beginnen met groente of fruit?

05-02-2009 13:48 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivadames,

Onze dochter wordt volgende week een half jaar en naast de borstvoeding komen nu de hapjes.( ik ben zo benieuwd wat voor gezicht ze trekt!) Ik hoor daar verschillende dingen over. Namelijk dat je beter met groente kan beginnen omdat ze anders na fruit geen groente meer accepteren. Of dat je beter met fruit kan beginnen omdat dat makkelijker zou zijn. Of is het zowiezo beter om met pap te beginnen?

Wat zijn jullie ervaringen? Waar zijn jullie mee begonnen?
Dametje, voor Rapley hoeven ze geen tanden te hebben. Met mijn oudste heb ik het ook zo gedaan vanaf 6 maanden en met Knorrie ga ik het weer doen. Dus we kunnen op het topic evt ervaringen uitwisselen hierover. Moet je alleen nog ff 9 dagen wachten, want dan is Knorrie pas 6 maanden .
Wij zijn met fruit begonnen; groente lustte ze in het begin niet (toen pas hoorde ik de tip eerst met groente te beginnen...te laat...), dat was na een paar weekjes over; nu eet ze alles (ook nieuwe dingen eet ze gelijk)
We zijn hier met fruit begonnen, na twee weken wat groente. Pap hebben we overgeslagen.

Mijn dochter is zeven maanden en eet alles door elkaar; borst, fles, groente en fruit in stukjes en gepureerd, potjes en vers, korsten brood maar ook blokjes zonder iets erop ( of door de fruithap gehaald)

Ze is vrij tenger, maar eet als een bootwerker.

Ik hoe van makkelijk, dus doe ook zoals het me uitkomt en gelukkig vind ze alles best.

Het schijnt trouwens dat borstvoedingskinderen makkelijker met bijvoeding starten omdat zij al veel verschillende smaken met de borstvoeding meekrijgen.

Veel plezier ermee. Ik vind het erg gezellig om nu met zijn drieen aan tafel te zitten.

Hou je fototoestel erbij.
Ik denk dat er geen regeltjes zijn hiervoor. Ieder kind is anders, dus de één zal groente lekker vinden en de ander fruit. Ik geloof ook niet dat kinderen later beter gaan eten als je begint met het aanbieden van groente.

Ik ben begonnen met fruit toen ze 3 en een halve maand was. Ze keek mij het eten uit de mond, dus ik dacht ik probeer eens wat. Ondertussen eet ze alles, dus ook brood sinds dat ze 6/7 maanden is. Ze is nu 9 maanden. Ik begrijp nooit zo goed waarom je pas met 6 maanden met hapjes zou beginnen? Ik vind het echt lang om zolang alleen op melk te leven. Mijn baby wilde graag eten, niet alleen zuigen of is dat nou zo vreemd?

Succes met de hapjes!

Overigens hier nooit een zuur gezicht gezien, echt alles ging erin als koek!
mijn dochter weigerde pertinent om iets anders dan borstvoeding te eten. Van 6 tot 8 maanden hebben we haar dagelijks geprobeerd groente en fruit te laten eten, maar dat ging er niet in. Uiteindelijk met 8 maanden een keer pap geprobeerd, en dat was meteen raak. Daarna is ze langzamerhand ook groente en fruit gaan eten, maar een groot eter is ze nooit geworden. Nu (1,5) eet ze nog maar één soort warm eten (couscous met groente en tofu). Dat is dan wel heel gezond, dus ik laat het maar daarbij.
Toen ons meisje vijf maanden was hebben we haar steeds al op de vinger het een en ander laten proeven. (slagroom, vla, aardappelpuree, banaan, yoghurt)

Toen ze zes maanden was zijn we zowel met fruit als groente begonnen.

'sMiddags fruit voor 6 maanden, 's avonds een groente potje voor vier maanden. Ons meisje moest erg wennen aan de smaak. At dus beide dingen niet meteen.

Dat is overigens ook door meerdere in onze omgeving gezegd. Ze moet het eerste tien keer geproefd hebben willen ze het lekker gaan vinden.
[quote]jeunot77 schreef op 06 februari 2009 @ 11:52:

Ik denk dat er geen regeltjes zijn hiervoor. Ieder kind is anders, dus de één zal groente lekker vinden en de ander fruit. Ik geloof ook niet dat kinderen later beter gaan eten als je begint met het aanbieden van groente.

Ik ben begonnen met fruit toen ze 3 en een halve maand was. Ze keek mij het eten uit de mond, dus ik dacht ik probeer eens wat. Ondertussen eet ze alles, dus ook brood sinds dat ze 6/7 maanden is. Ze is nu 9 maanden. Ik begrijp nooit zo goed waarom je pas met 6 maanden met hapjes zou beginnen? Ik vind het echt lang om zolang alleen op melk te leven. Mijn baby wilde graag eten, niet alleen zuigen of is dat nou zo vreemd?

quote]

Eh...omdat er onderzoeken naar zijn gedaan en omdat aangetoond is dat het beter is voor een baby? Ik vind 3,5e maand behoorlijk vroeg.

On topic: wij zijn begonnen met groente, omdat kinderen fruit sowieso vaak lekker vinden. Mijn zoontje is ook direct met Rapley begonnen.
Waarom is dat beter voor een baby dan Lara? Ik geef toe 3,5 maand is vrij vroeg, maar in de winkel staan potjes fruit vanaf 4 maand. Nu begrijp ik ook wel dat die firma's hun geld daarmee verdienen, maar als een kind werkelijk waar het eten van je bord zit te kijken is het toch niet vreemd om gewoon wat hapjes te proberen? En ze eet werkelijk waar alles! Ik heb nooit iets meerdere dagen hoeven aanbieden, omdat ze alles lust (het één vindt ze lekkerder dan het andere natuurlijk) en hongerig is.

Wat ik echter wil aangeven is dat ik denk dat het echt niks uitmaakt waar je mee begint. Ieder kind is anders, ik geloof niet zo in dat soort 'regels'. En waarom zou je niet beginnen met iets dat een kind 'sowieso' lekker vindt zoals fruit? Een baby vindt melk (bv of fv) ook lekker, dus dat geef je ook. NIET vervelend bedoeld hoor, maar zo denk ik er gewoon over.

Geef gewoon waar je je goed bij voelt Dametje! Heb je niet eerder iets geprobeerd? Zit ze niet af en toe te kijken naar wat jij eet? Geef haar daar iets van (tenminste, als het babyproof is dan hè)!
anoniem_56209 wijzigde dit bericht op 06-02-2009 21:10
Reden: belangrijk woord weggevallen in tekst
% gewijzigd
Omdat het darmstelsel dan uitgerijpt is. Het staat op de potjes om geld te verdienen.

Ik geloof niet dat kinderen op zulke jonge leeftijd het eten van je bord kijken omdat ze vast voedsel willen; ze zijn gewoon geinteresseerd in wat je doet. Mijn zoontje had heel veel interesse in mijn huissleutels, maar dat wilde niet zeggen dat hij klaar was om uit huis te gaan.

Ik denk dat het niet zo heel veel uitrmaakt waarmee je begint en juist omdat het niet veel uitmaakt ben ik begonnen met groente. Fruit is zoet en daarom sowieso lekker. Groente daarom misschien iets minder lekker.

Mijn zoontje lust alles (ook na een keer aanbieden) en ik ga echt niet beweren dat dat komt doordat we hem eerst groenten hebben gegeven, want dat zullen we nooit weten. Maargoed, we moesten kiezen en ik vond dit wel logisch klinken.
Wij zijn ook met groenten begonnen, maar dan omdat Kruimel allergisch was, en groenten zijn nu eenmaal minder allergeen dan fruit. En inderdaad pas vanaf een half jaar omdat dan de darmpjes rijp genoeg zijn.
"Ik geloof niet dat kinderen op zulke jonge leeftijd het eten van je bord kijken omdat ze vast voedsel willen; ze zijn gewoon geinteresseerd in wat je doet."

Ik denk daar anders over.

"Mijn zoontje had heel veel interesse in mijn huissleutels, maar dat wilde niet zeggen dat hij klaar was om uit huis te gaan."

Nou ja, bedankt voor deze vriendelijke vergelijking. Ik kan me verder wel vinden in je posting, maar zal hier niet verder op ingaan. 'T is wel goed zo.

Ik wens TO veel succes met het geven van de hapjes.
Met 3.5 maand zijn de darmpjes niet rijp voor vast voedsel, daarom.
quote:lara1978 schreef op 06 februari 2009 @ 19:49:

Mijn zoontje had heel veel interesse in mijn huissleutels, maar dat wilde niet zeggen dat hij klaar was om uit huis te gaan.

Damn, ik wilde net mijn autosleutels noemen. En de afstandsbediening.
Eerst groente! De cb arts legde het alsvolgt uit: als je een sneetje in je vinger hebt stop je die ook liever in de bloemkool dan in de sinaasappel...Haha! Fruit is zuurder en heftiger voor de darmpjes dan groente.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven