Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
quote:cybermeisje schreef op 06 mei 2017 @ 22:25:

[...]

Zonder nu als een al te grote extreme veganist te klinken, maar met die redenatie zou ik dus ook geen normale melkproducten eten/drinken, want dat is nu ook niet echt duurzaam geproduceerd (dan wel diervriendelijk)

Hoe diervriendelijk het is valt over te twisten en hangt sterk van de leverancier af. Hier in de buuet staat een 'melkautomaat' waar je dus verse melk direct van de boer kunt krijgen.

Ik ben geen veganist, zal dat denk ik ook nooit worden. Maar voor mij is amandelmelk geen duurzaam alternatief. De vraag is of dat er ueberhaupt wel is voor melk. En dan is het dus de keuze die je zelf maakt. Maar de meeste amandelmelk wordt ook niet echt lokaal geproduceerd. En ik wil niemand overtuigen maar het is mss wel iets om mee te nemen in je afweging.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galileo schreef op 07 mei 2017 @ 00:46:

Welkom Hiltje!

Ik ben flexanist.

Vlees en vis eet ik al jaren niet. Yoghurt vervangen door de plantaardige variant. Melk dronk ik al nooit. Kaas eet ik af en toe, maar probeer dit te minderen. Minder kaas vind ik wel een grote uitdaging.

Dit is een beetje wat mij voor ogen staat inderdaad. Welke plantaardige yoghurt vind jij lekker?

Ik vind kaas op brood vervangen geen probleem, ook niet over pasta. Maar ik houd bijvoorbeeld wel erg van dingen als risotto of quiche, en daar kun je kaas niet zo makkelijk door dingen als edelgist vlokken vervangen vind ik. De plantaardige kaasvervangers van Wilmersburger bv. vind ik niet zo'n succes. Ook feta of geitenkaas in een salade lust ik graag, of gebakken halloumi. Maar ik schat dat ik nu al ca. drie dagen in de week veganistisch avondeet, dus ik ben al een stukje op weg.
@zecora, ik denk dus dat je als je veganistisch gaat eten niet alles moet willen vervangen. En ik ben er dus ook achter gekomen dat grotendeels veganistisch eten (in plaats van 100%) het leven een stuk eenvoudiger en plezieriger maakt. Maar wel respect voor de mensen die 100% veganist zijn. En het is bij dit soort keuzes ook net wat voor jou het zwaarst weegt: dierenwelzijn of duurzaamheid (want ook verse melk rechtstreeks van de boer garandeert natuurlijk geen dierenwelzijn).
quote:gemberpannekoek schreef op 07 mei 2017 @ 10:12:

[...]

Dit is een beetje wat mij voor ogen staat inderdaad. Welke plantaardige yoghurt vind jij lekker?

Ik vind kaas op brood vervangen geen probleem, ook niet over pasta. Maar ik houd bijvoorbeeld wel erg van dingen als risotto of quiche, en daar kun je kaas niet zo makkelijk door dingen als edelgist vlokken vervangen vind ik. De plantaardige kaasvervangers van Wilmersburger bv. vind ik niet zo'n succes. Ook feta of geitenkaas in een salade lust ik graag, of gebakken halloumi. Maar ik schat dat ik nu al ca. drie dagen in de week veganistisch avondeet, dus ik ben al een stukje op weg.Ik ben het met je eens hoor, kaas is meestal slecht te vervangen door een veganistisch alternatief. Ik ben aan het ontdekken welke gerechten ik zonder kaas nog steeds heel lekker vind. Daarnaast zijn er gerechten waar de kaas gewoon in hoort. Die maak ik nu met mate en dan probeer ik in ieder geval een biologische kaas te gebruiken (in de hoop dat die ook wat diervriendelijker zijn). Beter drie avonden per week veganistisch eten dan nul, toch?
quote:zecora schreef op 07 mei 2017 @ 10:08:

[...]

Hoe diervriendelijk het is valt over te twisten en hangt sterk van de leverancier af. Hier in de buuet staat een 'melkautomaat' waar je dus verse melk direct van de boer kunt krijgen.

Ik ben geen veganist, zal dat denk ik ook nooit worden. Maar voor mij is amandelmelk geen duurzaam alternatief. De vraag is of dat er ueberhaupt wel is voor melk. En dan is het dus de keuze die je zelf maakt. Maar de meeste amandelmelk wordt ook niet echt lokaal geproduceerd. En ik wil niemand overtuigen maar het is mss wel iets om mee te nemen in je afweging.

Ik ben er sowieso van overtuigd dat je na de zuigelingen periode geen melk meer nodig hebt, het is immers babyvoer en dan ook nog voor de baby van een andere soort. Daarnaast is wat mij betreft de productie van melk nooit diervriendelijk, de koe wordt kunstmatig bevrucht en daarna wordt het kalfje weg gehaald zodat de moedermelk voor consumptie gebruikt kan worden. De melk die wij consumeren is hoe dan ook niet diervriendelijk.

Ik at/dronk sowieso al geen melk meer omdat ik er ziek van word, dus voor mij was de stap naar veganist heel logisch en maakte het voor mij gemakkelijker dan alleen vegetariër zijn + geen melkproducten drinken. Nu ontwijk ik gewoon alles waar 'dier' in zit.

quote:gemberpannekoek schreef op 07 mei 2017 @ 10:12:

Ik vind kaas op brood vervangen geen probleem, ook niet over pasta. Maar ik houd bijvoorbeeld wel erg van dingen als risotto of quiche, en daar kun je kaas niet zo makkelijk door dingen als edelgist vlokken vervangen vind ik. De plantaardige kaasvervangers van Wilmersburger bv. vind ik niet zo'n succes. Ook feta of geitenkaas in een salade lust ik graag, of gebakken halloumi. Maar ik schat dat ik nu al ca. drie dagen in de week veganistisch avondeet, dus ik ben al een stukje op weg.Ik maakte pas quiche met tofu + edelgist ipv ei en kaas. Mijn meneer, welke toch echt gewoon vlees eet vond deze net zo lekker als de 'normale' quiche. Dus misschien is dat een optie. Daarnaast kun je ook heel goed roomsaus maken van cashewnoten die je weekt in water en dan met kruiden en edelgist tot een saus maalt.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Mag ik vragen hoe jullie dat aanpakken nu jullie samenwonen cybermeisje? Hij eet vlees, jij volledig veganistisch. Koken jullie apart of eet hij tegenwoordig veel met jou mee?

Ik eet nog wel vlees maar steeds minder en dat is soms lastig te combineren met vriend die eigenlijk het liefst iedere dag vlees eet. We eten gemiddeld zo'n 2 keer per week niet tegelijk vanwege sport en andere verplichtingen en dan eet ik meestal vegetarisch/veganistisch en hij niet. Daarnaast hebben we wat recepten gevonden waarbij hij dierlijke producten niet mist dus die eten we wat vaker maar het blijft wel zoeken vind ik.
quote:Zwartvlekje schreef op 07 mei 2017 @ 10:51:

Mag ik vragen hoe jullie dat aanpakken nu jullie samenwonen cybermeisje? Hij eet vlees, jij volledig veganistisch. Koken jullie apart of eet hij tegenwoordig veel met jou mee?

Ik eet nog wel vlees maar steeds minder en dat is soms lastig te combineren met vriend die eigenlijk het liefst iedere dag vlees eet. We eten gemiddeld zo'n 2 keer per week niet tegelijk vanwege sport en andere verplichtingen en dan eet ik meestal vegetarisch/veganistisch en hij niet. Daarnaast hebben we wat recepten gevonden waarbij hij dierlijke producten niet mist dus die eten we wat vaker maar het blijft wel zoeken vind ik.

Ik kook altijd voor ons, hij is geen persoon die perse iedere dag vlees wil eten. Ik wissel het dus een beetje af. De ene keer kook ik veganistisch voor ons, de andere keer kook ik iets wat eventueel gemakkelijk van vlees kan worden voorzien. Ik draai het dus eigenlijk om. In plaats van dat ik vlees vervang door een natuurlijk alternatief, vervang ik het natuurlijk alternatief voor vlees. Dat gaat het gemakkelijkste als ik bijv. pastasaus maak. Dan maak ik 1 pan voor hem en 1 pan voor mij. Bij een ovengerecht maak ik dus twee schalen.

Overigens heb ik daarbij wel als voorwaarde dat ik het vlees niet aan hoef te raken, dus als het gekruid moet worden of gesneden dan doet hij dat. Maar dat komt omdat ik vlees sowieso al vies vond om aan te raken. Dat staat los van het feit dat ik veganist ben.

Dat ik wel vlees klaar maak kan misschien wat tegenstrijdig/hypocriet overkomen, maar het is mijn keus om veganist te zijn, niet die van hem.Ik wil hem niet dwingen om ook veganist te zijn, ik kan hem alleen vragen om mij tegemoet te komen, zoals ik hem ook tegemoet kom door het voor hem klaar te maken.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:hiltje schreef op 06 mei 2017 @ 17:45:

[...]

Hello, ik kom even een tijdje meeschrijven. Ik ben een spender en er gaat hier nu structureel meer uit dan er binnenkomt en ik vind het zonde om dat recht te moeten trekken met vakantiegeld of belastingteruggave.

Bovenstaande herken ik ook heel sterk. Niet mee uit gaan voelt voor mij als straf en dan voel ik me eenzaam en zielig.......Zij lekker uit, ik thuis want geen geld.

Probleem is alleen dat een deel van mijn vriendengroep een veel groter budget en uitgavepatroon heeft dan ik heb. Met koningsdag heb ik al meegedaan aan een lunch in een Michelin sterren tent. Dat ging nog net....

Morgen gaan ze naar een terras. Ik weet dat 1 vriend een speciale wijn van de kaart wil (waar flink van wordt gepimpeld) die zeker 10,- per fles duurder is dan de standaard wijn en ik denk dat ik morgen voor het eerst een beetje op mijn strepen ga staan en zelf glazen huiswijn ga bestellen. Dat wordt dus voor het eerst de rekening verdelen naar consumptie ipv spitsen maar het houdt voor mij gewoon ergens op, inmiddels.

Wat mij erg geholpen heeft is een overzicht van alle in - en uitgaven te maken. Ik schrok er toen erg van wat ik ongemerkt uitgaf aan eigenlijk onzin. Broodje hier, drankje daar ff snel wat eten halen. Sinds ik me hier meer bewust van ben denk ik wel 3X na of het echt wel zo nodig is. Heb zelfs al dingen teruggebracht / gestuurd. Ik houd nu wekelijks m'n uitgaven bij, gewoon in Excel om mezelf scherp te houden.

Ook de uitgaven voor de kinderen flink verminderd niet meer dat shirtje kopen dat zo leuk is terwijl er nog 10 prima shirts in de kast liggen.

Sinds ik m'n uitgaven onder de loop heb genomen hebben we flink extra kunnen sparen. Iets waar ik best trots op ben
quote:Kumiko schreef op 06 mei 2017 @ 09:24:

@Nicole: onderhandelen loont, zo heb ik een paar jaar geleden €500.- bespaard op de verbouwing van mijn toilet. Gewoon zeggen dat je een bepaald budget voor de verbouwing hebt gereserveerd, en dat je daar niet overheen wil gaan. In jouw geval is het budget 12k, en hopen dat de aannemer van 15k jou ergens in het midden tegemoet komt.Nicole, zorg wel dat als je hier afspraken over maakt je dit goed op papier laat zetten. Onze aannemer ging namelijk zeer fors over de het afgesproken bedrag heen, waardoor wij nu met een behoorlijke scnuld zitten.
quote:cybermeisje schreef op 07 mei 2017 @ 10:19:

[...]

Ik ben er sowieso van overtuigd dat je na de zuigelingen periode geen melk meer nodig hebt, het is immers babyvoer en dan ook nog voor de baby van een andere soort. Daarnaast is wat mij betreft de productie van melk nooit diervriendelijk, de koe wordt kunstmatig bevrucht en daarna wordt het kalfje weg gehaald zodat de moedermelk voor consumptie gebruikt kan worden. De melk die wij consumeren is hoe dan ook niet diervriendelijk.

Ik at/dronk sowieso al geen melk meer omdat ik er ziek van word, dus voor mij was de stap naar veganist heel logisch en maakte het voor mij gemakkelijker dan alleen vegetariër zijn + geen melkproducten drinken. Nu ontwijk ik gewoon alles waar 'dier' in zit.

[...]

Ik maakte pas quiche met tofu + edelgist ipv ei en kaas. Mijn meneer, welke toch echt gewoon vlees eet vond deze net zo lekker als de 'normale' quiche. Dus misschien is dat een optie. Daarnaast kun je ook heel goed roomsaus maken van cashewnoten die je weekt in water en dan met kruiden en edelgist tot een saus maalt.

Toch eet de mensheid al best lang melk. Niet in die hoeveelheden die we nu eten. Maar als je naar bijv een volk als de masai kijkt die geitenhoeden en dus ook geitenmelkprodukten eten en de melk zelf drinken.

Zegt niet dat je het persee moet eten. Hele volkeren groeien idd zonder melk op in Azie en die worden ook prima groot.

Maar ik zie daarin ook wel een spagaat. Ik ben zelf nog niet heel lang vegetarier en ben een beetje zoekende. We etrn dus best vaak 'vleesvervangers'. Maar die zijn ook niet echt duurzaam te noemen vaak.
Ik ben idd gisteren begonnen met alles op te schrijven.

Vandaag op terras voor het eerst bij huiswijn gebleven en niet meegedaan met de groep. Zij namen een fles dure wijn en Pellegrino's, ik huiswijn en gewoon water.

Uiteindelijke scheelde het alleen niets. We bleven maar kort, dus zij hielden het allemaal bij 1 glas wijn (en wat cola en pellegrino) en ik was er ook al eerder en had dus 2 wijntjes op. We hadden ook hapjes gedeeld. Uiteindelijk was het voor iedereen 13,-.

Maar goed, er zijn ook wel eens dagen dat we uren blijven zitten en dat de rekening oploopt naar 60,-, 70,- per persoon en dan had het zeker wel gescheeld dat ik aan de huiswijn zat.

Ik merkte een klein beetje irritatie omdat het nu lastiger was om de rekening te splitsen en uit te rekenen. Maar daar trek ik me maar eens niets van aan.

Bovendien ga ik toch steeds meer wrijving krijgen met dit groepje, ook door geld. Ik werd bijvoorbeeld net hartelijk uitgelachen n.a.v. mijn kaartje voor de opera in Madrid dat ik heb gekocht. Very bad view en less comfort staat er op het kaartje. Ja mijn kaartje kostte 35,- en ze waren er ook van 217,- per stuk. Dan heb je vast beter zicht. Het was enerzijds wel grappig maar anderzijds ook irritant, dat het zo grappig was dat ik een slechte plaats had.

De kloof wordt langzaam te groot. Vorige keer ging de discussie over business class vliegen. Zij kopen dus tegenwoordig voor vakantie soms ook businessclass tickets., hebben daar zo 900,- meer voor over. Tsja, dan praat ik niet meer mee.
Wat naar, Hiltje. Ik neem aan dat je vrienden weten dat jij een lager inkomen hebt dan jij? Ik vind het dan wel gepast om daar rekening mee te houden. Zo te horen hebben zij het financieel écht heel goed voor elkaar, regelmatig 70 euro p.p. op een terras, 80 euro p.p. lunchen of 900 euro meer voor business class tickets, dat is voor iemand die 'gewoon dubbel modaal' verdient echt niet haalbaar. Het lijkt me dat je vrienden toch zouden moeten weten dat die torenhoge inkomens niet echt gebruikelijk zijn en dat de meeste mensen het met minder moeten doen. Ik vind het dan niet erg binnen een vriendschap horen om iemand uit te lachen die het minder heeft.

Het is een beetje een restant uit onze studententijd dat we vaak thuis afspreken met vrienden. Dat scheelt een hoop geld, maar ik vind het persoonlijk ook gezelliger. Ik ga op zijn tijd ook wel graag uit eten, maar als ik dat wekelijks zou doen zou het voor mij niet meer speciaal voelen. Ik ben een huiselijke type en vind het veel leuker om op zaterdag naar de markt te gaan, allerlei lekkere dingen in huis te halen en dan mensen hier uit te nodigen. Ik hou ook erg van koken en experimenteren in de keuken en je hebt echt geen dure ingrediënten nodig om lekker te kunnen koken. Van andere vrienden met een heel erg krap budget weet ik dat ze om en om bij elkaar op een vaste dag in de week (zelfgemaakte) friet eten. Dat is al heel lang hun traditie. Het gaat uiteindelijk om de gezelligheid en niet om wat je eet.
Soms heb je dat ja, dat je met mensen uit elkaar groeit. Zeker als je keuzes maakt die zij niet (kunnen/proberen te) volgen.

Ik merk dat het bij mijn vrienden twee kanten op gaat. Aan de ene kant mijn scoutingvrienden, waarvan er toch heel veel nog lang bezig waren met elke zaterdagavond samen stappen (veel geld uitgeven aan bier in een tent met te harde muziek was 15 jaar geleden al niet mijn ding haha), of tegenwoordig met het perfecte plaatje naar buiten toe. Aan de andere kant heb ik gelukkig ook vrienden die redelijk in dezelfde hoek zitten als ik. Op een terrasje betaalt ieder voor zich, het genieten van ergens heen gaan is belangrijker dan de beste plek, en je hoeft niet altijd uit te gaan voor gezelligheid etc. Zo komen er vanavond vrienden, we hebben de vuurkorf en wat lekkere biertjes al klaarstaan, en dan vermaken we ons prima!
quote:Zwartvlekje schreef op 07 mei 2017 @ 10:51:

Je vraagt het niet aan mij, maar ik wil wel vertellen hoe het bij ons is gegaan. Toen ik mijn man ontmoette was ik al bijna tien jaar veganist. Hij at alles, en vond het maar lastig, koken voor iemand die 'niks' at. Hij was al niet zo'n held in de keuken en alle vegetarische recepten die hij kon verzinnen bevatten toch kaas, dus daar had hij niets aan als ik met hem mee-at. Hij ontdekte echter al snel dat ik wél lekker kon koken. Hij heeft toen voorgesteld om allebei vegetariër te worden; dan zou hij stoppen met vlees en vis, en ik zou weer zuivel en eieren gaan eten. Het gekke is dat ik daar in het begin veel meer moeite mee had dan hij. Ik moest namelijk weer dingen eten die eigenlijk tegen mijn principes ingingen, terwijl hij lekkerder at dan voordat hij mij kende. Ik troostte me dan maar met de gedachte dat twee vegetariërs meer dierenleed en milieuvervuiling voorkomen dan een veganist en een vleeseter.

Inmiddels zijn we een jaar of tien verder en zou ik geen veganist meer willen zijn. Ik vond het heel beperkend in mijn sociale leven (dat merkte ik vooral achteraf, op het moment zelf had ik er geen moeite mee). Wel eten we regelmatig (onbewust) veganistisch, omdat ik in die voorgaande jaren natuurlijk een heel repertoire aan recepten heb opgebouwd. En ook mijn man kookt die veganistische maaltijden nu zonder moeite. Melk drink ik nog steeds niet. Wel yoghurt en kaas, omdat er niets zo lekker is als het origineel, en eieren natuurlijk, maar dan wel altijd biologische. Mijn man zou trouwens ook geen vlees of vis meer willen eten.
Hiltje, ik heb wel eens eerder begrepen dat je vrienden allemaal heel veel meer verdienen dan jij. Jammer dat ze niet wat meer rekening met je houden, maar goed dat je er niet zomaar in mee wilt gaan.
Bedankt voor de tips Trotter en cybermeisje.

Ik ben bij ons degene die meestal kookt en boodschappen doet dus de moeite ligt ook het meeste bij mij. Misschien werkt de manier van cybermeisje inderdaad wel het beste. Zoeken naar vega recepten waar vlees aan toegevoegd kan worden is misschien makkelijker dan andersom. Ik doe nu al wel eens bijvoorbeeld bij risotto een stukje kip bakken voor vriend terwijl ik zonder eet. Ik denk dat ik dat soort dingen vaker ga doen. En vriend zal misschien toch ook moeten wennen aan niet iedere dag vlees. In het begin vond hij dat wel heel lastig maar ik merk ook dat het wel gewoner wordt en dat hij ongemerkt toch ook 1 á 2 dagen per week zonder doet.

Melk drinken we hier trouwens ook niet. Alleen af en toe wat voor het koken. Ook andere vormen van zuivel niet zo veel. Eieren zijn zo biologisch als het maar kan, die komen van de loslopende kippen van de buren.

Hiltje, ik vind het contrast met jouw vrienden ook wel heel erg groot. Inderdaad, ze zouden toch moeten weten dat jij een stuk minder te besteden hebt? Het klinkt alsof de manier waarop ze daar mee omgaan niet zo aardig is.
quote:hiltje schreef op 06 mei 2017 @ 18:00:

[...]

Ha, voor een consuminderaar is 5,- toch mooi meegenomen. Zijn weer 2x een kopje thee op een terrasje denk ik dan.

Haha Hiltje, sorry maar ik vind dit best grappig. Een consuminderaar rekent een besparing niet om naar kopjes thee op een terras denk ik

Welkom hier! En veel succes met besparen. Het lijkt me heel lastig als je als single in de stad woont en je sociale kring bestaat uit tweeverdieners zonder kinderen. Voor mij als dorpsbewoner is het helemaal niet gebruikelijk om in een restaurant af te spreken, of zoals Bumba schrijft een binnenspeeltuin of zo (als ik kinderen zou hebben). Volgens mij gebeurt dat hier in de omgeving veel minder, wij spreken juist bij elkaar thuis af.
quote:_Marana_ schreef op 07 mei 2017 @ 21:36:

[...]

Haha Hiltje, sorry maar ik vind dit best grappig. Een consuminderaar rekent een besparing niet om naar kopjes thee op een terras denk ik

.

Haha, ja het is mijn reken-eenheid (of eigenlijk ook wel glazen wijn )

Maar niet helemaal met je eens dat dat niet consuminderig zou zijn hoor. Tenminste, mijn definitie is dat je op een aantal zaken zoveel mogelijk bespaart zodat je geld overhoudt voor dingen die jij belangrijk vindt. Of dat nou hypotheek aflossen, reizen of zoals bij mij: horeca met vrienden.

Ik heb 5 jaar geleden, toen mijn inkomen halveerde, flink geconsuminderd. Heb er echt een sport van gemaakt. Las alle blogs, bekeek de aanbiedingen in de supermarkt, maakte weekmenu's (ik heb hier toen nog een vrij succesvol topic met vrekwaardige recepten geopend).

Inmiddels is mijn inkomen met zo'n 400 netto gestegen en ben ik minder gaan opletten en weer zonder plan gaan uitgeven. Maar dat is nu toch weer teveel doorgeslagen en ik sta rood op mijn rekening (heb wel verschillende spaarpotjes, dus het totaal saldo is nog wel fors positief) en wil ik mijn dagelijkse uitgaven weer beter gaan beheersen.
quote:Zwartvlekje schreef op 07 mei 2017 @ 18:30:

Hiltje, ik vind het contrast met jouw vrienden ook wel heel erg groot. Inderdaad, ze zouden toch moeten weten dat jij een stuk minder te besteden hebt? Het klinkt alsof de manier waarop ze daar mee omgaan niet zo aardig is.

Tsja, degene met wie ik het meest omga, heeft een heel andere omgang met geld als ik heb. Hij verdient zeker 2,5 keer zoveel als ik en maakt alles op. Spaart niet, staat rood. En ik heb al met al (in mijn verschillende potjes) wel rond de 10.000,- op de bank. Dus hij vind dat ik rijker ben dan hij is. Hij is ook degene die altijd dure wijn moet hebben. Laatst maakte hij het wel erg bont en nam hij zelfs zijn eigen wijn mee naar een etentje dat ik gaf omdat ik sauvignon blanc als witte wijn schonk (de bonus aanbieding) en hij liever chardonnay drinkt. Dus niet wijn meenemen als presentje (dat deed hij ook, hij nam 2 flessen rood voor ons allemaal mee).

De rest van het gezelschap gaat iets wijzer met geld om, maar verdient of ontzettend veel (ondernemers) en/of hebben veel geld geerfd.

En het is ook wel een beetje een levensstijl die ze al jaren en jaren hebben. En dat gaan ze niet voor 1 iemand omgooien. Ik verdiende vroeger ook meer en kon makkelijker meedoen, mijn situatie is alleen veranderd.

Bij iemand thuis afspreken doen we ook regelmatig. Alleen worden de kosten daar nauwelijks lager van. Er worden vrij uitgebreide en chique etentjes gegeven met veel wijn en toeters en bellen.

Ik ben daar al vanaf geweken door bij mij een stamppot-avond te introduceren, maar daar was ik de laatste keer ook meer dan 100,- euro voor kwijt (7 mensen en ik maak dan boerenkool met gehaktballen en hema worst en hutspot met hachee en koop van alles zoals augurken, zure uitjes, picalilly etc. en maak nog zelf een taart als toetje). Dus dat doe ik ook niet elke maand.
Goed dat je dat nu signaleert en ermee aan de gang gaat
Buiten de deur eten, terrasjes doen, een lunch doen na een boswandeling etc zouden voor mij ook niet de dingen zijn waar ik op zou willen bezuinigen. Maar mijn smaak (en die van mijn vrouw en vrienden/familie) is niet heel duur of exclusief. Lijkt me inderdaad wel moeilijk als je daar dan een kloof ervaart. Of dat nou financieel of qua voorkeur is (of allebei).

Hiltje, voelt hierop een stap terug (moeten) doen voor jou persoonlijk ook heel vervelend of zou het vanuit jezelf ook best wel een tikkeltje minder duur/exclusief hoeven? En binnen jouw vriendengroep zijn er dan ook wel (individuele) vrienden die er ook van genieten net ietsje minder exclusief te gaan maar nog wel vrij frequent?

Edit: lees nu je bovenstaande bericht, ligt lastig in je vriendengroep dus.
Trotter, ik ben wel benieuwd naar de succes veganistische recepten die je nog steeds maakt. Wil je die delen?
quote:hiltje schreef op 07 mei 2017 @ 21:55:

[...]

Tsja, degene met wie ik het meest omga, heeft een heel andere omgang met geld als ik heb. Hij verdient zeker 2,5 keer zoveel als ik en maakt alles op. Spaart niet, staat rood. En ik heb al met al (in mijn verschillende potjes) wel rond de 10.000,- op de bank. Dus hij vind dat ik rijker ben dan hij is. Hij is ook degene die altijd dure wijn moet hebben. Laatst maakte hij het wel erg bont en nam hij zelfs zijn eigen wijn mee naar een etentje dat ik gaf omdat ik sauvignon blanc als witte wijn schonk (de bonus aanbieding) en hij liever chardonnay drinkt. Dus niet wijn meenemen als presentje (dat deed hij ook, hij nam 2 flessen rood voor ons allemaal mee).

De rest van het gezelschap gaat iets wijzer met geld om, maar verdient of ontzettend veel (ondernemers) en/of hebben veel geld geerfd.

En het is ook wel een beetje een levensstijl die ze al jaren en jaren hebben. En dat gaan ze niet voor 1 iemand omgooien. Ik verdiende vroeger ook meer en kon makkelijker meedoen, mijn situatie is alleen veranderd.

Bij iemand thuis afspreken doen we ook regelmatig. Alleen worden de kosten daar nauwelijks lager van. Er worden vrij uitgebreide en chique etentjes gegeven met veel wijn en toeters en bellen.

Ik ben daar al vanaf geweken door bij mij een stamppot-avond te introduceren, maar daar was ik de laatste keer ook meer dan 100,- euro voor kwijt (7 mensen en ik maak dan boerenkool met gehaktballen en hema worst en hutspot met hachee en koop van alles zoals augurken, zure uitjes, picalilly etc. en maak nog zelf een taart als toetje). Dus dat doe ik ook niet elke maand.Je geeft in een andere post aan dat je rood staat op je betaalrekening, dan zou ik toch wat van je spaarpotje aanspreken om de roodstand op te lossen. Want veel rente krijg je niet op je spaarrekening, maar voor rood staan moet je toch betalen en dat is een veel hoger percentage.
quote:wilma36 schreef op 08 mei 2017 @ 07:25:

[...]

Je geeft in een andere post aan dat je rood staat op je betaalrekening, dan zou ik toch wat van je spaarpotje aanspreken om de roodstand op te lossen. Want veel rente krijg je niet op je spaarrekening, maar voor rood staan moet je toch betalen en dat is een veel hoger percentage.

Uiteraard heb je gelijk. Toch doe ik het nu/voorlopig niet. Mijn spaarrekeningen zijn onverdeeld in potjes waar ik erg aan hecht. Ik vind dat ik mijn roodstand met consuminderen moet oplossen. Er mag gewoon niet meer uit dan er in komt en daarnaast gaat vakantiegeld en belastingteruggave naar de buffer en voor grote uitgaven.

Ik heb bijvoorbeeld net veel kleding verkocht op marktplaats. Ruim 400,- mee opgehaald. Ik ben dol op kleding en koop 2 keer per jaar in de laatste saleronde bij mijn favo merk. Dan zit er vaak meer dan 70% korting op. Met deze verdiensten zou ik nu de roodstand kunnen oplossen, maar ik bewaar het veel liever om straks in de sale weer wat mooie kledingstukken te kopen.

Misschien dat ik straks van de belastingteruggave een storting doe om roodstand op te heffen en weer op nul te beginnen. Maar dat vind ik dan echt falen van mezelf, omdat dat geld voor andere doeleinden is bedoeld. Plus dat ik dan misschien weer het gevoel krijg dat het toch wel goed zit en zolang ik elke maand nog het rood in duik meer urgentie heb met bezuinigen.

Het is puur psychologisch maar het is mij het tientje (of misschien 2) per jaar wel waard om dit systeem aan te houden.
Fijn Hiltje, dat je ook zo bent. Vorige maand schreef ik ook zoiets hier, dat ik rood stond door een te vroege afboeking en dat ik dat niet wou opheffen door geld van de spaar af te halen. Uiteindelijk wel gezwicht, want de belastingteruggave was door de Pasen later en dus duurde de roodstand iets langer dan gehoopt. Maar het voelt gewoon niet goed om iets van de spaar te halen terwijl ik gewoon niet rood zou moeten staan (en ik heb een ronde getallenfetisj mbt de spaarrekening)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven