mogelijkheid, reageer jij misschien nogal gevoelig. Hoe dan ook, kaart het aan, ik zou in jouw geval dat per mail doen, dan lopen de emoties minder snel op en heb je ook nog een dossier voor het geval het toch een conflict zou worden.
Ik wil de situatie dus vooral werkbaar houden en met een glimlach vertrekken. Als ze niet verlengen spring ik dus een gat in de lucht.Je loopt aardig vooruit op dingen naar mijn idee. Bovendien, als jij al twee uur nodig hebt om bij te komen is of de sfeer nu al heel naar, of, dat is ook een mogelijkheid, reageer jij misschien nogal gevoelig. Hoe dan ook, kaart het aan, ik zou in jouw geval dat per mail doen, dan lopen de emoties minder snel op en heb je ook nog een dossier voor het geval het toch een conflict zou worden.