Ervaring met slaapkamers in souterrain?

31-05-2017 11:52 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een woning bezichtigd waarbij de slaapkamers in het souterrain liggen. Het is een stadswoning, dus erboven zijn ook nog twee appartementen. Je hebt je woonkamer op de begane grond, dan een trap naar het souterrain waar de slaapkamers zijn. Het souterrain was voorheen gewoon een kelder, ligt echt aardig onder de grond dus. Wel zijn er grote ramen gemaakt (dat heet een koekoek blijkbaar) die je ook open kunt zetten. Er komt dus in beperkte mate wel daglicht binnen en je kunt ook luchten, al komt er natuurlijk niet echt een windje naar binnen.

Ik heb eigenlijk twee vragen. Weet iemand of zo'n 'kelderruimte' nu altijd vochtproblemen met zich mee brengt of kan dat ook meevallen? Het is goed geisoleerd en een aantal jaar geleden verbouwd van kelder tot slaapkamers, dus met moderne materialen zeg maar. Als alles goed afgewerkt en geisoleerd is, heb je dan nog steeds te maken met een vochtig leefklimaat? Dat lijkt me namelijk niet gezond.

Tweede vraag, de trap naar beneden bevindt zich in de woonkamer. Gaat daardoor veel warmte verloren, oftewel moet je eindeloos stoken? Ik weet wel dat warmte opstijgt maar het is wel een grote open verbinding naar het souterrain waar je in principe de verwarming niet aan hebt.

Ik heb de indruk dat de temperatuur in het souterrain altijd vrij constant is, zomer en winter, kan dat kloppen of hebben jullie andere ervaringen? Derde vraag eigenlijk!

Ik zou heel blij zijn met jullie reacties!
Belangrijker voor mij zou zijn.Mocht er brand in je woonkamer uitbreken kun je dan wel als je slaapt via het souterrain naar buiten komen. Kun je door het raam? Of zit je als een rat opgesloten bij brand?
Ik heb er geen ervaring mee, maar mij lijkt het ideaal. Redelijk constante temperatuur, makkelijk te verduisteren, geen last van warmte die naar boven verdwijnt en geen overlast van stampende bovenburen als je ligt te slapen.
Dat koekoek raam, regent het daar niet binnen als je het open zet?
Of stroomt het regenwater naar binnen als het hard regent?
Kunnen voorbijgangers er in pissen of er spullen naar binnen gooien als ze langs komen?
Kun je nergens een deur plaatsen (bijvoorbeeld voor de ruimte waar de slaapkamers zijn) of een gordijn ophangen?

Ik ben geen fan van slaapkamers in het souterrain. Heb het zelf nooit gehad maar vrienden wel, ik vond het altijd bedompt, donker en vochtig.
Onze kelder is kurkdroog dus totaal geen vochtproblemen. Maar ja dan kan bij jou anders zijn dus doe een bouwkundig onderzoek want jij hebt daar slaapkamers. En ja er gaat veel warme verloren als je een open trap hebt.Geen mogelijkheden om een deur te plaatsen?
Sinds ik een boek las waarin het hoofdpersonage in het souterrain woonde, droom ik er al van. Niks mooiers dan dat, lijkt me, maar ik zal er wel een te geromantiseerde kijk op hebben, geen ervaring. :proud:
Qua slapen in een souterrain heb ik geen tips, maar qua vochtigheid wel. Onze kelder is een aantal maanden onder water gelopen door een lek tussen de koekoek en de muur. Bij periodes van veel regen (meerdere dagen tot weken) kwam het grondwater zo snel omhoog dat we standaard de dompelpomp aan moesten hebben. En zelfs dan...

Dus de grootste tip van mij is: laat goed onderzoeken hoe alles geïsoleerd is. Er bestaan smeersels waardoor de vloer en muur beschermt worden tegen (grond-)water.

Oh en check idd of je in geval van brand makkelijk uit de koekoek kan ontsnappen!

Het lijkt mij heerlijk om in de kelder te slapen qua temperatuur.

Succes!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Haha, welk boek was dat Bossanova? Misschien moet ik dat snel lezen om mijn twijfels weg te halen.

Bouwkundige keuring gaan we sowieso laten doen!

Je kunt via de ramen in de slaapkamers naar buiten klimmen bij brand (en dan hoef je niet echt te wurmen, het zijn echt grote ramen, je kunt er ook makkelijk door naar buiten, ook handig als je de ramen schoon wilt maken.) Mensen kunnen niet in de koekoek pissen (wel een goede haha!) want hij zit aan de achterkant. Als het heel hard regent dan loopt dat wel die koekoek in denk ik ja, op de 'bodem' liggen grote kiezelstenen, maar ik denk niet dat het makkelijk naar binnen loopt want die ramen zijn er een paar jaar geleden in gezet (kozijnen ook).

Mogelijkheden om een deur onderaan de trap te plaatsen zijn er op zich wel, maar is toch best weer een ingreep dus ik zou het liever niet op voorhand doen.
OpenHaardVuur schreef:
31-05-2017 12:18

Oh en check idd of je in geval van brand makkelijk uit de koekoek kan ontsnappen!

Het lijkt mij heerlijk om in de kelder te slapen qua temperatuur.
Op de paar hete dagen in het jaar wel dan is het koel daar.Maar er zijn meer koude dagen in Nederland en dan kan het knap koud zijn in de kelder,de kou trekt naar boven dus ik hoop dat er goede vloerisolatie en verwarming is...
Dank voor jullie reacties trouwens!!
Habbekratz schreef:
31-05-2017 12:22
Op de paar hete dagen in het jaar wel dan is het koel daar.Maar er zijn meer koude dagen in Nederland en dan kan het knap koud zijn in de kelder,de kou trekt naar boven dus ik hoop dat er goede vloerisolatie en verwarming is...
Dat is het idd. Wij gingen daar vrijdag kijken en toen was het bloedheet buiten en in de kelder heerlijk koel. De vloeren zijn geisoleerd en in de woonkamer is vloerverwarming. Je zult het dus denk ik wel warm kunnen krijgen maar tegen welke prijs is dan een beetje de vraag. Als de kachel dach en nacht volop moet loeien word ik daar ook niet echt gelukkig van als ik de rekening zie ben ik bang.
Maar ik had ook wel eens gehoord dat de temperatuur in een kelder vrij constant was, maar jij zegt dus dat het juist flink koud wordt. Goed om te weten!
Dach en nacht heb ik geschreven haha wat erg :facepalm: :lmao:
Vraag anders via de makelaar op wat de stookkosten zijn. Is een heel normale vraag en je weet meteen waar je aan toe bent (ongeveer, want wat de een comfortabel vindt hoeft niet te gelden voor een ander).
Ik heb jaren in een souterrain geslapen. Ik vond het heel fijn: inderdaad blijft de temperatuur vrij constant, koel in zomer en winter. De vochtigheid goed laten onderzoeken is een goede tip. Ik heb nooit last van lekkages of vocht gehad. En door de koekoek ramen regent het niet sneller binnen dan door andere ramen die op de kantelen of op een kier staan.
Vluchtweg is ook niet anders dan dat je bijvoorbeeld op de 2de etage slaapt: daar hebben de meeste mensen ook geen brandtrap en even naar buiten springen is toch een beetje hoog. Het trapje vanuit mijn souterrain kwam uit in een halletje bij de voordeur, dus vluchtweg was vrij.
oudblond wijzigde dit bericht op 31-05-2017 12:52
0.08% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Mijn oude woning had dit.
Eigenlijk weinig problemen ondervonden; de isolatie was goed en in de zomer was het heerlijk koel vergeleken met het slapen op een bovenverdieping.
Wel vond ik het vervelend als er sneeuw lag; dan kon ik de ramen eigenlijk niet openzetten en even luchten vind ik wel erg belangrijk.
Ook kostte het iets meer moeite om de boel te verwarmen in de winter als in... het duurde iets langer.
Echt hogere stookkosten had ik niet volgens mij
Leuk! Bij mijn ouders in de buurt zijn veel huizen met souterrains, maar meestal is daar dan de keuken in, vooor zover ik het kan zien. Momenteel staat er al maanden een huis te koop dat voldoet aan jouw omschrijving - en dat is hier uitzonderlijk lang. Ik vraag me al een poos af hoe dat komt, of het misschien toch met de ligging van die slaapkamers te maken heeft. Is het huis dat je bezichtigd hebt toevallig in Utrecht?
Wij slapen in het souterrain!
Bij ons is het klimaat constant, in de zomer is het heerlijk koel en in de winter aangenaam zonder dat de verwarming aan hoeft, maar wij slapen dan ook graag in een koele ruimte.

We hebben geen last van vocht, maar dat is afhankelijk van de (ver-)bouw(ing) vermoed ik, dus dat zou ik zeker laten nakijken. Ook hebben wij op meerdere plekken ramen en nog een extra deur naar buiten dus mogelijkheden genoeg om te ventileren.

Onze trap naar boven komt uit op in een halletje, dus qua stookkosten kosten ik je niet helpen.

Ik vind het heerlijk slapen, lekker koel met warm weer, het heeft iets knus. Maar verder weinig verschil met een slaapkamer op de eerste verdieping.
Dank weer voor jullie berichtjes. Leuk om ook veel positieve verhalen te horen!

Miranda, nee, niet in Utrecht. Maar je raakt wel een puntje waar ik ook wel een beetje 'bang' voor ben. Het is niet het type woning dat je heel makkelijk weer doorverkoopt. Veel mensen willen toch liever een meer traditionele woning heb ik het idee. Daarnaast zijn er ook nog wel andere puntjes die niet voor iedereen aantrekkelijk zijn (geen achterom bijvoorbeeld).
Het is heel erg afhankelijk van de grondwaterstand op de plek waar het huis staat. In Amsterdam heb je meestal een echt waterdichte bak nodig en komt er meestal regenwater naar binnen als het lang regent. In Utrecht (hoger gelegen) blijft alles meestal mooii droog tenzij je zo diep als een werfkelder gaat.
Ja, ervaring mee. Twee maal een lekkage gehad, waarbij een keer een heel muurtje is doorgebroken. Alle spullen waren onbruikbaar geworden. Gelukkig was dat niet mijn slaapkamer. Verder had ik mijn vochtvreter dag en nacht aan staan. Dit was overigens wel in Amsterdam.

Wat ik vooral vervelend vond was het gebrek aan daglicht. Er waren wel kleine raampjes, maar het was niet licht genoeg om zonder lamp te zitten overdag.

Wat wel fijn is: het is lekker koel in de zomer. In de winter had ik geen last van kou.
Begint de straatnaam met een p? Zit je op zandgrond? Ik woon daar vlakbij denk ik en bij ons is het huis goed droog.
Habbekratz schreef:
31-05-2017 12:22
Nee hoor, een kelder is doorgaans heel constant van temperatuur. In onze kelder is het eigenlijk altijd 18-19 graden, zomer en winter. De vloer in de woonkamer is juist 's winters veel minder koud, omdat er nog een verdieping onder zit.

Wij hebben een kelder waar je prima zou kunnen slapen. Geen last van vocht en ook nog nooit wateroverlast gehad, ook niet met extreme buien.
En op hete dagen is het inderdaad heerlijk koel. Toen ik hoogzwanger was tijdens een hittegolf heb ik echt zalig in het logeerbed in de kelder geslapen.
yelley schreef:
31-05-2017 14:17
Begint de straatnaam met een p? Zit je op zandgrond? Ik woon daar vlakbij denk ik en bij ons is het huis goed droog.
Haha nee ook niet!

Goed om te horen Anky, kan me idd voorstellen dat het tijdens een zwangerschap lekker koel is daar beneden haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven