Totaal onverwacht in verwachting

01-06-2017 11:30 210 berichten
Hoi allemaal,

sinds nu net weet ik dat ik hoogstwaarschijnlijk al ruim 5 weken zwanger ben.
Het was niet gepland en onverwacht, mede omdat ik ervan uit ging dat ik niet zwanger kon raken.
Dat dacht ik omdat het eerder nooit was gelukt en omdat ik al 40 jaar oud ben had ik het hele idee om ooit moeder te worden al maar weer opgegeven. Ik ging er inmiddels vanuit dat ik onvruchtbaar was.

Nu ben ik ineens toch zwanger en ik besef het nog maar half.
Maar ik kan er niet omheen want ik ben op een rare manier misselijk en ik voel me meer als twee wandelende borsten dan als mezelf.
En de testen hebben het bevestigd.
Natuurlijk ben ik nog niet naar de huisarts geweest, daarvoor weet ik het te kort.

De laatste maand heeft in het teken gestaan van bbq en verjaardagen en ik heb juist veel wijn gedronken in de afgelopen maand.
Hopelijk heeft dat geen schade aangericht, in elk geval drink ik vanaf nu geen druppel meer.
Maar helaas rook ik. (in de tijd dat ik probeerde zwanger te raken rookte en dronk ik natuurlijk niet, maar na de teleurstelling dat het toch niet lukte ben ik helaas toen weer begonnen)
En ik wil graag direct stoppen nu, ik hoop dat ik dat voor elkaar krijg.

Misschien hebben jullie ervaringen die jullie willen delen, of goede motiverende worden om te stoppen met dat verschrikkelijke rookgedrag.

Ik hoop dat door dit topic de motivatie sneller kan vinden om het zo gezond mogelijk te maken voor dit nieuwe leven in mijn buik.

Heel veel liefs :)
GEFELICITEERD!!!

Toen je zwanger wilde worden rookte je ook niet dus nu je al zwanger bent kun je zeker stoppen met roken!!!!!

Ik zou trouwens wel naar de huisdokter gaan. Omdat je 40 jaar bent word je sowieso standaard doorverwezen naar het ziekenhuis voor een combinatietest en eventueel een vruchtwaterpunctie. Mijn moeder moest toen ze zwanger was van mij verplicht in het ziekenhuis bevallen omdat ze 40 jaar was maar dat is tegenwoordig alleen bij complicaties geloof ik.

Tip neem Davitamon compleet Mama dan heb je zowel foliumzuur als andere belangrijke vitamines voor de zwangerschap!

• Foliumzuur (vitamine B11) draagt bij tot de vorming van de placenta en de groei van je kindje. Daarom adviseert de Gezondheidsraad, om naast de voeding, dagelijks 400 microgram foliumzuur te slikken tot de tiende week van je zwangerschap. Davitamon Compleet Mama is volgens deze richtlijn samengesteld.
• Vitamine D & zwangerschap: als je zwanger bent is het advies om elke dag 10 microgram vitamine D extra te slikken. Vitamine D helpt bij de celdeling en draagt bij aan het behoud van sterke botten.
• Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet naar vitamine A. Vitamine A is goed voor de weerstand en is belangrijk voor het gezichtsvermogen en het behoud van een gezonde huid en een goed ijzergehalte in het bloed. Het lichaam is zo slim dat het alleen omzet waar het behoefte aan heeft. Wil je iets extra’s gebruiken, kies dan tijdens de zwangerschap voor een supplement met bètacaroteen.
• Je wil natuurlijk zo fit mogelijk de bevalling ingaan. Als je minder goed slaapt tijdens je zwangerschap ben je misschien vermoeider dan normaal. Foliumzuur (vitamine B11), vitamine B2, B3, B5, B6, B12 en vitamine C helpen vermoeidheid te verminderen. Net als ijzer en magnesium.
• Sommige vitamines en mineralen kunnen het immuunsysteem helpen. Van vitamine C wist je dat vast al. Maar ook foliumzuur, vitamine B6, B12, D en de mineralen ijzer, koper en zink ondersteunen je weerstand.
Om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen, hoef je zeker niet te eten voor twee. Maar gezonde en gevarieerde voeding is wel belangrijk. Lukt dit niet omdat je bijvoorbeeld vaak misselijk bent of twijfel je of je genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt? Kies dan voor een multivitamine speciaal voor zwangere vrouwen voor net dat beetje extra.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die combinatietest lekker overslaan en meteen voor de NIPT gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Niemand meer binnenshuis laten roken!

Je man rookt maar buiten en familie en de rest ook.
Kun je ook niet meeroken.....
Belle73 schreef:
01-06-2017 14:15
Ik zou die combinatietest lekker overslaan en meteen voor de NIPT gaan.
combinatietest kan 2 weken eerder
anoniem_291793 wijzigde dit bericht op 01-06-2017 14:22
25.29% gewijzigd
De NIPT
Dit is een bloedonderzoek bij de zwangere. Het onderzoek kan vanaf 11 weken zwangerschap.
De NIPT ontdekt meer kinderen met down-, edwards- en patausyndroom en de uitslag van de NIPT klopt vaker dan de uitslag van de combinatietest.
Zwangeren kunnen vanaf 1 april 2017 kiezen voor de NIPT, maar dat kan alleen als u meedoet aan een wetenschappelijke studie (TRIDENT-2).
Hier en artikel over derdehands rook: https://www.scientias.nl/derdehands-roo ... jk-kanker/
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
01-06-2017 13:38
Ik heb heeel veel medische problemen overgehouden doordat mijn moeder tijdens en na de zwangerschap rookte, snap je?

Hoe 'moeilijk' het ook is, is het niet veel moeilijker om je kind hier mogelijk de lasten te laten dragen omdat het 'moeilijk' is om te stoppen?
Wat heftig Toeffie :( . Kan me voorstellen dat dat de relatie met je moeder ook beïnvloedt. Hoe kijkt zij er nu op terug? Sterkte met alle klachten.
blue as ice
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat een kado!
Wat betreft het drinken...nu gewoon niet meer doen. Veel vrouwen drinken in het begin omdat ze niet weten dat ze zwanger zijn. Zeker als ze daar niet mee bezig zijn.
Wat betreft het roken...stoppen. Mijn dochter heeft doorgerookt en kreeg de laatste weken een erg hoge bloeddruk. Baby moest 2 weken eerder gehaald worden en was aan de kleine kant. En de lange termijngevolgen weten we ook niet. Ik heb me erg ongerust gemaakt
En je man moet vanaf nu niet meer in huis roken. Meeroken is bijna net zo schadelijk.
Verder: direct beginnen met foliumzuur en binnenkort een afspraak maken met de verloskundige.
En ga idd voor de Nipt. Dit is een test met een hoge betrouwbaarheid. Zeker ook gezien je leeftijd.
De combinatietest is slechts een kansberekening.
Ik wens je heel veel geluk en een voorspoedige zwangerschap!
ijsblauw schreef:
01-06-2017 15:25
Wat heftig Toeffie :( . Kan me voorstellen dat dat de relatie met je moeder ook beïnvloedt. Hoe kijkt zij er nu op terug? Sterkte met alle klachten.
Ze heeft inmiddels niet aangeboren hersenletsel na zuurstof te kort tijdens reanimatie. Ik kan er dus helaas niet meer met haar over praten.
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
01-06-2017 15:50
Ze heeft inmiddels niet aangeboren hersenletsel na zuurstof te kort tijdens reanimatie. Ik kan er dus helaas niet meer met haar over praten.

Oh nee, dat spijt me erg voor jullie. :rose:
blue as ice
Gefeliciteerd!

Fijn dat je meteen gestopt bent. Ik hoop dat ie man ook gaat stoppen. Dan zal het ietsje makkelijker voor je zijn hoop ik.
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb niet meer gerookt!

Gisteren was ik zo verschrikkelijk moe ineens dat ik ben gaan liggen en in slaap ben gevallen.
De vermoeidheid s ineens toegeslagen en zorgt er mede voor dat het niet zo moeilijk is om niet te roken.
Ik heb gisteren eigenlijk maar 1 moeilijk momentje gehad en dat was direct na het avond eten.
Maar omdat ik zo ontzettend moe was ging dat ook heel snel voorbij.

Ook ben ik wel een soort van misselijk de laatste dagen wat er ook voor zorgt dat roken niet zo lekker lijkt, dus mijn lichaam geeft het zelf gelukkig ook aan.

Maar telkens als ik in de verleiding kom dan kan ik hier alle reacties doorlezen zodat het me weer sterkt om het vol te blijven houden om niet te roken.

Is het normaal om nu al zo verschrikkelijk moe te zijn ineens dat het niet meevalt om een normale wandeling te maken naar de supermarkt die vlakbij is? Ik moest gisteren halverwege even op een bankje gaan zitten. Voelde me ineens compleet uitgeput.
Ja dat is normaal :) erg hè, dat gaat waarschijnlijk over in het tweede trimester. Let goed op je vitamine-inname en rust zoveel mogelijk. Dat helpt ook tegen de misselijkheid. Heb je nog met je man gepraat of hij ook gaat stoppen?
En ja, heel goed dat je niet meer gerookt hebt, maar ik doe nu gewoon alsof je al tijden gestopt bent, het roken is geen issue meer. Als het niet belangrijk is, hoeven we er ook geen aandacht aante besteden, de baby is belangrijker ;-)
JonathanStrange schreef:
02-06-2017 07:48
Ja dat is normaal :) erg hè, dat gaat waarschijnlijk over in het tweede trimester. Let goed op je vitamine-inname en rust zoveel mogelijk. Dat helpt ook tegen de misselijkheid. Heb je nog met je man gepraat of hij ook gaat stoppen?
Nee, hij rookte gisteravond in de computerkamer en het stond me meteen al tegen, het stinkt veel erger als je zelf niet rookt natuurlijk.
Ik zal hem vragen om voortaan niet meer in dezelfde kamer te roken.

Ik vraag hem niet om te stoppen, dat moet hij helemaal zelf weten en moet echt van binnenuit komen vind ik.
shisha schreef:
02-06-2017 07:58
Nee, hij rookte gisteravond in de computerkamer en het stond me meteen al tegen, het stinkt veel erger als je zelf niet rookt natuurlijk.
Ik zal hem vragen om voortaan niet meer in dezelfde kamer te roken.

Ik vraag hem niet om te stoppen, dat moet hij helemaal zelf weten en moet echt van binnenuit komen vind ik.
Je zou wel aan kunnen geven dat je het heel fijn zou vinden als hij zou stoppen en in elk geval rekening houdt met het feit dat jij gestopt bent .
Alle reacties Link kopieren
Niet meer in huis roken, naar buiten met hem ;-) en super dat je gestopt bent.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat fijn voor je dat je toch nog zwanger bent geworden.

Die moeheid herken ik heel erg, ik was bij beide zwangerschappen heel heel HEEL moe. Ben zelfs wel eens met mijn hoofd op tafel in slaap gevallen na het eten, en pas wakker geworden nadat man alles al had afgeruimd en afgewassen! :rofl:

Dat roken van je man, daar zou ik wel met hem over gaan praten. Ten eerste dat hij het gewoon helemaal niet meer in huis doet, omdat dat slecht is voor jou en jullie kind. En inderdaad moet het bij hem van binnenuit komen, maar je kunt hem natuurlijk ook dit topic laten lezen, hoe slecht het is voor jullie kind. Waarom zou alleen jij 9 maanden lang alles doen wat het beste is om jullie kind gezond te houden en hij niet?
Alle reacties Link kopieren
Hoe blij is je man met de zwangerschap?


Als hij door het dolle heen is zou je dat kunnen aangrijpen:

- hij wil het beste voor jullie kindje, dus niet meer binnen roken
- hij wil graag heel lang genieten van jullie kindje, zijn levensverwachting stijgt als hij mindert of stopt met roken
- ravotten met een kind is ook net iets gemakkelijker als je je longen niet systematisch vergiftigt,
- ...

Hem pushen om te stoppen werkt imo niet.
Stoppen doe je omdat je dat zelf graag wilt, niet omdat een ander dat wil - anders ga je gewoon stiekem roken of kont tegen de krib gooien.

Maar je kunt hem wel wijzen op de voordelen van rookvrij zijn, en ik vind het geen onredelijke gedachte je huis (en auto) rookvrij te willen hebben.


Die vermoeidheid is trouwens de normaalste zaak van de wereld.
Ik wilde het liefst 20u/dag slapen die eerste maanden van de zwangerschap.
anoniem_284075 wijzigde dit bericht op 02-06-2017 09:10
8.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook soms extreem moe tijdens mijn zwangerschap, bij mij had het met een laag ijzer te maken. Ik denk niet dat je dat kan hebben zo vroeg in de zwangerschap. Als het goed is wordt er ook op geprikt zodra je bij de verloskundige bent geweest, dus dan zie je dat meteen. Heb je al contact gehad met een verloskundige?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder! Van harte gefeliciteerd.

Ik ben ook ongepland zwanger geraakt en hen in de periode voordat ik het wist, met 6 weken, heeeeel erg veel gedronken. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen en hebben de baby's (ja het was ook nog een tweeling) er niets aan overgehouden.
Ik kan me de shock het ongeloof en de blijdschap nog goed herinneren!

Overigens wilde mijn huisarts wel graag dat ik even langs kwam. Sowieso dat hij wist dat ik zwanger was voor m'n medisch dossier, maar ook even een praatje over m'n medische toestand (toch wat ouder), psychische toestand (schok) en ik te laten weten dat ik daar altijd terecht kon.

Dat kan de verloskundige ook allemaal, maar de Ha heeft toch weer andere wegen openstaan en, was in mijn geval, beter op de hoogte van de hele situatie.

Heel veel geluk! Vermoeidheid is heel normaal, alsof alle energie uit je gezogen is! Komt meestal na een paar maanden weer goed (en daarna komt het weer maar dan mag je met verlof 😂)
Alle reacties Link kopieren
Protocol schreef:
02-06-2017 09:25


Heel veel geluk! Vermoeidheid is heel normaal, alsof alle energie uit je gezogen is! Komt meestal na een paar maanden weer goed (en daarna komt het weer maar dan mag je met verlof 😂)
Niks alsof; een baby is gewoon een parasiet die alles wat 'ie nodig heeft uit je zuigt :rolling:
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
01-06-2017 12:45
:( mijn moeder rookte toen ze zwanger was van mij en ik neem haar dat nu (ik ben 28) nog steeds kwalijk...
Mijn moeder ook, maar haar dat nog kwalijk nemen, vind ik zonde van mijn energie
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-06-2017 09:35
Mijn moeder ook, maar haar dat nog kwalijk nemen, vind ik zonde van mijn energie
Heb jij er ook ernstige gezondheidsklachten aan overgehouden?
blue as ice
Alle reacties Link kopieren
ijsblauw schreef:
02-06-2017 10:24
Heb jij er ook ernstige gezondheidsklachten aan overgehouden?
het is nooit te bewijzen (aldus mijn arts) maar het is aannemelijk dat mijn longproblemen komen door ´meeroken´

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven