Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen

05-06-2017 00:06 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn. Wat uiteindelijk mijn vraag is, is hoe jullie dit doen.

Ik ben sinds september afgestudeerd en werk sinds november zo'n 30 uur per week. Soms is dit iets meer, soms iets minder, maar gemiddeld 30 uur per week. Nu woon ik ook sinds december samen. Omdat ik tijdens mijn studie niet echt heb kunnen sparen, is dit iets wat ik nu 'probeer'. Ik wil graag een eigen autootje zodat ik daar makkelijker mee op en neer kan naar mijn werk, nu gebruik ik vaak nog die van mijn ouders of vriend. Ik merk dat geld mij veel stress geeft, deels omdat ik nooit met geld heb kunnen omgaan; heb twee gaten in mijn handen, het brand in mijn zakken en ik geef het uit als water, zijn wel uitspraken die op mij van toepassing zijn. Ik ben al wel strenger voor mijzelf te zijn en ansich gaat dat goed, mijn spaarrekening vult zich langzaam maar steeds meer. Toch houd ik aan het eind van mijn geld vaak een stukje maand over of ben ik heel blij als mijn loon weer gestort is.
Thuis betaal ik de boodschappen en mijn vriend de overige vaste lasten, het huis staat op zijn naam. Nu bood hij al aan om eventueel boodschappen mee te betalen. Dit wil ik niet, omdat ik het wel graag evenredig wil houden.
Echter komt het punt ook dat wij graag kinderen willen, niet meteen NU, maar wel binnen nu en een jaar kijken of het ons gegund is. Maar dan komt bij mij meteen de stress, hoe gaan we dat doen. Als ik nu al soms niet eens zelf rond kan komen, laat staan met een kind erbij. Mijn vriend heeft veel geld op zijn spaarrekening en werkt 40 uur per week, maar ik haat het om afhankelijk te zijn van een ander.

Nu is mijn vraag, hoe doen jullie dat of hebben jullie slimme bespaartips? Mijn vaste lasten zijn momenteel zorgverzekering, motorverzekering, uitvaartverzekering, scooterverzekering (deze ga ik opzeggen, want ik rijd geen scooter meer) en ik spaar zo'n 1/3 per maand van mijn inkomsten.
Mijn vriend en ik hebben nu al automatisch sparen gedaan en ik heb een spaarpotje op mijn ING voor de auto en voor vakantie zodat ik ook duidelijk zie hoeveel ik nog moet.
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
Oh Nibud heeft inderdaad wel handige artikelen! Ga dit eens met mijn vriend bekijken :)
Lekker 30 uur blijven werken als je dat wilt en kunt hoor, je het klaplazarus werken is zeker niet verplicht en het leven bestaat uit meer dan werk. Ik vind het wel knap dat je zoveel geld soort van op krijgt o_o .
We hebben iets van €1200/maand, een baby en een huurhuis en dat is wel redelijk te doen. Houdt niet over maar je moet gewoon keuzes maken. We hebben geen auto, drinken geen alcohol, niet-rokers, gaan vrijwel niet uit (te moe voor haha) en ik ben al een jaar of 10 niet op vakantie geweest maar dat vind ik allemaal niet zo erg. We kunnen echt nog wel uit eten en ook "onnodige" boodschappen zoals dure chocola, maar vrijwel alle babykleren hebben we gekregen of kopen we tweedehands.
Gewoon bedenken wat echt nuttig is (80 paar schoenen is leuk maar 40 is ook genoeg), koop spullen die lang meegaan en bedenk dat je geld maar 1x uit kunt geven.
Succes!
There are three ways to do it: the right way, the wrong way and the Janeway.
Kan je het eens concreet maken in cijfers (ipv %)
Hoeveel inkomen en uitgeven aan eten, vrije tijd, ...
Janeway: Dankjewel :). Nu ben ik ook geen roker en drink ik ook niet, stappen vind ik verschrikkelijk dus dat scheelt al. Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met het feit dat ik nu geld heb, dat het allemaal iets te overweldigend is dat ik dan ook 'nieuwe' dingen wil kopen. Maar je hebt gelijk, wat is het nut van zoveel paar schoenen, als je maar twee voeten hebt!

Chentolove: afhankelijk van mijn gemaakte uren verdien ik tussen de 1000-1200 per maand. Al is dat laatste iets meer van de laatste tijd. Daarvan 400 naar spaarrekening, 200 voor boodschappen en 436 euro vaste lasten. Nu houd ik zeker wel wat over, ik moet het gewoon allemaal wat strenger zijn in waar geef ik het aan uit.
Je bent net afgestudeerd en je hebt een topic op het Viva-Forum nodig om je te vertellen dat je én meer geld moet gaan verdienen om niet afhankelijk te zijn van je vriend én je te laten vertellen dat je misschien niet meteen aan kinderen moet beginnen?

Waarin ben je afgestudeerd? Creatief Met Kurk? En is dat HBO of universiteit?
Hoe doen anderen dat? Bijvoorbeeld sparen voor een auto: óók de reserveringen voor vervanging t.z.t. meenemen.

Als je nu een spaart en een auto koopt, dan heb je drie soorten kosten:

- verzekering (plm. 40,- per maand) + wegenbelasting (plm. 27,- per maand + APK/onderhoud (min. 20,- per maand)
- variabel: brandstof, stel 50,- per maand (of meer, dit is even een voorbeeld)
- reservering vervanging (plm. 125,- per maand) - per jaar dus 1500,- / na 4 jaar 6000,- gespaard om weer een nieuwe auto te kopen

87,- + 50,- + 125,- = 262,-
Als het je nu lukt om die 262,- per maand te sparen, kun je een auto kopen én weet je ook zeker dat je op langere termijn kunt blijven auto rijden.
Ik hoop dat je wel ingeschreven blijft staan voor woningbouw?

Van 1.000 euro loon ga je qua met particulier huren immers niet ver springen als je ooit uiteen gaat met je partner.
Waaaauw wat een kritiek. Ja ik sta al sinds mijn 18e ingeschreven bij de woningbouw en blijf dat ook gewoon doen. Jeetje, ik probeer gewoon wat zelfstandiger te worden en ik vraag hoe andere gezinnen/vrouwen dit doen, niet wat ik allemaal fout doe. Je kunt ook oplossingen aandragen in plaats van alleen op foutjes wijzen.

Gebruna: dat vind ik wel een mooi voorbeeld! Al denk ik dat brandstof, afhankelijk van welke auto, wel meer dan 50 euro is. Ik rijd zo'n 60 km per dag (dat is heen én terug) plus de km's binnen de plaats waar ik woon ivm cliënten bezoek.
Andere vrouwen die 1000 euro verdienen hebben het financieel gewoon zwaar, als ze daarvan ook huur en alle andere lasten moeten betalen. Het is maar iets meer dan bijstand. Dan kun je wel leuk roepen dat je werkt om te leven, maar dan moet dat nog wel kunnen. En zonder man of ouders red je dat dan dus niet.
Je hoeft jezelf niet te vergelijken met je vriend of anderen die 15 jaar of meer werken, maar meer dan minimumloon moet er toch wel in zitten?
Een auto is duur, maar ik heb er een sinds ik mijn rijbewijs heb (op mijn 19e). Er zijn dus jaren geweest dat ik er wel wat voor heb moeten laten. Eten van de Aldi en de Turkse groentenboer, en heel weinig kleding, maar wel een goede auto :-)
Hier verdienen we beide evenveel.
Partner is wel 15 jaar ouder.
Ik ben ooit ook met 900 euro voor 26u werken begonnen (nog studie ernaast) toen ik klaar was met mijn HBO opleiding (MBO functie overheid).
Ik betaalde mijn eigen vaste lasten (telefoon/zorgverzekering/etc), maar partner dus huis/verzekeringen/etc.

Inmiddels ruim 10 jaar werkervaring en 2x van werkgever gewisseld. Laatste keer heb ik echt een heel goed arbeidsvoorwaardengesprek gehad waar ze mij heel graag wilde hebben en nu eindelijk na 10 jaar kan mijn partner een stap terug doen.

We hebben een gezamelijke spaar- en betaalrekening. We hebben na rato gerekend en dat gewoon na elke baanwissel/salarisverhoging even opnieuw bekeken.
Achter de streep houden we beide evenveel over om aan 'onszelf' uit te geven.
Dat is dus de eerste 10 jaar wellicht ongelijk geweest (laatste 5 jaar 60-40%), nu ben ik veel meer gaan verdienen en kan mijn partner ook ouderschapsverlof opnemen, met uiteindelijk doel zelf ook terug van 40 naar 32 en betaal ik straks net wat meer. Beetje een 'wissel' dus.
Voelt heel fijn, maar kostte dus wel wat tijd!
Wij hebben 2 kinderen, een koophuis en een auto. :)
Not my circus, not my monkeys
baami schreef:
05-06-2017 00:33
Ja hier heb ik een excelbestandje van die ik eens in de tijd up to date maak.
Kun je daar niet zien waar je kunt bezuinigen?
Je wilt graag sparen en een auto, maar je kunt helaas niet alles tegelijk.
Ikzelf was eerder erg van het geleidelijk sparen, dus echt elke maand een klein bedragje (bijvoorbeeld 20 euro) apart zetten voor een bepaald doel (een nieuwe werktas bijvoorbeeld). Tegenwoordig doe ik dat niet meer. Ik doe nu vooral veel aan minder geld uitgeven. Ik zorg dat ik goedkoop woon en koop vaak dingen tweedehands of niet. Ik hou nu ook niet bij waar mijn geld aan op gaat, hou ook niks over, maar dat is voor dit moment niet erg omdat ik nog wat spaargeld heb en mijn salaris nogal laag is tijdelijk.
baami schreef:
05-06-2017 01:16

Gebruna: dat vind ik wel een mooi voorbeeld! Al denk ik dat brandstof, afhankelijk van welke auto, wel meer dan 50 euro is. Ik rijd zo'n 60 km per dag (dat is heen én terug) plus de km's binnen de plaats waar ik woon ivm cliënten bezoek.
Krijg je van je werkgever dan geen reiskostenvergoeding?
baami schreef:
Jeetje, ik probeer gewoon wat zelfstandiger te worden en ik vraag hoe andere gezinnen/vrouwen dit doen, niet wat ik allemaal fout doe. Je kunt ook oplossingen aandragen in plaats van alleen op foutjes wijzen.

Dé oplossing is toch echt om financieel onafhankelijk te worden. Zolang jij je (deels) door je vriend laat onderhouden zul je nooit zelfstandig zijn. Zelfstandig zijn houdt voor mij in dat je niet op de zak van een ander teert. En of je dat doet door een hoger salaris te verdienen, door meer te gaan werken of door minder uit te geven aan andere zaken is aan jou.
Een motorverzekering? Voor wat?

Die auto waar je het over hebt zou ik maar vergeten. Natuurlijk is dat makkelijk, maar daar heb je geen geld voor. Een kind? Je woont net samen, ook dat zou ik voorlopig maar niet doen als je het nu al niet redt.
Zolang je geen kinderen hebt zou ik meer gaan werken.
Je verdient erg weinig, dus ik kan mij voorstellen dat je tekort komt.
In feite is "rondkomen" synoniem met een koude rekensom, maar kennelijk heb je de gevoelswaarde van geld niet meegekregen door de welvaart in je jeugd.

Je moet dat gewoon inhalen door meerdere malen met de gebakken peren te zitten door verkeerd uitgegeven geld. Ongeveer zoals je leert dat de kachel heet is door je eraan te branden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
baami schreef:
Waaaauw wat een kritiek. Ja ik sta al sinds mijn 18e ingeschreven bij de woningbouw en blijf dat ook gewoon doen. Jeetje, ik probeer gewoon wat zelfstandiger te worden en ik vraag hoe andere gezinnen/vrouwen dit doen, niet wat ik allemaal fout doe. Je kunt ook oplossingen aandragen in plaats van alleen op foutjes wijzen.

Tja, hoe wij het doen is voor jou niet interessant. Ik ben 50, hoe wij het deden toen we jong waren is ook niet interessant want heel andere tijd en alles op een hoop zou ik nu nooit meer doen. Minder gaan werken, (ik wel een hij niet) toen er kinderen kwamen ook niet.

Ik denk dat voor jou juist interessant is wat ik mijn kind zou adviseren in jouw situatie.

En dat is: maak jezelf nooit financieel afhankelijk van een ander.

Je begint zelf over de dingen waar nu commentaar op komt. Het krijgen van kinderen, het huis dat van je vriend is en dat hij meer verdient, logisch dat mensen dat meenemen in hun advies.
Ik lees motorverzekering dus ik neem aan dat je een motor hebt.

Mij lijkt een motor en een auto met jouw inkomen niet haalbaar. Zeker niet met de kinderwens.

Verder schrijf je dat eens je de auto hebt je niet meer voor de auto hoeft te sparen. Dat is helaas toch echt anders. Je zult direct moeten beginnen met sparen voor het vervangen van de auto.

Stel je koopt er nu een kleine van acht jaar oud voor 5000 euro. Stel je kunt er 10 jaar in rijden. Dan moet je toch echt elk jaar minstens 600 sparen om er over tien jaar weer zo een te kopen. Door inflatie enz zal 6000 genoeg zijn voor een auto die minder is dan wat je had. Dus bijvoorbeeld kleiner of ouder bij aanschaf.
Bij ons: (paar jaar getrouwd, tweede kind onderweg). Werken allebei parttime, wel groot verschil in inkomen.

Gemeenschappelijke rekening waar we allebei 'naar rato' geld in leggen voor hypotheek, GWL, zorgverzekering, boodschappen, gezamelijke uitjes, dingen voor het huis en zorg voor ons kind.

Privé rekeningen voor persoonlijke spullen, cadeaus, mijn auto, kleren, uitjes, sport en hobby rommel.

Daarnaast nog een privé en een gemeenschappelijke spaarrekening (die bijna leeg is helaas haha)

Werkt perfect. Voor ons in ieder geval.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Je klinkt nog erg kinderlijk, eerst maar eens zelfstandig en volwassen worden.
When they go low, we go high. (M.Obama)
baami schreef:
05-06-2017 00:32
Ik doe hiernaast nog een thuisstudie. Maar goed, haha het was niet zo dat ik vroeg om wat ik fout deed, meer om hoe andere vrouwen dit doen.
Dat is toch echt meer werken. Heb je ook minder tijd om het uit te geven.

Ik zou echt niet aan kinderen beginnen voordat ik zelf zo'n 10.000 euro heb gespaard. Als het dan uitgaat kan je jezelf redden.
Als ik naar je overzicht kijk geef je maandelijks ruim 400 euro uit aan vaste lasten. Volgens je OP zijn dat je verzekeringen.

Kun je je vaste lasten eens verder specificeren? De kans is dat daar nog wat op te bezuinigen valt.
Volgens mij doe je het prima, TO. Je spaart immers, en met het stijgen van het loon kan je wat meer sparen.

Ennu, dat gezeur van sommigen dat je blijkbaar fulltime moet werken als je geen kinderen hebt, bulshit. Ik werk om te leven en niet andersom.
Ik woon 8 jaar op mezelf & ben nu 2 jaar afgestudeerd. Ik werkte de afgelopen 2 jaar minimaal 40 uur per week, vaak 6 dagen. Met als resultaat een leuk huurhuis in het centrum, geld om te shoppen en de kroeg in te duiken, en geld om op vakantie te kunnen.

Inmiddels een betere baan & dus terug naar 40 uur/5 dagen. Wij gaan binnenkort samenwonen. Splitten alle kosten, want waarom zou hij in hemelsnaam voor mij betalen?

Ik vind het raar dat je "want ik doe het huishouden" aandraagt als reden om geen 40 uur te werken.

Als je 2 hele grote kostenposten op je zeer nabije wishlist heb staan, zou ik lekker aan de bak gaan. Veel werken, weinig uitgeven, spaarrekening een hele flinke boost geven (want die ruimte heb je!) & dan over een jaar of 2 heb je genoeg geld voor een auto en wat geld achter de hand voor noodgevallen mbt jullie kindje.
Hoezitdit schreef:
05-06-2017 08:04
Ennu, dat gezeur van sommigen dat je blijkbaar fulltime moet werken als je geen kinderen hebt, bulshit. Ik werk om te leven en niet andersom.

Niemand hoeft van mij fulltime te werken. Maar het is wel erg makkelijk om dan van je partner te verwachten dat hij wél fulltime werkt omdat je zelf je eigen broek niet kunt ophouden. Zorg dan gewoon dat je je zaakjes zo voor elkaar hebt dat je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien, dan kun je zelf bepalen hoeveel of hoe weinig je werkt.
Baami; ik herken mezelf een beetje in jou situatie daarom ook dat ik reageer.
zodra ik klaar was met school ben ik bij mij vriend met koopwoning ingetrokken. binnen een maand had ik werk met een vaste aanstelling. zelf werk ik maar 28 uur(4 dagen van 7 uur) en ga 1 dag per week naar cursus of heb thuis opdrachten.

mijn vriend heeft het nooit onder stoelen of banken gegooid dat hij graag kinderen wou maar wilde net als ik wel eerst financieel wat stabieler worden en wat meer aan elkaar gewend raken.

na 2 jaar kwam mijn vriend toch naar mij toe met HET gesprek over dat het voor mijn gevoel goed genoeg voelde om er aan te beginnen. zelf heb ik dit nog afgehouden aangezien ik dit even moest laten inzinken en bedenken hoe ik hier zelf in stond.

ik merkte dat ik er ook behoefte aan had maar dat ik nog een beetje in paniek raakte hoe we dat financieel en op andere vlakken gingen regelen. ik heb toen in in kaart gebracht wat ik eerst wou voordat we aan hier aan gingen beginnen. mijn lijst bestond ongeveer uit het volgende;

Financieel stabiel (dit waren we al maar zou ik zo houden)

een nieuwe auto (van mij)
we reden altijd nog in zijn oude auto van 10 jaar oud ik snap dat andere mensen dit niet oud vinden maar elk jaar met de apk werd ik toch even zenuwachtig over wat de rekening zou zijn.

nog 1 laatste keer samen op vakantie we waren 1 keer een maand samen weg geweest Azie en voor de rest alleen maar weekendjes. en wou dit graag nog een keer samen doen

Hij een eigen vervoer voor werk. met het openbaar vervoer is hij bijna anderhalf uur bezig met de motor half uurtje. dit scheelt gewoon heel veel tijd en financieel is het met elkaar te vergelijken op de aanschaf kosten na dan.

en we moesten het financieel natuurlijk reden. dus even uitrekenen wat het allemaal gaat kosten kijken en kijken of dit haalbaar was.

het volgende is dus gebeurt de afgelopen tijd. ik heb het financieel even in kaart gebracht wij en hebben aangehouden dat wij beide persoonlijk nog 100 persoonlijk kunnen sparen en 100 gezamelijk en dan ook gewoon nog geld aan de kant kunnen zetten om over 5/6 jaar weer nieuwe voertuigen te kunnen kopen.

in augustus afgelopen jaar heb ik dus mijn eerste eigen auto gekocht.

vorig jaar maart heeft hij een tweedehands motor gekocht miskoop! hebben dit jaar maart een nieuwe gekocht zodat we zeker weten dat die niet ineens rare rekeningen binnen zal brengen.

en wij hebben voor komende juli een vakantie geboekt.

in januari hebben wij overlegt of we al klaar waren en bede waren wij dit ook. ik wou graag nog even ontpillen en vanaf maart/ april zouden wij er dan voor gaan. (ondertussen 5 weken zwanger)

korte samenvatting van het hele verhaal hierboven als je ergens over twijfelt zorg dat je het onder controle krijgt dan kan je weer verder me je leven. het is een heel verhaal geworden maar omdat ik veel herkende in je verhaal wou ik het wel graag met je delen.
enigste verschil is ik ben wel bij hem ingetrokken met een spaarrekening maar die was na die auto wel aardig snel verdwenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven