Totaal onverwacht in verwachting

01-06-2017 11:30 210 berichten
Hoi allemaal,

sinds nu net weet ik dat ik hoogstwaarschijnlijk al ruim 5 weken zwanger ben.
Het was niet gepland en onverwacht, mede omdat ik ervan uit ging dat ik niet zwanger kon raken.
Dat dacht ik omdat het eerder nooit was gelukt en omdat ik al 40 jaar oud ben had ik het hele idee om ooit moeder te worden al maar weer opgegeven. Ik ging er inmiddels vanuit dat ik onvruchtbaar was.

Nu ben ik ineens toch zwanger en ik besef het nog maar half.
Maar ik kan er niet omheen want ik ben op een rare manier misselijk en ik voel me meer als twee wandelende borsten dan als mezelf.
En de testen hebben het bevestigd.
Natuurlijk ben ik nog niet naar de huisarts geweest, daarvoor weet ik het te kort.

De laatste maand heeft in het teken gestaan van bbq en verjaardagen en ik heb juist veel wijn gedronken in de afgelopen maand.
Hopelijk heeft dat geen schade aangericht, in elk geval drink ik vanaf nu geen druppel meer.
Maar helaas rook ik. (in de tijd dat ik probeerde zwanger te raken rookte en dronk ik natuurlijk niet, maar na de teleurstelling dat het toch niet lukte ben ik helaas toen weer begonnen)
En ik wil graag direct stoppen nu, ik hoop dat ik dat voor elkaar krijg.

Misschien hebben jullie ervaringen die jullie willen delen, of goede motiverende worden om te stoppen met dat verschrikkelijke rookgedrag.

Ik hoop dat door dit topic de motivatie sneller kan vinden om het zo gezond mogelijk te maken voor dit nieuwe leven in mijn buik.

Heel veel liefs :)
Relaxingatthelake schreef:
01-06-2017 11:38
Ja, foliumzuur (vitamine b11) is ook raadzaam om te gaan slikken, zo snel mogelijk. Is ter voorkoming van een open ruggetje.

De schade van roken kan zich ook op latere leeftijd bij een kind openbaren. Hiermee wil je je kind toch niet opzadelen?
Nee inderdaad, dat lijkt me verschrikkelijk...ik hoop dat ik het niet al te veel heb verpest zonder dat ik me daar bewust van was.

Ik zal zo even naar de drogist gaan om een potje foliumzuur te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 10 jaar geleden zeer gemakkelijk gestopt met roken met het boek van Allen Carr.

Ik rookte ruim een pakje per dag en raakte in paniek als mijn pakje half leeg was en ik geen backup in huis had, om maar een beeld te geven.
Ik heb geen dag stress ervaren en keek er op den duur naar uit om te mogen stoppen met roken.

Mijn geheim wapen was: bedenk niet dat je iets opgeeft maar dat je iets wint (en wat je dan juist wint mag je helemaal voor jezelf bepalen, het gaat om het idee) - dan kom je ook niet in de verleiding om de sigaret te gaan vervangen door taartjes (vandaar de fabel dat stoppen met roken nefast is voor je lijn).

O ja en uiteraard gefeliciteerd. Het lijkt me ook heel bijzonder dit te mogen meemaken na jaren te denken dat het niet voor je was weggelegd.
Huizenhoog cliché maar: geniet ervan :gift:
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Mijn kind is te vroeg geboren. Het eerste wat de gynaecoloog vroeg was of ik gerookt had.

Gelukkig Kon ik naar eer en geweten zeggen van niet.

Toen je eerder probeerde om zwanger te worden is het toch ook gelukt om niet te roken. Dan kan je het nu ook.
Relaxingatthelake schreef:
01-06-2017 11:49
Ja, ik begrijp goed dat dit een enorme schok is. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit ook al met 5/6 weken is, maar ik zou het risico niet nemen. Ik weet niets van stoppen met roken en hoe moeilijk dat kan zijn. Maar ik zou echt alles proberen om zo snel mogelijk te stoppen. Desnoods kom je elke online op dit forum en zeggen we elke dag dat je niet moet gaan roken ;-)
Dank je wel, wat lief!

Ja ik wil zeker stoppen en ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik door zou roken en er was iets mis.
Natuurlijk kan er toch iets mis zijn, maar dan zou ik denken dat ik niet alles ervoor had gedaan om dat te voorkomen en dus me altijd schuldig voelen en een egoist.
Timetraveler schreef:
01-06-2017 11:47
Gefeliciteerd, ervan uitgaande dat alles goed gaat ben je nu dus eigenlijk al een beetje moeder en begint het opofferen nu al :P . Jouw baby zit nu nog in de meest veilige omgeving waar het kan zijn. Stoppen met roken is geen optioneel iets, het is een gewoon een keuze die je moet maken. Als moeder voor je kind.
Ja, je hebt helemaal gelijk.
Het voelde al raar die paar sigaretjes gisteravond en vanochtend.
Het voelt gewoon niet goed.
Wat kost een pakje sigaretten tegenwoordig, trouwens? Neem een bedrag op dat te verdelen is in het bedrag van 1 pakje plus evt vloei of aansteker. Wissel het tot je die bedragen los hebt liggen. Elke keer als je een pakje gerookt zou hebben, stop je dit bedrag in het 'baby-potje'. Wedden dat je na een maand een bedrag hebt liggen waar je een prachtig pakje van kunt kopen? Een bad? Een boxkleed? Een babyfoon? Hoe trots kun je zijn dat je én je baby gezond houdt én daarnaast zelf de volledige uitzet bij elkaar hebt gespaard door niet meer te roken? Directe winst voor iedereen.

Je kunt het, echt waar!!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Wat bijzonder dat je het toch mee gaat maken :)

Wat mij hielp om het roken te laten: ik maakte s morgens een grote bak met rauwkost. Wortel, paprika, komkommer allemaal in dunne reepjes en kerstomaatjes, radijs en bloemkool. Daarnaast een 2 literfles met water en Citroen in de koelkast. Zodra ik trek kreeg in een sigaret nam ik een paar slokken water met citroen, dat verminderende de trek, en een paar stukjes rauwkost als gezonde vervanger. Het gevoel goed bezig te zijn, vitamines, voldoende water, hielp me echt om het roken te laten.

Kom op, je kan het! Je krijgt een kans die je gehad had niet meer te krijgen! Wat stelt dat hele roken nou voor, is dat belangrijker dan de gezondheid van je kind en van jezelf? Nee toch! Hop, om die knop! :)
Gefeliciteerd! Wat super leuk voor je.
Natuurlijk heb jij gewoon gedronken, gerookt en niet altijd gezond gegeten.
Je wist toch niet dat je zwanger was?

Vanaf nu gaat het anders. Nu weet je het.
Zelf heb ik (hetzij een heel stuk minder) de hele zwangerschap doorgerookt.
Daar ben ik natuurlijk niet trots op. Ik vond het zo moeilijk om te stoppen,
dus ik begrijp je wel. Voor ik naar bed ging maakte ik een fles voor de nacht en
ik legde een sigaret en aansteker al klaar op tafel in de kamer. :facepalm:
Hoezo verslaafd?

Nu ben ik twee jaar geleden gestopt. Veel te laat natuurlijk.
Het zal niet voor iedereen werken, maar bij mij werkte het om het gewoon
per dag te bekijken. En mocht het dan weer een keertje mislukken omdat je
toch dat ene sigaretje na het eten heb gerookt? Vol goede moed de volgende
dag de draad weer oppakken door niet te roken.

Het is moeilijk. Maar het is de moeite waard. Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd.
Foliumzuur halen, eventueel vitaminepillen voor de zwangere vrouw, gezond eten, niet roken en drinken. En verder geniet ervan. Fijne zwangerschap!
It's 5 o'clock somewhere
Alle reacties Link kopieren
Van harte gefeliciteerd, ik ken het gevoel van niet zwanger kunnen raken en dan opeens eem positieve test.
Vwb roken daar ga jij gewoon mee stoppen, weet je wel hoe aso dat staat een zwangere vrouw met een sigaret.
Geniet van je zwangerschap en zo zoe je maat weer moeder natuur is dol op grapjesm
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
01-06-2017 11:42
Dank je wel.
Ik ben van de ene kant dolgelukkig en aan de andere kant doodsbang.

Wat erg zeg, dat de baby het dan zo benauwd krijgt...is dat nu ook al direct zo rond de 5/6 weken?
Dat maakt toch niet uit? Gewoon stoppen! :whip:
(Gefeliciteerd hoor! Het is fantastisch, de wetenschap dat er nieuw leven in je groeit :gift: :heart: )
Alle reacties Link kopieren
Rookt je man ook? Bij mij hielp het ook dat mijn man heel solidair ook stopte.
Alle reacties Link kopieren
Relaxingatthelake schreef:
01-06-2017 11:36
Gefeliciteerd! Wat fantastisch dat je dit toch nog mee mag maken! (ik ga er vanuit dat je blij bent). Over alcohol: ik dacht dat de eerste maand niet een enorm groot probleem is, omdat er dan nog geen connectie met de moeder is (of zoiets, kun je vast googlen). Roken is zo ontzettend slecht! Ik heb een aflevering gezien van een tienermoeder die zwanger was en ze werd begeleid door een bekende nederlander. Daar lieten ze haar ervaren hoe het voor de baby is als je rookt. Ze moest steeds door een rietje ademen. Zo benauwd heeft de baby het ook elke keer als je rookt. Misschien moet je dit eens proberen en dat rietje in het zicht leggen zodat je er aan wordt herinnerd? Of als je wilt roken, eerst twee minuten door dat rietje ademen, zodat je weet hoe het voor je baby voelt?
Ja dit dus. De baby raakt er benauwd van in je buik en kan te vroeg en met een te laag gewicht geboren worden. Verder kan het kind later leerachterstanden krijgen. Lijkt me genoeg reden om te stoppen met roken al snap ik heus wel dat een verslaving lastig is. Maar doe het voor je kindje. Gefeliciteerd met je onverwachte zwangerschap!
Gefeliciteerd!
Toen ik zwanger was heb ik meteen toen ik het wist alle sigaretten weggegooid. Roken was gewoon geen optie.
Ik vond het uiteindelijk niet heel moeilijk. Hou in gedachten waar je het voor doet.
:( mijn moeder rookte toen ze zwanger was van mij en ik neem haar dat nu (ik ben 28) nog steeds kwalijk...
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Blijkbaar een lang gekoesterde wens.

Roken is simpelweg slecht voor het vormen van de placenta (deze groeit minder hard en minder goed doorbloed) en voor je kind. Alcohol is ook niet goed.

Doorgaan is nog veel slechter, dus kappen van nu af aan. En dan zal het wel meevallen. Geen enkel excuus om nu al te gaan doemdenken over wat er al gebeurd is.

Veel sterkte met stoppen!!
patchouli_ schreef:
01-06-2017 12:28
Rookt je man ook? Bij mij hielp het ook dat mijn man heel solidair ook stopte.
Ja hij rookt ook inderdaad en ik verwacht niet dat hij zal stoppen.

Ik heb verder nog steeds niet gerookt vandaag en misschien dat het wat lastiger wordt wanneer we samen thuis zijn, maar ik hoop natuurlijk dat het niet zo veel uitmaakt voor mijn motivatie dat hij gewoon blijft roken.
Maar hoe gaat je man dat dan doen als de baby er is? Hij gaat toch niet roken bij de baby? En kleding met rook en rook aan je handen is net zo slecht als naast een kind staan en roken.
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
01-06-2017 13:20
Ja hij rookt ook inderdaad en ik verwacht niet dat hij zal stoppen.

Ik heb verder nog steeds niet gerookt vandaag en misschien dat het wat lastiger wordt wanneer we samen thuis zijn, maar ik hoop natuurlijk dat het niet zo veel uitmaakt voor mijn motivatie dat hij gewoon blijft roken.
In het algemeen schijnt dat het wél lastiger te maken, als mensen om je heen gewoon doorroken. De campagnewebsite waarvan ik de url deelde geeft ook specifiek tips voor rokers in de omgeving van rokende/gestopte zwangeren.
blue as ice
Reclame campagne op tv niet gezien over meeroken de laatste tijd?
toeffie schreef:
01-06-2017 13:28
Reclame campagne op tv niet gezien over meeroken de laatste tijd?
TO is niet achterlijk.
Ze geeft zelf ook aan eigenlijk niet meer te willen roken.
Maar dat kan hele moeilijke momenten opleveren, snap je??
poeziewoezie schreef:
01-06-2017 13:34
TO is niet achterlijk.
Ze geeft zelf ook aan eigenlijk niet meer te willen roken.
Maar dat kan hele moeilijke momenten opleveren, snap je??
Ik heb heeel veel medische problemen overgehouden doordat mijn moeder tijdens en na de zwangerschap rookte, snap je?

Hoe 'moeilijk' het ook is, is het niet veel moeilijker om je kind hier mogelijk de lasten te laten dragen omdat het 'moeilijk' is om te stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees heel veel onder voorbehoudjes bij TO over het stoppen. Kom op, geef jezelf een schop onder je kont en spreek met jezelf af dat je geen peuk meer aanraakt deze zwangerschap. Het zal af en toe best lastig zijn, maar so be it. Je weet tenslotte waar je het voor doet.
Alle reacties Link kopieren
En geef je partner ook een schop onder de kont.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Toentertijd trok mijn omgeving zich niks aan dat ik het misschien wel moeilijk zou vinden als zij bij mij zouden doorrijden. Maar goed, ik heb volgehouden.
Hopelijk stopt je man ook en anders kan hij vanaf nu al aan gaan wennen dat hij buiten moet roken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven