Geld & Recht alle pijlers

Prijs gewonnen

16-05-2017 15:02 70 berichten
Mn zus heeft me in vertrouwen genomen dat zij en haar man een behoorlijke geldprijs hebben gewonnen. Dan spreek ik van minstens een ton. Ze zit ermee in haar maag. Ze wil het t liefst geheim houden. En ik snap dat wel. Het kan jaloezie en afgunst opleveren. Ze hebben 2 puberzoons die dan wellicht ook verwachten dat pa en ma nu opeens scooters en auto's voor hun gaan kopen. En zij willen liever dat ze de waarde van geld kennen en er zelf voor werken. Bovendien hebben ze een paar klaplopers in de familie die liever lui dan moe zijn.
Ik heb ze aangeraden om met de organisatie te gaan praten, die hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Ze willen ook gewoon in hun huis blijven wonen maar bijv. wel een mooie reis maken met de kinderen en evt. een andere auto.
Ik zou t ook geheim houden en lekker vastzetten, want zodra dit bekend wordt wil iedereen wat van je. Later willen ze dan wel de kinderen helpen om bijv. een huis te kopen.
Aan de andere kant heeft ze het gevoel een geheim te hebben wat ze niet fijn vind.
Wat is wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Als ik echt een heel groot bedrag zou winnen, zou ik het ook het liefst zo min mogelijk mensen vertellen. Betekend wel dat je niet opeens een heel groot huis en allemaal dure dingen kunt gaan kopen, want dat valt dan nogal op natuurlijk..

Inderdaad met de organisatie praten is een goed idee!
My life, my way
Ze mag het wel naar mij overmaken als ze er zo mee zit.
Ik heb wel eens gehoord dat je wel kunt zeggen dat je een prijs hebt gewonnen, maar dat je er dan beter een lager bedrag van kunt maken. Zeg, bijvoorbeeld we hebben 25.000 euro gewonnen. Dan kun je prima een andere auto kopen en ook een mooie reis maken.
Echt ik blijf het een raar iets vinden. Mijn zus heeft een flink geld bedrag gewonnen maar wil het stil houden.
Blijkbaar mag heel mee lezend viva wel weten en tips geven wat ze er mee kunnen doen.
Alsof ze dit niet zélf kunnen bedenken.
Oh, en echt vriendelijk klink je ook niet over de "klaplopers".
Jij vind ze klaplopers. Mag je vinden maar je komt niet voor de lol terecht in de WW etc.
En dan nog kan je niet zomaar veroordelen.
Maar goed, wat je zus moet doen moet ze lekker zelf weten, ook al geeft ze haar klaplopersfamilie een nieuwe fiets of wat dan ook, zijn allemaal NIET jouw zaken.
Een ton is zo op. Een paar mooie vakanties, nieuw witgoed en een verbouwing of twee, en je bent er doorheen. Dat kun je dus beter niet aan iedereen vertellen, want dan kan iedereen zich ineens herinneren dat ze ook ooit iets voor jou hebben gedaan, dus nu is het jouw beurt... Als het om miljoenen gaat is het wat anders. Dan zou ik het ook niet aan de grote klok hangen, maar dan verandert je levensstijl vaak wel dusdanig dat je nabijen zich anders afvragen of je misschien wat bijklust in het criminele circuit.
Een ton is zo op. Een paar mooie vakanties, nieuw witgoed en een verbouwing of twee, en je bent er doorheen. Dat kun je dus beter niet aan iedereen vertellen, want dan kan iedereen zich ineens herinneren dat ze ook ooit iets voor jou hebben gedaan, dus nu is het jouw beurt... Als het om miljoenen gaat is het wat anders. Dan zou ik het ook niet aan de grote klok hangen, maar dan verandert je levensstijl vaak wel dusdanig dat je nabijen zich anders afvragen of je misschien wat bijklust in het criminele circuit.
Ik zou het niet eens tegen mijn zus hebben gezegd. Nu weet heel Nederland het. :bye: :lmao:
Dubbel ook niet nodig
Nou, als je grofweg een ton moet gaan verdelen onder een grote reis met het gezin, auto's en scooters voor de pubers en nog een paar klaplopers die van alles van je willen, dan is het snel op hoor.

Ik zou het dus lekker voor mezelf houden, die mooie reis maken, eventueel iets extra aflossen op de hypotheek en verder ergens goed wegzetten zodat je er structureel wat meer inkomen van krijgt.
Ik neem aan dat het flink meer is dan een ton gezien de plannen die er zijn.

Ik zou, denk ik, wel aangeven geld te hebben gewonnen maar gelijk benadrukken dat ik dit niet uit leen of weg geef en dat het verder mijn eigen zaken zijn over hoeveel het gaat.
Je kan uiteraard uitzonderingen maken voor de mensen die je echt vertrouwd.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
wilma36 schreef:
16-05-2017 15:11
Ik heb wel eens gehoord dat je wel kunt zeggen dat je een prijs hebt gewonnen, maar dat je er dan beter een lager bedrag van kunt maken. Zeg, bijvoorbeeld we hebben 25.000 euro gewonnen. Dan kun je prima een andere auto kopen en ook een mooie reis maken.
Dit is geloof ik ook een advies wat ze dan geven (ik heb wel eens iets gelezen over de begeleiding van winnaars).

To, ik begrijp waarom je zus het niet aan de grote klok wil hangen. Men krijgt toch verwachtingen en ik kan mij voorstellen dat ze geen zin heeft om 'Nee' te zeggen als mensen om hulp vragen, zeker niet als het familie of goede vrienden zijn. Daarnaast voorkomt ze ook het gebedel van andere goede doelen.

Hoewel de mensen in mijn omgeving weten dat ze niet bij mij voor een lening moeten zijn, ook niet als ik veel geld zou winnen, ik denk wel dat er mensen zijn die vinden dat ik het geld moet delen. Dus op zijn minst bepaalde mensen iets moet schenken of ze iets cadeau moet doen. :facepalm: Dus nee, ik zou het ook niet zeggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als het een bedrag rond een ton is, moeten ze zelf goed nadenken waar ze het aan uit willen geven want dat is zo op als je een paar grote dingen doet. Een verre reis met 4/5 personen kost al snel rond de 10/15 duizend euro bijvoorbeeld. Maar ik zou mijn kinderen wel degelijk een scooter of een nieuwe iPhone gunnen van dat geld. Aangezien ze het heeft over de kinderen helpen met een geldbedrag voor een huis, denk ik dat het beduidend meer is wat ze hebben gewonnen. En als ik zoveel zo winnen, dan zou ik zeker de mensen in mijn omgeving die me lief zijn iets moois geven.
Dan zal je toch moeten vertellen waar dat geld vandaan komt. Maar ze kunnen het bedrag natuurlijk altijd lager laten lijken dan het is als ze bang zijn dat mensen die ze niks gunnen, om iets komen zeuren.
Is het écht je zus? Of ben jij het? :-)
Oeeh, wat een heerlijk dilemma dit. Ik zou het denk ik voor mij houden, maar als het echt veel geld is zou ik mijn geld gaan delen. Dus, mijn ouders eens meenemen op vakantie, mijn zus eindelijk een klein (ouder) autootje geven. En dan kun je het moeilijk voor je houden omdat zij ook wel weten dat dat geld niet ineens uit de lucht komt vallen.
Ik zou het ook niet zeggen, hooguit dat je een paar duizend euro gewonnen hebt. Het gaat geen mens aan wat je op je bankrekening hebt staan.
Ik denk dat ze het beste van het gevoel af moet dat ze een geheim heeft. Ik weet van niemand hoeveel geld ze hebben. Als ze een huis hebben gekocht, kan ik opmaken wat er maandelijks binnenkomt, maar dat maakt me verder niet uit. Waarom moet er opeens meegedeeld worden dat er heel veel is binnengekomen? Je vertelt toch ook niet precies wat je bonus was oid.
Je zus moet gewoon bedenken: er staat meer op de bankrekening, lekker boeiend. Niemand weet wat er eerst op zat.
Als ze iets duurs doen: er is goed voor gespaard. En de kinderen kan het niet schelen waar het geld vandaan komt als ze een scooter krijgen hoor. Dan verras je ze er mee ipv dat ze erom zeuren.
Pff alles dubbel... anyway. Laat het even bezinken. Het went vanzelf.
Niets zeggen of zeggen dat er een geldprijs is gewonnen die net hoog genoeg is om een reis van te maken en een "nieuwe" auto te kopen.....als dat op het verlanglijstje staat.
Dan ben je na aanschaf tickets en auto meteen af van vragen en verwachtingen.
Ik zou het ook niet aan iedereen vertellen maar aan mijn familie vertellen is geen probleem die zullen echt niet om geld gaan vragen omdat men weet dat ik het zelf goed kan gebruiken. Heb altijd gezegd dat als ik een grote geldprijs win van een paar ton ik eerst een huis koop en leuk inricht, dan is er vaak al niet veel meer over of kom ik vast te kort ;)
Een ton is een mooi bedrag maar het is niet life-changing hoog. Ik zou mijn mond houden, een deel van de hypotheek aflossen (oh nee, ik zou een nieuwe keuken en badkamer kopen!), eventueel een andere auto, en die reis gaan plannen. Laat haar er lekker van genieten! Waarom zou ze het moeten vertellen?
Een ton is een mooi bedrag maar het is niet life-changing hoog. Ik zou mijn mond houden, een deel van de hypotheek aflossen (oh nee, ik zou een nieuwe keuken en badkamer kopen!), eventueel een andere auto, en die reis gaan plannen. Laat haar er lekker van genieten! Waarom zou ze het moeten vertellen?
Nee, ik ben t niet zelf :-D Met klaplopers bedoelt ze niet iemand die in de ww is gekomen, maar bijv. een zwager die gewoon zn baan opzegt omdat hij het niet meer leuk vind. En dan gaat hij mekkeren dat hij niet op vakantie kan.
leuk voor ze een ton, maar dit is nu niet een bedrag waarmee je echt ruig kunt doen.

Ik zou extra op het huis aflossen (heeft niemand in de gaten) en wellicht de andere broodnodige dingen..... Met zijn 4/5 een echt gave vakantie van 3 weken dat kost ook al een fortuin vergis je daar niet in. Makkelijk 15.000 euro en dan tel ik nog niet eens de top bestemmingen.

Aflossing op je huis is de beste investering;-) eventueel nog wat extra voor de pubers voor de studie
studiemiepmiep schreef:
16-05-2017 16:53

Aflossing op je huis is de beste investering;-)
Nee hoor, voor een ton koop je bijna 4000 aandelen Shell op de huidige koers. Levert elk jaar dik 6000 euro dividend op.

En dat los je af op je woning.

Na 10 jaar heb je 60.000 afgelost en je ton is nog intact, vermeerderd met de evtle koerswinst over 10 jaar.
Een ton is een fantastische prijs maar ik denk niet dat je leven er geweldig door veranderd. Het is niet zo dat je kan stoppen met werken. Ik zou lekker mijn mond houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven