broers-zussen topic

06-02-2009 21:46 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je een broer/zus en/of broertje/zusje?

Ja?? Mooi want ik ben wel nieuwsgierig naar de band tussen jullie. Wat is er nou wel of juist niet leuk aan je broer/zus en/of broertje/zusje? Wat doen jullie samen?

Ik kom op dit onderwerp omdat ik zondag met mijn broer en zusje naar de bios ga en daarna gaan we borrels drinken en gezellig een hapje eten.

Ik ben zelf 25, heb een broer van 28 en een zus van 21. Heb een super goede band met m'n zusje. We doen vaak leuke dingen met elkaar en bespreken ook van alles en nog wat met elkaar. Zie haar eigenlijk als een heel goede vriendin. Haar mening over belangrijke gebeurtenissen in mijn leven vind ik heel belangrijk.Ik zie mijn zusje veel vaker dan mijn broer.

De band met mijn broer is ook goed, maar toch heel anders dan met mijn zusje. We hebben dezelfde humor en praten ook op dezelfde manier. Qua uiterlijk en trekjes lijk ik ook wel op hem.

Ik denk echt dat het een meerwaarde is als je een goede band hebt met je broers en/of zussen. Zij zijn er altijd voor mij, staan voor me klaar als ik ze nodig heb en ik voor hen. Ik weet dat ik altijd bij ze terecht kan en dat vind ik een hele waardevolle gedachte!

Ik kan het me ook eigenlijk niet voorstellen hoe het zou zijn als ik geen goede band met ze heb.
Fleurtje,

Wat moeilijk voor je! Misschien is het een optie om morgen de telefoon te pakken en een afspraak maken met je broer. Wie weet hoe blij hij er mee zal zijn. Misschien ziet hij er tegen op om contact met jou op te nemen, juist omdat hij spijt heeft van hoe de zaken gelopen zijn. Je weet het niet altijd. In ieder geval sterkte!
Ik, daar heb ik ook al zo vaak aan gedacht, maar weet je... Ik weet niet of het iets met trots te maken heeft (zou dan wel misplaatste trots zijn), maar ik vind dat het nou een keer van hém uit moet gaan. Hij mailde ook dat 'hoe langer hij wacht, hoe moeilijker het wordt' en dat geloof ik meteen. Het is altijd zo geweest dat het altijd van de ander uit moest gaan, nooit van hém uit. En ik weet niet in hoeverre ik daar nog in mee wil/kan/moet gaan. Dát, en zijn hele houding in de zaak 'de vriend van mijn moeder'. Dat laatste heeft er heel erg bij mij ingehakt.
heb twee broers één ouder en één jonger.

Heb met mijn broer een slechte band. Hij woont ver weg maar als hij er is is het even leuk en gaat het goed. Maar in de loopt van de dag krijgen we steeds meer onenigheid. Hij heeft bepaalde trekjes die ik echt niet kan uitstaan en niet kan hebben. Aan de andere kant heb ik ook weer trekjes waar hij niet mee om kan gaan.

Ik was eigenlijk heel blij toen hij op kamers ging toen hij ging studeren gaf me rust
Pfff, ik klink weer lekker wazig.
Fleurtje, wat een naar verhaal (f)

Ik heb een zus en zij is 7 jaar ouder als ik. Nu hebben we het erg leuk samen maar vroeger hadden we het niet leuk hoor, altijd ruzie enzo. Sinds we twintigers zijn is het voor ons beide leuk.

Als ik een probleem heb bel ik haar altijd en ga ik erheen. Mijn zus is niet als een vriendin maar wel een hele speciale lieve zus.
Fleurtje,

Ik kan heel erg goed begrijpen in wat voor rotsituatie je eigenlijk zit. Je trots is zeker niet misplaatst. Ik hoop dat dit topic je kan helpen.
Fleurtje ik denk dat je nu in een fase zit dat je hem gewoon moet mailen of bellen. Omdat je er al van gaat dromen! Good luck.

Ik heb 11 broers en 3 zussen. Ik heb met allemaal een goede band. We komen heel vaak bij elkaar en het is altijd gezellig. Op mijn moeders verjaardag in de zomer is iedereen er gewoon. Je ziet mijn moeder dan genieten met al haar kroost om zich heen. Ze wordt 86 dit jaar. Ik ben de middelste van het stel. 7 onder me en 7 boven me. Toch heb je met de een meer dan met de ander. Een jonger zusje was altijd mijn maatje. We scheelden 5 jaar. Ik heb al heel wat ellende meegemaakt en ik kon haar altijd bellen al was het midden in de nacht. God wat mis ik haar. Ik zag haar door een hersentumor veranderen. Op het laatst kon ze niets meer.

Toen mijn jongste broertje geboren werd was ik 13. Die heb ik als baby/peuter/kleuter altijd verzorgd tot ik op kamers ging. Daar heb ik een hele sterke band mee. Gelukkig gaan wij met alle broers en zussen erg goed met elkaar om. En ik realiseer me dat dat wel uniek is.
Als ik bel of mail... Dan ben ik weer degene die wat laat horen. Als je zus een kind gekregen heeft, dan... Nou ja, dan kom je toch kijken?! (Als mijn broer een vriendin zou hebben, zou ik persoonlijk nieteens op vakantie gaan tijdens de uitgerekende datum, maar misschien is dat wel overdreven? Ik weet op een gegeven moment niet meer wat 'normaal' is en wat niet, wat broers/zussen betreft.).

Zoebie, veertien kinderen... Hoe oud zijn de oudste en de jongste?
Fleur ik snap echt wat je bedoeld. 't Is gewoon lullig van hem dat ie niks laat horen. Maar jij zit er zo mee. En misschien durft hij gewoon niet omdat hij zich schaamt. Och meis, als hij straks ook een gezinnetje heeft zul je zien dat jij opeens heel belangrijker voor hem gaat worden.

Mijn oudste broer is nu 67 en mijn jongste broer(tje) hihi is 42. (tsja hij blijft mijn kleine broertje ook al is ie anderhalve kop groter) En we waren dus met zijn vijftienen.
Ik snap jou gedachte wel Fleurtje, dat het wéér vanuit jou moet komen. Maarja als het je echt dwars zit zou je met jezelf kunnen afspreken om het nog één keer te proberen. Als dit dan niet lukt of niet het beoofde resultaat heeft, dan zou ik een conclusie trekken (hoe pijnlijk dat ook is). Je kunt blijven hopen maar als het niet van zijn kant komt houdt t bij jou toch ook een keer op.... Niet echt een positieve boodschap, maar wil je laten inzien dat je beter een afspraak met je zelf kunt maken dan hoop blijven houden.

Grappig om te merken dat de leeftijdsverschillen van de Viva-forummers ook zo sterk uit een loopt. Ik ben zelf nl 25, zie leeftijden van 21 maar ook boven de 40 (dat zijn volgens mij degene met heel veel broers en zussen, want dat is toch iets van wat langer geleden dat dat voorkwam).

Leuk om ieders verhaal te lezen :-)
Wat goed te lezen dat er zoveel mensen zijn met een goede band met hun broers en zussen.

Tja... wat zal ik over mijn broer zeggen. Wij hebben iniddels bijna 3 jaar geen contact meer. Broer is 3 jaar ouder en zo anders dan ik ben. Het is misgegaan toen mijn moeder in een verpleeghuis is openomen. Hij is in die periode enorm tekeer gegaan tegen het verplegend personeel. Personeel werd gewoon bang voor hem. Vrouw van broer geeft alleen om haar familie. Haar ouders zijn dagelijks bij haar over de vloer.

Uiteindelijk uit zelfbescherming contact verbroken. Kon gewoon niet meer tegen het asociale gedrag. Ik mis hem niet echt. Heb er enorm veel rust voor teruggekregen.

Voor mijn broer vind ik het wel erg. Hij heeft vanuit onze familie niemand meer. Mijn vader verwenst hij om diverse redenen. Ze hebben nog wel contact, maar dat komt omdat mijn vader het niet op wil geven. Mijn broer staat qua eigen familie met lege handen. En dat voor een gezelligheidsmens!
fleur. Ik zou iig niet rond de uitgerekende datum op vakantie gaan nee, dus ik vind t niet raar wat je zegt.

Ik heb een broer en daar heb ik een goed contact mee. Idd kostbaar en iets om zuinig op te zijn.
Ik heb twee broertjes en twee zusjes. Met het zusje het dichtst bij me heb ik het meeste contact. Allebei kleine kinderen, dus gezellig om af te spreken. Vroeger maakten we heel veel ruzie, maar vanaf dat ik het huis uit ging gaat het hartstikke goed.

Mijn jongste broertje en zusje zijn allebei heel extravert en trekken heel erg naar elkaar toe. Ik heb met allebei wel echt een band, en ze komen ook regelmatig even zomaar langs.

Mijn andere broertje is de middelste. Hij is meer van de vrienden, maar ook met hemheb ik regelmatig contact, dan wel vooral via msn en hyves.
Ik heb 1 broer die bijna 3,5 jaar jonger is. Vroeger konden we niet met of zonder elkaar. Met elkaar waren we aan het ruzien (ook weleens lief spelen) En zonder misten we elkaar. Ik ben blij met m'n broer, ook al zijn er soms wel wat hindernissen tussen ons. De grootste hindernis is zijn Asperger. Dat maakt dat het soms lastig is om met hem om te gaan. Maar goed, ik ken hem door en door dus weet inmiddels wel hoe ik met hem om moet gaan. Toen ik eenmaal ging samenwonen ging het veel beter tussen ons (minder ruzie) en we zien elkaar gemiddeld 1 x in de 2/3 weken, soms vaker. Hij woont nog thuis trouwens. We kunnen best goed met elkaar praten over het leven (en leuke dingen) en hebben soms een hoop lol. Nee, ik zou mijn broertje niet kunnen missen. Ook omdat we onze jeugd delen en soms is het best leuk om weer herinneringen op te halen.
Ik heb geen broer of zus. Kan mij daar alleen maar heel gelukkig mee prijzen omdat ik in mijn omgeving helemaal geen geweldige broer/zus-banden zie. Soms is er ruzie en anders zien ze elkaar vooral als verplichte nummertjes waar ze af en toe naar 'n verjaardag moeten. Niks met gedeelde interesses of het onvoorwaardelijk voor elkaar klaar staan, dat laatste hooguit uit 'n soort verplichting omdat 't toch familie is. Op zo'n manier zou het voor mij niet hoeven.

En of je 'n kind nu zo blij maakt met 'n jongere sibling vraag ik me ook af. Toen ik vroeger bij klasgenootjes ging spelen die wel siblings hadden, gingen die hun eigen weg (1-2 jaar leeftijdsverschil zorgt toch dat je in 'n andere levensfase bent met andere interesses en andere vriendjes) of hadden ruzie.

Ik ben blij om enig kind te zijn!
quote:jann schreef op 07 februari 2009 @ 09:11:

Grappig om te merken dat de leeftijdsverschillen van de Viva-forummers ook zo sterk uit een loopt. Ik ben zelf nl 25, zie leeftijden van 21 maar ook boven de 40 (dat zijn volgens mij degene met heel veel broers en zussen, want dat is toch iets van wat langer geleden dat dat voorkwam).Volgens mij is dat 'n misvatting. Ik ben 40 en ben enig kind. Mijn lagere schoolvriendinnetjes kwamen ook uit gezinnen waar 1 of 2 kinderen waren. Mijn huidige vrienden hebben vaak ook maar 1 sibling. Het verbaast me juist op dit forum enorm dat er anno nu zoveel mensen aan de 3 kinderen gaan.
@elninjoo: ik kan me niet voorstellen hoe het zou zijn om enigst kind te zijn. Ik heb wel een goede band met mijn broer en zusje en zou echt niet zonder ze willen.

Het is ook maar net wat je gewend bent natuurlijk. Jij hebt zo te lezen niet zulke voorbeelden om je heen zoals in mijn geval. Ik ben juist HEEL blij met mijn bro en sister!
Ooohw Elninjoo..... Ik had een vriendin die enig(st) kind was. Zij wilde altijd naar ons thuis en ik naar haar. En ik wenste toen vurig ook enig(st) kind te zijn. Maar hoe ouder je wordt hoe leuker het is. Wij hebben dan gelukkig wel een goede band met elkaar en wel eens meningsverschillen, maar geen ruzies.

Ik heb trouwens even gegoogled op enig kind of enigst kind. Omdat ik twijfelde wat juist was. Dit is de uitslag.

Enig kind en enigst kind komen allebei voor in de betekenis 'kind zonder broer(s) of zus(sen)'. Enig kind geldt als de 'nette' variant; enigst kind is informeel.
Wat mij trouwens opvalt aan de relatie tussen mijn man en zijn broer is precies het tegenovergesteld van mijn broer en mij. Vroeger waren ze 2 handen op 1 buik. Ze komen uit een hecht gezin (hadden elkaar en ouders). Maar sinds ze uit huis zijn lijkt het juist of ze uit elkaar gegroeid zijn. We hebben contact op verjaardagen en een enkele keer tussendoor maar dat is het dan ook. Het is dan wel gezellig maar er zijn weinig overeenkomsten tussen die 2. Zo zie je maar...het kan ook weer andersom.

Fleur en Ik62 . Heel moeilijk om je broer niet meer in je leven te hebben .

Elninjoo, mij lijkt het juist niks om zonder broer door het leven te gaan, we delen elkaars jeugd, we zijn heel verschillend maar zou hem echt niet kunnen missen. Ik denk wat je niet kent, dat je dat ook niet mist?
Dat maakt het ook zo kut vind ik, je deelt idd elkaars jeugd. Als je verder weinig familie hebt en geen ouders, dan is je broer of zus de enige die je kan vertellen hoe jij vroeger was. Dat lijkt eerst niet belangrijk of interessant, maar als je eenmaal zelf kinderen hebt, verandert dat. Althans bij mij.

Overigens heeft mijn broer zelf ook een kind, maar die is al negentien. Broer heeft erg jong een kind gekregen. Zijn zoon heeft hem niet veranderd, en ik denk ook niet dat dat nog gaat gebeuren.
Pffff, wat zit het me hoog.

Wilde alleen nog even zeggen dat ik hier dit topic niet meer mee zal bevuilen. Misschien dat ik zelf wel een topic open.

Dag dag

En bedankt voor de lieve reacties.
Ohwww Fleurtje... Dacht dat je broer nog heel jong was.

Weet nu niet meer wat ik moet zeggen.

Heb 2 oudere broers, oudste broer lijkt teveel op m' vader, kan ik niet mee opschieten, andere broer beter contact maar we zijn sowieso geen hecht gezin. Heb vaak het gevoel dat ik in het verkeerde gezin terecht gekomen ben, klinkt beetje wazig misschien maar is beste manier om het te omschrijven.
@ Fleur:

Ikzelf heb een tweelingszus en een kanjer! Ze is echt mijn allerbeste vriendin, we kibbelen veel natuurlijk maar we weten ook dat we niet zonder elkaar kunnen. We proberen elke dag elkaar ff te horen, via msn ofzo, zodat we geupdate blijven over elkaars leven. Ik zit nu in het buitenland dus ik zie haar niet zo vaak meer tegenwoordig, wel jammer, maar zo gaat het voorlopig ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven