Inchecktijd Schiphol

03-05-2017 10:52 198 berichten
Wij vliegen binnenkort, buiten de schoolvakantie, op een dinsdagochtend 10.15 uur naar Londen. Nu had ik bedacht die ochtend zelf het huis af te kunnen sluiten (nadat mijn jongste dochter naar school is, gaat niet mee). Ik kan dan rond 09.00 op Schiphol zijn, en in normale tijden is dat vroeg genoeg om te kunnen inchecken.

Nu met alle nieuwsberichten over lange rijen durf ik daar niet op te vertrouwen. Iemand al ervaring op normale doordeweekse dagen, buiten de 'spits'?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Van de zomer 's ochtends gaan we vroeg voor een week met Transavia naar Mallorca. Helaas via Schiphol. Gezien het tijdstip zal het de taxi worden. Ik dacht aan twee uur vantevoren, gezien het vroege tijdstip. Weet na het lezen van de berichten alleen niet meer of dit voldoende is. Heeft iemand recente ervaring met vroege Transavia-vluchten op Schiphol?
Goede vraag, ik heb dezelfde twijfel. Als ik geen koffer in te checken had was het ok, maar 3 weken met handbagage en om de paar dagen wassen heb ik geen zin in. Ik denk dat ik er 2 1/2 uur vantevoren ga zijn.
Overigens heb ik intussen twee keer gehoord van vluchten waarbij reeds ingecheckte bagage van boord is gehaald. Met andere woorden: die mensen waren niet op tijd bij de gate.
De ellende blijft.... je kunter niks van zeggen. Stel dat eens van ons zegt nou op een dinsdagochtend buien de schoolvakanties heb je aan twee uur genoeg en een week daarop is het ineens wel knetterdruk? Volgens mij kun je er geen peil op trekken. Ik verwachte gisteren ook niet op een maandagavond, buien de schoolvakanties om 20.15 ruim een uur te moeten wachten bij de douane omNL weer in te kunnen. Duurde langer dan Mn hele vlucht vanaf Luton echt gekkenwerk dit.
Klopt, blauwuiltje. Dat gevoel krijg ik ook.

Hoe zit dat me Schengen en niet Schengen controle. Kun je daartussen wisselen. Stel het is druk bij de Schengen controle, kun je dan naar een andere vertrekhal door de niet-Schengen controle? Ik krijg die indruk uit wat ik hier van iemand gelezen heb.

EDIT: Nee, ik zie het al. Je kunt alleen via 1a in plaats van 1 (ver lopen, begreep ik) wanneer je binnen Schengen blijft. Misschien dat maar doen als het tegenvalt.
    Dit staat op de KLM website:

Belangrijke reisinformatie – Amsterdam Airport Schiphol

Belangrijk bericht voor alle reizigers die vanaf Amsterdam vertrekken: wij vragen u om 3 uur voor uw vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven Schiphol, voor zowel Europese als intercontinentale vluchten. Dit vanwege de beperkte capaciteit en de wachtrijen bij de veiligheidscontrole van de luchthaven Schiphol.
    Zie: https://www.klm.com/home/nl/nl
    Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
    Excuus voor mijn tikfouten daarnet. Ik dacht gisteravond ook dit hadden ze toch anders kunnen verdelen? Als je weet dat het in een hal knetterdruk is bij de douane dan leidt je toch een deel om? Wij moesten verplicht naar de zelfscan maar daar waren ook al weer 2 van de 6 poortjes kapot manman dat schiet niet op zo. Wij probeerden ook teug te gaan maar dat lukt niet, op een gegeven moment ben je door een soort schuifdeur en kun je niet meer terug. Heen was ik zoals gezegd er redelijk vlot door heen maar toen zag ik bij het winkelen een enorme rij voor de transfer passagiers. Ergens zit het altijd knijp. Ik heb maar weer een klacht bij zowel Schiphol voor de logistiek en bij de marechaussee neergelegd. En zoals gezegd ik vlieg voorlopig niet meer van en naar Schiphol ben er na Mn laatste reis wel klaar mee. Als ik ruim drie uur extra moet rekenen ook voor alleen handbagage on online checken dat zit ik net zo snel in Rotterdam, Eindhoven of Weeze.
    blauwuiltje schreef:
    16-05-2017 15:55
    Heen was ik zoals gezegd er redelijk vlot door heen maar toen zag ik bij het winkelen een enorme rij voor de transfer passagiers.
    En dan loopt er elke zoveel minuten een mannetje langs als een soort rattenvanger van Hamelen op zoek naar mensen met EEA / CH paspoort. Een mooi schouwspel.

Nog 6 dagen en ik mag weer, hoera.
    Ik ben afgelopen weekend op schiphol geweest en het was prima te doen. Een kwartiertje voor het inchecken en een kwartiertje voor de beveiliging, dat was het :-]
    Tuurlijk op elke mindere ervaring staat ook een goede. En de ene persoon die niet meer vis Schiphol reist maakt geen verschil dat realiseer ik me ook. Maar voor mij is het een no no geworden. Heb er meer stress dan plezier van. Best begrip als er eens een calamiteit is maar dit is structureel.
    ...
    anoniem_63465 wijzigde dit bericht op 17-05-2017 15:56
    98.37% gewijzigd
    Wij vliegen binnenkort rond 05:00 uur in de ochtend naar Spanje, vanaf Schiphol. Ik denk dat ik maar 3-3,5 uur aanhou voor de zekerheid, want ik lees echt zoveel over de vertragingen.. Wij gaan sinds jaren nu weer voor het eerst op vliegvakantie, en dan wil je niet je vlucht missen. :idee:
    blauwuiltje schreef:
    16-05-2017 13:32
    De ellende blijft.... je kunter niks van zeggen. Stel dat eens van ons zegt nou op een dinsdagochtend buien de schoolvakanties heb je aan twee uur genoeg en een week daarop is het ineens wel knetterdruk? Volgens mij kun je er geen peil op trekken. Ik verwachte gisteren ook niet op een maandagavond, buien de schoolvakanties om 20.15 ruim een uur te moeten wachten bij de douane omNL weer in te kunnen. Duurde langer dan Mn hele vlucht vanaf Luton echt gekkenwerk dit.
    Dat is het hem. Je kunt er geen peil op trekken. Wij komen altijd goed op tijd, hebben nooit moeten rennen ofzo, maar vaak wel ellenlange wachtrijen om alleen je koffer af te geven. Douane vind ik altijd wel weer meevallen. Maar ik lees ook dat sommigen maar tien minuten in de rij staan om koffers af te geven. En we reizen altijd buiten de schoolvakanties.
    Ik was vorige week op Schiphol op een doordeweekse dag. Zonder ruimbagage en van te voren al ingecheckt. Moest alsnog door de checkin om mijn handbagage te controleren op gewicht en formaat. Vond het echt de grootste onzin, maar het was niet druk, dus duurde maar 5 minuten. Security duurde ondanks alle horrorverhalen van de laatste tijd ook maar 10-15 minuten. Al met al was het goed te doen.
    Ik was vorige week op Schiphol op een doordeweekse dag. Zonder ruimbagage en van te voren al ingecheckt. Moest alsnog door de checkin om mijn handbagage te controleren op gewicht en formaat. Vond het echt de grootste onzin, maar het was niet druk, dus duurde maar 5 minuten. Security duurde ondanks alle horrorverhalen van de laatste tijd ook maar 10-15 minuten. Al met al was het goed te doen.
    Wij hebben een keer moeten rennen voor onze vlucht. Vlucht vertrok om 9.55 maar je moet sowieso een half uur van tevoren boarden, het was gate H dus ver lopen, er stonden lange rijen bij de paspoortcontrole en de bagagecontrole, we moesten op de parkeerplaats al lang op de pendelbus wachten, we hadden sowieso al niet meteen een parkeerplaats, want al heb je gereserveerd, dan nog moet je een plekje zoeken en dat kostte ook tijd. We dachten ruim op tijd te zijn weggegaan, maar alles stapelde zich op en uiteindelijk waren we er net op het nippertje. Niet fijn. Sindsdien wil ik ruim van tevoren al door de douane heen zijn, dan maar als het onverhoopt toch rustig is en snel gaat gewoon een paar uur doorbrengen met winkeltjes kijken en koffie drinken.
    Don't waste your time on jealousy,
    Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
    Wij gaan morgenochtend via Schiphol naar Mallorca met Transavia. Om 6.30. Zijn er nog ervaringen met de drukte? Is de toestand beter dan in de meivakantie?
    Ik was er op 16 juli en het zou megadruk worden.

Ik was thuis al ingecheckt en was om 0700 (vertrek was 10.00 uur) bij de controle en er stond geen kip, kon er zo door.

Volgende week vrijdag weer, ik hoop op hetzelfde :lol:
    Frizz schreef:
    16-05-2017 07:39
    Overigens heb ik intussen twee keer gehoord van vluchten waarbij reeds ingecheckte bagage van boord is gehaald. Met andere woorden: die mensen waren niet op tijd bij de gate.
    Dit is een pressiemiddel om passagiers naar de gate te krijgen. Ik ben zelf ook wel eens omgeroepen terwijl ik alleen handbagage bij me had.
    Ik ben ook in juli geweest, in het weekend ook nog. Het zou topdrukte worden. Het was zeker ook druk, maar het ging er dermate efficiënt aan toe dat we 1 uur en 15 minuten deden over van de taxistandplaats naar de gate. Het ging hier ook nog om een vlucht buiten Europa en met ingecheckte bagage. We hadden geen priority of privium gebruikt. Ik stond er versteld van.

In augustus zijn we weer geweest, op een vrijdag avond. Er was geen kip, fluitje van een cent. Het lastige is alleen dat je het nooit helemaal zeker weet van te voren.

Dat van je bagage van boord halen is wel gewoon serieus hoor. Het is echt een last call: als je nu niet komt halen we je bagage van boord. Voordat ze dit gaan omroepen hoeven ze natuurlijk niet te checken of je wel ingecheckte bagage hebt, dat kost alleen maar tijd en je weet zelf wel of je wel of niet bagage hebt. Overigens roepen ze vaak genoeg gewoon om dat je de vlucht aan het vertragen bent. Wel super irritant hoor, als de bagage daadwerkelijk van boord moet worden gehaald. Dan zit iedereen in het vliegtuig te wachten en vertrek je met vertraging.
    Loca_Loca schreef:
    16-08-2017 09:46
    Dit is een pressiemiddel om passagiers naar de gate te krijgen. Ik ben zelf ook wel eens omgeroepen terwijl ik alleen handbagage bij me had.
    Mijn laatste vlucht had vertraging omdat we nog een tijd bij de gate bleven staan terwijl de bagage van een passagier die niet was komen opdagen van boord gehaald werd. Ze laten dan uit veiligheidsoverwegingen het vliegtuig echt niet vertrekken met de bagage van de ontbrekende passagier aan boord.

Ik vloog trouwens ook op een dag die druk had moeten zijn, en ben zelden zo snel door alle rijen gerold. 20 minuten van het moment dat ik uit de trein stapte tot dat ik tussen de tax free winkels stond, en ik reisde met ingecheckte bagage. Maar volgens het personeel bij de controles waren er wel degelijk ook momenten dat het echt druk was deze zomer.
    Eze schreef:
    16-08-2017 10:57
    Mijn laatste vlucht had vertraging omdat we nog een tijd bij de gate bleven staan terwijl de bagage van een passagier die niet was komen opdagen van boord gehaald werd. Ze laten dan uit veiligheidsoverwegingen het vliegtuig echt niet vertrekken met de bagage van de ontbrekende passagier aan boord.
    Ja vanzelfsprekend. Ik bedoelde dat het óók wordt gezegd bij mensen zonder ruimbagage.
    Afgelopen week in halfuur door bagage dropoff veiligheidscheck en paspoort controle. Was op donderdag middag vertrekhal 3
    royy schreef:
    03-05-2017 10:56
    Of vlieg priority.
    Daar win je niks mee qua tijd.
    Ik zou in deze tijd, als je geen gestress wil, 1,5 uur tot 2 uur van te voren op Schiphol zijn. Als je met zo een budgetmaatschappij vliegt moet je vaak ook nog een stuk lopen naar een meer afgelegen gate. Soms wel 15 minuten.

Neem het advies van Schiphol gewoon serieus.

https://www.schiphol.nl/nl/pagina/tips- ... pele-reis/

Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven