Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen - start 29 mei a.s. Wie doet mee?

24-05-2017 11:53 281 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, weer een afval-topic. Ik open een nieuw, omdat de andere topics al een poos bestaan en het dan toch lastig aansluiten is.

Mijn verhaal in een notendop: ik ben 49 jaar en wil zo'n 20 kg afvallen. Sinds mijn puberteit ben ik stevig, heel langzaam is dat overgegaan in toch wel echt te dik (ondanks dat ik nota bene ben opgeleid tot onder andere diëtist en psychosociaal therapeut, haha, boerin-met-kiespijn-lach). Vier jaar geleden is me dat gelukt met behulp van, in eerste instantie, Cambridge 500 en daarna nog een behoorlijke periode zeer matig, koolhydraatbeperkt eten. Ik wist zeker dat ik nooit meer aan zou komen. Helaas heb ik ondanks mijn voornemen dat wél te doen, verzuimd mezelf regelmatig te wegen. Natuurlijk kwamen er zeer drukke periodes, met volle dagen waarin de maaltijden voor mij de rustpunten zijn en waarin ik er niet aan toekom te bewegen. In die periodes zijn de kilo's er langzaam maar zeker weer bij gekomen en ik wil het niet meer. Ik ben weer op het punt dat ik schrik van mijn silhouet als ik langs een raam loop, dat ik met een hand voor mijn ogen langs de grote spiegel in mijn kast loop als ik geen kleding aan heb, om maar te voorkomen dat ik mezelf zie en daar de rest van de dag dan gedeprimeerd door ben.
Ik heb voor maandag de 29e mei een afspraak staan bij een Cambridge consulente. Ik wil de producten gebruiken zo lang ik het volhoud, tot maximaal zes weken. Van mijn vorige keer weet ik dat ik dan al heel veel gewicht kwijt kan zijn. Het is vanuit die positie voor mij een stuk gemakkelijker om dan op een gezonde manier verder te gaan. Overigens is gezond eten voor mij heel belangrijk en doe ik dat ook; ik kom aan in de genoemde periodes van lichamelijke inactiviteit in combinatie met heel veel werk. De komende maanden heb ik het qua werk wat rustiger; mijn man gaat drie maanden naar het buitenland en ik neem in die tijd minder opdrachten aan (ik heb een tekstbedrijf), omdat we twee zoons hebben waar ik in die maanden dan natuurlijk in mijn eentje de zorg voor heb.
Ik heb de afgelopen vier jaar gedacht dat ik het afvallen echt wel alleen kon, maar ik ben nu dus toch weer op dit punt beland... Vandaar dat ik de steun zoek van een consulente, hoewel ik daar niet zo veel van verwacht. En dan dit topic natuurlijk: wie wil meepraten ? Elkaar steunen, motiveren, ons aan elkaar optrekken?
Ik word over een klein jaar 50 en dan wil ik "fifty and fitter than ever before" zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dank je wel, Travelgirl! Staat dat op mijn profiel?
Goedemorgen,

gisteravond wilde ik wandelen, maar mijn zoon wilde graag naar het zwembad. Ben met hem meegegaan en heb 40 minuten baantjes gezwommen, snelle schoolslag, rustige schoolslag en borstcrawl.
Vanavond echt aan de wandel!

Eetlijstje van gisteren:
O: 2 volkoren boterhammen, 1 met rauwe ham en 1 met 2 gebakken eieren
t: 1 appel
L: 5 vezelrijke crackers met geitenkaas en komkommer en filet american
t: watermeloen
D: groentesoep, gebakken krieltjes, ijsbergsla met tomaat, komkommer, zilveruitjes en yoghurtdressing en een kipvink
Beweging: 65 minuten zwemmen

Volgens mfp 1532 calorieën erin en 1071 eruit :cheer2:

@blauwe framboos: Ik ben sinds deze week echt weer aan het opletten met eten, maar op zich at ik niet teveel.
Ik drink teveel alcohol en beweeg veel te weinig :-$

@Eenhoorn: Gefeliciteerd! :gift:
Ja, gefeliciteerd Eenhoorn! Staat niet op je profiel denk ik, maar je noemde het zelf in een berichtje hier ;-)

Voor mij dag drie van 'hardcore Cambridge', zoals ik het noem. Ik vind het confronterend hoe zowat alles in mijn leven om eten lijkt te draaien. Gisteren ook weer, het eerste dat me te binnen schoot toen ik bedacht dat a.s. zondag om half 6 naar de film gaan met een kennis mss niet zo handig was, omdat de jongste dan op kamp is en de oudste wellicht bij mijn ouders was: dan kunnen mijn man en ik "dus" lekker samen uit eten. O nee, shit, kan niet... Ook zo'n beetje mijn hele sociale leven draait om eten. En tot voor kort een flink deel van mijn werk ook (het voedingsonderzoek waar ik aan meewerkte liep tot en met afgelopen januari).
Mijn man mopperde een beetje, waarom ik dan niet met het dieet ging beginnen als hij weg is (hij vertrekt de 16e). Maar zoals hier iemand ook al zei, er is altijd wel een reden om het weer uit te stellen. Ik heb de juiste motivatie nú te pakken en ik moet het nu dus ook gewoon doen.
Zo, nog een kopje koffie halen en aan de slag.
Eenhoorn je schreef het gister in een berichtje.

Ik moet vannacht werken. Dus ik heb een rustig dagje. Gelukkig heb ik 's nachts nooit behoefte aan eten. Dus met wat kwark met fruit kom ik de nacht wel door.
Ook sport ik vandaag niet. Merk dat ik spierpijn heb van mijn hardloop sessie van gister.

Yella, lastig hè dat alles om eten draait. En volgens mij is er altijd wel een excuus om iets niet te doen.
Wat ik ook lastig vind dit mijn man alles kan eten zonder een gram aan te komen.

Ook merk dat ik de laatste week al minder snoep, dus minder suiker binnen krijg ik me beter voel.
Alcohol is een ander verhaal. Met het mooie weer vind ik een glaasje rosé ergh lekker!
Iemand zei iets over koolhydraatarme wraps?
Is dat wat? En waar zijn ze te koop:)
missmanhattan schreef:
31-05-2017 11:53
Iemand zei iets over koolhydraatarme wraps?
Is dat wat? En waar zijn ze te koop:)
Ja, dat was ik. Je moet het niet vergelijken met en normale wrap maar ze zijn best lekker vind ik! Ik bestel ze bij Body&Fit
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
eenhoornn schreef:
31-05-2017 09:34
Dank je wel, Travelgirl! Staat dat op mijn profiel?
Gefeliciteerd!
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
Eenhoorn gefeliciteerd!

Grob klinkt echt fijn zo'n coach.
Ik denk dat dat echt wel stimulerend werkt!

Yella herkenbaar hoor hier draait het ook veel om eten en drinken . En de kinderen doen net zo hard mee. Vorige week ging ik op zaterdagochtend even naar de stad en ik vroeg of mijn jongste zin had om mee te gaan. Ja gezellig zei hij gaan we even gezellig een appeltaartje eten in de stad :facepalm:

Ik heb vanmorgen gesport. Hardgelopen en de milon cirkel gedaan.

Ontbeten met een bak havermout met blauwe bessen en mijn lunch was een omelet met verse spinazie en cherrytomaatjes
Shit en net een halve pannenkoek van jongste naar binnen gevouwen :$
Die hoefde hij niet meer.
Is ook een valkuil: geen prullenbak spelen
Dames, ik word erg blij van jullie gemotiveerde plannen en sluit me graag bij jullie aan. Zwaarder dan ooit tevoren ben ik 3 weken geleden weer een poging gestart. De weegschaal gaf 111.6 kilo aan en ik vind het meer dan mooi geweest.

In het verleden eens 35 kilo afgevallen met Cambridge (noooooit meer, ben flauw gevallen en had mega haaruitval) en regelmatig een 10-15 kilo met sonja bakker, maar ik ben een echte jojo en eet het er zo weer bij. Mijn valkuil: koolhydraten. Ik krijg er onstilbare honger van en eet alles wat los en vast zit. Dus nu ik volgens de richtlijnen van Yvonne Lemmers' grip op koolhydraten. Twee koolhydraatarme maaltijden en een maaltijd met 1/4 koolhydraten en fruit na en dat heeft me -7 kilo opgeleverd in 3 weken.

Ik sport niet en beweeg te weinig en werk te veel - 12 tot 16 uur per dag. Voorlopig is het dus puur een verandering in mijn eetpatroon.

Ik zal proberen regelmatig mee te schrijven hier!
Inge, dat komt me heel bekend voor. Eten weggooien is nu eenmaal zonde. Dus moeders eet het laatste restje op.
Welkom roze olifant. Jaaaaa, daar moet je altijd aan denken als je er niet aan moeten denken hè, dat roze beest. Nou, dat is op dit moment voor mij dus eten. Hm, ik geloof dat dat eigenlijk altijd wel zo is. Maar nu ik er niet aan toe mag geven, ervaar ik het natuurlijk sterker.
Ik heb ook twee boeken van Yvonne Lemmers. Een vriendin en ik zouden regelmatig recepten van haar gaan koken, maar ik heb nog niets uit de boeken gemaakt. Ook zoiets van mij, heel fanatiek boeken kopen en dan niet lezen, of kookboeken en die wel lezen, maar er niets uit maken. Ik ben geabonneerd op de Foodies en vind het heerlijk erdoorheen te bladeren als hij weer in de bus is gevallen, maar ook daar heb ik geloof ik nog nooit concreet wat uit gemaakt.
Het principe van Yvonne Lemmers vind ik wel heel praktisch en goed, ook vanuit diëtistisch oogpunt. Ik sta er helemaal achter dat je koolhydraten (met name de mono- en disacchariden) het best zo veel mogelijk kunt beperken. Ik ben geen anti-broodgoeroe, maar voor mijzelf geldt dat ik echt niet aan brood moet beginnen, want dat triggert ergens iets in mij waardoor ik de rest van de dag zin heb in van alles. Als ik ontbijt met kwark en ook bij de lunch de koolhydraten zo veel mogelijk beperk, heb ik dat helemaal niet.

Pff, de tijd kruipt wel voorbij zeg. Nog een paar weken voor ik weer wat 'echts' mag eten... Het lijkt onafzienbaar. Wat me vooral irriteert eigenlijk, is dat ik het gevoel heb dat de hoofdmoot van mijn leven nu het 'wachten op' is, op dat ik weer mag eten. Alsof alle rest on hold staat tot dat moment en dus eigenlijk alleen eten voor mij plezier geeft, of zo. Terwijl ik zo meteen van mezelf een uur mag lezen en ik dat ook heel fijn vind. Is dat herkenbaar? Dat een periode van lijnen voelt alsof je leven in de wacht staat?
Yella ik kan me voorstellen dat het anders is als je aan de shakes zit maar als je zo denkt dan is het risico op terugval volgensmij heel groot.
Het is een way of life, gezond eten en sporten. Wat dat betreft heb je denk ik levenslang. Als je denkt ik zit deze tijd wel uit straks mag ik weer dan zitten die kilo's er zo weer aan..?
Gefeliciteerd @Eenhoorn! :)

Vandaag was écht een KAK dag. De tosti's roken te lekker (daar gingen er weer twee, woeps, mijn maag in), lag de kinderchocolade voor het grijpen (volwassen of niet, dat spul blijft lekker..) en vrat ik weer wat snack a jack wafels weg..

Vanavond staan er Quesadillas op het menu, zachtjes aan met de avocado en het moet goedkomen. Morgen weer een nieuwe dag :)
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Het gaat snel hier met de berichten!

Gisteren en vandaag tot nu toe een goede dag!

Vandaag
O: kom brinta
T: banaan
L: 2 bbh kaas
T: 2bbh kipfilet
T: Soort mueslireep
straks
D: bloemkool, vleesje en aardappeltjes
T: misschien nog wat yoghurt

Ik probeer nu echt even een tijdje niet te snoepen, hopelijk werkt dat. 1x in de week in het weekend neem ik wat lekkers!
Ik heb al in geen jaren meer mijn calorien bijgehouden of wat ik heb gegeten dus ik hoop dat het al heel wat scheelt.
Vanavond bootcamp!
Gefeliciteerd Eenhoorn!
Kleine schnitzel, de dag is nog niet voorbij. Pak het met avondeten gewoon weer op!
Mootjexx, succes met niet-snoepen. Wekelijks wel inlassen lijkt me slim. Dan ga je niet zo snel 'oversnoepen' denk ik.
Veel sporters hier!
Ik heb tot nog toe een goede dag. Maar avondeten al op en dan begint de snaaizin...
Roze olifant, wat een mooie start heb je gemaakt!
Grob schreef:
31-05-2017 12:20
Ja, dat was ik. Je moet het niet vergelijken met en normale wrap maar ze zijn best lekker vind ik! Ik bestel ze bij Body&Fit
Thanks! Valt te proberen :)
Mijn dag ging eigenlijk prima.

Op mijn werk ( in een winkel) vind ik het makkelijk vol te houden, je hebt immers pauzetijden waar je je aan houd.

O: 2 Wasa crackers thin met oude kaas

L : salade met kip, ei, kaas en dressing
Cup a soup prei

D: opgebakken Chinees van poos geleden uit de vriezer: bami met foe Yong Hai.

T : ochtend en middag een appel

Zit nu wel aan een rosé. Had drukke dag en had er zo een zin in.ik heb gisteren my fat secret app gedownload, ook een calorieën teller. En de rosé paste nog prima in het dagtotaal.

Ik 'mag' 1600 kcal per dag.
Ik fiets vier dagen in de week naar mijn werk, half uur heen, half uur terug.
Ben dus actief genoeg.

Het zijn de vrije dagen die niet meehelpen. Ga graag lunchen en ff de stad in. Ja dan toch koffie met wat lekkers. Pffff waarom vind ik alles nou zo lekker.
En draait ook mijn leven om eten en drinken . Dagje uit : o lekker gaan we lekker eten wat we willen.
Vakantie​; o heerlijk uit eten en de hele dag wijntjes.
Sochtends kom ik uit bed met de gedachte aan het ontbijt.

En dan zie ik mijn zus: weegt 52 kilo ( ze is ook klein) en heeft een ijzeren discipline. Zo knap als je dat kan.
Ik woon niet in Nederland maar in Marokko en iedereen om mij heen doet nu Ramadan, dus ik voel me heel gelukkig met mijn 'dieet' in de zin van dat ik in ieder geval nog kan en mag eten. Toen ik Cambridge deed dacht ik er precies hetzelfde over als dat jij nu doet, Yella, en dat heeft voor mij ook gemaakt dat ik niet op gewicht ben gebleven. Mijn leven was voor maanden 'on hold' in de zin van dat ik mezelf veel sociale activiteiten heb ontzegd vanwege de shakes (een terrasje is toch echt zo gezellig niet zonder een wijntje en wat te happen) en daarna heb ik dat ruimschoots ingehaald. De eerste weken ging dat nog prima en bleef ik op gewicht, daarna legde ik voor mezelf de lat steeds wat hoger (ik was toch zoveel afgevallen, die paar kilo...) en nu was ik terug bij af +10 kilo extra.

Mijn laatste 12 kilo ben ik afgelopen jaar in Marokko aangekomen, door 's ochtends, 's middags en 's avonds brood te eten en in bed nog een zak noten (jaja, gezond!) en wat chocolade naar binnen te werken. Daarnaast elke dag een halve liter frisdrank en daar ging het helemaal mis bij mij. Met werkdagen van meer dan 12 uur en een heel onregelmatig leven was er vaak weinig tijd om te werken en dan kies ik vaak voor makkelijk en ongezond voedsel. Terwijl het eigenlijk helemaal niet lastig is: nu maak ik in de ochtend vaak soep en vries ik porties in en heb ik zo een gezonde maaltijd voor een paar dagen.

Heeft iemand hier het geheim van slanke mensen gelezen? Mieke Kosters heeft het geschreven en haar programma heet nu skinnyminds en ik vond het echt een eye opener :) Misschien een tip voor jou Inge, het heeft mijn ogen wel geopend voor wat betreft het opeten van restjes en kliekjes.

@Eenhoorn: van harte gefeliciteerd!
Bedankt voor jullie felicitaties!
Mijn geheugen is echt vreselijk slecht (ben 10 maanden geleden bevallen, mag ik dat als excuus gebruiken ;) )

Ik lees hier zoveel herkenbare dingen.
Met name het gevoel dat mijn sociale leven on hold staat.
En dat alles om eten draait.
Vandaag ben ik dus jarig en is onze oudste dochter op een kinderfeestje, voor ons een ideaal moment om sushi te bestellen (wij zijn verslaaaaafd aan sushi :flirting: ).
Ik stelde het toch voor, maar gelukkig zei man nee.
Vandaag geen taart in huis gehaald en ik voel me er gewoon rot over.
Ik vind het ongezellig en saai.

En toen heb ik vandaag in een zwak moment toch besloten een koek te pakken en dat werden er 6.
En wat voel ik me daar schuldig om!!! Ben de hele dag misselijk geweest en baal enorm dat ik dit heb gedaan.
Gelukkig de rest van de dag weer normaal gedaan.

Morgen ga ik er weer verder tegenaan!
Heb net twee kaassoufflé uit de oven op :(
Schaam schaam
Wat balen meiden, knap dat je dan kunt zeggen: morgen pak ik het weer op. Bij mij is dan vaak meteen de hele week/ poging mislukt.

Ik merk zelf, maar dat kan persoonlijk zijn, dat ik nu ik minder koolhydraten eet, ook veel minder zin heb om te snaaien. Ik heb de afgelopen drie weken twee stukjes chocolade gehad. En dat was binnen mijn planning. Man en kinderen kunnen alles naast me eten en ik taal er niet naar.
Maar, zodra ik weer koolhydraten eet is dat weg, dan verander ik in een bodemloze put die nooit verzadigd is. Vreselijk vind ik mezelf dan.
Dat ik mijn sociale leven niet on-hold wil zetten, is een van de redenen dat ik voor de weg van de geleidelijkheid kies. Ik mag 1570 calorieen van Myfitnesspal en daar kan een lunch of etentje dus prima in als ik niet helemaal los ga en de rest van de dag veel rauwkost eet.
Hier gaat het al drie dagen op rij goed, netjes binnen mijn totaal en ook elke dag een uur bewogen. Dat eerste is voor mij een hele prestatie, ik ben best wel slecht in volhouden. Vind het dan toch vaak opeens niet zo belangrijk meer terwijl ik toch echt elke dag met mijn gewicht en lijf bezig ben.

Eenhoorn nog gefeliciteerd, wat jammer dat je daar je dag zo door laat beïnvloeden. Hopelijk voel je je inmiddels beter.
Miss Manhattan, gelukkig zijn ze uit de oven, scheelt de helft van de calorieen.
Gefeliciteerd Eenhoornn! Is je feestje vandaag?

Goede start heb je, Roze Olifant! Mieke Kosters heb ik gelezen ja. En ook Amber Albarda, Julia Kang, Kyra de Vreeze, de Voedselzandloper. You name it en ik heb 't gelezen. Maar niets beklijft bij mij, irritant. Ja, Mieke, die zak m&m's is ECHT een 10 waard, en morgen weer! ;-)

Vandaag niet helemaal tevreden. Mijn kinderen mochten in de supermarkt iets lekkers kiezen en het werd fudge. Nu heb ik dus een halve zak fudge in m'n mik geschoven. :whip: Heel dom. Gelukkig morgen weer werken, dan eet ik veel beter dan tijdens een dag thuis.

Eetlijstje:

Ontbijt:Gebakken ei
Plak vijgenbrood met kaas

Lunch: kokosyoghurt met granola

Tussendoor: die fudge dus

Avondeten: surinaamse roti
light slagroomijs

Veel water en thee

Ik heb een mooi doel bedacht. Over 6 weken is er een meezwemles van mijn kind. De laatste keer ging pappa mee het bad in, no way dat ik me in bikini hijs met al die ouders om me heen. Enorme drempel. Maar wat een onzin eigenlijk, kind zou het geweldig vinden als ik deze keer meezwem. Ik zag van de week een filmpje op Facebook van een moeder met kind op het strand. Met de tekst eronder dat kinderen zich niet je vetrandjes zullen herinneren, maar wel de lol die je samen hebt gehad. Dus bij dezen: ik spring over 6 weken dat bad in. In bikini! Wel mooi als ik in 6 weken nog net ff 2 of 3 kilo kwijt raak, haha! :cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven