Werk & Studie alle pijlers

Omscholing.

05-06-2017 07:59 38 berichten
Ik wil volgend jaar februari hopelijk de opleiding verzorgende IG BBL voor volwassenen gaan volgen aan het ROC. Ik ben alleenverdiener,alleenstaand. Zal hiervoor mijn huidige baan moeten opzeggen,werk nu nog fulltime. Maar dit is een droom en die wil ik gaan waarmaken, anders doe ik het nooit meer. Hoe kan ik dit gaan doen, wat inkomsten betreft, zal toch mijn vaste lasten moeten betalen. Iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Heb je een spaarpotje?
werk-studie/omscholen/list_messages/382 ... #p27130591
Wel iets maar niet genoeg om de tijd van de opleiding(2jaar) te overbruggen :-o
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
05-06-2017 08:12
Wel iets maar niet genoeg om de tijd van de opleiding(2jaar) te overbruggen :-o
Bbl is toch volwassenonderwijs?

Kan je er niet naast werken?

Ik ben ooit weer gaan studeren en werkte er op alle vrije uren gewoon naast. Had mijn baan wel opgezegd, maar na 1 weekend al teruggevraagd op oproepbasis en in de praktijk kwam dat op 20 uur pw en in de vakanties op fulltime uit. Dat was natuurlijk vrij luxe, maar zo zo kon ik wel alles betalen.
Daar zat ik ook aan te denken, maar lees overal dat je begint met een leerlingsalaris.
Alle reacties Link kopieren
Wouw je durft een baan op geven voor een bbl opleiding.
Je kan in de super ook nog de weekenden of de avonduren gaan werken.
7102 schreef:
05-06-2017 08:23
Wouw je durft een baan op geven voor een bbl opleiding.
Je kan in de super ook nog de weekenden of de avonduren gaan werken.
Ik geef nog niks op, ben me alleen aan het oriënteren hoe ik dit het beste aan kan pakken. Een opleiding in de zorg, houdt ook in dat je op onregelmatige tijden moet werken, dus ook in de avonduren en weekenden en ben bang dat ik mijn huidige werk er niet bij naast kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij het UWV is het misschien wel mogelijk om subsidie te krijgen. Ik ben zelf laatst ook geweest en toen zeiden ze dat je op internet kan kijken voor welke omscholing ze geld geven.
spoekeltje schreef:
05-06-2017 08:47
Bij het UWV is het misschien wel mogelijk om subsidie te krijgen. Ik ben zelf laatst ook geweest en toen zeiden ze dat je op internet kan kijken voor welke omscholing ze geld geven.
dank je wil ook een afspraak maken bij een werkleer loket om te kijken of zij misschien iets voor mij kunnen betekenen.
spoekeltje schreef:
05-06-2017 08:47
Bij het UWV is het misschien wel mogelijk om subsidie te krijgen. Ik ben zelf laatst ook geweest en toen zeiden ze dat je op internet kan kijken voor welke omscholing ze geld geven.

Dan krijg je volgens mij alleen subsidie op de kosten van de opleiding, niet om gedurende de opleiding in je levensonderhoud te voorzien.
[quote=Tr0tter post_id=27160281 time=1496645533 user_id=299213]
Dan krijg je volgens mij alleen subsidie op de kosten van de opleiding, niet om gedurende de opleiding in je levensonderhoud te voorzien.
[/quote
Cinderella76 schreef:
05-06-2017 08:55
Dat klopt inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Als jij op een BBL plaats solliciteert krijg je in de zorg 9 van de 10 keer betaalt. Leerlingensalaris, maar wel salaris.
Kijk eens op de sites van ziekenhuizen en bejaardentehuizen in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe veel tijd neemt je opleiding in beslag? Is het met wat creativiteit te combineren met een baan(tje).
rafs schreef:
05-06-2017 08:58
Hoe veel tijd neemt je opleiding in beslag? Is het met wat creativiteit te combineren met een baan(tje).
Dat overweeg ik misschien ook, om er voor 10/16 uur in de week iets bij te zoeken. Maar ga me eerst eens bij een leerwerk loket informeren of hun nog andere opties hebben.
minnimouse schreef:
05-06-2017 08:58
Als jij op een BBL plaats solliciteert krijg je in de zorg 9 van de 10 keer betaalt. Leerlingensalaris, maar wel salaris.
Kijk eens op de sites van ziekenhuizen en bejaardentehuizen in de buurt.
wil binnenkort beginnen met opensollicitaties te sturen naar wat erkende leerplekken hier in de buurt, eerst maar eens zien of ik uitgenodigd wordt voor een gesprek hahaha.
Cinderella76 schreef:
05-06-2017 08:12
Wel iets maar niet genoeg om de tijd van de opleiding(2jaar) te overbruggen :-o
Je hebt nog van nu tot dan om het aan te vullen. :idee:

Het zal dan nog steeds niet genoeg zijn misschien maar alle beetjes helpen.

Om destijds mijn opleiding/stage te kunnen betalen heb ik schoongemaakt. En de rest kwam van de gezamenlijke pot. Ik was niet alleenstaand dat scheelt wel.
Hoeveel inkomen heb je minimaal nodig? Ben je nu al aan het schrappen in je vaste lasten en aan het besparen zodat je een spaarpot kunt aanleggen om in die 2 jaar te gebruiken?

Weet je exact hoe hoog het inkomen is wat je gaat verdienen en welke toeslagen je krijgt? Kun je nog dingen van de belasting aftrekken waardoor je daar weer iets terughaalt? Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?

Kortom, hoe goed heb je dit al doorgerekend?
Ik denk dat je eerst zal moeten gaan sparen voordat je de opleiding gaat doen.
Natuurlijk is het je droom die opleiding, maar het moet wel haalbaar zijn.
Dat lijkt mij nu niet het geval.
Waarom wil je nu al gaan doen en niet over een paar jaar als je wel het geld hebt gespaard?
Ik kan van een 1100/1200 euro in de maand rondkomen. Weet dat ik dan niks extra's overhoud voor leuke dingen ect maar het is maar voor een periode van 2 jaar dus te overzien. Zat ook al te denken om mij voor de vrije uurtjes die overblijven mij aan te melden als hulp in de huishouding via een thuiszorginstelling. Het moet lukken. En kan wel iets van mijn spaargeld afhalen voor als het de ene maand minder lukt om rond te komen. Denk dat ik er wel heel vindingrijk van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna klaar met deze opleiding en toen ik begon zat ik tussen de 950 en 1100 per maand aan leerlingensalaris.
Dit is zo wisselend ivm de onregelmatigheidstoeslag. De ene keer werk je bijvoorbeeld toch meer avonden of wel of niet met de feestdagen.
Ik woonde toen zelfstandig in een appartement. Had toen wel al iets met mijn vriend maar woonde nog apart.
Ik kon toen goed rondkomen. Het is wel opletten met je uitgaven en je kan niet zomaar even tussendoor een smak geld uitgeven.
Maar het is te doen als je vaste lasten niet extreem hoog zijn.
Tralalalala
Bedankt voor je reactie krullen-bol, ik wil binnenkort eerst eens opzoek naar een geschikte werk/leerplek. Was dit voor jouw lastig om dit te vinden of ging dit vrij makkelijk. Als dit maar eens voor mekaar heb. Dat ik tijdelijk rustig aan moet gaan doen wat geld betreft vindt ik niet erg, het is voor een goed doel. En anders zoek ik voor 10/16 uur als dat lukt nog eeen baantje erbij.
Cinderella76 schreef:
05-06-2017 19:07
Bedankt voor je reactie krullen-bol, ik wil binnenkort eerst eens opzoek naar een geschikte werk/leerplek. Was dit voor jouw lastig om dit te vinden of ging dit vrij makkelijk. Als ik dit maar eens voor mekaar heb. Dat ik tijdelijk rustig aan moet gaan doen wat geld betreft vindt ik niet erg, het is voor een goed doel. En anders zoek ik voor 10/16 uur als dat lukt nog een baantje erbij.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je zelfs verplicht om ook een werkplek te hebben bij het bbl welke aansluit op de opleiding. Ik weet niet meer wat ik verdiende als leerling, maar ben nooit onder de €1000 gegaan.
If you can dream it, you can do it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven