Het tegen-tegeltuinentopic 3
donderdag 23 maart 2017 om 22:36
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.
Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!
In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.
Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.
Dit is geen tuin

Dit wel

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
dinsdag 30 mei 2017 om 23:18
Hoe oud zijn jouw irissen? Als het nog jonge planten zijn, bloeien ze de eerste jaren niet. Die van mij staan redelijk vochtig en met vrij veel schaduw. Ze bloeien sinds een kleine week. Omdat ik een deel van de pollen heb verplaatst, heb ik dit jaar ook minder bloemen.Felix_Urbexicus schreef: ↑30-05-2017 21:36Weet iemand een tip om irissen aan de praat te krijgen? Ik ben momenteel in het bezit van een teil vol blad en nul bloemen. Wat doe ik fout?
Misschien is de teil te klein voor de wortels?
woensdag 31 mei 2017 om 07:00
Al jaren oud, ze hebben het nooit goed gedaan. Inmiddels al door de hele tuin gezworven, soms 1 bloem en dan niets meer.duet schreef: ↑30-05-2017 23:18Hoe oud zijn jouw irissen? Als het nog jonge planten zijn, bloeien ze de eerste jaren niet. Die van mij staan redelijk vochtig en met vrij veel schaduw. Ze bloeien sinds een kleine week. Omdat ik een deel van de pollen heb verplaatst, heb ik dit jaar ook minder bloemen.
Misschien is de teil te klein voor de wortels?
Tot vorig jaar stonden ze in volle grond.
Ik denk dat ik de hoop ga opgeven, ik kan vast iets leukers met die ruimte.
Thanks voor de input!
woensdag 31 mei 2017 om 10:31
Zo, ben er weer. Ben je even 5 dagen weg, kom je terug naar een ontplofte tuin.
Gelukkig heeft mijn vriend alleen de viooltjes in de hang manden vermoord en de rest netjes elke avond water gegeven. Gisteren lekker aan de gang geweest, rommeltjes en onkruid eruit, druif weer wat opgebonden, andere planten weer vast gemaakt, kijken wat er allemaal omhoog aan het komen is etc. Mijn nieuwe clematis heeft al 2 gigantische bloemen en de nieuwe klimroos komen ook al knoppen aan. Wat kamperfoelie opnieuw door het hekwerk heen gedraaid en de klimhortensia begon over mijn nieuwe hor te klimmen dus die moest ik echt even bij snoeien. (met gevaar voor eigen leven want we hebben niet zo'n hoge ladder. Maar goed dat ik een sport klimmer ben
) Zometeen met de buurman het nieuwe druiven rekje ophangen, hij heeft er 1 voor mij gebouwd terwijl ik op vakantie was.
En daarna ga ik maar even kijken hoe ver ik kom met die k.. winde uitgraven.
Ik heb alles bijgelezen maar CC heeft al een tijd niet gepost. Had een pb gestuurd maar geen reactie. Dusseh, ben je er nog lieverd?

Ik heb alles bijgelezen maar CC heeft al een tijd niet gepost. Had een pb gestuurd maar geen reactie. Dusseh, ben je er nog lieverd?

woensdag 31 mei 2017 om 16:53
Het heet rosacur en er staat met grote letters Schimmels voor sierplanten in de tuin op.Tuingravin schreef: ↑30-05-2017 23:51Duet, welk spul van Bayer doe jij op de rozen?
Ik ben altijd bang dat zulke middelen erger zijn dan de kwaal. Natuulijke huismiddeltjes heb ik al geprobeerd, maar daar werkt niet. De rozen bloeien er trouwens niet minder om...
En ja het is zwaar giftig

Advies is om het 2 tot 3 keer te gebruiken, maar ik heb het 1 keer gebruikt en laat het zo verder.
woensdag 31 mei 2017 om 17:54
Hoe zat het ook al weer met bladluizen en mieren? Die mieren zorgden toch juist voor de bladluizen? Dus dat moest nog wel aangepakt he? Ik heb nu nl bladluis in de appelboom, en veel mieren daarbij... Terwijl er nu juist zulke mooie appeltjes inhangen! Ookal een paar bladeren die helemaal in rupsen spinsel zaten eruit gehaald.. Arm boompje.
De bladluizen zaten eerst op mijn clematis, maar daar zitten ze niet meer op, die begint nu mooi te bloeien! Ik had er geen idee van wat voor bloemen erin zouden komen, zijn hele mooie lila met dubbele bladeren. Ik ga binnenkort weer foto's plaatsen.
Ik ben vanaf gisteren lid van een facebookgroep voor het ruilen van panten en stekjes, echt leuk om alle foto's daar voorbij te zien komen. Het gaat veelal om binnenplanten, maar toch erg leuk. Kan het jullie zeker aanraden (stekken en plantenruil, Nederland)
Morgen en overmorgen weer werken, dan weer lekker lang weekend.
Geniet van het mooie weer!
De bladluizen zaten eerst op mijn clematis, maar daar zitten ze niet meer op, die begint nu mooi te bloeien! Ik had er geen idee van wat voor bloemen erin zouden komen, zijn hele mooie lila met dubbele bladeren. Ik ga binnenkort weer foto's plaatsen.
Ik ben vanaf gisteren lid van een facebookgroep voor het ruilen van panten en stekjes, echt leuk om alle foto's daar voorbij te zien komen. Het gaat veelal om binnenplanten, maar toch erg leuk. Kan het jullie zeker aanraden (stekken en plantenruil, Nederland)
Morgen en overmorgen weer werken, dan weer lekker lang weekend.
Geniet van het mooie weer!
vrijdag 2 juni 2017 om 09:45
Hee, m'n paarse iris is in bloei! Mooi stukje met roze van de geranium en paars van de iris en Nepta.
Zitten ook opeens waterslakken in m'n vijver. Sowieso vol met beestjes, heel grappig. Haf weer een drukke stagedag maar de helft is ziek en de andere helft gaat een lang weekend weg dus opeens chille dag, nog maar twee cliënten. Daarna oppassen dus all is fine vandaag. En vanavond luilakmarkt!
Zitten ook opeens waterslakken in m'n vijver. Sowieso vol met beestjes, heel grappig. Haf weer een drukke stagedag maar de helft is ziek en de andere helft gaat een lang weekend weg dus opeens chille dag, nog maar twee cliënten. Daarna oppassen dus all is fine vandaag. En vanavond luilakmarkt!
vrijdag 2 juni 2017 om 13:35
Ik wil regen!!!
Het is hier vandaag al weer bloedheet, ik zit noodgedwongen binnen.
Mijn tuin laat de blaadjes hangen, mijn gras is geel en mijn jonge amberboompje zit al dagen aan het infuus omdat hij zijn blaadjes zelfs laat vallen van de droogte. Mijn eenjarigen zien er uit alsof ze al een hele zomer achter de rug hebben.
Regen....graag!
En zondag dan weer droog, want dan geeft mijn dochter een groot tuinfeest hier.
Of vraag ik nu teveel?
Het is hier vandaag al weer bloedheet, ik zit noodgedwongen binnen.
Mijn tuin laat de blaadjes hangen, mijn gras is geel en mijn jonge amberboompje zit al dagen aan het infuus omdat hij zijn blaadjes zelfs laat vallen van de droogte. Mijn eenjarigen zien er uit alsof ze al een hele zomer achter de rug hebben.
Regen....graag!
En zondag dan weer droog, want dan geeft mijn dochter een groot tuinfeest hier.
Of vraag ik nu teveel?

vrijdag 2 juni 2017 om 21:11
Volgens de weerberichten ga ik mijn zin krijgen......

vrijdag 2 juni 2017 om 21:15

vrijdag 2 juni 2017 om 21:26
voor dat je het weet, staat je tuin er vol mee. Welke kleur is het?duet schreef: ↑02-06-2017 21:15Ik heb nog een leuke verrassing in mijn tuin. Al twee jaar ben ik aan het wachten tot een plantje, dat spontaan in het gras opkwam, met zilvergrijze bladeren, gaat bloeien. Het kon een ezelsoor of een prikneus zijn. En nu is het zover: mijn wens is uitgekomen: het is een prikneus!
zaterdag 3 juni 2017 om 02:35
Nou, luilakmarkt was echt een deceptie. Laatste keer was vijf jaar terug toen had je kramen vol mooie kamerplanten en tuinplanten en potten en weet ik het.
Nu kwam ik aan om twee uur.. Echt 10 kraampjes en allemaal hetzelfde tuin spul. Duizend campula en klimop en klimroos. Saai. Heb meer stermos gehaald voor m'n paadje, drie Nepta want ik hoop dat de katten ze ooit heel gaan houden en iets waarvan ik de naam vergeten ben. Magere buit, ik had in alle voorpret vier tassen meegenomen. Nouja. Morgen maar in de grond zetten en flink sproeien.
Nu naar bed want morgen vroeg op en werken.
Nu kwam ik aan om twee uur.. Echt 10 kraampjes en allemaal hetzelfde tuin spul. Duizend campula en klimop en klimroos. Saai. Heb meer stermos gehaald voor m'n paadje, drie Nepta want ik hoop dat de katten ze ooit heel gaan houden en iets waarvan ik de naam vergeten ben. Magere buit, ik had in alle voorpret vier tassen meegenomen. Nouja. Morgen maar in de grond zetten en flink sproeien.
Nu naar bed want morgen vroeg op en werken.
zaterdag 3 juni 2017 om 07:16
Morgen maar België voor de pinkster rommelmarkten. We gaan ook nog even langs een chateau met een vijf verdiepingen hoge blauwe regen.
Het chateau wordt binnenkort gesloopt, dus ik ga een poging wagen om een levende stek te maken van een flinke tak.
Met een beetje geluk staat het chateau nog met Maria-hemelvaart, dan komen we er weer langs.
Op deze manier: http://pinterest.com/pin/39568351724600 ... pp=android
Als die gemeente daar geen haast maakt met de sloop (het blijft België) dan zou ik net voldoende tijd moeten hebben.
Zo zonde, die blauwe regen is denk ik 200 jaar oud. Sommige stammen zijn dikker dan mijn bovenbeen. Hij bloeit prachtig, maar er komen geen zaden en stekken aan. Geloof me, ik heb gezocht!
Ik denk dat ik meerdere stekken ga proberen, deze oeroude struik is toch ten dode opgeschreven.
Het chateau wordt binnenkort gesloopt, dus ik ga een poging wagen om een levende stek te maken van een flinke tak.
Met een beetje geluk staat het chateau nog met Maria-hemelvaart, dan komen we er weer langs.
Op deze manier: http://pinterest.com/pin/39568351724600 ... pp=android
Als die gemeente daar geen haast maakt met de sloop (het blijft België) dan zou ik net voldoende tijd moeten hebben.
Zo zonde, die blauwe regen is denk ik 200 jaar oud. Sommige stammen zijn dikker dan mijn bovenbeen. Hij bloeit prachtig, maar er komen geen zaden en stekken aan. Geloof me, ik heb gezocht!
Ik denk dat ik meerdere stekken ga proberen, deze oeroude struik is toch ten dode opgeschreven.